Tilbakemeldingstråd Kommentarer/spørsmål til vinterbegivenhet 2012

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Hørt at rekrutteringshastigheten økes på bygninger og ikke tropper?

Noen som kan klare opp det?

Den i midten øker byggehastighet, den nederste øker rekrutteringshastighet. Det er kun en skrivefeil.
Den reduserte byggehastigheten later kun til å gå i effekt når man starter NYE byggeoppdrag, og implementeres ikke for eksisterende.
Jeg måtte avbryte køen og sette opp oppdragene på nytt for å få lavere byggehastighet.
 

DeletedUser

Guest
Lest litt paa .net og sjekket litt ingame

Virker som det er noe ala dette:
-Antallet vikinger i byen avhenger av din poengsum, maksimalt 6000.
-Vikingene er litt sterkere enn millits.
-Hvor fort vikingene reproduseres avhenger av hastigheten paa verdenen og poengsummen din. (med 1,5mill er det 200vikinger paa 5min. speed 1,6)
-Vikingene er gode mot LK. Oeks er ok aa bruke mot dem. RB er best aa bruke mot dem.
-Om man faar ODA for dem er usikkert, men ser ut som du faar ODA etter en del rapporter om det paa .net
-Antallet pelser man trenger for bonuser varierer utfra poengsummen din
-Du faar pelsene umiddelbart etter du har angrepet byene(troppene trenger ikke returnere)
-Bonusene fungerer paa alle byene dine.
-Man kan ikke angripe byene med adelsmenn eller katapulter
-Vikingbyene flytter paa seg. hvor lenge de blir en plass varierer. hoyeste jeg har sett er 6timer 30min.
-Muren i byen varierer paa poengene dine/verden
-Viking strength is roughly 1.128 (spear sword combo i.e 6000 viking defend as 3385 spear and 3385 sword
-kavaleri kan ta 2 pelser, infanteri 1pels og paladin 5pelser
-Vikingbyene gaar aldri tom for pels
 

DeletedUser

Guest
Beskrivelse Aktivering
+15% tømmerproduksjon
+30% farmekapasitet
Bonus allerede aktivert
+15% leireproduksjon
+20% bygningshastighet for nye ordrer
8:16:58
+15% jernproduksjon
+10% rekrutteringshastighet for nye ordrer
Bonus allerede aktivert

Dette står på bonussiden.

Men burde vel endre dette + tegnet forran rekruterings og byggnings hastigheten til et - tegn. Det tar vel ikke 20% og 10% LENGER tid med bonusen aktivert? (nerd)
 

DeletedUser

Guest
Lest litt paa .net og sjekket litt ingame

Virker som det er noe ala dette:
-Antallet vikinger i byen avhenger av din poengsum, maksimalt 6000.
-Vikingene er litt sterkere enn millits.
-Hvor fort vikingene reproduseres avhenger av hastigheten paa verdenen og poengsummen din. (med 1,5mill er det 200vikinger paa 5min. speed 1,6)
-Vikingene er gode mot LK. Oeks er ok aa bruke mot dem. RB er best aa bruke mot dem.
-Om man faar ODA for dem er usikkert, men ser ut som du faar ODA etter en del rapporter om det paa .net
-Antallet pelser man trenger for bonuser varierer utfra poengsummen din
-Du faar pelsene umiddelbart etter du har angrepet byene(troppene trenger ikke returnere)
-Bonusene fungerer paa alle byene dine.
-Man kan ikke angripe byene med adelsmenn eller katapulter
-Vikingbyene flytter paa seg. hvor lenge de blir en plass varierer. hoyeste jeg har sett er 6timer 30min.
-Muren i byen varierer paa poengene dine/verden
-Viking strength is roughly 1.128 (spear sword combo i.e 6000 viking defend as 3385 spear and 3385 sword
-kavaleri kan ta 2 pelser, infanteri 1pels og paladin 5pelser
-Vikingbyene gaar aldri tom for pels

TK suger mot de.

