Besvart Er det noe respons på forslagene i det hele tatt?

Clayzer

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
155
Synes det har vært utrolig mange bra forslag her på .no i forslag og diskusjonstråden, men har det noen gang vært noen form for tilbakemelding på noen av de ifra Inno? Er det noe som de faktisk har tatt i bruk i spillet? Virker på meg som de bare driter i alt av tilbakemeldinger de får på spillet sitt?
 
Sist redigert av en moderator:

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Som sagt tidligere så nei, vi får ikke tilbakemelding på forslag vi kommer med - det er altfor mange og utviklerne hadde brukt mer tid på å komme med tilbakemeldinger enn å gjøre jobben sin - som er å utvikle spillet. Det skal også sies at selv om et forslag er bra, så passer det kanskje ikke inn i hva de allerede jobber med. Kanskje er det andre forslag som er bedre, og som dermed får høyere prioritering? Kanskje det forslaget ikke utgjør så stor forskjell spillmessig, men er mer et "greit å ha"-opplegg? Kanskje utviklerne ikke får til å implementere et forslag, da det ikke er alt som faktisk lar seg gjøre. Jeg vet at de har en liste over forbedringer/funksjoner som de med tiden kan tenke seg å legge til, men en må ikke tro at forslag kommer med en gang en forslår det kun pga at noen her synes det er et godt forslag. Det er ikke bare vi som kommer med ideer til forbedringer, og alle kan ikke få ønskene sine oppfylt samtidig dessverre - det er umulig.

Hadde det vært enklere om vi fikk tilbakemelding? Selvfølgelig, men ikke på bekostning av det andre de faktisk er ansatt for å gjøre.


De aller fleste endringer/forbedringer som kommer på spillet er forslått av spillere på et eller annet forum. Kanskje ikke nødvendigvis nøyaktig som de ble foreslått, men kanskje som en forbedret versjon av det opprinnelige forslaget som de evt kombinerer med et annet.


Edit: Nylig ble det f.eks foreslått en endring på medaljene sånn at en igjen kunne se totalt av farming osv.. Det ble da fikset igjen, så det blir feil å si at de driter i tilbakemeldinger. Hadde de driti i det så hadde de ikke endret på det.
 
Sist redigert:

Clayzer

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
155
Men NOEN form for tilbakemelding synes jeg de burde gitt. Bedre og da isåfall gi et avslag på at nei, denne ideen vil vi ikke bruke. Heller det enn ingenting, da ser man at de ihvertfall faktisk leser forslagene. En mulighet kunne jo kanskje vært å ha plukket ut enkelte forslag som man virkelig synes de burde i det minste ta seg bryet med og se på. Nå vet ikke jeg hvordan det er i andre land som er litt større enn oss, om de får tilbakemeldinger ifra Inno, men selv om vi på .no ikke er blant de største på en global skala, er det da nokså mange spillere her.

Så skrekkelig mye tid hadde de ikke trengt å bruke på og se på forslag som blir videresendt til dem, og gitt en kort tilbakemelding på det uten at det skal måtte gå på bekostning av det andre de driver med.
 

Scarborough

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
320
Dersom de skal gi noen form for tilbakemelding, så vil de som Dakapo gjøre vie mer tid til tilbakemeldingene enn å gjøre jobben. Jeg tror neppe det utelukkende bare er .no-spillere som kommer med forslag. Regner vi med hele TW-samfunnet, så sier det vel seg selv, Clayzer, at det å kreve tilbakemelding blir litt søkt. Du kan jo tenke deg for mange forslag/forbedringer vi på .no ønsker, også kan du tenke deg hvor mange slike forslag det ligger rundt om på de hundre andre fora.

Vil du virkelig at Inno skal prioritere sin tid på å gi tilbakemelding, eller ønsker du at de skal fokusere sin tid på å ta forslagene til seg å forhåpentligvis gjøre noe med det? Jeg bare spør, for jeg synes kritikken din ikke helt er gjennomtenkt.
 

DeletedUser

Guest
De trenger ikke skrive ny tilbakemelding for hvert forslag som har vært foreslått før? gjenbruk de samme om igjen! Så kan det være CM/coCM/Moderatorer sin oppgave å oversette disse? Så lenge man sender tilbakemeldinger 1 gang i uken eller noe tror jeg ikke det tar så utrolig lang tid med litt effektivisering? De kan til og med ha standardiserte svar, som f.eks hvor mye dette forslaget blir prioritert nå, eventuelt om forslaget blir forkastet.

