Gråbyadling og hvordan det har påvirket V1

DeletedUser

Guest
Det jeg sier nå er åpent for tolking, og er selvfølgelig påvirket av mine meninger, men jeg skal prøve å holde det nogenlunde nøytralt.

Hvis jeg ikke tar helt feil, var Core den første stammen til å gå ut med en konkret politikk og regler angående adling av gråbyer. Vi har hatt så mange forskjellige ordninger på det at jeg husker ikke helt hvordan det var, men grovt sett var det begrenset til bare de som fikk tillatelse av taktiske årsaker. Så vidt jeg husker var det først Brann i en lang periode, og så Boozty og Brann som styrte hvem og hvor.

I begynnelsen var dette veldig vellykket. De fleste spillerne i Core vendte seg til å angripe røde byer - noe som, slik jeg ser det, er det viktigste ved å innføre en slik ordning. Jeg tror jeg vil påstå at det sitter igjen i spillerene som var i Core på den tiden. Jeg husker også at Brann og jeg kastet noen ideer fram og tilbake på msn om alternative ordninger senere i spillet.

I løpet av den perioden var det en god del medlemmer som klagde på at andre stammer adlet farmene deres, blant annet IB og TWR. Vi, og kanskje spesielt Brann, var ganske ivrige på å få våre allierte til å ha samme innstilling som oss når det gjaldt gråbyer, og aller helst totalt forbud. Noe som kanskje var en smule hyklersk når man tenker på at vi fortsatt adlet en og annen forlatt by - spesielt bonusbyer med 10 % ekstra befolkning.

=D= stammene var notoriske for å adle gråbyer, samme gjaldt stammene som merget inn i =D=. RoS osv. Dette førte, slik jeg ser det, til tre ting;
-=D= fikk mye poeng, og var plutselig ikke så langt bak Core på rankingen.
-De fikk noen veldig solide klustre, kanskje spesielt den kjent som donuten i K55 som ikke ble knekket før nå de siste dagene.
-En del av spillerene der var direkte ubrukelige i forhold til hva man ville forventet av spillere med deres relative størrelse og ranking.

Var dette uventet? Kanskje ikke. Men det kan utvilsomt ses på som et klart vendepunkt i V1 sin historie at =D= kom opp. Selvfølgelig var det mange andre faktorer, men nok om det. De fraksjonene som kom ut av den krigen er mer eller mindre de samme som er nå, uten store endringer men med noen få tillegg.

Nå er vi vel omtrent i den perioden hvor jeg gikk sånn halveis i dvale, så detaljene er nok neppe helt nøyaktige, men ettersom tiden gikk så ble våre allierte BOL, IB og AKDm. Åja, og muligens TWR, veldig negative til adling av forlatte byer. Core, på den andre siden, ble litt mer åpne for adling av forlatte byer. Ironien er... fantastisk.

Så på det nåværende tidspunktet er det kommet på det stadiet at kriger blir erklært på grunn av de forskjellige stammene sine synspunkter, og ledere i stammer prøver å tvinge andre stammer til å følge deres politikk. Er det bare jeg som syntes at dette er en smule latterlig?

Nå... det er klart at det både er fordeler og ulemper ved å adle gråbyer. For å summere mine synspunkter angående totalforbud:

Tidlig i spillet er det en fordel rett og slett for å få spillerene til å venne seg til å angripe levende motstandere. Det er en tilvenningsprosess, som varierer fra person til person hvor lang tid det tar, og om det i det hele tatt er nødvendig. Selv om det burde være rom for unntak av taktiske årsaker.

Senere i spillet er det, for relativt fornuftige og tilbakeholdne spillere, en betydelig begrensning. Det vil variere fra person til person, men mange vil ikke ha nok tropper til å kunne kontinuerlig ta byer fra fiender, og det vil dermed være en naturlig idé å adle forlatte byer med ekstra adelsmenn for å kontinuerlig øke troppemengden man kan slenge for å dø på fiendene sine murer.

Dette var da mine meninger. Kunne vel holdt på en stund til, men nå skal jeg spise litt. Mmmm, pizza...
 

DeletedUser

Guest
Etter det jeg husker var adling av forlatte byer forbudt i Core som en midlertidig løsning slik at man vokste raskt i starten. Dette er fordi man vokser mye mer i begynnelsen når man farmer isteden for å ta forlate byer. Det er heller ikke noen store trussler ved at fienden tar forlatte byer ved siden av deg og klarer å stacke nok. Poenget med denne reglen var at vi skulle tette igjen senere i spillet.
Men dette gikk alt for langt etter min mening. Spillere har snart 3mill i poeng og man har fortsatt ikke begynt å ta noe særlig av disse byene. Hvor mange av spillerene kan si at de virklig farmer nok til å tjene inn dette??