Antall: 566
Tap: 529

Var 1500 vikinger i byen.
(var mere tropper i angrepet så dette er tap av tk only)
 

DeletedUser

Guest
ja men så e tk en defansiv enhet da
Kan du forklare hvorfor tk har høyest angrepspoeng av tk, rb og lk da? Burde jo være Den beste off enheten av de tre da?
Eller er min logikk ute å kjøre her!

Lk
Angrepsstyrke 130

Rb
Angrepsstyrke 120

Tk
Angrepsstyrke 150
 

jonnernxd

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
31
TK er bedre enn LK mot vikingene om du ikke tar hensyn til bruk av gård. Tk har mer angrepsstyrke enn hva lk har, men de tar mer plass i gården og er dyrere.

Rb er best mot vikinger fordi vikinger har dårligere bueskytterforsvar enn generelt forsvar.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Kan du forklare hvorfor tk har høyest angrepspoeng av tk, rb og lk da? Burde jo være Den beste off enheten av de tre da?
Eller er min logikk ute å kjøre her!

Lk
Angrepsstyrke 130

Rb
Angrepsstyrke 120

Tk
Angrepsstyrke 150


At TK betraktes som en defansiv enhet har noen forskjellige grunner, som jeg skal nevne som punkter for deg i dette innlegget.
Vi tar utgangspunkt i speed 1, som jeg går ut i fra hjelp-artikkelen har basert seg på.

1. TK har marginalt bedre angrep enn det LK og RB har, men bruker mer gårdplass, og er et minutt tregere enn LK og RB, og tar dobbelt så lang tid å rekruttere som LK (per enhet).

Siden dette er en vanlig kavalerienhet, i motsetning til RB, som er en bueenhet, må vi bruke LK til å sammenligne. Dersom du rekrutterer 1000 TK tar dette 6000 gårdplass, og ender opp med å ta deg 372,5 timer (15,52 dager) å rekruttere.

Til sammenligning vil du kunne rekruttere 1500 LK for å bruke 6000 gårdplass, og dette vil kun ta deg 279,57 timer (11,64 dager) å rekruttere.

2. Skal vi sammenligne sammenlagte kostnader, koster 1000 TK 950.000 ressurser, mens 1500 LK kun koster 712.500 ressurser.

3. Skal vi se på styrkene og svakhetene til begge enhetene og sammenligne, er det tydelig at TK er langt bedre i forsvar enn det LK er. Men TK er også bedre i forsvar enn den er i angrep, mao. vil det være mest logisk å benytte den i forsvar. Mange benytter kun TK i nødstilfeller dersom de behøver å cleare en siste liten rest av tropper, og da som oftest kun om muren er nede.

4. Dersom man skal se på angrepsstyrke ift. gårdplass, ender man altså opp med at LK er ~23% mer effektiv i angrep. Og dette er uten å regne inn slikt som raskere bevegelse, ekstremt mye lavere rekrutteringshastighet, og ekstremt mye lavere kostnad.

5. De aller fleste rekrutterer TK som en forsvarsenhet KUN fordi den er den raskeste forsvarsenheten (speidere er nøytrale enheter), og fordi de ønsker å benytte både brakkene og stallen til sitt fulleste potensiale i alle sine byer.

~ Tom
 
Sist redigert:

Olve

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
407
liker ikke vikingene... Allt for mye ODA og synes det ødela ODA skalaen, de som var flittige å angripe vikinger fikk 2mil gratis
 

DeletedUser

Guest
Huff, ja. Det er grusomt at de som var flittige til å angripe faktisk fikk ODA. Det blir jo bare... feil!

Nei, vent...
 

DeletedUser

Guest
Neida, ikke feil at dem som angrep disse vikingeleirene fikk ress og oda. Men jeg likte ikke hele greia med de leirene uansett. Som jeg har nevnt i et par andre tråder også.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Huff, ja. Det er grusomt at de som var flittige til å angripe faktisk fikk ODA. Det blir jo bare... feil!

Nei, vent...

