DeletedUser
Guest
Som en oppfølger til denne tråden kommer nå....
I begynnelsen av tråden vil jeg ta opp noen punkter jeg ønsker meg at teamet skal forbedre seg på. Så vil jeg komme med noen mer eller mindre tilfeldige forslag, før jeg avslutter med begrunnelser for de punktene jeg mener teamet bør forbedre seg på.
Punkter hvor jeg ønsker at teamet skal forbedre seg:
Dersom noen er uenig i disse punktene hadde jeg satt pris på det om de leste begrunnelsene mine under før de svarte.
Generelle forslag:
Begrunnelser punktene hvor jeg ønsker forbedring:
[spoil]1. Større involvering av spillere i saker som angår dem. For eksempel avslutningen på verdener. Avstemningsfunksjonen IG burde benyttes mer i slike sammenhenger, da teamet tidligere har vist at de kan ta lite gjennomtenkte avgjørelser her.
[spoil]Denne er egentlig ganske selvforklarende. Jeg ønsker at teamet skal involvere de som faktisk blir påvirket av avgjørelsene. Avstemningsfunksjonen IG er et utrolig nyttig verktøy til å gjøre akkurat det. Kanskje det viktigste her er avslutningen på verdener, og hvilken fase verdenen skal gå inn i.
Et eksempel på en avgjørelse angående stengingen av en verden som ikke var så populær er når teamet hoppet til å avslutte V2. Her skal teamet ha kreds for at de endret på den avgjørelsen, selv om det tok en overdreven mengde argumentering fra oss påvirkede spillere før det skjedde. Det dette burde ha satt en presedens for er at spillere på verdenen selv skal få avgjøre når og hvordan verdenen avsluttes!
Tickets kan være en god indikasjon på hva spillerne mener, men det er ikke nødvendigvis det som teller. For eksempel så ble V3 satt inn i første fasen av sluttspillet før V4 fordi spillerne der hadde mast mer. Dette til tross for at V4 hadde kommet lenger med tanke på dominerende stamme, og nok var betydelig nærmere en seier. Virker litt spesielt.[/spoil]
2. Bedre begrunnelser for sine avgjørelser. At teamet skal være villig til å forklare sine begrunnelser, og også være villige til å endre på avgjørelser.
[spoil]Denne henger tett sammen med det forrige punktet. Teamet består av mer eller mindre vanlige personer, og kan derfor feile. Noe de jo gjør, stadig vekk. Det å diskutere problemer i et lite og begrenset miljø er sjeldent en god måte å få mange synspunkter på. Det har lett for å bli noen sterke personligheter som drar med seg resten, og det er i beste fall uansett begrenset
Ved å begrunne sine avgjørelser vil teamet kunne få bedre feedback, og ha lettere for å rette opp eventuelle feil eller lite gjennomtenkte avgjørelser. Eksempelet fra forrige punkt er et godt eksempel på at teamet delte sine begrunnelser, og fikk feedback.
Et annet eksempel hvor de kom med en - lite gjennomtenkt - avgjørelse er her. Det gikk til slutt gjennom, men ikke før en god del krangling og diskutering - ensidig diskutering, sådan. Andre eksempler her er omtrent halvparten av samtlige infraction poeng jeg har fått, hvor moderatorer har vært lite villige til å gi en konkret begrunnelse. De har da med ett unntak endt med at de blir reversert, men da gjerne av CM og ikke moderatoren som prøvde å straffe meg. Ikke at jeg klager på det, egentlig, da det gir meg en grunn til å diskutere litt, men det kan type på en lite positiv trend.
Begrunnelser vil også gi oss utenfor teamet en bedre forståelse av hva det er som har skjedd, og kan lede til mindre forvirring og spørsmål.[/spoil]
3. Diskusjoner på forumet. I mange tilfeller er det en meget ensidig diskusjon på forumet, som faktisk krever teamet sitt input for å kunne bevege seg videre. Dersom noen kommer med påstander direkte til/om teamet, ønsker jeg at teamet enten skal si seg enig i de påstandene, eller fortelle hvorfor de mener de er feil.
[spoil]Er det noe teamet er gode på så er det å gi ubrukelige svar på forumet, som ikke gir tilfredsstillende svar på det som blir tatt opp. Et eksempel på det kan være denne tråden som delvis førte til at jeg skriver denne tråden her. Jeg tar opp disse punktene, uten at noen i teamet gir noe skikkelig svar. Antonine prøver i det minste, men i beste fall så blir det av typen "Vi skal bli bedre på dette" - som ikke er overbevisende når man har hørt det samme før - eller "Jeg skal ta dette videre.", noe man aldri hører noe mer fra igjen.
