Nat.fag - Hjelp :)

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Halla!

Sitter då med Nat.fag boka og pugger. Har eksamen (10.klasse) på Mandag, og føler meg sikker i det meste stoffet. MEN, har støyta på eit problem! Sliter litt med å skjønne meg på DNA, Gen, Kromoson, etc... Er eit par ting eg veksler mellom der. Kva er ein del av kva? Er DNA molekylet ein del av Kromosona, eller er det omvendt? Boka mi (Trigger 10) er veldig uklar på nettopp det der. Håper at nokon har litt peil på dette, og kan sette av 5 min for å lage ein enkel modell av det. Er so sabla forvirra :mehe:

Trur eg meistrar det meste som har med fysikk, geologi, olje, osv... Men det med DNA, det slit eg med å skjønne kva som er kva :)

Slik eg skjønner det, er det slik:

Ei celle inneheld 46 kromoson. Kvart kromoson inneheld DNA (arvestoff). Tilsaman i alle 46 er det 2 meter med DNA tråd. Eit Gen er ein liten del av DNa tråden, og er oppbygd av molekyla A,T,C og G, tre og tre. Eit Gen inneheld då 3 av desse molekyla. Desse utgjer tilsaman ei oppskrift på korleis eit protein skal vere. Eit protein er ei blanding aminosyrer, og det er 20 forskjellige aminosyrer i kroppen å velje mellom.

Kan noko forklare om eg har gjort noko feil? :)
 
Sist redigert:

-TK-

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
250
Jeg er ikke noe geni på det der, og føler at boka vår også er veldig uklar på det der :p Trigger 1. vgs, men lykke til, går nok fint :)
 

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Har snikksnakka med Remi, og studert boka (og nettet) nøye, so har komt fram til eit noke lunde riktigt bilde. Litt annleis enn det over:)

Jau takk, blir spennande. Håper på å gå eit lett tema, men veit jo aldri :p

Det sto so mykje fram og tilbake. Og ein masse uklare eksempler om kokebøker o_O
 

DeletedUser

Guest
Hemm, om jeg tør spørre... Hvordan foregår eksamen hos dere? Vi har det så enkelt at vi får vite hvilket fag vi kommer opp i, kan velge en oppgave innenfor det faget, og har 48 timer å forberede oss på. Deretter skal vi ha en presentasjon om det temaet vi har valgt, med samtale mellom elev og faglærer/sensor etterpå. Det var iallefall prosedyren ved prøveeksamen, jeg håper de gjør det noenlunde likt på eksamen også.

Slik det virker på meg, vet du ikke hvilken oppgave du har fått enda? Iallefall kan det se slik ut ettersom du nevner tema som nærmest ikke har noen tilknytning til hverandre overhodet. Er det du mener at du får vite oppgave på mandag? Eller at du skal fremføre om alle de tingene du listet opp? Å få sammenheng i en slik fremføring virker... utfordrende... :grin:

EDIT: Ellers hadde jeg prøvemuntlig i naturfag om nettopp celler og arv, så jeg tror jeg kan forklare - i det minste helt enkelt - hvordan tingene fungerer. Selv om tingene blir sånn rundt 50 ganger mer innfløkt om man skal gå i detalj på det.

Trøst deg med at om det er noe som er for avansert for deg å forstå, så er det antakelig noe som er så avansert at ingen kan ta deg for noen feil så lenge du fremfører det som om du har peiling på hva du snakker om :tunge:
 
Sist redigert av en moderator:

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Hemm, om jeg tør spørre... Hvordan foregår eksamen hos dere? Vi har det så enkelt at vi får vite hvilket fag vi kommer opp i, kan velge en oppgave innenfor det faget, og har 48 timer å forberede oss på. Deretter skal vi ha en presentasjon om det temaet vi har valgt, med samtale mellom elev og faglærer/sensor etterpå. Det var iallefall prosedyren ved prøveeksamen, jeg håper de gjør det noenlunde likt på eksamen også.

