Skateboard??? NO!

Er disse brettene ordentlige skateboard?

  • Ja

    Stemmer: 16 64,0%
  • Nei

    Stemmer: 9 36,0%

  • Totalt antall stemmer
    25

DeletedUser

Guest
Jeg ser for meg at det er noe de kunne blitt kalt, iallefall :) Men som sagt, de er like godt egnet til vertskating og streetskating ;)

Kan jo dra frem diskusjonen om at et ord har betydningen den enkelte legger i det, da, men ser ikke noe poeng i det :p
 

varanior08

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
144
jojo kjør diskusjon. Men er jo enig i deg i at det cruiseboardet ikke blir sett på som et vanlig skateboard. Men per definisjon går det inn under skateboard.
 

DeletedUser

Guest
Drar frem skateboard som et underordnet begrep i samme slengen :) Da jeg skrev denne (propaganda?)posten så var det disse jeg tenkte på. Da de aller aller fleste får assosiasjoner til klassiske skateboard når de hører dette ordet, er det den betydningen flertallet legger i det. Og dermed er det effektivt den betydningen som er mest utbredd, uavhengig av hva definisjoner tilsier.

Rullebrettet (eller skateboard som overordnet begrep) er det imidlertid ingen tvil om at disse brettene hører inn under. Men siden det ikke er så mange som assosierer skateboard med både vertbrett som du kalte det, longboards, cruiseboards, osv, er den individuelle betydningen av dette begrepet lik de skateboardene jeg sikter til.

Selvfølgelig er det noen som ser på ordet "skateboard" som et overordnet begrep som omfatter alle undergruppene. Og det er helt greit, men dersom de gjør det på den måten uten å forklare så vil ikke flertallet forstå hva det er snakk om. Det er som om jeg skulle kalt deg "dust" og ment "du er snill" - ordet hadde jo fått den betydningen for meg, men ikke for flertallet - altså at flertallet ikke hadde skjønt det.

Definisjonen av et ord er i seg selv ikke noe særlig. Men da vi gjerne forandrer vårt syn på et ord etter hva definisjonen sier kan en definisjon som understøtter ditt eget synspunkt brukes til å overbevise andre om at ditt syn er det beste, og dermed forandre sitt eget syn på ordet og den individuelle betydningen. Definisjonen av et skateboard er imidlertid neppe kommet så langt at flertallet ilegger den noen særlig vekt, er den effektive verdien av definisjonen liten. Med andre ord, du er i mindretall :)

Kan for øvrig legge til at som følge av denne diskusjonen kommer jeg til å forandre min individuelle tolkning av ordet "rullebrett" samtidig som jeg vil ilegge "skateboard" den samme betydningen som før dersom konteksten ikke tilsier noe annet ;)

PHEW! Lang tekst :D
 
Topp