Sympati stemming

kermit

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
Nå skriver avisene og meningsmålingene peker på en klar trend. Folk sympati stemmer nå på AP pga. Det som hendte på utøya. Jeg syns det som har skjedd er utrolig tragisk og noen kan sikkert lure på hvordan jeg kan snakke politikk rundt dette temaet. Vel, det kan jeg og det vil jeg fordi. Folk lar seg påvirke av slike katastrofer på feil måter.

Så folk mener altså at man straffer Breivik med å stemme arbeiderpartiet. Jeg mener at man ikke skal gi bort sine egene meninger og gi slipp på det man tror på fordi man syns synd på arbeiderpartiet. Jeg mener at vi viste breivik at han hadde tapt ved det enorme rosetorget i oslo og all den sympatien og medmenneskeligheten vi viste der. Jens sa at ci skal "ta igjen" ved mer demokrati. Demokrati bygger på at alle mennesker skal være fri til å velge det partiet som står ens egene meninger nærest. Det vil altså si at å gi slipp på det vil være og vise mindre demokrati altså det motsatte av det jens selv sier.

Er du arbeiderparti mann og har vært det lenge er det sikkert ekstra tungt for deg. Kjemp for partiet ditt og det du tror på, men har du tilhørt et annet parti i lengre tid før denne hendelsen intraff så vær så snill og bli der du er. Hvis du skal la deg påvirke av slike upolitiske hendelser da er du mest sannsynlig lite informert, lite intressert eller gir blaffen i politikk. No offence, men jeg håper dere ser at det blir feil å stemme på arbeiderpartiets politikk fordi en man har valg ut nettopp det partiet som et terror mål.

Det blir å velge parti på feil grunnlag, det mener jeg. Så min oppfordring er, bli der du er endten det er SV eller FRP!
Selv har jeg vært enig i høyres politikk og stå steder, jeg er fortsatt det selv om en tragisk katastrofe har intruffet.
 

DeletedUser

Guest
Bare et par ting jeg føler for å komme med;

Det kan godt hende at flere stemmer på AP på grunn av måten de har håndtert den siste ukens hendelser. Blant annet Stoltenberg har gjort et meget bra inntrykk på mange. Det er ikke akkurat uvanlig at man stemmer mer på lederen i et parti enn det som står på programmet deres. Helt klart er nok en del sympatistemmer, men det er nok også andre årsaker til at AP går framover på målingene.

Ei heller må man stemme på det partiet som har flest likheter med ens egne meninger. Første gangen jeg skulle stemme tok jeg en undersøkelse på aftenposten.no som sa at jeg skulle stemme på kystpartiet. Noe jeg ikke gjorde, mye fordi de er alt for små til å ha noen stor innflytelse. En annen grunn kan være at man ønsker at det skal være mer balanse i makten, siden politiske ytterpunkter ikke alltid er verdens smarteste idé.
 

kermit

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
Folk er lette å på virke sånn har det alltid vært. Jeg misstenker at folk nå bare stemmer AP fordi de var et terror mål og så har de i tilleg sett Jens mye på TV de siste dagene. Jeg tror hadde dette skjedd rettet mot et annet parti og da deres leder fått mye tid på TV tror jeg folk ville strømt like hærlig dit og det beviser bare at dette ikke er politisk motivert men følelses motivert.
 

zippymaster

Blomstevase
Reaksjonspoeng
566
Det kan ha en sammenheng med at flere liker Stoltenberg og hvordan han har behandlet denne hendelsen.

