Hvorfor så mye barbar/bonus byer til de innerste?

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Heisann,

Takk for tålmodigheten når det kommer til et svar i denne tråden.


Den originale planen var å ha en del gråbyer i midten av kartet (som det er nå), men mindre gråbyer utover. Grunnen til at det er så få gråbyer denne gangen, handler rett og slett om at dersom det er for mye gråbyer som vi har hatt i det siste vil verden også bli avsluttet langt tidligere enn med færre gråbyer.

Det skal likevel nevnes at jeg ikke heelt hadde planlagt riktig så få gråbyer på utkanten som det ble nå, men sånt skjer når en ikke er tilgjengelig selv når en verden skal starte antar jeg. En lekse er uansett lært til neste gang, og vi får heller ha masse gråbyer forbeholdt verdener som classic (og en vanlig verden nå og da).

Ser at noen nevner spredninger av gråbyer, og det har vi ingenting med. De gråbyene som er i midten av kartet ble plassert der før verden startet og før forhåndsregistreringen åpnet - altså av systemet og ikke manuelt. Manuell plassering av gråbyer er noe vi prøver å unngå da serveren blir litt surken og da lite samarbeidsvillig.
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Heisann,

Takk for tålmodigheten når det kommer til et svar i denne tråden.


Den originale planen var å ha en del gråbyer i midten av kartet (som det er nå), men mindre gråbyer utover.
Hvorfor var det planen å ha flere gråbyer i core enn på rimmen? Gir ikke det en urettferdig fordel til de som havner i midten? (Spoiler: Jo, det gjør det.)
Grunnen til at det er så få gråbyer denne gangen, handler rett og slett om at dersom det er for mye gråbyer som vi har hatt i det siste vil verden også bli avsluttet langt tidligere enn med færre gråbyer.
Den logikken klarer jeg ikke å følge. Slik jeg ser det gir flere gråbyer større verden. Større verden gir lenger levetid for verdenen. Ja, oppstart går fortere når det er mange gråbyer, men mange gråbyer betyr mye gråbyadling, som senere betyr flere spillerlandsbyer som må adles for å oppnå stor nok verdensdominans til å vinne verdenen.

Eksempelvis er det godt og vel 16 fulle kontinenter på v18, mens v19 ikke en gang har 4 fulle kontinenter. Dette kommer av at v18 hadde/har flere gråbyer enn v19. Som et resultat er v19 nærmere å være avgjort enn v18, på tross av at v18 er en god del eldre enn v19.

Det skal likevel nevnes at jeg ikke heelt hadde planlagt riktig så få gråbyer på utkanten som det ble nå, men sånt skjer når en ikke er tilgjengelig selv når en verden skal starte antar jeg. En lekse er uansett lært til neste gang, og vi får heller ha masse gråbyer forbeholdt verdener som classic (og en vanlig verden nå og da).
Det er bra at en lekse er lært, og jeg er veldig for å redusere antallet gråbyer på våre vanlige verdener. Men det er ikke det som er temaet her. Problemet her er at kun deler av verdenen har fått redusert antall gråbyer, mens andre deler av verden har langt flere. I tillegg har de som har fått mange gråbyer også fått langt større gråbyer. Ettersom gråbyene ble satt ut så lenge før serverstart vokste de seg ganske store før verdenen åpnet. De få gråbyene som er å finne på rimmen ble derimot satt ut mye senere, og er derfor mye mindre.

Jeg synes også det er verdt å nevne at dette faktisk er noe dere kan fikse. Dere kan simpelthen sette opp spawn-rate'n til gråbyer. Da vil hullene på rimmen tettes igjen av gråbyer, uten at det kommer flere gråbyer i core, hvor det allerede er tett med byer. Slik blir det jevnere fordeling av gråbyer mellom core/rim.

Dette fikser selvsagt ikke problemet med at gråbyene i core er så mye større enn de på rimmen, men det er nok ikke noe som kan gjøres noe med uten å manuelt oppgradere en hel haug med gråbyer. Det kan ingen forvente at dere gjør. Men vi kan forvente at dere til neste verden heller venter med å sette ut gråbyer i core til like før serverstart. Ved å vente vil dere kunne regulere antallet gråbyer i core til å stemme overens med antallet forhåndsregistrerte spillere (for slik å unngå et stort misforhold, slik det har blitt på v20) og dere vil unngå at gråbyene i midten står og vokser før serverstart. Easy peasy!
 

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
Det jeg fikk beskjed om fra Innogames er at flere gråbyer gjør en verden større i antall byer, men ikke når det kommer til balansering av verden.

