Diskusjon Sårt tema til diskusjon

Raaaaaaaaaaaaaaaaaaaator

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
350
Det jeg personlig mener har ødelagt for spillet er den utstrakte bruken av flere spillere på samme konto. Da ender man opp med en ond sirkel av stadig færre kontoer, samt det at man "MÅ" gjøre det samme selv for å hevde seg. Dype lommebøker hos enkelte av disse har videre forsterket problemet.
Veldig godt poeng. Dessverre en naturlig utvikling da nivået stadig blir høyere og spillere gjør de det kan for å prestere. Som vi vet henger også prestasjoner sammen med aktivitet - de som ligger langt oppe på rangeringene er ofte de mest aktive. Samtidig vil et forbud mot dual ødelegge for alle som ikke har tid til å spille deler av døgnet, for eksempel i skole- og jobbtid, og om natta. Disse vil ha problemer med å henge med de som faktisk kan spille hele døgnet (Hodd (wave) ).

Men hva kan gjøres da? Hvordan reklamerer man gratis for ting?


Lurer på dette jeg også. Av personlige erfaringer betaler man for reklame.
 

jeeeeeeright

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
109
Samtidig vil et forbud mot dual ødelegge for alle som ikke har tid til å spille deler av døgnet, for eksempel i skole- og jobbtid, og om natta. Disse vil ha problemer med å henge med de som faktisk kan spille hele døgnet (Hodd (wave) ).
Ikke enig. Vi har et godt fungerende kontovakt-system.
Et forbud mot duals vil ha nesten bare positive følger for spillet (men vil bli et mareritt for spillmoderatorer).
 

Villarreal

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
429
Allerede da de nye premiumsfonkusjonene kom (i første omgang halvering av byggetid på V8) så uttalte jeg vel at dette var starten på slutten, og at man nå forsøker å cashe inn mest mulig på det som er igjen av spillere, og at man ikke vil satse nevneverdig på å få flere spillere til spillet.

Først og fremst, om man vil ha flere aktive spillere, må man gjøre noe for få disse spillerne hekta til å begynne med. Å havne tett på en megaaktiv dualkonto med ubegrenset PP-bruk gjør dette fullstendig umulig. Mestringsfølelsen vil aldri komme, da man enten vil bli adlet med en gang om man vokser relativt fort, eller senere når den større spilleren velger å ta byen for å rydde clusteret sitt.

Den ekstreme forskjellen farmingen utgjør også, gjør at forskjellene blir større. Â farme i oppstarten har nå blitt en absolutt nødvendighet. Da jeg selv begynte gjorde jeg aldri det, ikke før litt på V5 og senere V9 i større grad. Limited haul, eller no haul burde absolutt være mer brukt i vanlige verdener. Det utgjevner forskjellene noe. Samme dersom man har større, flere og raskere voksende gråbyer. Gråbyer som kan adles av nyere spillere. Man burde startet en slik verden med speed 1, etter en lenge planlagt og gjennomført reklamekampanje i forkant og i begynnelsen.

Det er ufattlig at Innogames har egne regler som gjør at handlefriheten er så liten når det kommer til nyere verdener. Det er ideer fra Classic man burde prøvd å bruke i nyere verdener.

Det kan umulig bli værre enn V24 i alle fall, som er en skikkelig parodi av en verden.
 

habbomannen

habbomannen
Reaksjonspoeng
551
Å bruker limited og no haul er lite effektivt om målet er å få inn nye spillere. Årsaken er nok ganske innlysende.
 

Fa Kua

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
372
Imo burde Nohaul være Standarden og Haul fjernes, Hauls gir fordeler til de mest aktive kontoene i mye større grad en nohaul. problemet er at inno har kommet med så mange pp funksjoner at nohaul også vil være fullstendig ubalansert nå...
 

Starboy

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
87
kunne man fått fjernet duals, og pp-bruk på markedet, og fått til no-haul eller limited haul, KUNNE det kanskje jevnes ut litt.
en annen ting som kan forsøkes, er at man bruker e-mail-invitasjoner for å hente inn NYE venner som da får byer i nærheten, og som man da tar ansvar for å lære opp og hjelpe.
 

DeletedUser

Guest
Uten at noen tar helt løs her,så tenker jeg at .no taper terreng pga attitude utad,desverre.