Det kan også være sympatifolk, men jeg tror det er flest sofasittere som har hatt sansen for AP, men ikke giddet å stemt som nå da vil stemme AP, fordi de nå har innsett viktigheten med demokrati, og de sofasitterne som ikke har hatt sansen for AP er litt tregere. Men etterhvert vil nok %delen for AP synke drastisk og komme tilbake på nesten det samme nivået som det var før hendelsen, men litt høyere, og da pga. Stoltenbergs håndtering.
 

kermit

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
Jeg er klar over at AP vil falle etter en viss tid, men det er snart valg og det blir feil hvis AP skal vinne stort på grunn av en slik hendelse. Jens har handtert denne saken bra, ja, men jeg tror en en hvilkesom helst annen parti leder kunne gjort en like god jobb som Jens, vi får bare ikke vite det fordi nå var Jens tilfeldigvis statsminister når denne katastrofen intraff. Jeg lurer på hva som hadde skjedd hvis høyre hadde statsministeren nå og AP var terror målet. Ville folk da stemme høyre fordi Erna hadde handtert saken bra eller sympati stemt AP fordi en mann hadde kaldbodig skutt ungdomene deres. Jeg tror faktisk at folk ville gått til AP da i sympati og for å "straffe" breivik. Jeg er redd det er utrolig få som er politisk motivert til å stemme AP etter dette.
 

zippymaster

Blomstevase
Reaksjonspoeng
566
Selv om mange sier de skal stemme AP på en meningsmåling så tar det ikke lang tid før de er i sofaen hvor de ikke klarer å dra seg opp vet u ;)

Tror ikke det vil ha stor innvirkning på valget, husk at det også er lokalt valg så det er vel mer det lokalet AP som blir avgjørende.
 

DeletedUser

Guest
Dette blir uansett bare spekuleringer, vi kan ikke vite hva som hadde skjedd hvis det og det. Men etter å ha lest posten din vet vi i hvert fall at høyresiden kommer til å få én stemme :p
 

kermit

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
Ja, det er spekulering og jeg kommer ikke til å la meg påvirke politisk av dette. Jeg er også fullt klar over at det er kommunevalg. Men valg er valg og jeg tror ikke AP kommer til å ligge på latsiden og bare la dette gli pent forbi. De er noen luringer de og skal du se de kommer nok til å utnytte situasjonen for alt det er verd og skaffe seg disse sympatistemmene.
 

DeletedUser

Guest
Og det ville ikke høyresiden gjort? Vi er alle mennesker, og du kan ikke vente at alle i Frp er små uskyldslam heller ;) Dersom du mener at dette tvinger folk til å stemme på AP tar du feil. Alle får jo velge, sant? Folk prøver jo å sikre stemmer til sitt parti hvert valg. Den eneste forskjellen dette gjør er at AP har fått en liten fordel :p
 

kermit

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
Jeg stemmer ikke FrP. jeg er fullt klar over at hvilke som helst parti ville utnyttet situasjonen og det er ingen tvil om at AP kommer til å gjøre det.
 

DeletedUser

Guest
Tenk deg om før du stemmer på AP. De har to gode politikere; Jens og Jonas. Men hvis du ser på resten av gjengen så må du bare le.....

*Trond Giske.
Næringsminister Trond Giskes nei til makslønn har satt sinnene i kok hos AUF.
Giske-kritikk
''Bare dager før den store konkurransen, gikk imidlertid næringsminister Trond Giske ut og kritiserte Northugs pokerspill. Han mener nemlig at det blir lite penger igjen å fordele til breddeidretten om nordmenn bruker pengene sine på utenlandske spillselskaper fremfor Norsk Tipping.''

*Anniken Huitfeldt.
Statsråd Anniken Huitfeldt ønsker mer ny, norsk musikk i tv- og filmproduksjoner, og gir 800.000 til et pilotprosjekt i 2011.
Kulturminister Anniken Huitfeldt meiner tida er inne for at countrymusikk og countryfestivalar blir anerkjend på linje med andre musikksjangrar. – No vil eg ha meir fokus på musikken og mindre på alkoholen, seier ministeren.
Komentar: Hva blir det neste? Sponse Tylden-teltet med danseband og svart salg under disk? Ærlig talt, denne kulturministeren er på bærtur gang på gang, og må edukere seg innen musikkbransjen. Visse musikkformer klarer seg alltid godt uten støtte, og countryen er én av dem. Historisk sett har store orkesterinstitusjoner og f.eks. "samtidsmusikk" alltid vist seg å trenge folkets støtte gjennom hundrevis av år, også internasjonalt. Mens Rock'Roll, og Country er fortsatt en av de største inntjenere. Så hvorfor skal de nå spise av nasjonalbudsjettet? Kanskje det er nok å spare på alkoholen for å gå ytterligere i pluss? Uansett må det bli slutt på tankeløst publikumsfrieri før valget fra Huitfeldt a la "trækkspell i operaen."
Kulturministeren tar med seg ektemannen på en ukes gratistur til OL i Vancouver på skattebetalernes regning.