Vær villig til å ta diskusjoner! Ikke bare løp vekk med halen mellom beina når noen faktisk konfronterer dere. Problemer går sjeldent bort bare fordi man holder henda over øra og nynner på Teletubbies sangen.
Dersom noen kommer med påstander, enten si deg enig, eller uenig - og så forklar hvorfor du i så fall er uenig. Hvor vanskelig kan det være?[/spoil]
4. Feedback på forslag og diskusjoner. Både når forslaget kommer ut, og når det har blitt diskutert innad i teamet - hva konklusjonen ble.
[spoil]Enkelt og greit. Hvis noen kommer med forslag, si hva førsteinntrykket er, og gjerne hvorfor dere mener det dere måtte mene. Hvis det blir tatt opp i teamet, si ifra. Eller si ifra hvorfor det ikke blir det. Etter at det blir tatt opp, si ifra hva konklusjonen deres ble og hvorfor. Høres egentlig ikke så vanskelig ut.[/spoil]
5. Igjen i diskusjoner, så ville jeg ønsket meg at teamet ble flinkere til å svare skikkelig for seg, uten å automatisk gå i forsvarsstilling.
[spoil]Det er noe som heter logikk. Det er et fint verktøy, og kan være til hjelp for at det man skriver faktisk skal holde vann.
Jeg kan anbefale at man leser Wikipedia sin "List of Fallacies". Essensielt så er det en liste over feilaktige logiske argumenter. Denne listen over ugyldige bevismetoder kan også være nyttig. Selv om jeg personlig syns den var mer morsom enn nyttig.
Når det gjelder det med forsvarsposisjon så føler jeg ofte at teamet veldig fort skal forsvare seg selv. Enten ved si at noen som ønsker å få klarhet i noe kverulerer - wow, nice one - eller kanskje ved å si at noen bare kritiserer fordi den personen hater teamet. Eventuelt så kan det jo også være en god idé å forklare hvor synd det er på de stakkars folka i teamet som bare får kjeft. Jeg kan ikke helt se for meg at noen av disse argumentene er relevante for veldig mange diskusjoner.
Personlig så føler jeg at teamet ikke er spesielt glade i meg. Faktisk føler jeg av og til at veldig mange i teamet regelrett misliker meg! Men det betyr ikke at de faktisk gjør det. Det samme gjelder den andre veien, i tilfelle noe ikke fikk det med seg.[/spoil]
6. Åpne for synspunkter for spillere utenfor teamet. Det er mange oppegående folk her på forumet. Bruk det.
[spoil]Selvforklarende. Henger mye sammen med punkt 4. Bare ved å se på hvordan teamet greide å misse at V8 allerede hadde et sluttkriterie kan man se at kanskje det kunne vært greit med andre synspunkter. Ellers gjelder vel mange av argumentene ved punkt 4 her også.[/spoil]
7. Gi oss mer informasjon. Det skader ikke, og vi vil sannsynligvis takle det uten alvorlige mentale problemer.
[spoil]Dere er ikke flink til å dele på ting. Her er noen eksempler;
De to siste punktene der kunne løses på en enkel måte; Hver gang dere diskuterer tolkninger av reglene, og endrer deres tolkning av dette, eller diskuterer "nye" ting, legg inn informasjon om dette i en tråd i annonseringer. Den samme tråden for alle oppdateringer/endringer, med et nytt svar hver gang det blir noe nytt noe. Gjerne samt en oppdatert liste i første innlegg. Det kan da ikke være så vanskelig.
Noe annet jeg føler for å nevne når det gjelder informasjon er at annonseringene deres og nyhetsbrevene ofte ser ut til å være preget av svar på en eller annen form for kritikk, eller masing fra enkeltspillere. Ja, enkeltspillere kan være en god indikasjon, men det er ikke nødvendigvis representativt for hele verdenen. Blant annet et par meldinger vi fikk på V2 mot slutten så ut til å være rettet mot de av oss som hang en del på forumet - jeg hadde ikke noe problem med å skjønne hva det var om, men dersom jeg bare hadde puslet med mitt inne i spillet så hadde jeg nok blitt en smule forvirret.
[/spoil]
8. Dersom dere sier dere skal gjøre noe, gjør det!
[spoil]Det er frustrerende å komme med forslag som blir positivt mottatt av teamet, som det tar lite tid og fikse... men som aldri blir gjennomført! Her er et eksempel. Dette punktet virker egentlig ganske åpenbart.[/spoil]
Man finner en enda grundigere gjennomgang av en del av disse punktene i denne tråden, og det oppsummeres ganske greit i dette innlegget.
