Ett spørsmål...

jeeeeeeright

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
109
jeg har hørt at noen forskere at funnet et atom som går fortere enn lysets hastighet før det ble i oppløsning :)

Ikke et atom, men et nøytrino (veeeeeldig mye mindre enn et atom), og forskere over hele verden strides om det er en eller flere feil ved målingene (kilde).

I tillegg er det en teoretisk partikkel som kalles Tachyon som bare eksisterer i hastigheter over lysets...

men hva skjer om man kan i et tenkt tilfelle sende et menneske avgårde i nøyaktig lysets hastighet, og denne personen kaster en ball fremover?
 
Sist redigert:

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Lysets hastigheit er 107252848,8 km/h. Tja, visst vi seier at du kaster ballen i 10km/h, vil då farta blir 107252858,8 km/h

Men det kjem jo ann på kor fart ballen har :awesome:
 

jeeeeeeright

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
109
Poenget er at om jeg og ballen allerede holder lysets hastighet og jeg kaster den fremover vil den da komme opp i lysets hastighet + 10 km, altså overlys-hastighet!
Relativitetsteorien forbyr både dette og at et objekt faktisk kan oppnå lysets hastighet (det vil kreve bokstavelig talt uendelig engergi) men likevel et tankeprosjekt.
 

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Poenget er at om jeg og ballen allerede holder lysets hastighet og jeg kaster den fremover vil den da komme opp i lysets hastighet + 10 km, altså overlys-hastighet!
Relativitetsteorien forbyr både dette og at et objekt faktisk kan oppnå lysets hastighet (det vil kreve bokstavelig talt uendelig engergi) men likevel et tankeprosjekt.

Som du sjølv seier, dette er berre noko vi kan tenke oss til. Eg tok utgangspunkt i at vi holdt oss teoretiske, og at eit objekt kan oppnå lysetshastigheit. Skal vi først sjå vekk frå relativitetsteorien, vil reknestykket mitt vere korekt. Absurd fort, men korrekt ;)
 

DeletedUser

Guest
Som du sjølv seier, dette er berre noko vi kan tenke oss til. Eg tok utgangspunkt i at vi holdt oss teoretiske, og at eit objekt kan oppnå lysetshastigheit. Skal vi først sjå vekk frå relativitetsteorien, vil reknestykket mitt vere korekt. Absurd fort, men korrekt ;)

Ja, la oss holde oss unna å forholde oss til godtatte vitenskapelige teorier. De er jo kun teorier! La oss forkaste evolusjonsteorien óg når vi først er i gang :LOL:

Regnestykket ditt kunne vært korrekt hvis lyset ikke oppførte seg som lys.

Jeg vil tro denne videoen svarer på det opprinnelige spørsmålet.
 

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Ja, la oss holde oss unna å forholde oss til godtatte vitenskapelige teorier. De er jo kun teorier! La oss forkaste evolusjonsteorien óg når vi først er i gang :LOL:

Regnestykket ditt kunne vært korrekt hvis lyset ikke oppførte seg som lys.

Jeg vil tro denne videoen svarer på det opprinnelige spørsmålet.

Min utrekkning er riktig, sjølv ein 15 åring kan sjå det... Remi sitt eksempel var ikkje lyset, men lysets hastigheit. Det er ein person som beveger seg i den farta, ikkje lyset, i dette tilfellet. Ergo, det har ingenting å sei korleis lyset oppfører seg, det var hastigheiten til lyset, ikkje lyset sjølv som bevegde seg ;)
 

DeletedUser

Guest
Nå skal det også nevnes at lysets fart endrer seg i forhold til hvilket medium det må gå gjennom. Hvis du tenker deg gjennom diamant, så blir hastigheten sterkt begrenset til "bare" 125000km/s. Nå blir det også rimelig vanskelig å bevege seg gjennom diamant så da er vi like langt.
 