Tidligere år anbefalte jeg spillet...
De siste to årene har jeg ikke gjort det,pga all "halshugging" som foregår nettopp på offentlig forum,som alle og en hver kan lese okke som......
Da hjelper jo ikke reklame i det hele tatt,slik jeg ser det.

Har vi spillere som trives,har det gøy i dette spillet,ja SPILL,for det er nettopp det det er.........

Trivsel,tilhørighet er noen av de beste faktorene for videre rekrutering..............
 

Villarreal

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
429
Å bruker limited og no haul er lite effektivt om målet er å få inn nye spillere. Årsaken er nok ganske innlysende.

Innlysende på hvilken måte? Det vil jevne ut forskjellene. Det er lettere for nye spillere å forstå tanken bak å bygge høye ressursfelt for vekst enn å spre ut bøttevis med lk delt opp i små doser gjennom hele døgnet.
 

Villarreal

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
429
Uten at noen tar helt løs her,så tenker jeg at .no taper terreng pga attitude utad,desverre.

Tidligere år anbefalte jeg spillet...
De siste to årene har jeg ikke gjort det,pga all "halshugging" som foregår nettopp på offentlig forum,som alle og en hver kan lese okke som......
Da hjelper jo ikke reklame i det hele tatt,slik jeg ser det.

Har vi spillere som trives,har det gøy i dette spillet,ja SPILL,for det er nettopp det det er.........

Trivsel,tilhørighet er noen av de beste faktorene for videre rekrutering..............

Forumet er jo blitt en snilt forum for små piker nå i forhold til tidligere. Det hender en annen gang at noe utvikler seg, men egentlig er det svært lite som skjer på det offentlige forumet nå, og mye man skitkastning og krangling.
 

X O C O X

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
230
Antar han sikter til selve prosessen å få flere spillere til å registrere seg, men så hjelper det lite å få folk til å registrere seg dersom de slutter med en gang.
 

Villarreal

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
429
Antar han sikter til selve prosessen å få flere spillere til å registrere seg, men så hjelper det lite å få folk til å registrere seg dersom de slutter med en gang.

Går an å sørge for at man får inn mer fra ressursfeltene, om det er at det går for tregt man sikter til. I første omgang handler det om at flere spillere spiller videre. Det beste rekrutteringspotensialet man har er i spillerne man allerede har fått hekta.
 

Jazcan

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
67
Jeg er enig at det trengs noe nytt til tribalwars evt en revisering.
Det spennende som jeg ikke visste om var tråden på tribalwars.net angående problemet som er utspredt. Jeg kom med lignende ideer når jeg kom tilbake til spillet selv og tenkte ut noenforslager..

I min personlige mening så burde det legges frem forslag fra tw-team, men gjerne som kan ha forhørt seg med andre tw-team som feks .se eller .dk.. og sett om de kunne komme med lignende forslag og dermed gi litt utspill på avgjørelser fra innogames.

mitt hovedforslag ligger nok på utbedringen av barbarbyer som utgjør at spillere får lenger tid til å etablere seg..
--Limited haul er også en mulighet som utgjør at kontoer ikke vil tjene så veldig på konstant farming. (dvs kanskje flere har egne kontoer istedet for x-antall spillere på en konto)..
--forlenget begynnerbeskyttelse?
----evt tidsbasert adlingsmulighet? (2-3 måneder før spiller adling er tilgjengelig?)

mine tanker rundt saken
~Jazcan~
 

Chaosisalex

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
688
Hvis du vil ha så lang tid på å kunne adle Jazcan, så bør spillere starte med flere enn 1 by:p

Folk adler jo sin første by innen 2 uker nå, med topp aktivitet vell og merke.
 

bobil

Moderator
Seniormoderator
Reaksjonspoeng
328
+ bruk av mye pp så klarer dem også å adle innen 3-5 dager...