[/spoil]
Håper ikke jeg glemte noe. Nå er jeg trøtt. God natt, godtfolk.
[/rant]
Generell Rant om TW.no v2.0!
I begynnelsen av tråden vil jeg ta opp noen punkter jeg ønsker meg at teamet skal forbedre seg på. Så vil jeg komme med noen mer eller mindre tilfeldige forslag, før jeg avslutter med begrunnelser for de punktene jeg mener teamet bør forbedre seg på.
Punkter hvor jeg ønsker at teamet skal forbedre seg:
- Større involvering av spillere i saker som angår dem. For eksempel avslutningen på verdener. Avstemningsfunksjonen IG burde benyttes mer i slike sammenhenger, da teamet tidligere har vist at de kan ta lite gjennomtenkte avgjørelser her.
- Bedre begrunnelser for sine avgjørelser. At teamet skal være villig til å forklare sine begrunnelser, og også være villige til å endre på avgjørelser.
- Diskusjoner på forumet. I mange tilfeller er det en meget ensidig diskusjon på forumet, som faktisk krever teamet sitt input for å kunne bevege seg videre. Dersom noen kommer med påstander direkte til/om teamet, ønsker jeg at teamet enten skal si seg enig i de påstandene, eller fortelle hvorfor de mener de er feil.
- Feedback på forslag og diskusjoner. Både når forslaget kommer ut, og når det har blitt diskutert innad i teamet - hva konklusjonen ble.
- Igjen i diskusjoner, så ville jeg ønsket meg at teamet ble flinkere til å svare skikkelig for seg, uten å automatisk gå i forsvarsstilling.
- Åpne for synspunkter for spillere utenfor teamet. Det er mange oppegående folk her på forumet. Bruk det.
- Gi oss mer informasjon. Det skader ikke, og vi vil sannsynligvis takle det uten alvorlige mentale problemer.
- Dersom dere sier dere skal gjøre noe, gjør det!
Dersom noen er uenig i disse punktene hadde jeg satt pris på det om de leste begrunnelsene mine under før de svarte.
Generelle forslag:
- Større avatarbilde på forumet. Det er nå begrenset til 82x82 og 60kb. Dersom man øker den til for eksempel 100x100 og et par hundre kb vil det åpne for mange flere gode bilder. Motargumentet forrige gangen jeg kom med dette forslaget var at det ville ta for lang tid å laste for de med tregt nett, men jeg kan virkelig ikke se for meg at det blir det helt store utslaget. Spesielt ikke når det ikke finnes noen grense på størrelsen til bildene i signaturen.
- Det har allerede kommet forslag om et spillerråd som teamet kan bruke til å dobbeltsjekke sine avgjørelser. En del problemer ved dette ville ikke vært til stede dersom teamet for eksempel hadde et forum hvor de informerte om tiltak de vurderte å gjennomføre.
- Gjenopprettelse av forumet for diskutering rundt regler og moderering. Det var en strålende anledning for spillere å ta opp problemer i felles fora, og ga oss en mulighet til å få klarhet i ting vi lurte på utenom tickets.
Begrunnelser punktene hvor jeg ønsker forbedring:
[spoil]1. Større involvering av spillere i saker som angår dem. For eksempel avslutningen på verdener. Avstemningsfunksjonen IG burde benyttes mer i slike sammenhenger, da teamet tidligere har vist at de kan ta lite gjennomtenkte avgjørelser her.
[spoil]Denne er egentlig ganske selvforklarende. Jeg ønsker at teamet skal involvere de som faktisk blir påvirket av avgjørelsene. Avstemningsfunksjonen IG er et utrolig nyttig verktøy til å gjøre akkurat det. Kanskje det viktigste her er avslutningen på verdener, og hvilken fase verdenen skal gå inn i.
Et eksempel på en avgjørelse angående stengingen av en verden som ikke var så populær er når teamet hoppet til å avslutte V2. Her skal teamet ha kreds for at de endret på den avgjørelsen, selv om det tok en overdreven mengde argumentering fra oss påvirkede spillere før det skjedde. Det dette burde ha satt en presedens for er at spillere på verdenen selv skal få avgjøre når og hvordan verdenen avsluttes!
Tickets kan være en god indikasjon på hva spillerne mener, men det er ikke nødvendigvis det som teller. For eksempel så ble V3 satt inn i første fasen av sluttspillet før V4 fordi spillerne der hadde mast mer. Dette til tross for at V4 hadde kommet lenger med tanke på dominerende stamme, og nok var betydelig nærmere en seier. Virker litt spesielt.[/spoil]
2. Bedre begrunnelser for sine avgjørelser. At teamet skal være villig til å forklare sine begrunnelser, og også være villige til å endre på avgjørelser.
