Karakter etter innsats?

kermit

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
Nå skal man jo ikke lenger kunne gi karakterer etter innsats i den norske skolen? Nå er ikke jeg noen blodig politiker, men dette her proveserer meg litt. I den norske skole i dag og særlig den offentlig skolen er det alt for lite tilretlegging. Jeg har hørt argumenter som "man skal jo kunne pensum" osv. men jeg mener det kan gi økt motivasjon til elever som "sliter" i tunge teoretiske fag og elever bør få vite om det. Hvis du vet at du ikke kun blir dømt ut i fra kun det faglige kan det gi økt motivasjon til å jobbe og det kan hende at den eleven lærer noe han ellers ikke ville ha lært.

Selv er jeg et "offer" for den offentlige skolens dårlige evner til og tilrettelegge. Tilrettelegging har så utrolig mye å si. I 5. Klasse skiftet jeg skole fordi jeg ikke holdt ut med den lærern jeg hadde og den trangsynte måten å lære bort ting på til en privat skole. Der var ting mye bedre og jeg gikk ut med en 5er på matte eksamen. Da var det lov å gi karakter også etter stå på vilje. men se nå, nå går jeg på VGS og har en 2er i matte. Betyer dette at jeg er mye dummere en jeg var før? eller fikk jeg en feil karakter på ungdomskolen?

Man kunne gjort den norske skolen så mye bedre hvis man bare hadde åpnet for litt mer alternativ læring, mer praktiske ting og man burde kunne gi et stå på pluss til elever. Eller hva mener dere?

(også gidder vi ikke påpeke hverandres skrivefeil etc.)
 

Sarsi9

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
2
Man bør få karakter etter kunnskap. En hver idiot kan klare å vise entusiasme og innsats for faget, men det kunnskapen som teller for noe. At du har gått fra 5 til 2 i matte hviler helt og holdent på dine egne skuldre. Er læreren dårlig, er det ditt eget ansvar å gjøre desto mer i faget for å oppnå karakteren du ønsker.
 

kermit

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
Hele poenget med skole er vel å lære? Hvis en elev lærer mer ved bruk av andre metoder en de som er "standar" burde man ikke da tilby eleven dette? til en viss grad selvsagt.

Det å gå fra 5 til 2 er ganske dramatisk, jeg er klar over at jeg sikkert kunne ha jobbet litt mer og sikkert oppnåd en 3er, men jeg passer ikke til det opplegget som er. Jeg får ikke på langt nær all den hjelpen jeg trenger. jeg tror også det har med at skole klasser er alt for store. på privat skolen jeg gikk var vi 11 stykker i hele 10. klasse og jeg fikk hjelp med alt jeg trengte fordi det stod faktisk ikke 3-4 forran meg i kø.

Det er klart at man kan ikke bare bedømme etter innsats, men jeg mener det burde kunne være en del av karakteren. alle vet at orden og oppførsel teller mye mer en karakterer når man søker jobb på lik linje vil jeg si at stå på vilje er mye mer verd en en god karakter i et fag. Innsats henger jo som oftest sammen med gode karakterer for en "normal" elev, men i et tilfelle som meg selv vil min stå på vilje ikke bli belønnet med noe. Dermed vil ikke jeg få ut mitt fulle potensiale. Det mener i hvertfal jeg.
 

Hakkespetten

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
32
Hehe, artig at du tok opp akkurat dette her :).

Selv så har jeg erfaringer med det du viser til. Fra ungdomskolen, 4-5 i karaterer. Etter første året på VGS så var snittet rundt 2,6.. Jeg byttet klasse og lærer (altså VG2), og fikk nå et snitt på 4,3 noe som i seg selv er en vesentlig forskjell. Lærerene har mye og si, ja så absolutt, men det er opp til deg selv om du vil ha mer kunnskap. På lik linje med alle så gjør lærerene bare jobben sin, og er du interessert i og få god karakter så må du stå på selv og gjøre deg fortjent til den. Selvfølgelig kan man være uheldig på prøver, men man får veldig mange sjangser i løpet av et år på og rette dem opp igjen og balansere seg, så det skulle ikke være noe stort problem.

