Besvart Hjelp med formel for bygningstid

MasterSplinter

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
251
Hei, Jeg trenger litt hjelp med å regne ut en formel jeg står fast på. Begge formler er tatt fra Cheesasaurus' guide (scroll litt ned). Disse formlene forutsetter at det er speed 1. Det er to formler:

duration of creation = [build_time]*[build_time_factor]^(level of the building] - 1)

Denne formelen anslår bygningstiden uavhengig av hovedkvarteret.

actual build time = [duration of creation]*1.05^(-[level of the village headquarters])

Ved å bruke denne formelen skal du få den faktiske byggetiden som tar hensyn til hovedkvarteret. Se her for å finne ut hva bygningsfaktor osv er.

La oss si at jeg ønsker å finne ut hvor lang tid jeg vil bruke på å bygge brakker til nivå 6 med hovedkvarter i nivå 20. Jeg vet at svaret her er 19 min og 56 sek

Jeg plugger dette inn i den første formelen:

Duration of creation = 1800 * 1,2^(6-1) __ bygningstiden for lv 1 er 30 min. Jeg ganger dette med 60 for å få antall sekunder (=1800)

Duration of creation = 4478,976 __ (= 74 min & 39 sek)

Jeg plugger deretter dette svaret inn i den andre formelen:

Actual build time = 4478,976 * 1.05^ (-20)
Actual build time = 1688,0789484405811944708817925262


1688,0789484405811944708817925262 / 60 = 28,13464914067635324118136320877

Dvs 28 min


0,13464914067635324118136320877 * 60 = 8,0789484405811944708817925262149

Dvs 28 min & 8 sek

Det stemmer ikke overens med svaret jeg har fra før.

Hvordan kan jeg vite at 19.56 er riktig byggetid?

x3gl.png


Køen er full, men hverken hovedkvarter eller brakker blir oppgradert.


Jeg vil bli veldig takknemlig om noen klarer å hjelpe meg med å løse dette! På forhånd takk


- Henrik
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Hvilken server er det snakk om?

[edit]
Tipper det er V17. Dette virker rart hvis du har skrevet alle formlene rett OG de er rette. Du kan jo prøve å se hvor mye tid sånn ca brakkene øker med for hver gang du oppgraderer den, og hvor mye den synker igjen for hvert nye nivå i hq. Da kan du komme frem til formelen selv.
[/edit]
 
Sist redigert av en moderator:

MasterSplinter

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
251
Hvilken server er det snakk om?

[edit]
Tipper det er V17. Dette virker rart hvis du har skrevet alle formlene rett OG de er rette. Du kan jo prøve å se hvor mye tid sånn ca brakkene øker med for hver gang du oppgraderer den, og hvor mye den synker igjen for hvert nye nivå i hq. Da kan du komme frem til formelen selv.
[/edit]

Har sjekket formelen, og den eneste faktoren jeg ikke får dobbeltsjekket er tallet 1,05 (fra den andre formelen). Varierer hovedkvarterets reduserte bygningstid fra verden til verden?
 

habbomannen

habbomannen
Reaksjonspoeng
551
Har sjekket formelen, og den eneste faktoren jeg ikke får dobbeltsjekket er tallet 1,05 (fra den andre formelen). Varierer hovedkvarterets reduserte bygningstid fra verden til verden?

Nei, om hastigheten på v1 er 1, og hastigheten på v2 er 2, vil en bygning som tar 60 min på v1, bare ta 30 min på v2. Så om du har den faktiske byggetiden på v1, deler du den bare på enhetshastigheten på den verdenen du spiller på.

Mtp at formelen du setter inn er en ekspontsiell funksjon, så vil du se at jo høyere x (HQ lvl) er, jo mer vannrett (mindre forminsking av tidsfaktorn) blir grafen. For å vise dette lett kan du sette denne formelen inn i GeoGebra:
Kode:
Funksjon[100 (1.05^(-x)), 0, 30]

Du vil da se en kurve som går fra 100 til ~20. Om du har hentet tallene fra en lvl 1 HQ, vil det da være feil. Den aktuelle byggetid er på lvl 0, da tidsfaktoren er 100%. Siden du er på lvl 5, med 78% tidsfaktor, kan du dele den tiden som står for brakker i HQ med 78, også gange med 100 for å få den aktuelle byggetiden.

Vet ikke om dette løste det, etter det jeg regner av dette i hodet tror jeg egt dette bare vil øke tiden det tar, men jeg kan alltids ta feil :)
 

DeletedUser

Guest
Jeg har sett på det litt selv... Formlene er riktige, men konstantene er feile.

Prøv med disse:

duration of creation = [build_time]*[build_time_factor]^(level of the building] - 1)

actual build time = [duration of creation]*1.05^(-[level of the village headquarters])

bare at build_time_factor er 1.21 (ikke 1.20), og at du ganger sluttsvaret med 2/3.
 