[spoil]Denne henger tett sammen med det forrige punktet. Teamet består av mer eller mindre vanlige personer, og kan derfor feile. Noe de jo gjør, stadig vekk. Det å diskutere problemer i et lite og begrenset miljø er sjeldent en god måte å få mange synspunkter på. Det har lett for å bli noen sterke personligheter som drar med seg resten, og det er i beste fall uansett begrenset
Ved å begrunne sine avgjørelser vil teamet kunne få bedre feedback, og ha lettere for å rette opp eventuelle feil eller lite gjennomtenkte avgjørelser. Eksempelet fra forrige punkt er et godt eksempel på at teamet delte sine begrunnelser, og fikk feedback.
Et annet eksempel hvor de kom med en - lite gjennomtenkt - avgjørelse er her. Det gikk til slutt gjennom, men ikke før en god del krangling og diskutering - ensidig diskutering, sådan. Andre eksempler her er omtrent halvparten av samtlige infraction poeng jeg har fått, hvor moderatorer har vært lite villige til å gi en konkret begrunnelse. De har da med ett unntak endt med at de blir reversert, men da gjerne av CM og ikke moderatoren som prøvde å straffe meg. Ikke at jeg klager på det, egentlig, da det gir meg en grunn til å diskutere litt, men det kan type på en lite positiv trend.
Begrunnelser vil også gi oss utenfor teamet en bedre forståelse av hva det er som har skjedd, og kan lede til mindre forvirring og spørsmål.[/spoil]
3. Diskusjoner på forumet. I mange tilfeller er det en meget ensidig diskusjon på forumet, som faktisk krever teamet sitt input for å kunne bevege seg videre. Dersom noen kommer med påstander direkte til/om teamet, ønsker jeg at teamet enten skal si seg enig i de påstandene, eller fortelle hvorfor de mener de er feil.
[spoil]Er det noe teamet er gode på så er det å gi ubrukelige svar på forumet, som ikke gir tilfredsstillende svar på det som blir tatt opp. Et eksempel på det kan være denne tråden som delvis førte til at jeg skriver denne tråden her. Jeg tar opp disse punktene, uten at noen i teamet gir noe skikkelig svar. Antonine prøver i det minste, men i beste fall så blir det av typen "Vi skal bli bedre på dette" - som ikke er overbevisende når man har hørt det samme før - eller "Jeg skal ta dette videre.", noe man aldri hører noe mer fra igjen.
Vær villig til å ta diskusjoner! Ikke bare løp vekk med halen mellom beina når noen faktisk konfronterer dere. Problemer går sjeldent bort bare fordi man holder henda over øra og nynner på Teletubbies sangen.
Dersom noen kommer med påstander, enten si deg enig, eller uenig - og så forklar hvorfor du i så fall er uenig. Hvor vanskelig kan det være?[/spoil]
4. Feedback på forslag og diskusjoner. Både når forslaget kommer ut, og når det har blitt diskutert innad i teamet - hva konklusjonen ble.
[spoil]Enkelt og greit. Hvis noen kommer med forslag, si hva førsteinntrykket er, og gjerne hvorfor dere mener det dere måtte mene. Hvis det blir tatt opp i teamet, si ifra. Eller si ifra hvorfor det ikke blir det. Etter at det blir tatt opp, si ifra hva konklusjonen deres ble og hvorfor. Høres egentlig ikke så vanskelig ut.[/spoil]
5. Igjen i diskusjoner, så ville jeg ønsket meg at teamet ble flinkere til å svare skikkelig for seg, uten å automatisk gå i forsvarsstilling.
[spoil]Det er noe som heter logikk. Det er et fint verktøy, og kan være til hjelp for at det man skriver faktisk skal holde vann.
Jeg kan anbefale at man leser Wikipedia sin "List of Fallacies". Essensielt så er det en liste over feilaktige logiske argumenter. Denne listen over ugyldige bevismetoder kan også være nyttig. Selv om jeg personlig syns den var mer morsom enn nyttig.
Når det gjelder det med forsvarsposisjon så føler jeg ofte at teamet veldig fort skal forsvare seg selv. Enten ved si at noen som ønsker å få klarhet i noe kverulerer - wow, nice one - eller kanskje ved å si at noen bare kritiserer fordi den personen hater teamet. Eventuelt så kan det jo også være en god idé å forklare hvor synd det er på de stakkars folka i teamet som bare får kjeft. Jeg kan ikke helt se for meg at noen av disse argumentene er relevante for veldig mange diskusjoner.