Og komme etterpå og klage på lærermåten blir etter hva jeg mener feil. Hadde dette vært meg så hadde jeg sagt rett i fra til læreren. Du har sikkert hørt at kontaktlæreren din oppfordrer alle til og ta kontakt om dem er uenige mtp læringsmetoder, karaktersetting og så videre.. Dem prøver trossalt og tilrettelegge ting for deg sånn at du får med deg mest kunnskap, altså og ikke lage hindringer men og hjelpe :).

Noen ganger blir man ikke belønnet sånn man vil for innsatsen sin. Tungt? Ja, men man må bare jobbe videre. En dag vil du jo få utelling om du faktisk viser til at du kan det du driver med.. Så ja, mitt råd er og følge med i timene og eventuelt være litt nikkedukke for læreren. Smisking er tillatt ;).
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Ansvar for egen læring heter det seg.
Jeg hadde 5,0 i snitt fra ungdomsskolen og det tok ikke lange tiden før jeg på videregående forstod at det krever arbeid. Mye mer arbeid enn ungdomsskolen. På ungdomsskolen surfet jeg meg lett til 5,0 i snitt, og noen 6'ere.
På videregående må man jobbe mye mer for å oppnå gode karakterer. Til jul på VG1 dumpet jeg ned mot 4,3 i snitt. Nå ligger jeg an til litt over 5 i snitt til sommeren. Du må jobbe. Ta ansvar for egen læring.
 

Mr. Game And Watch

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
48
Tull og tøys. Jeg gjør ikke en dritt skolearbeid og lå elegant på 5.4 på ungdomsskolen og har hatt >5.0 gjennom hele videregående.
 

kermit

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
Nå var ikke hovedpoenge å diskutere karakter forskjell mellom ungdoms skolen og VGS eller mitt digre karakter stup det var bare for å sette bilde på det, men hvor vidt en lærer bør kunne gi en bonus hvis eleven jobber hardt.

når jeg sier stå på vilje eller innsats så mener jeg akkurat det samme, det er bare 2 forskjellige ord.

Jeg har snakket med ganske mange om dette temaet, men det er skremmende mange som mener akkurat det samme som dere. At man skal kunne pensum og at man ikke skal kunne belønne god innsats. Jeg er fullt klar over at det høres mest logisk ut, men en lærings prosses er så mye mer inviklet og særlig for "skole tapere". jeg mener karakter etter innsats med mer er en bra ting for å gi motivasjon.

Også tror jeg en del av dere har missforstått litt. Karakter etter innsats handler ikke om 100% eller 50% eller 20% av karakteren eller en fast bestemt prosent andel i det hele tatt. Jeg mener en lærer bør kunne ha mulighet til å gi en elev et karakter hopp som i form av 3+ til 4 eller 3- til 3 etc. Det er ikke snakk om mye. Ingen mennesker er så dumme at de stryker i matte altså 1. Da er det dems egen feil eller så har de en eller annen fom for diagnose og da går de mest sannsynlig ikke vanlig VGS.
 

kermit

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
Hvis din stå på vilje gir dårlige resultater, er du nok bare dum.

dette her er bare unødvendig. Skolen i dag er alt for låst i en retning. Jeg kan gi deg nok et eksempel. Dette var ganske lenge siden før ungdom skolen hvor jeg også slet i matte. Fikk ikke til det teoretiske og det som skulle ned på papir. Men så hadde jeg en veldig god lærer i 5-7 klasse. Og han laget liknende oppgaver som jeg fikk gjøre i sløyd timene. med måling, tall og regnestykker mens jeg laget det praktisk. Da klarte jeg det. Jeg ser selvsagt at man ikke kan tilrettelegge så mye for alle, men det hjalp meg. dessuten har jeg også dokumentert at jeg jobber 4 ganger raskere med PC en med penn og papir. Så mye handler om lære måte og dyktig utdannede lærere som klarer å se hvordan den enkelte elev lærer best.

klasifiserer man som dum hvis man ikke lærer likt som "mengden". Jeg har ingen diagnoser eller liknende, bare litt konsentrasjon tror jeg, men det er heller ikke dokumentert.
 