Selv om jeg forstår din vel begrunnede sarkasme, så mente vel de fleste som uttalte noe slikt at det blir galt at spillere i fredstider kunne utnytte denne vinterbegivenheten til å få med seg ekstra ressurser og pynte på sin ODa. Poenget med jule-/nyttårsfred er jo at man skal kunne ta seg en velfortjent hvil fra spillet uten å bekymre seg for at andre som ikke prioriterer (eller ikke har) et familiesamvær i disse høytider skal få fordeler ved å tilbringe denne ekstra tiden på det.

For meg har det selvsagt lite å si, ettersom jeg ikke er en toppspiller på noen av verdnene for øyeblikket.
 

DeletedUser

Guest
Selv om jeg forstår din vel begrunnede sarkasme, så mente vel de fleste som uttalte noe slikt at det blir galt at spillere i fredstider kunne utnytte denne vinterbegivenheten til å få med seg ekstra ressurser og pynte på sin ODa. Poenget med jule-/nyttårsfred er jo at man skal kunne ta seg en velfortjent hvil fra spillet uten å bekymre seg for at andre som ikke prioriterer (eller ikke har) et familiesamvær i disse høytider skal få fordeler ved å tilbringe denne ekstra tiden på det.

For meg har det selvsagt lite å si, ettersom jeg ikke er en toppspiller på noen av verdnene for øyeblikket.

Beklager seint svar, jeg glemte denne tråden litt :razz:

Tja. Slik jeg anser freden så går den på at man skal slippe å uroe seg for at noen ødelegger for seg. Noe den gjør. At noen ønsker å bruke litt tid i freden til å angripe vikingleirene syns jeg er helt greit. Det krevdes tross alt minimalt med arbeid for å farme nok ressurser til å komme til grensa si. Det er jo tross alt veldig viktig med aktivitet på TW, og det går mye på hvor hardt man prioriterer det/har muligheten til å være aktiv. Dette gjelder både i og utenfor julefreden. Så nei, jeg ser absolutt ikke noe problem med å ha slike vikingleire i julefreden.

Når det gjelder ODA - hvis noen virkelig ønsker å få ekstra ODA ved å angripe flere vikinger enn nødvendig - kjør på. De eneste praktiske konsekvensene av det er at den som angriper mister flere tropper, og koster spilleren ressurser, og at det potensielt gjør det vanskeligere for andre spillere som er aktive i freden å få tak i ressurser.

En høy ODA gjør deg ikke til en god spiller - det gjør deg til en aggressiv spiller. Angripe tropper som ikke ødelegger for fienden? Uh. Hvis noen av mine fiender velger å gjøre det syns jeg det bare er positivt.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Beklager seint svar, jeg glemte denne tråden litt :razz:
Gjør ikke noe det, Grimmy <3

Tja. Slik jeg anser freden så går den på at man skal slippe å uroe seg for at noen ødelegger for seg. Noe den gjør. At noen ønsker å bruke litt tid i freden til å angripe vikingleirene syns jeg er helt greit. Det krevdes tross alt minimalt med arbeid for å farme nok ressurser til å komme til grensa si. Det er jo tross alt veldig viktig med aktivitet på TW, og det går mye på hvor hardt man prioriterer det/har muligheten til å være aktiv. Dette gjelder både i og utenfor julefreden. Så nei, jeg ser absolutt ikke noe problem med å ha slike vikingleire i julefreden.
På v12 er det ingen grense, annet enn den faktiske begrensningen ved at det ikke er uendelig med vikinglandsbyer.
Bortsett fra det er jeg helt enig i at man må se seg nødt til å logge inn litt i juletiden også, uavhengig av julefred.
Problemet er bare at de som er mest aktive får en fordel i fredstidene, der de aller fleste ønsker å være minst mulig aktiv. Det er jo tross alt eneste "pausen" man har fra spillet på hele året.

Når det er sagt forstår jeg også ditt synspunkt på det, og jeg prøver ikke å få deg til å endre mening.

