Utfordring til Jehovas Vitner :)

DeletedUser

Guest
En liten utfordring til vår selvutnevnte JV-misjonær.

Kan du beskrive Jehovas Vitner sine standpunkt i forhold til følgende, med begrunnelse for standpunktene?
  • Blodoverføring
  • Jordas alder
  • Grunnlaget for Bibelens autoritet
  • Forholdet mellom erkeengelen Mikael og Jesus
  • Skjebnen til de som ikke er assosiert med JV

Jeg ser fram til ditt svar.
 

Jehovas Vitner

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
48
En liten utfordring til vår selvutnevnte JV-misjonær

Jeg ser fram til ditt svar.

Så flott at du er interessert i Jehovas vitner, Grimlock!

Kan du beskrive Jehovas Vitner sine standpunkt i forhold til følgende, med begrunnelse for standpunktene?
  • Blodoverføring
  • Jordas alder
  • Grunnlaget for Bibelens autoritet
  • Forholdet mellom erkeengelen Mikael og Jesus
  • Skjebnen til de som ikke er assosiert med JV

Det skal jeg.. :)

  • Blodoverføring

Dette er - kanskje, den mest omdiskuterte saken rundt Jehovas vitner. Mange tror dette er farlig, og at det kan koste menneskeliv! Dette er ikke sant. Vi som er medlemmer i Jehovas vitner bruker andre medisinske metoder. I de fleste land har vi leger og kirurger som som bruker behandlingsmetoder som ikke krever blodoverføring.

Hvorfor? Blodoverføring kan også medføre sykdommer. Det hender til tider at det skjer svikt innenfor blodkretsene i kroppen. I hovedsak er det de religiøse grunnene som forbyr oss blodoverføring - ikke de medisinske. Både det gamle- og det nye testamentet mener menneske skal avholde seg fra blod. Det står at vår skaper i 3. mosebok 17:14 For sjelen i all slags kjød er dets blod ved sjelen i det. Derfor sa jeg til Israels sønner: «Dere skal ikke spise blodet av noe som helst slags kjød, for sjelen i all slags kjød er dets blod. Enhver som spiser det, skal avskjæres.» Jehovas vitner forbyr blodoverføring - for å prise, og være lydig ovenfor Gud.

  • Jordas alder

Som vi alle vet er Jehovas vitner for vitenskap, og hører til dels på forskerne. Jeg er ikke sikker på hvor gammel selve Jorda er, men jeg kan jo nevne at Jehovas vitner mener Jordens undergang er nær. Det er grunnen til at vi ikke tar utdannelse, fordi vi mener enden er svært nær, og en utdannelse er derfor uviktig.

Det første mennesket på Jorda er der i mot ganske klart. Det var Adam. Født i år 4026 f.kr. Som snart er 6000 år siden.

  • Grunnlaget for Bibelens autoritet

Vi mener at Bibelen er inspirert av Gud. Vi mener at det som står i Bibelen i alt og ett er Guds ord. Bibelen er feilfri, og er hellig. Siden Bibelen er Guds ord, så må det være riktig. Alle hendelser som står i Bibelen er sannheter. Alle personer og tidspunkter i Bibelen stemmer. Jehovas vitner er tilhengere av det som står i Bibelen, og er der noe som ikke stemmer med dagens funn og teknologi, så prøver vi heller å finne løsninger på det, eventuelt; prøve å tolke det som står der ut der ifra finne en løsning.

Mye av grunnlaget for hvilken makt vår Bibel har i dag, og har hatt siden Jesus levde - Er fordi at vi mener Bibelen er Guds ord, og vi mener Guds ord alltid er riktig.

  • Forholdet mellom erkeengelen Mikael og Jesus

Vel.. Erkeengelen Mikael var Guds første skapning. Jehovas Vitner mener Mikael er Jesus. Det er ofte diskusjoner rundt dette - Hvordan kan erkeengelen Mikael, senere være Guds sønn? Her er et utdrag av Hebr. 1. 5: For aldri har Gud sagt til noen engel: - Du er min sønn, jeg har født deg i dag. Det er flere trosretninger som velger å se vekk fra likhetstrekkene mellom Mikael og Jesus, ettersom Jesus skal være en del av guddommen, der imot Mikael som er en engel, og skal være avskilt fra selve guddommen.

