Faktabørsen

Fa Kua

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
372
var egentlig mest det at han sendte inn ress via markedet for å ppe opp muren som jeg synes var morro ^^
 

Castell0

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
216
Fakta er at jeg kommer hjem fra ferie til at kontoen er rank 1. ODT:hmm:

fakta er at jeg ikke har fått med meg hva som har skjedd....??
 

Fa Kua

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
372
Fakta er at dersom du sender tog fra en by må du passe på at du også beholder byen til toget har landet for at det skal ha en effekt.
 

Castell0

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
216
Fakta er at dagens var en av den vanskeligere typen, og vi brukte flere timer på å løse den.
Legger den ut her hvis du tror du greier å finne ut av den:

okei, så foreldrene til Niko skal skille seg, etter at moren til Niko hadde en affære med en ung og rålekker fyr som heter Joakim, så får moren til Niko beholde huset fordi hun er dame og sånn er samfunnet, mens faren til Niko kommer ut av skilsmissen med en gulbarre på 7kg og en slitt baufil. Det er alt. En gullbarre på 7kg. Og en baufil.

Så faren til Niko blir etter hvert lei av å sove under en benk i en park med gullbarren sin som pute, så han bestemmer seg for å ansette en fyr til å bygge et hus, og betale med gullbarren. Han tar kontakt med en husbyggefyr som sier at "jøss, tilfeldigvis er prisen for å bygge hus i dagens marked nøyaktig 7kg gull! Så du bare gir meg gullbarren din så bygger jeg huset etterpå", sier husbyggeren. "Nei det er uaktuelt", sier faren til Niko. "Du får gullbarren etterpå". Dette går ikke husbyggeren med på, så de to krangler videre.

Husbyggeren sier at "okei, det kommer til å ta 1 uke å bygge huset, så du får betale meg 1kg av gullbarren hver dag, du kan jo bruke baufilen din til å kutte den opp i 7 like store biter". Dette går faren til Niko med på, men dessverre er baufilen så gammel og slitt at han bare kan kutte gullbarren 2 ganger før baufilen blir ødelagt.

"Det gjør ikke noe, ved å sage gullbarren 2 ganger kan du lage nok biter til at du kan betale meg 1kg hver dag" sier husbyggeren, som er god i matte. Spørsmålet er derfor: Hvordan kan man sage gullbarren for å gjøre det mulig å betale 1kg gull per dag det tar å bygge huset?

PS: er Joakim/Jato som kom med gåten om noen lurer.
 

DeletedUser

Guest
Fakta er at dagens var en av den vanskeligere typen, og vi brukte flere timer på å løse den.
Legger den ut her hvis du tror du greier å finne ut av den:


PS: er Joakim/Jato som kom med gåten om noen lurer.

har en følelse at svaret egentlig er veldig enkelt og svarer dermed: Veksle gulbaren i banken :D
 

habbomannen

habbomannen
Reaksjonspoeng
551
Jeg vet svaret, det er på det samme som en en digital klokke. Den skal vise de ulike timene 00-23. De bruker bare tallene 1, 2, 4, 8 og 16 til å kombinere med når klokken er 1, så er transistoren som gir tallet en på. Når klokken er 2 er transistoren som gir tallet 2 på. Når klokken er 23, er transistorene 1,2,4 og 16 på. Dette gir da summen 23.
 

Nerder av Stål

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
94
Jeg vet svaret, det er på det samme som en en digital klokke. Den skal vise de ulike timene 00-23. De bruker bare tallene 1, 2, 4, 8 og 16 til å kombinere med når klokken er 1, så er transistoren som gir tallet en på. Når klokken er 2 er transistoren som gir tallet 2 på. Når klokken er 23, er transistorene 1,2,4 og 16 på. Dette gir da summen 23.

??? :eek:
 

habbomannen

habbomannen
Reaksjonspoeng
551
Bare sånn kult, med å kombinere tallene 1,2 og 4 kan du få tallene 1-7. Så for å ødelegge for alle som ikke har lest den.

Han har en gullbarre på 7 kg, og skal betale 1 kg hver dag i 7 dager. Div. han betaler 1/7 hver dag. Om vi da tar med at 1,2 og 4 kan lage tallene 1-7, så trenger vi bare en gullbarre på 1/7, en på 2/7, og den siste på 4/7. Legger du til sammen dette blir det 1. Jeg gir nå de ulike gullbarrene navn. 1/7 = 1, 2/7 = 2 og 4/7 = 3

Dag 1: Du gir husbyggeren gullbarre 1
Dag 2: Du gir husbyggeren gullbarre 2, og krever tilbake gullbarre 1
Dag 3: Du gir husbyggeren gullbarre 1
Dag 4: Du gir husbyggeren gullbarre 3, og krever tilbake gullbarre 2 og 1
Dag 5: Du gir husbyggeren gullbarre 1
Dag 6: Du gir husbyggeren gullbarre 2, og krever tilbake gullbarre 1
Dag 7: Du gir husbyggeren gullbarre 1

Gitt at denne såkalte husbyggeren ikke bruker noe av dette såkalte gullet, skal dette gå helt fint.
 
Sist redigert:
Topp