SKYPE - Virus

emptychange

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
18
DET er riv ruskande gale! Om du trur at du er trygg for virus fordi du har Linux eller IOS/Mac, då er du dum/naiv. Virus kan komme på alle systemer og datamaskiner. Skal ikkje nekte for at det er vannskeligare å få virus på ein Mac, men det har med at systemet er sopass nytt at det er få datasnoker som har greid å komme seg igjennom sikkerheitsystema. Windows er eit mykje eldre system som datasnoker som har greid å tilpasse seg. Vent noken år du, so kan eg berre sei deg at det er like lett å få virus på datamaskina di som alle andre si ;)

Mac er basert på Unix, som har eksistert like lenge som Windows (mer eller mindre), og det finnes måter å bryte seg inn på selv en Mac. Dog er det vanskelig hvis du bruker et skikkelig passord og deaktiverer unødvendige tjenester. Unix kom i 1969 mens Windows kom i 1985, dog har Windows gått bort fra MS-Dos kjernen i nyere tid, mens Linux og Mac OsX har brukt en relativt lik kjerne hele tiden.

Linux er også basert på Unix, og er også mye mindre utsatt for malware enn Windows, dette skyldes nok av en kombinasjon av mer kompetente brukere og at det er vanskeligere å installere ting i bakgrunnen. Hvis du har Linux og ungår Oracle Java så slipper du problemene med Malware, hvis du ikke gjør filen kjørbar, kan den ikke kjøre. I Windows er alt kjørbart. I Windows 95 kunne du lage ny administratorbruker ved å skrive inn et nytt brukernavn og passord. I Windows 98SE kunne du snike deg forbi login-skjermen ved hjelp av hjelpemenyen (denne buggen var vell også i Windows 2000). Windows har lite fokus på sikkerhet, og vil derfor forbli usikkert.

For å oppsummere: Windows er nyere. Windows har utallige sikkerhetsfeil. Linux og Mac er bygget oppå et bunnsolid system som er sikkert og blir oppdatert av millioner av brukere.
 

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Mac er basert på Unix, som har eksistert like lenge som Windows (mer eller mindre), og det finnes måter å bryte seg inn på selv en Mac. Dog er det vanskelig hvis du bruker et skikkelig passord og deaktiverer unødvendige tjenester. Unix kom i 1969 mens Windows kom i 1985, dog har Windows gått bort fra MS-Dos kjernen i nyere tid, mens Linux og Mac OsX har brukt en relativt lik kjerne hele tiden.

Linux er også basert på Unix, og er også mye mindre utsatt for malware enn Windows, dette skyldes nok av en kombinasjon av mer kompetente brukere og at det er vanskeligere å installere ting i bakgrunnen. Hvis du har Linux og ungår Oracle Java så slipper du problemene med Malware, hvis du ikke gjør filen kjørbar, kan den ikke kjøre. I Windows er alt kjørbart. I Windows 95 kunne du lage ny administratorbruker ved å skrive inn et nytt brukernavn og passord. I Windows 98SE kunne du snike deg forbi login-skjermen ved hjelp av hjelpemenyen (denne buggen var vell også i Windows 2000). Windows har lite fokus på sikkerhet, og vil derfor forbli usikkert.

For å oppsummere: Windows er nyere. Windows har utallige sikkerhetsfeil. Linux og Mac er bygget oppå et bunnsolid system som er sikkert og blir oppdatert av millioner av brukere.

Der burna du meg, rett og slett. Takk, lærer noko nytt kvar dag ja! :) Alltid litt kjekkare å få ei skikkelig tilbake melding på det der, enn "MAc er awzm og du kan ikkje få virus der!".
Men poenget mitt er at det er like lett å få virus på Mac som på Windows om du ikkje er oppmerksom. Er du innkompetent når det kjem til data, so er du det.

Men av dei eg har snakka med når det gjelder virus og data, har det virka som at når du først har fått virus på mac, so har du virkelig trakka i salaten. Men tør nesten ikkje bruke det argumentet her no, for det er vel ein sjangse for at det ikkje er slik?

Men et tør påstå at Linux og Mac sitt systen ikkje har vore mykje brukt før dei siste åra? Eller bommer eg totalt no?
 
Topp