MasterSplinter

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
251
Jeg har sett på det litt selv... Formlene er riktige, men konstantene er feile.

Prøv med disse:

duration of creation = [build_time]*[build_time_factor]^(level of the building] - 1)

actual build time = [duration of creation]*1.05^(-[level of the village headquarters])

bare at build_time_factor er 1.21 (ikke 1.20), og at du ganger sluttsvaret med 2/3.

La oss prøve å regne med den formelen:

1800 * 1,21^(6-1) = 4668,73642818

4668,73642818 * (2/3) = 3112,49095212

3112,49095212 / 60 = 51,874849202

Vi har derfor 51 minutter.

0,874849202 * 60 = 52,49095212

Det gjør at vi får 51 minutter og 52 sekunder.


Vi putter 3112,49095212 inn i neste formel:

Actual build time = 3112,49095212 * 1,05^(-20)

Actual build time = 1173,0651053914003895588727758389

1173,0651053914003895588727758389 / 60 = 19,551085089856673159314546263982

Dvs 19 min (ser bra ut så langt)

0,55108508985667315931454626398196 * 60 = 33,065105391400389558872775838917

Dvs 19 min & 33 sekunder.

Det er nærmere svaret, men resten av formlene (som funker) oppgir helt nøyaktige svar.

Om vi prøver denne formelen på en annen bygning:

La oss si jeg har lyst på å oppgradere stallen til nivå 4. Her vil fasiten være 32 minutter og 49 sekunder

6000 * 1,21 ^(4-1) = 10629,366

10629,366 * (2/3) = 7086,244

Det tilsvarer 118 minutter og 6 sekunder

7086,244 * 1,05^(-20) = 2670,7308366719039900709714177969

Det tilsvarer 44 minutter og 31 sekunder.

Ser ikke ut til at den går fullt så godt overens med andre bygninger :-/


- Henrik
 

DeletedUser

Guest
Yepp, jeg var litt kjapp med svaret ser jeg nå.

Prøvde å finne faktoren byggningstiden øker med, og det varierer veldig. På en høy byggning var det ganske nøyaktig 1.21, mens på en lavere byggning var det så høyt som 1.36.

Det er mulig at de har re-balansert byggningstidene siden de postene fra 2009-2010. Jeg vet at en forskjell på byggningene er at nivå 1 og 2 blir bygget veldig kjapt (kjappere enn formelen for høyere nivåer værtfall). Jeg tror kanskje de fikset så at en hel by ble bygget på ca samme tid, bare at de 2 første byene fikk en kraftig reduksjon i byggetiden. Isåfall så er det logiskt at de kanskje har gått over fra konstant reduksjonsfaktor til å ha dynamisk reduksjonsfaktor. Og at denne faktoren minker fra f.eks 1.4 til 1.2 fra nivå 0-30, eller fra nivå min-max.
 

MasterSplinter

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
251
Nei, om hastigheten på v1 er 1, og hastigheten på v2 er 2, vil en bygning som tar 60 min på v1, bare ta 30 min på v2. Så om du har den faktiske byggetiden på v1, deler du den bare på enhetshastigheten på den verdenen du spiller på.

Mtp at formelen du setter inn er en ekspontsiell funksjon, så vil du se at jo høyere x (HQ lvl) er, jo mer vannrett (mindre forminsking av tidsfaktorn) blir grafen. For å vise dette lett kan du sette denne formelen inn i GeoGebra:
Kode:
Funksjon[100 (1.05^(-x)), 0, 30]

Du vil da se en kurve som går fra 100 til ~20. Om du har hentet tallene fra en lvl 1 HQ, vil det da være feil. Den aktuelle byggetid er på lvl 0, da tidsfaktoren er 100%. Siden du er på lvl 5, med 78% tidsfaktor, kan du dele den tiden som står for brakker i HQ med 78, også gange med 100 for å få den aktuelle byggetiden.

Vet ikke om dette løste det, etter det jeg regner av dette i hodet tror jeg egt dette bare vil øke tiden det tar, men jeg kan alltids ta feil :)

19 min og 56 sek tilsvarer 1196 sekunder

1196/78 = 15,333333333333333333333333333333

15,333333333333333333333333333333 * 100 = 1533,3333333333333333333333333333

Om vi nå bruker dette tallet som aktuell bygningstid i den andre formelen:

1533,3333333333333333333333333333 * 1,05^(-20) = 577,89720707193441049665937375125

577,89720707193441049665937375125 / 60 = 9,6316201178655735082776562291874

Det tilsvarer 9 minutter og 37 sekunder. Ikke helt, men ganske nære svaret. Mulig aviket er på grunn av at vi gjør regnestykket baklengs, og dermed ikke får med alle desimalene fra sluttresultatet.