Det er mye som motbeviser at Mikael er Jesus i Bibelen, men jeg orker ikke å ta den diskusjonen med meg selv her.

  • Skjebnen til de som ikke er assosiert med JV

Harmageddon eller dommedagen er som kjent ganske nær, ifølge Jehovas vitner. For å komme til et Paradis, må Jehovas vitner følge regler, være lydig ovenfor Gud, men også være medlem i Jehovas vitner. Er alt dette på plass, er det fortsatt ikke en garanti for å komme til et Paradis. Det er opp til Gud til syvende og sist' til å dømme levende og døde. Mye av dette er likt som Kristendommen (sikkert flere som kjenner seg igjen i alt dette), men Jehovas vitner har en annen tolkning på en del av det som står i Bibelen.

Skjebnen til de som ikke er assosiert med JV; På dommedagen (Harmageddon", vil Gud ha en utryddelseskrig, og vil kvitte seg med alle andre, enn de utvalgte som er igjen. De andre vil havne i et "helvete", og vil brenne. Ifølge flere tolkninger av Bibelen.


- Jehovas Vitner :mehe:
 
Sist redigert:

janrune

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
118
En ting som jeg ikke forstår er hvordan medlemskap i jv skal kontroleres når gud skal drepe alle andre. Å skal en listefyller i jv komme til paradis, når misjonærer blir sendt til helvete?
 

jeeeeeeright

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
109
Sånn bare for å late som jeg tror du er seriøs her...
En god venn av meg (og forsåvidt grimlock også) er JV, og har diskutert dette med oss begge mer enn én gang.
Det du sier om paradis og helvete stemmer ikke helt med den forklaringen jeg har fått tidligere. Jeg husker ikke tallet (det var ikke særlig stort), men antall "plasser" i paradis er svært begrenset ifølge JV, og resten av de rettroende vil bli gjenfødt under en ny verdensorden etter Harmageddon.
Er det uenighet om dette innenfor JV?
 

DeletedUser

Guest
Så flott at du er interessert i Jehovas vitner, Grimlock!

Alltid interessert i ting jeg ikke skjønner meg på.

Dette er - kanskje, den mest omdiskuterte saken rundt Jehovas vitner. Mange tror dette er farlig, og at det kan koste menneskeliv! Dette er ikke sant. Vi som er medlemmer i Jehovas vitner bruker andre medisinske metoder. I de fleste land har vi leger og kirurger som som bruker behandlingsmetoder som ikke krever blodoverføring.

Hvorfor? Blodoverføring kan også medføre sykdommer. Det hender til tider at det skjer svikt innenfor blodkretsene i kroppen. I hovedsak er det de religiøse grunnene som forbyr oss blodoverføring - ikke de medisinske. Både det gamle- og det nye testamentet mener menneske skal avholde seg fra blod. Det står at vår skaper i 3. mosebok 17:14 For sjelen i all slags kjød er dets blod ved sjelen i det. Derfor sa jeg til Israels sønner: «Dere skal ikke spise blodet av noe som helst slags kjød, for sjelen i all slags kjød er dets blod. Enhver som spiser det, skal avskjæres.» Jehovas vitner forbyr blodoverføring - for å prise, og være lydig ovenfor Gud.

Bra svar. Hvorvidt innholdet stemmer er jeg ikke overbevist om, men det matcher veldig bra med hva jeg vet om JV fra før av.

Som vi alle vet er Jehovas vitner for vitenskap, og hører til dels på forskerne. Jeg er ikke sikker på hvor gammel selve Jorda er, men jeg kan jo nevne at Jehovas vitner mener Jordens undergang er nær. Det er grunnen til at vi ikke tar utdannelse, fordi vi mener enden er svært nær, og en utdannelse er derfor uviktig.

Det første mennesket på Jorda er der i mot ganske klart. Det var Adam. Født i år 4026 f.kr. Som snart er 6000 år siden.

Igjen, passer med hva jeg tidligere kjenner til om JV.

Selv om det er verdt å nevne at deres ideer om syndefloden, menneskehetens alder og evolusjonsteorien bryter med vitenskapelig konsensus i geologi, biologi, kjemi, astronomi, kosmologi, fysikk, geofysikk, paleontologi og stratigrafi. Dere er ikke "for" vitenskap på noe vis.