Skal du tjene på dette må du faktisk farme ganske mye hver dag. Slik jeg ser det er det kanskje 4-5 spillere som virklig tjener på dette i TOP 500. Bare send noen speidere til 20 forlatte byer i området ditt. Se hvor mange av de er fulle. Da tror jeg du har svaret på hvor mange som virklig farmer bra. Disse ressursene kunne du faktisk ha brukt mye mer effektivit hvis disse var under din egen kontroll.
Hvis en stamme ikke greier å kontrollere dette på en annen måte enn å total forby dette betyr dette bare at den har en dårlig ledelse mener nå jeg.
 

Osbada

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
jeg så litt på kartet idag :p hehe masse gråbyer i bol området, Tenk vis en stamme var i krig mot de. Da kunne mann adlet store mengder gråbyer i nærheten. Sende deff til de og ha de som veldig sterke offbyer nærme BOl. Men vis Bol tar disse byene slipper de da og kankje få store klustere i seg. Vi gjorde dette i stammen min på V2tw.se og vi har et gigantisk kluster sammen med vår allierte..

Fint at du nevner RoS. det var etter min tid da de merget med Dolkene, jeg hadde for mye tid med annet :p

Gråby adling bør ikke være fotbudt. som gode grunner er og tette ett kluster i "Hoved klusteret" liksom.
 

DeletedUser

Guest
Jeg hadde en diskusjon med en venn i spillet for ikke så lenge siden om nettopp gråbyadling. Jeg påpekte at hvis man tok alle gråbyene sine i sin nærhet slik som Core gjorde før, for å skape clustere, ble man mye sikrere og kunne stå imot flere angrep.

Han sa som motargument at de er gode å ha når man blir angrepet. Han har selv vært under haugevis at angrep og stått imot dem. Han mente at hvis han ikke hadde hatt gråbyene som farms hadde han ikke stått imot angrepene og måtte ha hvilt mye mer på andres støtte.

Synspunkter?
 

Osbada

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
motargumentet har ikke mening!!! din mening er bedre , vi gjorde det i v2tw.se som sagt, og vi har bare 5 byer som ikke er våre der :p
 

DeletedUser

Guest
Jeg hadde en diskusjon med en venn i spillet for ikke så lenge siden om nettopp gråbyadling. Jeg påpekte at hvis man tok alle gråbyene sine i sin nærhet slik som Core gjorde før, for å skape clustere, ble man mye sikrere og kunne stå imot flere angrep.

Han sa som motargument at de er gode å ha når man blir angrepet. Han har selv vært under haugevis at angrep og stått imot dem. Han mente at hvis han ikke hadde hatt gråbyene som farms hadde han ikke stått imot angrepene og måtte ha hvilt mye mer på andres støtte.

Synspunkter?

Jeg ville heller hatt en ekstra by full av tropper enn en forlatt by med begrensede ressurser. Dessuten kunne dine fiender, med litt fornuft, stacket de byene for å ødelegge for deg. Går ut ifra at det har litt å si hvordan han forsvarer seg, men jeg har sjeldent opplevd at ressurser for å holde troppeproduksjonen oppe har vært et problem når jeg har vært under angrep. Men så er jeg ikke så veldig glad i å stole på rå makt og overlegne antall tropper når jeg forsvarer.
 

Osbada

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Jeg ville heller hatt en ekstra by full av tropper enn en forlatt by med begrensede ressurser. Dessuten kunne dine fiender, med litt fornuft, stacket de byene for å ødelegge for deg. Går ut ifra at det har litt å si hvordan han forsvarer seg, men jeg har sjeldent opplevd at ressurser for å holde troppeproduksjonen oppe har vært et problem når jeg har vært under angrep. Men så er jeg ikke så veldig glad i å stole på rå makt og overlegne antall tropper når jeg forsvarer.

du satser vel mere på lykke og hundre øksmenn med mur i nivå 10 som forsvar:D
 

Hansemann

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
Osbada: Akkurat når jeg tenkte at det var merkelig lite spam i denne tråden så ble jeg skuffet som vanlig når jeg scrollet litt lenger ned.


Hvis en stamme ikke greier å kontrollere dette på en annen måte enn å total forby dette betyr dette bare at den har en dårlig ledelse mener nå jeg.

Handler vel om å prioriterer tiden sin på hva som trengs gjøres.

Å bruke masse tid på å godkjenne gråbyer er ikke noe denne hertugen gidder hvertfall. Kall meg gjerne lat.


Sånn ellers så er jeg i grunn enig . Et ferdig cluster er nok fryktelig bra i forsvar mot småoffensiver med kjapp støtte til byer under angrep. Men når det kommer til storoffensiver så klarer jeg ikke helt se den store forskjellen når det kommer til forsvarsevne.

Det å hindre stacking er jo også et godt argument.


Problemet er vel at folk alltid overdriver. Gir man lov til å adle gråbyer så skal du banne på at en god haug setter igang og gjør lite annet.
 