Vi ville ha flere gråbyer i midten for å redusere antall spillere som faktisk havnet der, vi ville presse de utover i stedet for å ha altfor mange i et 'trangt hjørnet' på midten. At ting ikke gitt helt etter planen er vel ingen hemmelighet, men antall gråbyer vil ikke bli endret nå etter start uansett. Det vil skape et hopp i plasseringen som vi hadde på runde 13 med classic nå (var det ikke der?), selv om akkurat den delen var gjort med vilje så er det ikke ønskelig.

At størrelsen på gråbyene i midten er større enn de som ble plassert sammen med spillerbyene har sin forklaring; de måtte plasseres før forhåndsregistreringen ble åpnet ellers ville de ikke blitt plassert i det hele tatt.

Antall gråbyer vil flate seg ut etter hvert som verden blir eldre, og spillere starter på nytt.
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Det jeg fikk beskjed om fra Innogames er at flere gråbyer gjør en verden større i antall byer, men ikke når det kommer til balansering av verden.
Hva mener de/du med "balansering av verden"?

Vi ville ha flere gråbyer i midten for å redusere antall spillere som faktisk havnet der, vi ville presse de utover i stedet for å ha altfor mange i et 'trangt hjørnet' på midten. At ting ikke gitt helt etter planen er vel ingen hemmelighet, men antall gråbyer vil ikke bli endret nå etter start uansett.
Hvorfor slik motvilje mot å fikse problemet, når problemet så lett kan fikses? Sett opp gråbyspawningen slik at det spawnes like mange gråbyer på rimmen som det er i core. Problemet kan bli løst på 1 minutt!

Det vil skape et hopp i plasseringen som vi hadde på runde 13 med classic nå (var det ikke der?), selv om akkurat den delen var gjort med vilje så er det ikke ønskelig.
Jeg regner med du sikter til donuteffekten nå, hvor vi fikk en ring mellom core og rim helt uten byer. Det samme er i ferd med å skje på v20. Av de forhåndsregistrerte havnet ca halvparten utenfor gråbyoasen i midten. Av disse valgte noen å restarte med en gang, noen er inaktive og noen få spiller aktivt. Når forhåndsregistrerte spillere restarter/slettes forsvinner byen deres, den går ikke grå. Det betyr at vi om 11 dager også på v20 vil få en landsbyfri donut mellom core og rim.

Det kan selvsagt fikses med å bare sette ut noen gråbyer i området.

At størrelsen på gråbyene i midten er større enn de som ble plassert sammen med spillerbyene har sin forklaring; de måtte plasseres før forhåndsregistreringen ble åpnet ellers ville de ikke blitt plassert i det hele tatt.
Går det virkelig ikke an for admin å sette ut to spillerbyer som genererer 200 gråbyer også etter forhåndsregistreringen har begynt? Er du sikker på det?

Antall gråbyer vil flate seg ut etter hvert som verden blir eldre, og spillere starter på nytt.
Dette er jeg rett og slett uenig i. Jeg tror de fleste som vil starte på nytt allerede har startet på nytt. Dessuten vil ikke spillere som restarter gjøre tettheten av byer på rimmen noe større, og det er jo i tettheten forskjellen mellom rim og core ligger. På rimmen er landsbytettheten kjempelav, mens i core er tettheten høy, ettersom mellomrommet mellom spillerbyene er fylt opp av gråbyer.
 

Shining wolf

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
68
Vi ser godt ett klasseskille fra som ligger med flere gråbyer rundt seg til de som ikke har i nærheten av så mange+ at når man ikke kan angripe 26-100poeng byer,om du er over en viss grense vil det ta utrolig mye lengre tid for de i utkanten og kjempe seg oppover,så at du sier at det skal gjevne seg utover etterhvert blir tull,det er nå det må skje så det kan bli jevnere mellom midten og rimmen.

takk
 

failed abortion

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
73
Kunne vært litt flere gråbyer i rimmen og litt ferre i midten, men rimmen skal jo være rim. Det skal ikke være like mye byer i rimmen som i midten det blir bare feil
 

Kicker

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
20
Er ikke det litt av bonusen når du forhåndsregistrerer deg at du havner i coren der det er flest gråbyer ligger, enn senere registrering der du havner på rimmen med mindre gråbyer? Svaret er ja, og det er helt naturlig, eller hva sier du Dakapo?

Om verden vil balansere seg selv ut ved at flere spillere vil slutte i coren pga enkelt personers/stammers dominanse (som igjen kommer av betraktelig flere og større gråbyer i coren) stiller jeg meg et stort spørsmål til.. At flest folk slutter i coren vil vel forsterke den ujevne maktbalansen fordi de dominerende spillerne vil få enda flere farms, noe blant annet Jato Link argumenterer for.