Når det gjelder ODA - hvis noen virkelig ønsker å få ekstra ODA ved å angripe flere vikinger enn nødvendig - kjør på. De eneste praktiske konsekvensene av det er at den som angriper mister flere tropper, og koster spilleren ressurser, og at det potensielt gjør det vanskeligere for andre spillere som er aktive i freden å få tak i ressurser.
Jeg angrep selv disse vikingleirene, og så lenge jeg kun benyttet øks, mistet jeg minimalt, og tapte derfor minimalt.
Dersom jeg kun angrep denne ene gangen per leir, så tjente jeg inn store mengder ressurser, ift. andre som ikke fikk inn noe som helst. (De små troppetapene medregnet.)

En høy ODA gjør deg ikke til en god spiller - det gjør deg til en aggressiv spiller. Angripe tropper som ikke ødelegger for fienden? Uh. Hvis noen av mine fiender velger å gjøre det syns jeg det bare er positivt.
Her er jeg også delvis enig. En høy ODA gjør deg ikke nødvendigvis en god spiller, men den er ofte en pekepin på hvor mye du har bidratt til å nedkjempe dine fiender - noe som blir besudlet av at folk får "gratis" ODA på denne måten.

Dersom du mener det er positivt, står du fritt frem til å mene det. Jeg har bare ett litt annet synspunkt på saken enn det du har - i dette tilfellet.
 

DeletedUser

Guest
På v12 er det ingen grense, annet enn den faktiske begrensningen ved at det ikke er uendelig med vikinglandsbyer.
Bortsett fra det er jeg helt enig i at man må se seg nødt til å logge inn litt i juletiden også, uavhengig av julefred.
Problemet er bare at de som er mest aktive får en fordel i fredstidene, der de aller fleste ønsker å være minst mulig aktiv. Det er jo tross alt eneste "pausen" man har fra spillet på hele året.

Jeg skal innrømme at jeg kun argumenterte ut ifra V13, og glemte rett og slett V11 og V12.

Men i hovedsak mistenker jeg at vi rett og slett er uenige i hvordan freden skal fungere. For min del ser jeg ikke et problem med at de som ønsker å være aktive i jula skal få dra nytte av det - på samme vis som de som ønsker å sitte å spille midt på natta skal få gjøre det. Så lenge de ikke eksplisitt ødelegger for andre så kan de gjerne belønnes for sin aktivitet.

Når det er sagt forstår jeg også ditt synspunkt på det, og jeg prøver ikke å få deg til å endre mening.

Så kjedelig :razz:

Jeg angrep selv disse vikingleirene, og så lenge jeg kun benyttet øks, mistet jeg minimalt, og tapte derfor minimalt.
Dersom jeg kun angrep denne ene gangen per leir, så tjente jeg inn store mengder ressurser, ift. andre som ikke fikk inn noe som helst. (De små troppetapene medregnet.)

Ja. Utenfor V13 med farmebegrensningen sin så faller argumentet mitt her helt sammen, og det er en åpenbar fordel å gå berserk på vikingbyene.

Men samtidig så er det også 6000 gråbyer på V12, mot 2300 spillerbyer, så potensialet for farming er helt klart til stede. Det vil bare kreve noe mer innsats, selv om det burde gå greit å farme veldig effektivt når man først har satt det opp en gang.

Her er jeg også delvis enig. En høy ODA gjør deg ikke nødvendigvis en god spiller, men den er ofte en pekepin på hvor mye du har bidratt til å nedkjempe dine fiender - noe som blir besudlet av at folk får "gratis" ODA på denne måten.

Dersom du mener det er positivt, står du fritt frem til å mene det. Jeg har bare ett litt annet synspunkt på saken enn det du har - i dette tilfellet.

Jeg sa heller aldri at det ikke var en god pekepinn på det. Jeg har også argumentert for det samme selv tidligere. Men ODA rankingen alene er ikke viktig - det er hva ODA poengene er tjent opp på.