Jeg er litt usikker på om det var dette du mente? :)

Mener du at det er den første formelen som er feil? Om hovedkvarteret gir en bonus på 1,05 ^(-x) på alle verdener med speed 1, må det jo nesten stemme. Problemet er bare at jeg har sjekket den første formelen med twstats, og alle bygninger har bygningstidfaktor 1,2 i v17
 

MasterSplinter

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
251
Yepp, jeg var litt kjapp med svaret ser jeg nå.

Prøvde å finne faktoren byggningstiden øker med, og det varierer veldig. På en høy byggning var det ganske nøyaktig 1.21, mens på en lavere byggning var det så høyt som 1.36.

Det er mulig at de har re-balansert byggningstidene siden de postene fra 2009-2010. Jeg vet at en forskjell på byggningene er at nivå 1 og 2 blir bygget veldig kjapt (kjappere enn formelen for høyere nivåer værtfall). Jeg tror kanskje de fikset så at en hel by ble bygget på ca samme tid, bare at de 2 første byene fikk en kraftig reduksjon i byggetiden. Isåfall så er det logiskt at de kanskje har gått over fra konstant reduksjonsfaktor til å ha dynamisk reduksjonsfaktor. Og at denne faktoren minker fra f.eks 1.4 til 1.2 fra nivå 0-30, eller fra nivå min-max.

I følge twstats (http://no.twstats.com/no17/index.php?page=buildings) har alle bygninger i v17 en bygningstidfaktor på 1,2.

Uansett, takk for forsøket :)
 

DeletedUser

Guest
I følge twstats (http://no.twstats.com/no17/index.php?page=buildings) har alle bygninger i v17 en bygningstidfaktor på 1,2.

Uansett, takk for forsøket :)

Dette stemmer, men TWstats har ikke blitt oppdatert siden når? Værtfall etter de fiksa på byggningsnivåene. Det jeg sier er at det kan hende faktoren er dynamisk ettersom forholdet mellom 2 nivåer og samme HQ faktisk ikke er konstant. Mulig den nye formelen også bruker byggefaktoren? Fra 1.4 til 1.2 fra min til max kan en funksjon bruke:

start på byggefaktor*2 - 1,
slutt på byggefaktor

funksjonen funker fra nivå 3-max.
funksjon for nivå 1 og 2 bruker en egen formel.
 

MasterSplinter

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
251
Dette stemmer, men TWstats har ikke blitt oppdatert siden når? Værtfall etter de fiksa på byggningsnivåene. Det jeg sier er at det kan hende faktoren er dynamisk ettersom forholdet mellom 2 nivåer og samme HQ faktisk ikke er konstant. Mulig den nye formelen også bruker byggefaktoren? Fra 1.4 til 1.2 fra min til max kan en funksjon bruke:

start på byggefaktor*2 - 1,
slutt på byggefaktor

funksjonen funker fra nivå 3-max.
funksjon for nivå 1 og 2 bruker en egen formel.

Hmm, interessant. Skal eksprimentere litt mer med det i morgen! :)
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Dette stemmer, men TWstats har ikke blitt oppdatert siden når? Værtfall etter de fiksa på byggningsnivåene. Det jeg sier er at det kan hende faktoren er dynamisk ettersom forholdet mellom 2 nivåer og samme HQ faktisk ikke er konstant. Mulig den nye formelen også bruker byggefaktoren? Fra 1.4 til 1.2 fra min til max kan en funksjon bruke:

start på byggefaktor*2 - 1,
slutt på byggefaktor

funksjonen funker fra nivå 3-max.
funksjon for nivå 1 og 2 bruker en egen formel.

I følge interface er byggefaktoren 1.2
753c12196f90d9ed6ff5df16a383c6f5.png

http://no17.tribalwars.no.com/interface.php?func=get_building_info
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Jeg testet litt nå, og får også feil, uansett hvilke bygninger jeg simulerer oppgradering av... Så da kan det se ut som om formelen er feil.
 

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Hmm.. Jeg vet at det er en ny "byggeformel" på de laveste nivåene sånn at de skal bli ferdig noe raskere enn tidligere, men jeg vet ikke om det er relevant her eller ikke?
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Det er nok særdeles relevant.

EDIT:
HQ 21 skal "egentlig" ta 3:36:44, men i realiteten tar det 3:45:06, så de har lagt til en variabel som minker byggetiden i bunn og øker mot toppen.
 
Sist redigert:

MasterSplinter

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
251
Det er nok særdeles relevant.

EDIT:
HQ 21 skal "egentlig" ta 3:36:44, men i realiteten tar det 3:45:06, så de har lagt til en variabel som minker byggetiden i bunn og øker mot toppen.


Bra observert! Da får vi håpe at Dakapo finner formelen ;-) Takk for hjelpen!
 
Topp