Slik det virker på meg, vet du ikke hvilken oppgave du har fått enda? Iallefall kan det se slik ut ettersom du nevner tema som nærmest ikke har noen tilknytning til hverandre overhodet. Er det du mener at du får vite oppgave på mandag? Eller at du skal fremføre om alle de tingene du listet opp? Å få sammenheng i en slik fremføring virker... utfordrende... :grin:

Her på skulen praktiserer dei to eksamensformer, men det finnast tre. Det er valgfritt kva du velger. Først har vi jo den du nevner, 48h. Du har 2 døg til å lage klar ein presentasjon. Krava blir jo stilt høgt oppe.

Men eg har valgt 30 min. Eg får vite faget eg kjem opp i, og har 2 døgn på å lese. So kjem eg på eksamensdagen. Då får eg utdelt oppgåva, og har 30 min på å forbrede meg. Krava blir sefføleleg stilt ned ein god del. Men for ein som er god til å memorere detaljer og fakta, er det yppelikt :)

Den tredje kallast klasseroms modellen. Eg husker ikkje heilt korleis den fungerer, men er nok ikkje so effektiv har eg høyrt :)

Men, om eg ikkje tolker det feil, for du velge oppgåve sjølv? Er det ikkje tilfeldig valgt? "kan velge en oppgave innenfor det faget" :)

Vi får 3 temaer vi skal greie ut om: Eit fysikk, eit kjemi og eit fysiologi (kroppslæra). Det blir jo i grove trekk. Men eit eksempel er:
-Gjer greie for evlusjonen med vekt på Hominidane

So det er ganske utfordrande ja :)
 

DeletedUser

Guest
Vi fikk en rekke med oppgaver vi kunne velge i på prøvemuntlig. Da langt fra like vide som eksamensoppgaver i regelen er, men anywho. Jeg aner ikke om de gjør noe annet på eksamen eller ikke, men tanken er jo strengt tatt at prøvemuntlig eksamen og vanlig muntlig eksamen skal være ganske like i det meste, så jeg går ut fra at det samme skjer nå på mandag :)
 

janrune

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
118
Du valgte 30min ja :) Men om jeg forstår deg rett så skal du ikke lage en presentasjon i d hele tatt? Vet du fortalte meg om denne en gang, men husker ikke va du svarte :D
 

DeletedUser

Guest
På 30minnern skal du nok ikke lage en presentasjon, med mindre du fikk ett større tema først.

Det enestesom skjer er at du har konkrete "spørsmål" klare som du bør finne ut av i de 30min.
 

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Du valgte 30min ja :) Men om jeg forstår deg rett så skal du ikke lage en presentasjon i d hele tatt? Vet du fortalte meg om denne en gang, men husker ikke va du svarte :D

Hehe, det er ingen presentasjon nei. Du skal greie ut/forklare om dei forskjellige temaene faglærar har laga. Krysser fingrane på at det går bra! :)
 

DeletedUser

Guest
DNA er et stort molekyl som er bygd opp to DNA-tråder som er retter hver sin vei. DNA-tråden er bygd opp av små enheter som kalles nukleotider. Et nukleotid består av tre deler: et sukkermolekyl, en fosfatgruppe og en nitrogenbase. Det er disse nitrogenbasene som enten er A, T, C eller G. Hver base på den ene tråden er bundet til en base på den andre tråden. A er alltid bundet til T og C er alltid bundet til G (T og A kalles derfor komplementære baser, det samme gjelder C og G).

Et gen er som du sier et bestemt avsnitt av DNA-tråden og en kode (eller en oppskrift om du vil) for et protein. Denne koden bestemmes ut i fra hvilken rekkefølge basene ligger etterhverandre på i DNA-molekylet. Et gen består ikke bare av 3 baser. En aminosyre består av 3 baser, og et protein er bygd opp av flere aminosyrer. Cellen bruker kun 20 forskjellige aminosyrer til å bygge opp proteiner, og det er rekkefølgen disse aminosyrene bindes i som avgjør hvilket protein som lages. De minste proteinene består av rundt om 50 aminosyrer, mens i de største proteinmolekylene kan det være mange tusen aminosyrer etter hverandre.

Dette er en forenklet forklaring ut i fra biologi 2 pensumet (vg3). Lykke til på eksamen! :)
 
Sist redigert av en moderator:

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Jau takk! Litt sein å komme med hjelpa, men eg greide meg uten det! :) Blei topp karakter (rofl)
 
Topp