Jeg trenger værtfall ikke dype begrunninger og argumentasjoner på hvorfor noe ikke kan implementeres eller lignende. Og ikke påstå at det tar tid å lese forslagene - det må de gjøre uavhengig av om de sender et kort/standardisert svar.
 

Scarborough

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
320
De trenger ikke skrive ny tilbakemelding for hvert forslag som har vært foreslått før? gjenbruk de samme om igjen! Så kan det være CM/coCM/Moderatorer sin oppgave å oversette disse? Så lenge man sender tilbakemeldinger 1 gang i uken eller noe tror jeg ikke det tar så utrolig lang tid med litt effektivisering? De kan til og med ha standardiserte svar, som f.eks hvor mye dette forslaget blir prioritert nå, eventuelt om forslaget blir forkastet.

Jeg trenger værtfall ikke dype begrunninger og argumentasjoner på hvorfor noe ikke kan implementeres eller lignende. Og ikke påstå at det tar tid å lese forslagene - det må de gjøre uavhengig av om de sender et kort/standardisert svar.

Må jeg minne på at det finnes flere hundre andre servere rundt om i verden som også kommer med forslag? Det tar tid å skal sende ut standardiserte svar til kanskje 20 servere - bare prøv selv. Ja, det hadde vært fint med tilbakemelding, men for mitt vedkommende synes jeg det er viktig at Inno heller fokuserer på selve forslagene, enn å skulle sende ut tilbakemelding på hvert eneste forslag som tw-samfunnet kommer opp med på ukesbasis.
 

DeletedUser

Guest
Scarborough skrev:
Må jeg minne på at det finnes flere hundre andre servere rundt om i verden som også kommer med forslag?

Hophoolio skrev:
ikke påstå at det tar tid å lese forslagene - det må de gjøre uavhengig av om de sender et kort/standardisert svar.

Scarborough skrev:
Det tar tid å skal sende ut standardiserte svar til kanskje 20 servere - bare prøv selv.

Hophoolio skrev:
De trenger ikke skrive ny tilbakemelding for hvert forslag som har vært foreslått før?


Scarborough skrev:
Ja, det hadde vært fint med tilbakemelding,
Helt enig :)

Scarborough skrev:
men for mitt vedkommende synes jeg det er viktig at Inno heller fokuserer på selve forslagene, enn å skulle sende ut tilbakemelding på hvert eneste forslag som tw-samfunnet kommer opp med på ukesbasis.

Hophoolio skrev:
Så lenge man sender tilbakemeldinger 1 gang i uken eller noe tror jeg ikke det tar så utrolig lang tid med litt effektivisering?
 

Clayzer

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
155
I det minste kan de jo vise at de faktisk setter pris på forslagene vi gir, slik som nå aner vi jo ikke om de i det hele tatt leser det? Hvis det er tilfellet kunne vi jo ha fjernet hele tråden for forslag nærmest. Og som Hophoolio foreslo, om de hadde kommet med en tilbakemelding feks 1 gang uken hadde det ikke vært så enromt tidkrevende for dem at det gjør noe.
 

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Jeg tror ikke dere helt skjønner hva jeg egentlig mener. Det vil ikke komme tilbakemeldinger da det krever for mye tid av de som sitter som utviklere. Det spiller ingen rolle om det kun skal være èn gang i uken eller èn gang i mnd - det krever like mye tid uansett. Om de hver søndag f.eks skal sitte å lese igjennom og gi tilbakemelding på la oss si 400 forslag, så vil de da ca bruke 4-5 timer (kanskje mer) på dette.. 4-5 timer hver uke i løpet av en mnd er mange timer som kunne vært brukt på det de er ansatt til å gjøre.

Jeg skjønner at tilbakemeldinger kunne vært greit, men akkurat nå så blir det urealistisk å håpe på at det blir å skje.
 
Sist redigert:

Clayzer

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
155
Så med andre ord, vi vet ikke om forslagene vi gir har noen effekt i det hele tatt? Om de blir lest? Hva er da vitsen må jeg nesten spørre.
 

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Så med andre ord, vi vet ikke om forslagene vi gir har noen effekt i det hele tatt? Om de blir lest? Hva er da vitsen må jeg nesten spørre.