Det burde vel ikke være slik at gråbyene er større i coren enn rimmen Dakapo, men at det er flere ser jeg poenget for!
 

habbomannen

habbomannen
Reaksjonspoeng
551
Pål Gunnar Mikkelsplass skrev:
Det burde vel ikke være slik at gråbyene er større i coren enn rimmen Dakapo, men at det er flere ser jeg poenget for!

Forstod du ikke at det var sånn at dakapo gjorde det hun kunne for å unngå en urettferdig fordeling? Valget var mellom ingen barbs i core og ganske mye mer på rimmen I FORHOLD, eller en god del flere og større barbs i core enn på rimmen. Nå er det dog to premades innr i core, så om en stund kommer det mest optimale farmeområdet være på rimmen en eller annen plass. Merk også at dagens rim nødvendigvis ikke er morgendagens rim.
 

Kicker

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
20
Forstod du ikke at det var sånn at dakapo gjorde det hun kunne for å unngå en urettferdig fordeling? Valget var mellom ingen barbs i core og ganske mye mer på rimmen I FORHOLD, eller en god del flere og større barbs i core enn på rimmen. Nå er det dog to premades innr i core, så om en stund kommer det mest optimale farmeområdet være på rimmen en eller annen plass. Merk også at dagens rim nødvendigvis ikke er morgendagens rim.

Da må du eller Dakapo må forklare meg hva som er urettferdig fordeling med at alle gråbyer starter med lik antall poeng.
"Merk også at dagens rim nødvendigvis ikke er morgendagens rim", i denne tråden snakker vi om oppstartsfasen, og så tidlig i spillet som vi er nå og en liten stund fremover vil dagens rim være identisk med morgendagens kjære deg :D
 

habbomannen

habbomannen
Reaksjonspoeng
551
Da må du eller Dakapo må forklare meg hva som er urettferdig fordeling med at alle gråbyer starter med lik antall poeng.
"Merk også at dagens rim nødvendigvis ikke er morgendagens rim", i denne tråden snakker vi om oppstartsfasen, og så tidlig i spillet som vi er nå og en liten stund fremover vil dagens rim være identisk med morgendagens kjære deg :D

Barbsene måtte plasseres før prereg ble åpnet. Så de vokste i vrl en uke før verdenen startet. Også dette er svart på tidligere i denne posten.
 

Kicker

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
20
Barbsene måtte plasseres før prereg ble åpnet. Så de vokste i vrl en uke før verdenen startet. Også dette er svart på tidligere i denne posten.

Det du svarer på nå har ingenting med det jeg spør om, så nå datt jeg litt ut her(nerd)
 

benja81

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
299
La meg bare fort kommentere at v19 ser ut til å vare i kort tid pga ujevn spredning av gråbyer der det var ekstra grå i starten og senere nesten ingen grå. Dette kombinert med veldig høy enhethastighet gjorde at den verdenen ble vanskelig for nye spillere.

Den balanseringen som er her er helt på tryne for å si det mildt, bra i det minste enhetshastigheten er lav, slik at det tar litt tid før angrepene treffer. Men hvem har mulighet til å konkurerer ute på rimmen med folka i midten som får resursene levert på sølvfat. Å farme fra 4-5 gråbyer på 40-80 poeng, samt noen røde, imot det å allerede fra dag en kunne farme 50x100p gråbyer innenfor 9x9. Det blir en forskjell som ikke er mulig å veie opp for. Så selv om jeg ikke liker spikes så setter jeg pris på de spikene som er satt ut, dette har jevnet det litt ut IG, men innstillingene for verden har allerede gitt vinnere(core) og tapere på rimmen. Med et handikap for rimmen som vil kreve utrolig mye for å ta inn igjen. Legger også til at folka ute på rimmen også er folk som var med fra starten, ser at naboer 3 felt unna startet samtidig med de heldige inne i feltet, altså forhåndregistrerte seg 26-28 september. Uten at jeg er enig i at det skal være en ekstra gevinst å forhåndregistrere seg tidligst mulig.

Følte jeg måtte støtte habbomannen litt her :p
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Det var leit at det aldri kom noen flere svar i denne tråden, selv om mange av spørsmålene fortsatt står ubesvart :cry:
 

DeletedUser

Guest
dere som sutrer på rimmen kan jo takke dere sjøl for at dere starta så seint eller re-starta sånn er bare spillet.:evil:
 

habbomannen

habbomannen
Reaksjonspoeng
551
dere som sutrer på rimmen kan jo takke dere sjøl for at dere starta så seint eller re-starta sånn er bare spillet.:evil:

Ja, for det visste vel dem? Tenk på de som hadde prøve f.eks akkurat da den starta, starte opp inne i core med 26p når andre kanskje er 200p. Det er motiverende det!
 
Topp