DeletedUser

Guest
Er enig i Hansemann her..


Er mye gøyere å ta byer fra han enn å ta gråbyer :D
 

DeletedUser

Guest
Handler vel om å prioriterer tiden sin på hva som trengs gjøres.

Å bruke masse tid på å godkjenne gråbyer er ikke noe denne hertugen gidder hvertfall. Kall meg gjerne lat.

Sant nok, men det går ann å gjøre det anderledes enn å godkjenne hver eneste by.


Sånn ellers så er jeg i grunn enig . Et ferdig cluster er nok fryktelig bra i forsvar mot småoffensiver med kjapp støtte til byer under angrep. Men når det kommer til storoffensiver så klarer jeg ikke helt se den store forskjellen når det kommer til forsvarsevne.

Ja, storoffensiver på et par tusen innkommende er nok vanskelig å forsvare seg mot uansett. Men med clusters har du en mye bedre sjanse til å slå tilbake raskt og effektivit. Du har også fordel med å flytte tropper mellom angrepene.


Problemet er vel at folk alltid overdriver. Gir man lov til å adle gråbyer så skal du banne på at en god haug setter igang og gjør lite annet.

Vel sant nok, men det er ganske lett å se hvem som gjør det og få de ut er det ikke? Jeg vil også legge til at flere byer betyr flere tropper.
 

Osbada

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
orker ikke sitatere ..

istedet for å godta vær eneste by, tegn en tegning som ; innom for dette klusteret kan dere ta gråbyer!
 

Hansemann

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
moh

Problemet er at selv man tegner tegninger og det som verre er så er det å be om intern bråk. Du kan banne på at en eller annen farmer den gråbyen du adler og slikt skaper trøbbel.

Joda, adle en gråby så kan man bygge tropper i den. Kan ikke krangle på den. For meg er det et enkelt spørsmål om tid og krefter å bruke på dette. Megle mellom en sinna farmer og en gråbyadler når jeg heller vil adle Xano sine byer er en lett prioritering.
 

DeletedUser

Guest
Problemet er at selv man tegner tegninger og det som verre er så er det å be om intern bråk. Du kan banne på at en eller annen farmer den gråbyen du adler og slikt skaper trøbbel.

Joda, adle en gråby så kan man bygge tropper i den. Kan ikke krangle på den. For meg er det et enkelt spørsmål om tid og krefter å bruke på dette. Megle mellom en sinna farmer og en gråbyadler når jeg heller vil adle Xano sine byer er en lett prioritering.

Ja, men jeg vil si intern bråk er bedre enn å få fienden i bakgården, spesielt hvis han kjører i gang katapulter der. Du kan fort få problemer med å forsvare deg da, og du vil fort ha en del ubruklige byer.
 

Navaji

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Bravo, min støtte går uten tvil til Poke Me. Han argumenter så godt at dere andre ikke har en sjanse og stå i mot det han sier.
Men, som grimlock sa, =DS= ble stor pga at de noblet barbar byer, er dette måten og bli stor på ?
 

Hansemann

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
moh

Altså, nå har det seg jo sånn at vi er relativt enige om de positive og negative konsekvensene av et forbud.

Det vi er litt uenige om er balansen mellom disse.

I SFF hadde vi det løst. Folk kunne adle og gjøre som dem ville så lenge de tok fienden i tillegg. Dette fungerte bra., men ble litt knuffing der også.

Forskjellen på da og nå er at da var vi 10, nå er vi 150.
 

DeletedUser

Guest
Altså, nå har det seg jo sånn at vi er relativt enige om de positive og negative konsekvensene av et forbud.

Det vi er litt uenige om er balansen mellom disse.

I SFF hadde vi det løst. Folk kunne adle og gjøre som dem ville så lenge de tok fienden i tillegg. Dette fungerte bra., men ble litt knuffing der også.

Forskjellen på da og nå er at da var vi 10, nå er vi 150.

Sant nok, det er plus og minus med begge deler. Spørs bare hva du vektlegger som viktigst.

Jeg tror jeg har fått frem min mening iallfall, jeg synes det er bedre at man tar de. Jeg har sett flere spillere som sitter på vanvittig mengder med adelsmenn og ikke alt for mange byer. spesielt for disse spillerne hadde dette hjulpet en del samtidig som man hadde sikret ryggen sin.
 

DeletedUser

Guest
Sant nok, det er plus og minus med begge deler. Spørs bare hva du vektlegger som viktigst.

Jeg tror jeg har fått frem min mening iallfall, jeg synes det er bedre at man tar de. Jeg har sett flere spillere som sitter på vanvittig mengder med adelsmenn og ikke alt for mange byer. spesielt for disse spillerne hadde dette hjulpet en del samtidig som man hadde sikret ryggen sin.

*nikk nikk*
 
Topp