Skateboard??? NO!

Er disse brettene ordentlige skateboard?

  • Ja

    Stemmer: 16 64,0%
  • Nei

    Stemmer: 9 36,0%

  • Totalt antall stemmer
    25

DeletedUser

Guest
Utfordring?? ^^
nah, jeg er det, og kanskje litt mer enn deg faktisk. (a) xD
 

DeletedUser

Guest
Njaaa... stiller meg tvilende :p Du skulle bare visst hvor sta jeg kan være :D

Men egentlig har du vel rett (a)
 

DeletedUser

Guest
Hahaha xD

*・゜゚・*:.。..。.:*・'(*゚▽゚*)'・*:.。. .。.:*・゜゚・*

En smiley som... Har tatt noe xD
 

varanior08

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
144
Blæh for et spam det ble her da :)

Men skateboard står for skate (Skøyte) og board (brett)

OG er som sakt en felles betegnelse. Hva du tenker om et skateboard er derimot en helt annen sak. At du mener at et a4 skateboard skal ha ulike egenskaper har derimot lite med hva betegnelsen på de andre bretta blir ;)


Et raskt google søk avslører også at dersom du googler skateboard får du opp masse bilder av ulike typer brett, og ikke bare disse triksebrettene du refererer til

Skateboard er per definisjon, et brett med hjul på.


Og jeg har skatet tidligere, men grunnet kneskade måtte jeg legge det på hyllen. Men har tilbrakt mye tid på skaterampene etter dette, og flere av kompisene mine har kommet på topp 10 i skate NM i de senere år (6 plass er det beste resultatet vell å merke)


At du ikke ser på cruiseboard som et skateboard kan jeg på en måte være enig i. MEn per definisjon er det et rullebrett uansett form og bruksområdet ;)
 

varanior08

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
144
Og bare for å understreke poenget mitt så henter jeg litt info fra nettet.

"Man har også andre områder innen rullebrettsporten, men disse er ikke like utbredt. Dette kan være blant annet «fishboards», en type brett som særlig produseres av rullebrettprodusenten Sector 9, som er en del større enn vanlige brett (kommer i mange størrelser) der målet er å oppnå høy fart ved å svinge på brettet, gjerne kjøre slalåm mellom kjegler utplassert på bilveier. Disse brettene kalles «longboards»."

Her ser vi at longboarding også går under rullebrettsporten.

OG sånn btw, det skateboardet DU mener er skateboard er noe HELT annet en hva et skateboard ble laget som.

Se på brettene tony alva og gjengen brukte da de begynte med skating. Det var mye likere longboarding en hva "skating" idag er.

Longboarding er da også kjent som old school skating.

Forsåvidt stammer ordet skateboard, som jeg sa fra et brett med hjul. Da ungene skrudde av rulleskøyte hjul, og satte dem på treplanker og andre type brett helt i begynnelsen av nittenhundretallet. Og jeg kan love deg at der var det ikke mye grip tape og tviler sterkt på at det var mulig å ta noen somhelts triks på disse bretta.
 

DeletedUser

Guest
Og rullebrett er som sagt et misvisende begrep som heller burde betegne den overordnede klassen alle brettene er plassert i.

Slik sett ville jeg sagt at da har skateboard også en dobbelbetydning hvor det ene betegner de brettene jeg snakker om og det andre er en fellesbetegnelse på lik linje med det norske rullebrett, som jeg også mener blir brukt feil ;) Strengt tatt er man vel avhengig av konteksten for å avgjøre hvilke av de to det er snakk om. Men når de fleste sier skateboard så får de assosiasjoner til de tradisjonelle brettene med den vanlige formen.

Ellers så skal du få den, dette er per definisjon brett med hjul, rullebrett eller skateboard som en høyere betegnelse. Da jeg tenkte på det lavere plan, mener jeg dette blir feil, men rent teknisk har du rett. Det er noe kluss der :p

6. plass er bra det, du får gratulere ham fra meg ;)

EDIT: Andreposten din... joda, de opprinnelige skateboardene var en del annerledes enn de i dag. Men de er jo blitt videreutviklet, og som sagt er skateboard generelt assosiert med de klassiske skateboardene :)
 

varanior08

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
144
At disse brettene du referer til ikke er brukt til vertskating er jeg derimot enig i. Men skateboard er fortsatt et generelt begrep brukt til å beskrive alle typer rullebrett.

Et mer korekt ord på de typiske skateboardsa er forsåvidt vertskating. Men da vertskating er den vanligste formen for skating så har vell folk blitt litt late og begynt å kalle vert bretta for skateboards og dermed utvanna begrepet. Cruiseboardsa er også skateboards. Men kan mest sansynlig ikke brukes til vertskating nei ;)
 

DeletedUser

Guest
Skateboards er vel mer de generelle bretta som kan brukes til både vertskating og streetskating? Jeg har iallefall et brett med tradisjonell form, men jeg bruker det ikke så mye i ramper :p Vertskating er vel forresten såvidt meg bekjent, beskrivelsen av en spesiell måte å skate på heller enn en type brett? Det er jo ing-form på slutten, noe som vil si at jeg tror ikke det er et konkret substantiv :)
 

varanior08

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
144
skateboards er felles betegnelsen ja.

Har aldri hørt at vertbrett har blitt brukt til å beskrive et skateboard nei, så det er bare en tanke jeg har dannet for meg selv. Men ser for meg at det var dette de en gang ble kalt.
 
Topp