Vi mener at Bibelen er inspirert av Gud. Vi mener at det som står i Bibelen i alt og ett er Guds ord. Bibelen er feilfri, og er hellig. Siden Bibelen er Guds ord, så må det være riktig. Alle hendelser som står i Bibelen er sannheter. Alle personer og tidspunkter i Bibelen stemmer. Jehovas vitner er tilhengere av det som står i Bibelen, og er der noe som ikke stemmer med dagens funn og teknologi, så prøver vi heller å finne løsninger på det, eventuelt; prøve å tolke det som står der ut der ifra finne en løsning.

Mye av grunnlaget for hvilken makt vår Bibel har i dag, og har hatt siden Jesus levde - Er fordi at vi mener Bibelen er Guds ord, og vi mener Guds ord alltid er riktig.

Jeg elsker denne sirkulære logikken. "Bibelen har rett fordi Bibelen sier den alltid har rett." Tim MInchin sa det best...

[spoil][video=youtube;YMnEpOsGH4o]http://www.youtube.com/watch?v=YMnEpOsGH4o[/video][/spoil]

Vel.. Erkeengelen Mikael var Guds første skapning. Jehovas Vitner mener Mikael er Jesus. Det er ofte diskusjoner rundt dette - Hvordan kan erkeengelen Mikael, senere være Guds sønn? Her er et utdrag av Hebr. 1. 5: For aldri har Gud sagt til noen engel: - Du er min sønn, jeg har født deg i dag. Det er flere trosretninger som velger å se vekk fra likhetstrekkene mellom Mikael og Jesus, ettersom Jesus skal være en del av guddommen, der imot Mikael som er en engel, og skal være avskilt fra selve guddommen.

Det er mye som motbeviser at Mikael er Jesus i Bibelen, men jeg orker ikke å ta den diskusjonen med meg selv her.

Hmm, fascinerende. Jeg var ikke klar over ulikhetene. Selv om du er litt for åpen for andre "syn" til å være overbevisende, da ifølge JV så er ikke Jesus en del av guddommen. De fleste kristne tror på treenigheten, hvor Jahve, Jesus og den hellige ånd er tre adskilte (men samtidig samme?) skapning. JV, derimot, er ikke av den oppfatningen.

Harmageddon eller dommedagen er som kjent ganske nær, ifølge Jehovas vitner. For å komme til et Paradis, må Jehovas vitner følge regler, være lydig ovenfor Gud, men også være medlem i Jehovas vitner. Er alt dette på plass, er det fortsatt ikke en garanti for å komme til et Paradis. Det er opp til Gud til syvende og sist' til å dømme levende og døde. Mye av dette er likt som Kristendommen (sikkert flere som kjenner seg igjen i alt dette), men Jehovas vitner har en annen tolkning på en del av det som står i Bibelen.

Skjebnen til de som ikke er assosiert med JV; På dommedagen (Harmageddon", vil Gud ha en utryddelseskrig, og vil kvitte seg med alle andre, enn de utvalgte som er igjen. De andre vil havne i et "helvete", og vil brenne. Ifølge flere tolkninger av Bibelen.


- Jehovas Vitner :mehe:

Igjen, litt for åpen for andre syn. JV er ikke spesielt åpne for andre tolkninger av Bibelen. Helvete eksisterer forresten ikke ifølge dem, og de som blir drept på dommedag vil rett og slett slutte å eksistere. De som dør før dommedag, men ikke er assosiert med JV, vil få en mulighet til å redde seg selv.

Oppsummert; God jobb, men ikke helt overbevisende.

Sånn bare for å late som jeg tror du er seriøs her...
En god venn av meg (og forsåvidt grimlock også) er JV, og har diskutert dette med oss begge mer enn én gang.
Det du sier om paradis og helvete stemmer ikke helt med den forklaringen jeg har fått tidligere. Jeg husker ikke tallet (det var ikke særlig stort), men antall "plasser" i paradis er svært begrenset ifølge JV, og resten av de rettroende vil bli gjenfødt under en ny verdensorden etter Harmageddon.
Er det uenighet om dette innenfor JV?

144 000. Det er de velsignede (eller noe), mens de som er assosiert med disse 144 000 vil leve under dem. Det er forresten ingen nye plasser ledige blant disse 144 000, som jo er litt kjipt.
 

jeeeeeeright

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
109
144 000. Det er de velsignede (eller noe), mens de som er assosiert med disse 144 000 vil leve under dem. Det er forresten ingen nye plasser ledige blant disse 144 000, som jo er litt kjipt.

Hva skjer om det dukker opp en så ren, snill, god, rettroende og velmenende person at h*n er overkvalifisert til en av de 144000 plassene ved Jehovas side (jeg vet om en som havner i denne kategorien om min stemme hadde hatt noen påvirkningskraft)?
Skal de "kaste" ut en av de som allerede er lovet plass? Eller er det slik at rekrutteringen nå er stengt uansett hva man gjør?
 

DeletedUser

Guest
Hva skjer om det dukker opp en så ren, snill, god, rettroende og velmenende person at h*n er overkvalifisert til en av de 144000 plassene ved Jehovas side (jeg vet om en som havner i denne kategorien om min stemme hadde hatt noen påvirkningskraft)?
Skal de "kaste" ut en av de som allerede er lovet plass? Eller er det slik at rekrutteringen nå er stengt uansett hva man gjør?

Hehe, jeg tror jeg vet hvem du snakker om, og kan ikke si meg uenig.

Så vidt jeg har skjønt det, så er rekruteringen stengt ja. Det var noe om at i 1914 så kom det en profeti om at nå var siste generasjonen født, og det er generelt sett disse folka som er med tror jeg. Nå begynner det å bli ganske få igjen av den generasjonen. Det er et håpløst system - men jeg forventer ikke akkurat logisk konsistens heller.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Jeg har et spørsmål. Hvorfor kalle han for Jehova, når han egentlig heter Jahve?

Vil helst bli kalt Tom, ikke Tim, selv.
 

Jehovas Vitner

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
48
Jeg har et spørsmål. Hvorfor kalle han for Jehova, når han egentlig heter Jahve?

Vil helst bli kalt Tom, ikke Tim, selv.

I Bibelen (den hebraiske delen), har vi lært at Guds navn er; הוהי
Oversetter vi יהוה til norsk ville det blitt; JHVH (hebraisk ble skrevet uten vokaler). Vi mener "Jehova" er den rette uttalelsen av dette, mens diverse forskere og andre mener Jahve er riktig.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Jeg fikk faktisk svar på dette i en PM her på forumet, der det ble fortalt at det ikke var enighet i om det blir oversatt til YHWH eller YHVH.

Førstnevnte blir tydeligvis uttalt Jahve, mens sistnevnte blir uttalt Jehova.
 

Jehovas Vitner

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
48
Det er diskusjoner om dette på flere forskjellige språk. F.eks på engelsk; mellom Jahve og Yahweh (engelsk). Også Jehova og Jehovah (engelsk).

Om det er YHWH, YHVH, JHVH eller JHWH. Dette varierer fra hvilket språk vi har. Det er uenigheter om det hebraiske ' bokstaven, altså det siste tegnet i: יהוה - skal erstattes med Y eller J. Det er også uenigheter med ו bokstaven, som tilsvarer "va" eller "wa".
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
@JV: Jeg skal ikke si noe på at du har en viss peiling på hva du snakker om, men det er åpenbart at du ikke er et medlem i Jehovas Vitner. Hvis du derimot er interessert i en seriøs diskusjon om religion så er jeg game... Selv om det fort kan bli kjedelig dersom vårt utgangspunkt er det samme ;)
 

DeletedUser

Guest
Må desverre si helt ærlig at du ikke er en JV fordi jeg har vært det før i tid, men har valgt og ikke være det lenger fordi jeg ikke likte det.. så nei du veet ikke hva du snakker om. pluss at JV ikke spiller krigsspill uansett hvilket ;) så failet litt her kompis
 

Jehovas Vitner

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
48
Må desverre si helt ærlig at du ikke er en JV fordi jeg har vært det før i tid, men har valgt og ikke være det lenger fordi jeg ikke likte det.. så nei du veet ikke hva du snakker om. pluss at JV ikke spiller krigsspill uansett hvilket ;) så failet litt her kompis

Jeg er her for å spre budskap om min tro, så velger å ha fokus rettet mot Gud i stedet for å bruke tiden min på å overbevise dere om at jeg er medlem i Jehovas vitner. Jehovas vitner spiller ikke krigspill? Her er jo vi, fler medlemmer som spiller dette spillet..
 
Sist redigert:
Topp