Det er godt å se at dette temaet kan diskuteres på et saklig nivå. Synes det er bra at Odd tar opp temaet. Det viser at han brenner for spillets videre eksistens. Slik jeg ser det er det to hovedtemaer som tas opp.
1. TW-teamet sine prestasjoner på .no. Kan de forbedres?
2. Hvorfor spillermassen synker og at rekrutteringen av nye spillere er tilnærmet ikke-eksisterende.
Når det gjelder det første spørsmålet er jeg en av dem som er brukbart fornøyd med den innsatsen teamet legger ned. Det er viktig å huske på at den jobbes som legges ned i all hovedsak gjøres frivillig og vederlagsfritt. Så vidt det er meg bekjent er det kun Dakapo som faktisk mottar vederlag i form av lønn. Resten av teamet blir belønnet med små mengder PP (I hvert fall sammenlignet med hva de fleste etablerte spillere nå bruker) De får også en "belønning" i form av og daglig bli utskjelt på forum og i Skype chatter.
Chris og Trym på script siden synes jeg gjør en strålende jobb. De oppdaterer ved behov, og er alltid tilgjengelig på Skype om man lurer på noe.
De ticketene jeg har sendt har stort sett alltid blitt besvart av enten Remi eller Ronja samme dag, og i mange tilfeller svært mye raskere enn det jeg mener man kan forvente. Jeg er tilhenger av relativt stor takhøyde på forumet da det er noe av det jeg synes er mest morsomt med spillet, og jeg synes Starboy har tatt denne oppgaven på strak arm i de fora han modererer. Båda han, Ronja og Tom slår ned på regelbrudd som f.eks personangrep, men det jeg liker spesielt godt med starboy er at han også hyppig kommenterer spillrelatert elementer, og er en aktiv del av forumet. Kudos!
Kan teamet bli bedre? Absolutt. Som i selve spillet handler det selvsagt om tid, prioritering og engasjement. Mangler man en eller flere av de brikkene, mister teamet kontroll, kredibilitet og gjennomføringsevne. Nå er det Dakapo som er CM, og hun er i sin fulle rett til å bestemme hvem som skal sitte i teamet til enhver tid. Jeg vil tro at for henne er parametere som erfaring, kunnskaper om TW og ikke minst tillit viktige faktorer når hun former sitt team.
Jeg vil allikevel våge meg til å fremme et forslag der teamet vurderer om det kanskje bør utvides med et par friske pust. Rekruttering og bevaring av spillermassen bør etter min mening være et eget ansvarsområde i teamet. Denne rollen bør bekles av en aktiv spiller som kjenner på pulsen til TW-samfunnet daglig.
Jeg kunne også tenke meg å se et medlem i teamet som jobber fokusert med samhandling med Inno Games i forhold til utbedringer, endringer og forslag. Jeg vet det ikke er lett å komme igjennom og at "Inno bestemmer alt", men jeg tror fortsatt det er mulig å skape endring med målrettet og hardt arbeid.
At spillere "nominerer" andre spillere synes jeg er helt fint. Ikke fordi det er et demokratisk valg, men fordi jeg tror det er lurt å inkludere aktive spillere i teamet som er godt likt og respektert på .no. Odd og Håkon er nevnt, begge utsøkte kandidater. Ikke nødvendigvis som erstatning for noen i det nåværende teamet, men som et tilskudd med ny energi og giv.
Når det gjelder det andre spørsmålet tror jeg ikke det finnes noen enkle svar. Det har kommet opp endel gode forslag i denne tråden. Å reklamere vil nok føre til at vi får flere som starter opp, men når de blir satt inn på en server med erfarene spillere, blir de fullstendig REKT i løpet av veldig kort tid. De får ingen mestringsfølelse og de blir ikke inkludert i samfunnet. Det ender med en gråby på 300-400 poeng når de går grå. Mitt forslag er at helt nye spillere blir satt inn på en lukket server med svært nybegynnervennlige innstillinger. Her bør de automatisk bli plassert i likeverdige stammer. Stammene bør ledes av erfarene spillere som selv ikke deltar i selve spillet. Deres rolle bør være å veilede, motivere og ikke minst ruste opp spillerne til å takle en normal server. Guider bør ligge som standard i forumet IG. Å registrere, og poste innlegg på off. forum bør belønnes godt. Det er først når spillere tar dette steget, at vi ser dem igjen, og igjen og igjen. Det er det sosiale som hooker spillerne.
Om ikke Inno vil reklamere, har det kommet opp et forslag om å spleise på reklamekampanjer. Dette stiller jeg meg positiv til. Reklamering bør være relativt kirurgisk. Det vi er ute etter er etablerte, eller ferske strategispillere. Om man sammenligner TW med andre tilgjengelige spill på markedet (Også i strategisjangeren) er det rimelig utdatert. De som i første rekke tiltrekkes av denne type spill, er de som har vokst opp med det. Da må man forsøke å finne medier å annonsere i hvor man kan nå disse spillerne. Jeg tror det skal mye til at casual gamere velger å klikke seg inn på en banner for tw.no når konkurransen er så stor i form av mer "moderne" spill.
TW er tidkrevende. Ekstremt tidkrevende. Jeg har spilt omtrent alt som finnes av strategispill de siste 20 årene, og jeg kommer ikke på noe spill som er like tidkrevende som TW (Om man vil henge med vel og merke), kanskje med unntak av Utopia. Innstillinger som gjør at man kan henge bedre med selv om man ikke kan spille 12-18 timer i døgnet ønskes velkommen. Eventene må bort, de totalt ødelegger serverne, spesielt når de kommer i startup... V24 er et klokkerent eksempel på det glade vanvidd. Om ikke Inno selv ser dette, kan man like gjerne stenge ned hele TW.
Avslutningsvis synes jeg en sammenslåing av .no .se og .dk bør opp på agendaen. Dette vil automatisk føre til større servere, og få inn igjen mange av de elementene etablerte spillere ønsker seg. Klarer man i tillegg å få til innstillinger som er noenlunde rettferdige og spennende (Les mer gråbyer) tror jeg man tar et steg i riktig retning,