Tilbakemeldingstråd Kommentarer/spørsmål til vinterbegivenhet 2012

DeletedUser

Guest
Ressursene er kanskje greie nok, men ODA-en blir jo litt merkelig. Spesielt med tanke på at det er fredstid.
Aktivitet skal man helt klart belønnes for - under normale omstendigheter.

Men fortsatt ikke aktivitet som skader andre :razz:

Tulling :razz:

Fjompenisse :razz:

Jepp, og det var mest det som var poenget mitt.

Og et godt poeng var det óg.

Man kunne ikke farme gråbyer eller spillerbyer i fredsperioden - kun vikingbyer - og det var derfor jeg følte dette hadde en smålig skjevt fordelt innvirkning hos spillere.

Forsåvidt sant, men det vil også kreve en mindre innsats å få ressurser fra vikingbyer enn fra gråbyer. På godt og ondt.

4 ODA per viking blir fort en del. Men jeg er helt enig i at noen muligens har laget litt mye hysteri pga. dette.
Personlig har jeg kun forsøkt å spre lys over saken, og fortelle at jeg mener det blir litt merkelig å la funksjonen ha makt over julefreden.

Selv var jeg en spiller på mellom 3-4k. Jeg drepte rundt 4k vikinger, og fikk derfor rundt 16k ODA av dette.
Tar man utgangspunkt i at en by klarte å drepe rundt 4k i gjennomsnitt - selv om jeg ikke hadde en full nivå 30 gård, og ikke farmet aktivt - kan man gå ut i fra at rank 1 på v12 ville klart å drepe 348k vikinger på samme tidsperiode.

Vedkommende ville da altså ha tjent 1392k ODA. Og dette var som nevnt ikke med full gård, eller aktiv farming.

Så vidt jeg kunne se var ingen på V12 i nærheten av så mye ODA opptjent i den perioden, til tross for adlinger mellom freden - som da antakeligvis tilsvarer drepte tropper hos spillere.

Blir en forskjell her på potensiell vekst og faktisk vekst i ODA.

Men igjen, bunner vel ut i hvordan vi tenker på julefreden :)
 

DeletedUser

Guest
Jeg skal henvise til denne diskusjonen neste gang noen påstår at jeg er vrang å diskutere med :razz:
 

DeletedUser

Guest
Jeg sa heller aldri at det ikke var en god pekepinn på det. Jeg har også argumentert for det samme selv tidligere. Men ODA rankingen alene er ikke viktig - det er hva ODA poengene er tjent opp på.

Vi får vel si oss uenige på hvor farlig det er at noen får ODA på denne måten (selv om det blir litt som å få ODA av å angripe gråbyer). Men jeg vil si meg veldig uenig i hvor mye ODA det faktisk var noen tjente på dette - jeg føler det er en viss mengde hysteri der. Som når Olvedn sier 2 mil ( mill? ) ODA "gratis". Skulle gjerne sett noen eksempler på det. På V12 var det ikke noen som var i nærheten av det, og de som vokste kraftig i ODA i løpet av de siste to ukene hadde i stor grad også en vekst i byer på omtrent samme tidspunkt. Hmm.

Virker som overdrevent hysteri på meg.


Guttakrutt, som lå rank 1 på v12 gjennom hele viking-perioden(19. -31.des(?)) gikk ifra 1,6mio ODa til 3,6mio ODa. På samme tiden ble nok byer adlet også, men verdt å merke seg, var det kun 2/12byer som var over 6000p. Så det er ikke helt urimelig å tenke seg til at den store, store brorpart av ODa kom ifra vikingetokter.
 

DeletedUser

Guest
Guttakrutt, som lå rank 1 på v12 gjennom hele viking-perioden(19. -31.des(?)) gikk ifra 1,6mio ODa til 3,6mio ODa. På samme tiden ble nok byer adlet også, men verdt å merke seg, var det kun 2/12byer som var over 6000p. Så det er ikke helt urimelig å tenke seg til at den store, store brorpart av ODa kom ifra vikingetokter.

Ja, ser ut til at det er i hvertfall et nesten-hypotetisk-sett-gitt-noen-antakelser-unntak :razz:

Dette er også en spiller som ligger høyt på ODA ranken i utgangspunktet, og da er aggressiv - det er ikke engang gitt at han kun angrep de som han adlet fra. Det er også en del små byer som har en del tropper i seg. Urgh. Den spilleren har også hatt en viss ODA vekst både før og etter vikingleirene dukket opp.