Har jeg ikke allerede sagt i et tidligere innlegg at de blir lest? Det går på det samme som at de kanskje driter i forslagene som du nevnte i et av dine innlegg her. Om de driter i/ikke leser forslagene så ville f.eks aldri prestasjonene (medaljene) blitt endret nå nylig etter at spillerne ba om det.

Så ja, de blir lest.
 

Slumpi

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
181
Med ett standarisert svar (som Hophoolio foreslår), som disse utviklerne feks trykker på like etter å ha lest ett forslag så burde da ikke det ta mange ekstra sekunder?
Ett raskt svar, som "avslått", "godkjent" eller "skal sees nermere på" kan jeg ikke skjønne vil gjøre jobben så mye vanskeligere...
 

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Med ett standarisert svar (som Hophoolio foreslår), som disse utviklerne feks trykker på like etter å ha lest ett forslag så burde da ikke det ta mange ekstra sekunder?
Ett raskt svar, som "avslått", "godkjent" eller "skal sees nermere på" kan jeg ikke skjønne vil gjøre jobben så mye vanskeligere...

Ser hvor du vil, men de må fortsatt bruke tid på å gå igjennom disse 400 forslagene for å se om de liker det og bruke enten en prefix eller et standardsvar. Det tar tid det også!
 

Clayzer

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
155
Men gå igjennom forslagene må de jo uansett, hvis de leser de som du sier. Og da er det ikke mye ektra arbeid og gi en enkel tilbakemelding med feks en prefix eller et standarsvar. Det er kun snakk om sekunder.

Ett alternativ er jo og å gi et felles svar for alle forslagene som er gitt i en periode, der de kort oppsummerer om det faktisk var noen gode forslag som de kunne tenke seg å ta videre.

Og av ren nysgjerrighet, vet du om flere ting som har blitt endret basert på innspill av spillere annet enn medaljene?
Og mens jeg har deg her, du snakker jo sikkert med andre CM'er over landegrensene, har du pratet med disse angående alle disse pp-funksjonene som folk er meget missfornøyde med? Er det samme ulla i andre land, klager de på det der og?
 
Sist redigert:

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Nå skal det også nevnes at forslag/ideer ikke blir gått igjennom hver uke heller. Ut ifra hva jeg har forstått så varierer systemet ut ifra hvor store nye funksjoner det er snakk i, eller om det er mindre endringer/justeringer av eksisterende funksjoner.

Jeg vet at de sjekker forslagsdelen når de trenger inspirasjon, og for å få en viss idè om hva spillere ønsker å se på spillet. Også koker det ihop noe ut av det. Hvor ofte de ser etter nye ideer er jeg ikke sikker på, men det er neppe hver uke da det kan ta tid å legge ting inn på spillet (samt sjekke at det faktisk fungerer som de ønsker).

Derfor går det ikke an å gi tilbakemeldinger. La oss si at de jobber med en stor funksjon til spillet og dermed ikke sjekker etter nye forslag på tre måneder. I løpet av tre mnd har det kanskje kommet 2000 nye forslag. Du kan seriøst ikke forvente at de skal sette seg ned og "svare" på alle. Da er hovedmålet til utviklerne å finne de forslagene som faktisk er bra og som faktisk kan ordnes. Ikke bruke tid på å si at "sorry, dette går ikke!".


Edit: Glemte denne.

Og av ren nysgjerrighet, vet du om flere ting som har blitt endret basert på innspill av spillere annet enn medaljene?

Ja, flere.. men det er ikke så mange forslag herfra tror jeg.


--


På et generelt grunnlag så prater vi veldig lite om det. Var litt murring når premiumfunksjonene først kom og når de er på eventer (bruk av premiumpoeng), men utover det er det veldig lite.
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
Strengt tatt, selvom jeg også vil ha bedre respons, så er vel når dem implementerer noe, en form for respons.
 

DeletedUser

Guest
Støtter ideen med større form for tilbakemelding. Selv noe lite noe vil være veldig tilfredsstillende, og oppmuntre til å fortsette å komme med forslag.

Og av ren nysgjerrighet, vet du om flere ting som har blitt endret basert på innspill av spillere annet enn medaljene?
Og mens jeg har deg her, du snakker jo sikkert med andre CM'er over landegrensene, har du pratet med disse angående alle disse pp-funksjonene som folk er meget missfornøyde med? Er det samme ulla i andre land, klager de på det der og?

Det er mye lettere med forslag som er lokalt til TW.no. Da kan man bare påpeke for teamet her at de ikke gjør jobben sin, så pleier de å fikse enkle ting (av typen 5 min arbeid) i løpet av noen måneder.

Når det gjelder PP-funksjonene, så har vi vel allerede bekreftet i tidligere tråder at Dakapo ikke er spesielt ivrig etter å kjempe mot dem. Så det er lite nyttig å basere seg på det.
 

Clayzer

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
155
Støtter ideen med større form for tilbakemelding. Selv noe lite noe vil være veldig tilfredsstillende, og oppmuntre til å fortsette å komme med forslag.

Godt og se at flere er enige.(happy)

Det er mye lettere med forslag som er lokalt til TW.no. Da kan man bare påpeke for teamet her at de ikke gjør jobben sin, så pleier de å fikse enkle ting (av typen 5 min arbeid) i løpet av noen måneder.

Når det gjelder PP-funksjonene, så har vi vel allerede bekreftet i tidligere tråder at Dakapo ikke er spesielt ivrig etter å kjempe mot dem. Så det er lite nyttig å basere seg på det.

Men hadde fortsatt vært interessant å se hvilke tilbakemeldinger de andre CM'ene har fått ifra folk på deres servere på de nyeste pp-funksjonene. Viser det seg at flere enn bare oss på .no misliker dette så hadde det jo vært enklere og ta det opp med Innogames :)

På et generelt grunnlag så prater vi veldig lite om det. Var litt murring når premiumfunksjonene først kom og når de er på eventer (bruk av premiumpoeng), men utover det er det veldig lite.

Hadde det vært mulig og lufte dette for de andre CM'ene da, og høre hvordan det er på deres servere? Hva spillerne der synes om de nyeste pp-funksjonene; halveringer, adelskjøp, pris redusering osv. Du vet jo at vi her på .no misliker det veldig, og jeg sier ikke at du skal ta en direkte konfrontering med Innogames, men heller høre hva andre synes om det. Om de liker det eller ei. :)
 

paalodin

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
159
Som sagt tidligere så nei, vi får ikke tilbakemelding på forslag vi kommer med - det er altfor mange og utviklerne hadde brukt mer tid på å komme med tilbakemeldinger enn å gjøre jobben sin - som er å utvikle spillet. Det skal også sies at selv om et forslag er bra, så passer det kanskje ikke inn i hva de allerede jobber med. Kanskje er det andre forslag som er bedre, og som dermed får høyere prioritering? Kanskje det forslaget ikke utgjør så stor forskjell spillmessig, men er mer et "greit å ha"-opplegg? Kanskje utviklerne ikke får til å implementere et forslag, da det ikke er alt som faktisk lar seg gjøre. Jeg vet at de har en liste over forbedringer/funksjoner som de med tiden kan tenke seg å legge til, men en må ikke tro at forslag kommer med en gang en forslår det kun pga at noen her synes det er et godt forslag. Det er ikke bare vi som kommer med ideer til forbedringer, og alle kan ikke få ønskene sine oppfylt samtidig dessverre - det er umulig.

Hadde det vært enklere om vi fikk tilbakemelding? Selvfølgelig, men ikke på bekostning av det andre de faktisk er ansatt for å gjøre.


De aller fleste endringer/forbedringer som kommer på spillet er forslått av spillere på et eller annet forum. Kanskje ikke nødvendigvis nøyaktig som de ble foreslått, men kanskje som en forbedret versjon av det opprinnelige forslaget som de evt kombinerer med et annet.


Edit: Nylig ble det f.eks foreslått en endring på medaljene sånn at en igjen kunne se totalt av farming osv.. Det ble da fikset igjen, så det blir feil å si at de driter i tilbakemeldinger. Hadde de driti i det så hadde de ikke endret på det.


Hadde vært fint om kanskje utviklerne hadde kommet med teasere på hva de prioriterer og hva de jobber med av forbedringer til spillet, litt reklame om hva som kan komme, det ville gitt oss litt info om hva vi kan hjelpe utviklerne med f.eks. Slik det er nå er det kun enveis kommunikasjon som virker demotiverende for spillerne og det virker nesten meningsløst å komme med gode forslag.

Noe som ikke hadde tatt utviklerne lange tiden å formidle heller, da de allerede jobber med disse forbedringene.


PO
 
Topp