Sist redigert:

kermit

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
Innsatspokalen har faktisk alltid bare vært en trøstepremie til den som ikke klarer å vinne.

nå missforstår du. "innsatspokalen" gives til de som gjør noe ekstra tross sine forutsetninger. Det er en belønning for å jobber hardt og ville oppnå noe. De elevene som er verdig en "innsatspokal" mener jeg har noe ekstra, noe som er bra, noe som de kommer til å få god bruk for i jobb livet.
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Det er forskjell på lærere - uten tvil. Også læremåte, hvor intressant det blir og undervisningskvalitet er faktorer som da blir variabler under læreren.

Når det er sagt syntes jeg at karakterer skal vise til hvor mye du vet. Ikke arbeidsinnsats.
Jeg liker å se på karakterer som noe som viser hvor mye du kan. For å få en spesiell utdanning må du vite så mye, og trenger såpass bra snitt - alså kunne såpass mye ol. Det er det karakterer er basert på - du kan ikke gjøre noe du ikke kan nok til bare fordi at du har prøvd bra.
 

kermit

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
La meg forklare det i et bilde da, TrAnxZ. Du går på trenings studio ganske ofte og hver gang trener du benkpress. Poenget med denne treningen er å bli sterkere og få muskler til å imponere jentene. Derfor trener du jevnt og ofte. Ved denne treningen maxer du ikke i et løft, men tar litt lettere vekter og repeterer flere ganger. Fordi det er mer effektivt og du vil få større muskler og antagelig vis fler jenter på den måten.

På samme måte er skole ikke et sted hvor man skal maxe hele tiden og vise hvor flink man er, i steden skal man lærer med litt lettere vekter slik at man er bedere rustet til den dagen man står forran en kvinnelig sjef og søker jobb. You get tha point?
 

Mr. Game And Watch

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
48
nå missforstår du. "innsatspokalen" gives til de som gjør noe ekstra tross sine forutsetninger. Det er en belønning for å jobber hardt og ville oppnå noe. De elevene som er verdig en "innsatspokal" mener jeg har noe ekstra, noe som er bra, noe som de kommer til å få god bruk for i jobb livet.

Er ikke poenget ditt at selv om man ikke egentlig er god nok til å få 5 i matte skal man få det om man tydelig legger ned mye innsats i faget...?
 

kermit

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
På en måte ja, men det er ikke snakk om mye av karakteren, ikke noe voldsomt hopp. Og det er vel heller på mindre karakterer det kan være aktuelt, som på 1 2 og 3, men det må læreren bedømme. Jeg vil at læreren skal kunne begrunne hvorfor han setter 3 isteden for 3- med at eleven har vist interesse og gjort en god jobb, men desverre var litt uheldig med det ferdige produktet.
 

DeletedUser

Guest
8. og 9. klasse hadde jeg homselærer som gjorde at vi måtte jobbe mye, fikk lite hjelp og jeg kom ut med 3.'r i matte.

10. fikk vi ny lærer og som sa jobb så mye dere vil, men jeg skal se at dere har gjort noe. Vi fikk mer hjelp i timene og jeg jobba mindere hjemme og gikk ut med 4. SÅ jeg ser at hjelp kan bli bedre på skolen. Jeg fikk også 4- på alle prøver og 3+ så grunnen til at jeg fikk 4 i matte var fordi jeg jobbet litt å hun så jeg arbeidet med matte :)
 
Topp