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Nå skal det også nevnes at lysets fart endrer seg i forhold til hvilket medium det må gå gjennom. Hvis du tenker deg gjennom diamant, så blir hastigheten sterkt begrenset til "bare" 125000km/s. Nå blir det også rimelig vanskelig å bevege seg gjennom diamant så da er vi like langt.

Vi held oss til lysetshastigheit i vakum, greit? :)
 

DeletedUser

Guest
Ikke et atom, men et nøytrino (veeeeeldig mye mindre enn et atom), og forskere over hele verden strides om det er en eller flere feil ved målingene (kilde).

Noen tror også at partiklene kan ha tatt en snarvei gjennom en annen dimensjon, og slik endt opp med å ankomme CERN raskere enn de ville gjort ellers. Forståelig at ikke forskerene vil gi slipp på relativitetsteorien så lett. Illustrert Vitenskap hadde en artikkel om det for en tid tilbake siden, men tror ikke jeg kommer til å finne den igjen :flau:

En ting jeg syns er litt morsomt er hvordan det faktum at målinger kan antyde at noe kan bevege seg raskere enn lyset, kan skape så mye hysteri hos alle forskere verden over, mens ingen tenker over at dette faktisk ikke er et problem for menneskeheten. Jeg mener, verden fungerer jo likevel. Jeg vet at fysikere kanskje ikke er så fullstendig ensporet som jeg fremstiller dem som, men jeg liker fremdeles å tenke på hvordan en samtale mellom en fysiker og en vanlig person ville blitt...

Fysiker: "Ååååneiii!! Nøytriner er raskere enn lyset!"
Vanlig person: "Hva vil det si?"
Fysiker: "Det betyr at en av vitenskapens mest brukte teorier kan være feil og at vi kan bli nødt til å skrive om veldig mange av de teoriene vi har brukt mange år på å tenke oss fram til!"
Vanlig person: "Men i praksis?"
Fysiker: ".........."
 

DeletedUser

Guest
Min utrekkning er riktig, sjølv ein 15 åring kan sjå det... Remi sitt eksempel var ikkje lyset, men lysets hastigheit. Det er ein person som beveger seg i den farta, ikkje lyset, i dette tilfellet. Ergo, det har ingenting å sei korleis lyset oppfører seg, det var hastigheiten til lyset, ikkje lyset sjølv som bevegde seg ;)

Nå skal jeg medgå at det ikke var lyset, men da noe i lysets hastighet.

Men selv en 15 åring med en grov forståelse av relativitetsteorien og begrepet uendelig vil skjønne at regnestykket ditt faktisk ikke vil holde. Problemet er at når man kommer opp i veldig høye hastigheter så faller vanlig begreper om fart, tid og lignende sammen. Det er derfor vi har relativitetsteorien; For å fortelle oss hva som skjer i høye nok hastigheter til at vanlig mekanikk faller sammen.

Det vil kreve en uendelig mengde energi for å få noe opp i lyshastigheten. Uendelig er veldig, veldig mye energi. Faktisk er det ikke engang et tall. For å få noe opp i en hastighet raskere enn lyshastigheten vil man trenge mer enn uendelig mye energi. Det er sist jeg sjekket ikke mulig. Regnestykket ditt krever at man er i et annet univers enn det vi befinner oss i.

Det er også slik at jo fortere man beveger seg, jo treigere går tiden for deg. Det vil si at, teoretisk sett, dersom man reiser fort nok så vil man merke at man holder seg yngre sammenlignet med oss her på jorda.

d488b440f6edf0f5e35cc3273b680819.png


Når farten v blir lik lyshastigheten c får vi et problem. Ettersom v nærmer seg c vil gamma ( den greske bokstaven ) gå mot uendelig. Les mer om det tallet her.

I tilfellet av at man reiser i lysets hastighet så vil man ha et lite problem. Universet vil dø før du rekker å kaste ballen! Det er, så vidt jeg kan se, et problem.
 
Topp