Personlig så føler jeg at teamet ikke er spesielt glade i meg. Faktisk føler jeg av og til at veldig mange i teamet regelrett misliker meg! Men det betyr ikke at de faktisk gjør det. Det samme gjelder den andre veien, i tilfelle noe ikke fikk det med seg.[/spoil]
6. Åpne for synspunkter for spillere utenfor teamet. Det er mange oppegående folk her på forumet. Bruk det.
[spoil]Selvforklarende. Henger mye sammen med punkt 4. Bare ved å se på hvordan teamet greide å misse at V8 allerede hadde et sluttkriterie kan man se at kanskje det kunne vært greit med andre synspunkter. Ellers gjelder vel mange av argumentene ved punkt 4 her også.[/spoil]
7. Gi oss mer informasjon. Det skader ikke, og vi vil sannsynligvis takle det uten alvorlige mentale problemer.
[spoil]Dere er ikke flink til å dele på ting. Her er noen eksempler;
- Når V2 ble avsluttet var den eneste informasjonen om dette i et svar på en tråd i annonseringer. Det eneste stedet det sto om hvor man kunne hente premien sin var på en tråd i et nytt underforum på V2 forumet - det ble lagt inn som et nytt svar i den gamle annonseringstråden først etter masing fra oss spillere. Dere var flinkere til dette når det gjaldt V6, men vil nå si det fortsatt er en del å gå på der. V2 ble vel ikke nevnt på forsiden engang.
- Dere endret på tolkningen av skriptreglene for en stund tilbake, men sa ikke fra. Den eneste endringen ville i så fall være om man spesifikt sendte inn en ticket, eller tok det opp på forumet. Det ble først informert om dette, ved å redigere inn i en tråd man ikke leser med mindre det er første gangen på forumet, når Snowfire pekte det ut på forumet. Dette gjaldt et potensielt veldig nyttig skript, nemmelig det som setter inn et spesifikt antall enheter - for eksempel en rambukk til faking.
- Når vi først er inne på skriptreglene, så er det visstnok lovlige med hurtigtaster som gjennomfører mer enn en IG handling. Dette til tross for at egendefinerte hurtigtaster faller innenfor definisjoner av skript, og derfor er ulovlig. Det hjelper heller ikke at man på .net, med samme regelverk, tolker det dithen at det er ulovlig. Men dette kan man ikke finne spor av på forumet på .no, så man må ha sendt inn en ticket. Så følger man reglene slik de står får man en ulempe i forhold til andre spillere som får vite om dette, noe som det virker på meg som om går ganske så rett imot det teamet tidligere har uttrykt om at de ønsker likt utgangspunkt for alle. Selv om den innstillingen i akkurat det eksempelet der ikke helt holder vann.
De to siste punktene der kunne løses på en enkel måte; Hver gang dere diskuterer tolkninger av reglene, og endrer deres tolkning av dette, eller diskuterer "nye" ting, legg inn informasjon om dette i en tråd i annonseringer. Den samme tråden for alle oppdateringer/endringer, med et nytt svar hver gang det blir noe nytt noe. Gjerne samt en oppdatert liste i første innlegg. Det kan da ikke være så vanskelig.
Noe annet jeg føler for å nevne når det gjelder informasjon er at annonseringene deres og nyhetsbrevene ofte ser ut til å være preget av svar på en eller annen form for kritikk, eller masing fra enkeltspillere. Ja, enkeltspillere kan være en god indikasjon, men det er ikke nødvendigvis representativt for hele verdenen. Blant annet et par meldinger vi fikk på V2 mot slutten så ut til å være rettet mot de av oss som hang en del på forumet - jeg hadde ikke noe problem med å skjønne hva det var om, men dersom jeg bare hadde puslet med mitt inne i spillet så hadde jeg nok blitt en smule forvirret.
[/spoil]
8. Dersom dere sier dere skal gjøre noe, gjør det!
[spoil]Det er frustrerende å komme med forslag som blir positivt mottatt av teamet, som det tar lite tid og fikse... men som aldri blir gjennomført! Her er et eksempel. Dette punktet virker egentlig ganske åpenbart.[/spoil]
Man finner en enda grundigere gjennomgang av en del av disse punktene i denne tråden, og det oppsummeres ganske greit i dette innlegget.
[/spoil]
Håper ikke jeg glemte noe. Nå er jeg trøtt. God natt, godtfolk.
[/rant]
Sist redigert av en moderator: