Jeg kan forestille meg at dersom det nåværende samfunnet får bestemme, behøver det ikke nødvendigvis å bli en veldig nybegynnervennlig verden. Selv ikke om mange vil anse det som det. Kan jo hende at det er noen i Inno som har litt mer kunnskap på det feltet og kan foreslå gode innstillinger for å få nybegynnere til å trives?
v13 hadde jo noen slike innstillinger, selv om jeg ikke helt vet utfallet av dette.
Er det noen som har mer innsikt i v13, og om det var total overkjøring av premades likevel?
I alle fall tenker jeg for meg selv, at det kunne vært lurt å reklamere på sider som artige.no, facebook, og muligens andre lignende NORSKE sider. Der mesteparten er norske besøkende.
Forslaget støttes, helt klart.
I mine øyne er v13 med mange fine innstillinger, men jeg vil påstå at når man kan kjøpe seg til uendelig mange adels, mister de andre innstillingene fort sin virkning. Det at det er moral har så og si ingenting å si, og det er mye lettere å readle før angrep treffer. Det at man ikke kan støtte stammemedlemmer går også i motsatt retning. Dette gjør at det blir mer krevende å spille spillet. Limited hauls fungerer til en viss grad, men siden dette betyr at de som har flest byer kan farme mest, og man også kan kjøpe seg til byer, blir det bare vanskeligere å følge med når man først har falt etter. Det er ikke riktig vei å gå at nye spillere etter hvert innser at den eneste måten å hevde seg på er å bruke store pengesummer (i alle fall om man skal henvende seg til barn og ungdom). Sånn jeg tenker burde spillet være litt i retning "simpel to learn, lifetime to master" (Othello), ikke "simple to learn, expensive to master". Innstillingene som er på v13 gjør at gode spillere simpelthen har for vanskelig med å adle hverandre og må derfor gå løs på nye spillere/ barbarlandsbyer.
Innstillinger jeg ønsker:
No hauls
Fakelimit
Ingen begrensning på stammestørrelse, ei eller på å forlate stammen (evt. 100 i stammebegrensning)
Verden speed 1.75
Troppespeed 0.35
Nattbonus 23-08
Halvering og handel med NPC på markedet aktivert.
Ikke billigere bygninger, ressbonus eller kjøping av adels.
Avansert techsystem
Bueskyttere aktivert
Ingen angrepsgap
Avbryte angrep 20 min. Avbryte handelsbevegelser 15 min.
Moral aktivert - aktiv frem til endgame eller da det slutter å virke til sin hensikt
Maks adlingsdistanse - 100
Bygnings-ødeleggelse aktivert: ja
Paladin aktivert, kan finne gjenstander. Forbedrede våpen.
Begynner-beskyttelse: 10 dager
Helst pakker, men gullmynter er kanskje litt enklere.
Lojalitetsøkning per time: 1
Valg av himmelretning: inaktiv
Vinnerkrav: Helst skatter, er helt klart det morsomste, men jeg skulle ønske at det var et krav om å holde flere skatter (24? forskjellige (evt. 2 av alle de 12 skattene som eksisterer i dag), og at det dermed også skal dukke opp skatter oftere på kartet (helt tilfeldig etter en gitt dato).
Milits: Aktiv inntil 3 byer
Maks forhold angriper forsvarer: 20:1
Lojalitet redusert per AM: 25-33
Kirke: inaktiv
Bonuslandsbyer: forbedrede
Automatisk voksende barbarlandsbyer: aktiv (opptil 2000 poeng)