Trening med vekter.

Hunter

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Hei.

Jeg har hørt at man kan få vekst problemer og sånt når man er under 16 og trener med vekter.
Er dette sant? (fant ikke noe på google :O)

Jeg prøver og trene litt selv, men jeg gjør det da med min egen kropp, altså jeg bruker ikke vekter men tar heller Push ups, sit ups og sånt.
Jeg bruker ikke vekter for jeg er 13 og veit ingenting om kosekvensane.

Noen som kan litt om hva som kan skje?

- Hunter :D
 

jøden

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
1
Hei.

Jeg har hørt at man kan få vekst problemer og sånt når man er under 16 og trener med vekter.
Er dette sant? (fant ikke noe på google :O)

Jeg prøver og trene litt selv, men jeg gjør det da med min egen kropp, altså jeg bruker ikke vekter men tar heller Push ups, sit ups og sånt.
Jeg bruker ikke vekter for jeg er 13 og veit ingenting om kosekvensane.

Noen som kan litt om hva som kan skje?

- Hunter :D


Etter det jeg har hørt er om vektene kommer oven i fra eks, knebøy så er dette noe som "hemmer" høydeveksten din. Men det er bare noe jeg har hørt så er ikke sikker! Men tror det er smartest å vente til du er mellom 15 og 17 år før du trener med vekter. For da er kroppen mere utvikklet.
 

DeletedUser

Guest
jøden: Hvorfor.. Hvorfor!? ..siterer du når du er den eneste som har svart på tråden og da det du svarer på allikevel står rett over og det er ingen måte det kan missforståes hvem du svarer?

OnT: Når du er 13 vil jeg anbefalle deg å kanskje vente litt med å starte med vekter. Men jeg tror at det ikke gjelder lette manualer, men litt tyngre styrketrening. Jeg var selv 15 og et par mnd da jeg startet på treningssenter, og fikk anbefalt å starte rolig, med enkle øvelser på manualer og treningsapparater. Uansett, jeg har vokst siden den tid, så den treningen jeg drev vil jeg ikke tro har gått utover meg og min vekst. Nå er jeg på 183 cm, og det har jeg vel vært en stund, men vil tro jeg slutta å vokse av naturlige årsaker :p

Du kan faktisk få ganske bra trening kun med hjelp av din egen kropp, som du sier, så vil anbefalle at du fortsetter med den hvertfall en stund til :p
 

Hunter

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Takker for kjappe svar :D Jeg er ikkje noe høg person selv :p er et halvt hode lavere en de fleste i klassen, så da får jeg bruke meg selv noen år til :cool:
 

chiltarc

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
6
ville vell ha venta en stund til med vekter pga den unge alderen, og heller satsa på å trene med egen kropp samt kjøre endel cardio. strekke mye etc. mer eller mindre forberede kroppen for vekter. bli myk og fin:p
 

DeletedUser

Guest
Ikke gjør noe som kan hhemme veksten av høyden din! Jo høyere du er, jo mer lønn får du i arbeidslivet! :eek:
 

DeletedUser

Guest
(Kan noen få kicka iskrem for spam?)

OT; Når man trener bryter man ned musklene, for at de skal bygge seg opp sterkere. Er du for ung bygger ikke musklene seg opp riktig, og du kan få store problemer med muskelsmerter osv for resten av livet ditt. Ettersom skjelettet ditt ikke er fult utviklet er det store kjangser for ryggproblemer som du må slite med for resten av livet ditt.
Tror dette er grunnene, men jeg er ikke ekspert på feltet og kan ta feil.
 

DeletedUser

Guest
(Kan noen kicke High Lord Nerevar for å ville få iskrem kicket for spam?)

OT; Er du ikke sikker, så fortsettre du med å trene lett til du er sikker. Tenk over det. For å imponere damene med muskler på ungomskolen noen år må du slite med fysiske problemer resten av livet. Er det verdt det?
 

Hunter

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Haha :p
Men om du løfter deg selv burde da det ikke vere no problem, får utvikler du musklene ilag med kroppen din?
 

DeletedUser

Guest
Skulle tro det går fint. Bare fordi det finnes så mange teorier om veksthemning må du jo ikke bli en sofagris.
 

DeletedUser

Guest
Grunnen til at dette er en problemstilling Hunter, er fordi skjelettet er mykt så lenge du vokser, dvs gjennom hele puberteten. Tunge vekter (f.eks. tyngde som er på 4x4 serie-nivå hvis du vet hva det er) som brukes i denne alderen kan derfor bidra til å presse sammen skjelettet, som kan ha mange kjedelige utfall :/ Du kan bli krumrygget, få skjelett- eller muskelskader, og ja, veksten din kan stoppe.

Push-ups, sit-ups og slike ting er absolutt ikke et problem, men husk at en muskelgruppe uansett ikke skal trenes oftere enn maks 3 ganger i uka på den intensiteten ;)

Ville venta med vekttrening et par år til om du er 13 år, men det er da greit om du ikke trener for tungt (begynn på rundt 3x12 serier.)
 

eivped

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
2
Alder har ikke noe å si, det har heller ikke høyde. Det er om kroppen din er ferdig utvokst som har alt og si.
Altså, om du enda ikke er fullt utvokst i muskler og skjellet så skal man ikke trene med vekter, som sagt.

Man kan jogge, ta situps, pushups, løfte seg selv i en stang, ta kenbøy uten vekter, slå på bag osv. og få like mye trening ut av det som å løfte vekter.

Spis sunt og tren jevnlig.
 

DeletedUser

Guest
Vekteren kan bli sur dersom du slår han for hardt. Pass på.
 
Topp