Andre håpløse politikere i AP:
*Anne Grete Strøm Erichsen
*Knut Storberget
*Grete Faremo
*Helga Pedersen


Kunne skrevet et par sider om dette, men gidde ikkje :p
 

DeletedUser

Guest
Jeg stemmer ikke FrP. jeg er fullt klar over at hvilke som helst parti ville utnyttet situasjonen og det er ingen tvil om at AP kommer til å gjøre det.

Sorry, det der var min mixup. Jeg tenkte Frp siden de er lengst ute på høyresiden (dersom det ikke er kommet nye parti jeg ikke vet om) og så blandet jeg Erna og Siv Jensen (tror jeg?) :p Min feil, beklager :)

@Camorra: Alle politikere mottar kritikk en gang i blant. Det er neppe noe vanskelig å finne en nettside som dedikerer seg til å rakke ned på høyresiden :) Den siste linken så litt stygg ut, men resten er nok bare meninger som skiller seg litt ut fra dine egne. No offence ;)

Kunne skrevet et par sider svar til dette, men gidde ikkje :D
 

DeletedUser

Guest
Selvom det var en nordmann som stod bak det på Utøya og i Oslo synes jeg fortsatt at Stoltenberg burde begynne å luke litt ugress :rolleyes:
 

DeletedUser

Guest
@Camorra: Alle politikere mottar kritikk en gang i blant. Det er neppe noe vanskelig å finne en nettside som dedikerer seg til å rakke ned på høyresiden :) Den siste linken så litt stygg ut, men resten er nok bare meninger som skiller seg litt ut fra dine egne. No offence ;)

Kan rakke ned på mange av høyresidens politikere også, men Trond og Anikken er by far de mest usamklige.
 

DeletedUser

Guest
Jaja ^^ Jeg kan leve med det :) Sorry for at jeg ikke klikket på linkene dine, btw, det kan være jeg har gått glipp av noe :p

Men utsagnet ditt om "håpløse politikere" godtar jeg ikke før du kommer med noe mer. Håpløse er for det første litt sterkt for det meste, og for det andre tror jeg at også noe av dette kan være meningsrelatert ;)
 

thewarior

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
5
Har ikke lest hele tråden, men er enig. Demokratiet er til for at man skal stemme for det partiet man selv syns er best og kke fordi man skal sympatisere.

Kan hende mange har fått mer sansen for AP siden jens stoltenberg har håndtert situasjonen bra og for at Norge er et veldig godt fungerende land som vi har det nå, nemlig pga at vi har skatter. Og skatter fører til velferd.

Men hvis folk stemmer bare for å straffe breivik så syns jeg det blir feil :p Men men alle må få stemme det de vil. håper folk flest stemmer av riktige grunner, altså på det partiet de tror er best for Norge.
 

DeletedUser

Guest
Agreed ;) Men kanskje - kanskje - har ABB fått enkelte folk til å innse fordelene ved å stemme AP. I så fall har Jens vunnet de stemmene fair and square :p Jeg skal ikke nekte for at det muligens blir en del sympatistemming, eller at det ikke hadde vært bra for Norge i det lange løp, men ett valg er da heller ikke forever. Dersom folk får et par år på seg til å komme på fote igjen, tror jeg det vil utbalansere seg. Hvem vet, kanskje det blir høyresiden neste gang ;)

Personlig hadde jeg sympatistemt for AP... men jeg heller nok mot den siden fra før ^^ Jeg tror mer at det ville avgjort en ellers ganske tett kamp mellom noen få parti heller enn å skape massive omveltninger. Og muligens er det bakgrunnen for stemmingen til enkelte andre også :)
 
Topp