Vi får vel si oss uenige på hvor farlig det er at noen får ODA på denne måten (selv om det blir litt som å få ODA av å angripe gråbyer). Men jeg vil si meg veldig uenig i hvor mye ODA det faktisk var noen tjente på dette - jeg føler det er en viss mengde hysteri der. Som når Olvedn sier 2 mil ( mill? ) ODA "gratis". Skulle gjerne sett noen eksempler på det. På V12 var det ikke noen som var i nærheten av det, og de som vokste kraftig i ODA i løpet av de siste to ukene hadde i stor grad også en vekst i byer på omtrent samme tidspunkt. Hmm.

Virker som overdrevent hysteri på meg.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Jeg skal innrømme at jeg kun argumenterte ut ifra V13, og glemte rett og slett V11 og V12.
Var det jeg tenkte meg, ja. :razz:

Men i hovedsak mistenker jeg at vi rett og slett er uenige i hvordan freden skal fungere. For min del ser jeg ikke et problem med at de som ønsker å være aktive i jula skal få dra nytte av det - på samme vis som de som ønsker å sitte å spille midt på natta skal få gjøre det. Så lenge de ikke eksplisitt ødelegger for andre så kan de gjerne belønnes for sin aktivitet.
Ressursene er kanskje greie nok, men ODA-en blir jo litt merkelig. Spesielt med tanke på at det er fredstid.
Aktivitet skal man helt klart belønnes for - under normale omstendigheter.


Så kjedelig :razz:
Tulling :razz:


Ja. Utenfor V13 med farmebegrensningen sin så faller argumentet mitt her helt sammen, og det er en åpenbar fordel å gå berserk på vikingbyene.
Jepp, og det var mest det som var poenget mitt.

Men samtidig så er det også 6000 gråbyer på V12, mot 2300 spillerbyer, så potensialet for farming er helt klart til stede. Det vil bare kreve noe mer innsats, selv om det burde gå greit å farme veldig effektivt når man først har satt det opp en gang.
Man kunne ikke farme gråbyer eller spillerbyer i fredsperioden - kun vikingbyer - og det var derfor jeg følte dette hadde en smålig skjevt fordelt innvirkning hos spillere.


Jeg sa heller aldri at det ikke var en god pekepinn på det. Jeg har også argumentert for det samme selv tidligere. Men ODA rankingen alene er ikke viktig - det er hva ODA poengene er tjent opp på.
Her er vi helt enig. Og det var derfor jeg følte det var dumt å legge til en enkel mulighet å gjøre skalaen skjevere enn den allerede er. Selv om det kun var midlertidig.

Vi får vel si oss uenige på hvor farlig det er at noen får ODA på denne måten (selv om det blir litt som å få ODA av å angripe gråbyer). Men jeg vil si meg veldig uenig i hvor mye ODA det faktisk var noen tjente på dette - jeg føler det er en viss mengde hysteri der. Som når Olvedn sier 2 mil ( mill? ) ODA "gratis". Skulle gjerne sett noen eksempler på det. På V12 var det ikke noen som var i nærheten av det, og de som vokste kraftig i ODA i løpet av de siste to ukene hadde i stor grad også en vekst i byer på omtrent samme tidspunkt. Hmm.

Virker som overdrevent hysteri på meg.
4 ODA per viking blir fort en del. Men jeg er helt enig i at noen muligens har laget litt mye hysteri pga. dette.
Personlig har jeg kun forsøkt å spre lys over saken, og fortelle at jeg mener det blir litt merkelig å la funksjonen ha makt over julefreden.

Selv var jeg en spiller på mellom 3-4k. Jeg drepte rundt 4k vikinger, og fikk derfor rundt 16k ODA av dette.
Tar man utgangspunkt i at en by klarte å drepe rundt 4k i gjennomsnitt - selv om jeg ikke hadde en full nivå 30 gård, og ikke farmet aktivt - kan man gå ut i fra at rank 1 på v12 ville klart å drepe 348k vikinger på samme tidsperiode.

Vedkommende ville da altså ha tjent 1392k ODA. Og dette var som nevnt ikke med full gård, eller aktiv farming.
 
Topp