Man kunne heller ikke plyndre vikingleirer... uh... de siste to dagene? Siste dagen? Husker ikke helt, men det stoppet i god tid før 31. desember.

Har han angrepet vikingleirene, og fått en del ODA på det? Ja, det tviler jeg ikke på. Kan man si med noen særlig sikkerhet at, i dine ord, "den store, store brorpart av ODa kom ifra vikingtokter"? Ikke ut ifra den informasjonen som er tilgjengelig her.
 

DeletedUser

Guest
Snodig nok var det etter vikingeleirene forsvant at de største adlingene hos Guttakrutt skjedde.

Du har rett i at det blir spekulasjon og at jeg ikke har noe skuddsikre bevis her, men all sansynlighet peker på at det er vikingeleirene som er årsak for den store boosten i ODa.
Vi kan også se på ODd, hvor dem som lå høyest i ODd lå på ca samme nivå som dem som var høyest i ODa. Etter julefreden var det nesten ingen som gikk spesielt opp i ODd, men flere føyk opp i ODa.
Og joda, Guttakrutt har nuket titt og ofte, men å doble ODa'en på litt over ei uke.. Samtidig som ingen går merkverdig opp i ODd samme periode..

If it quacks like a duck, looks like a duck and walks like a duck. It's most likely a.... duck!
 

DeletedUser

Guest
@Torq: Høres kjent ut, takker :)

@Redswan: Nå syns jeg du tar litt hardt i her. "All sannsynlighet" er en ganske bastant påstand.

Du forutsetter også at det er de som hadde høyest ODD er de som sannsynligvis ble angrepet, it motsetning til fordelt på flere små spillere.

Når du nå ser etter denne anden din, så er det også en viss mulighet for at det er det du finner.
 

DeletedUser

Guest
Hadde jeg ikke spilt på serveren, og opplevd hvor fort ODa gikk opp pga vikingleirene, så skal jeg ha vært enig med deg. Men nå opplevde jeg det selv også, så jeg er 95% sikker på at jeg har rett i det jeg her skriver. :)
 

DeletedUser

Guest
Hadde jeg ikke spilt på serveren, og opplevd hvor fort ODa gikk opp pga vikingleirene, så skal jeg ha vært enig med deg. Men nå opplevde jeg det selv også, så jeg er 95% sikker på at jeg har rett i det jeg her skriver. :)

Vel, hvordan kan jeg si meg uenig i det, når du føler det stemmer :razz:

23820770.jpg
 

DeletedUser

Guest
"Du har rett i at det blir spekulasjon og at jeg ikke har noe skuddsikre bevis her, men all sansynlighet peker på at det er vikingeleirene som er årsak for den store boosten i ODa."


Dette skrev jeg tidligere.
Og sansynligheten er basert på egen erfaring, samt kommentarer fra andre om at de fikk høy ODa pga angrep imot dem.
Hva du gjør med den info, er jo selvfølgelig opp til degselv.

Btw;
Guttakrutt:
14x Dagens angriper
Som angriper har du den 20.12.2012 bekjempet flest enheter i denne verdenen (96.683 enheter)!

48x Dagens raner
Du plyndret mest ressurser i denne verdenen den 20.12.2012 (18.344.642 ressurser)!

Tilfeldig at dette var første dag etter åpning av vikingleirene?
Normalt ligger DA på ca 40-60k, både før og etter freden.
 

DeletedUser

Guest
Merk at jeg ikke sier at det umulig kan være derfor - jeg sier noe på måten du hopper til den konklusjonen du ønsker å finne, uten at grunnlaget er det helt store.

Men når du ser på den medaljen der begynner det å hjelpe på teorien din. Nå begynner det å bli en del tilfeldigheter som hoper seg opp. Det hadde vært enda bedre hvis du kunne pekt på at Dagens Forsvarer medaljen var lav på samme dagen - selv om jeg innser at det skal litt til :razz:

...selv om det også må nevnes at det gjerne varierer litt på hvor mange tropper som drepes. At en av de største spillerne ender med å drepe mer tropper enn det de fleste vanligvis gjør? Åja, det er jo helt unaturlig.
 
Topp