-A
 
Sist redigert:

Jazcan

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
67
Hvis du vil ha så lang tid på å kunne adle Jazcan, så bør spillere starte med flere enn 1 by:p

Folk adler jo sin første by innen 2 uker nå, med topp aktivitet vell og merke.


forslaget lå ann mot spillerbeskyttelse og ikke adlings-begrensning mot barbarbyer. Så om de mest aktive ønsker å kjøre mot dem så kan dem jo det


+ bruk av mye pp så klarer dem også å adle innen 3-5 dager...
-A

Og da vil dette være mindre interessant for spillere når dem har kun gråbyer tilgjengelige (som da er maks på 50-80 poeng om farming er tilgjengelig)
 

The Governator

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
363
Det er godt å se at dette temaet kan diskuteres på et saklig nivå. Synes det er bra at Odd tar opp temaet. Det viser at han brenner for spillets videre eksistens. Slik jeg ser det er det to hovedtemaer som tas opp.

1. TW-teamet sine prestasjoner på .no. Kan de forbedres?
2. Hvorfor spillermassen synker og at rekrutteringen av nye spillere er tilnærmet ikke-eksisterende.

Når det gjelder det første spørsmålet er jeg en av dem som er brukbart fornøyd med den innsatsen teamet legger ned. Det er viktig å huske på at den jobbes som legges ned i all hovedsak gjøres frivillig og vederlagsfritt. Så vidt det er meg bekjent er det kun Dakapo som faktisk mottar vederlag i form av lønn. Resten av teamet blir belønnet med små mengder PP (I hvert fall sammenlignet med hva de fleste etablerte spillere nå bruker) De får også en "belønning" i form av og daglig bli utskjelt på forum og i Skype chatter.

Chris og Trym på script siden synes jeg gjør en strålende jobb. De oppdaterer ved behov, og er alltid tilgjengelig på Skype om man lurer på noe.

De ticketene jeg har sendt har stort sett alltid blitt besvart av enten Remi eller Ronja samme dag, og i mange tilfeller svært mye raskere enn det jeg mener man kan forvente. Jeg er tilhenger av relativt stor takhøyde på forumet da det er noe av det jeg synes er mest morsomt med spillet, og jeg synes Starboy har tatt denne oppgaven på strak arm i de fora han modererer. Båda han, Ronja og Tom slår ned på regelbrudd som f.eks personangrep, men det jeg liker spesielt godt med starboy er at han også hyppig kommenterer spillrelatert elementer, og er en aktiv del av forumet. Kudos!

Kan teamet bli bedre? Absolutt. Som i selve spillet handler det selvsagt om tid, prioritering og engasjement. Mangler man en eller flere av de brikkene, mister teamet kontroll, kredibilitet og gjennomføringsevne. Nå er det Dakapo som er CM, og hun er i sin fulle rett til å bestemme hvem som skal sitte i teamet til enhver tid. Jeg vil tro at for henne er parametere som erfaring, kunnskaper om TW og ikke minst tillit viktige faktorer når hun former sitt team.
Jeg vil allikevel våge meg til å fremme et forslag der teamet vurderer om det kanskje bør utvides med et par friske pust. Rekruttering og bevaring av spillermassen bør etter min mening være et eget ansvarsområde i teamet. Denne rollen bør bekles av en aktiv spiller som kjenner på pulsen til TW-samfunnet daglig.

Jeg kunne også tenke meg å se et medlem i teamet som jobber fokusert med samhandling med Inno Games i forhold til utbedringer, endringer og forslag. Jeg vet det ikke er lett å komme igjennom og at "Inno bestemmer alt", men jeg tror fortsatt det er mulig å skape endring med målrettet og hardt arbeid.

At spillere "nominerer" andre spillere synes jeg er helt fint. Ikke fordi det er et demokratisk valg, men fordi jeg tror det er lurt å inkludere aktive spillere i teamet som er godt likt og respektert på .no. Odd og Håkon er nevnt, begge utsøkte kandidater. Ikke nødvendigvis som erstatning for noen i det nåværende teamet, men som et tilskudd med ny energi og giv.

Når det gjelder det andre spørsmålet tror jeg ikke det finnes noen enkle svar. Det har kommet opp endel gode forslag i denne tråden. Å reklamere vil nok føre til at vi får flere som starter opp, men når de blir satt inn på en server med erfarene spillere, blir de fullstendig REKT i løpet av veldig kort tid. De får ingen mestringsfølelse og de blir ikke inkludert i samfunnet. Det ender med en gråby på 300-400 poeng når de går grå. Mitt forslag er at helt nye spillere blir satt inn på en lukket server med svært nybegynnervennlige innstillinger. Her bør de automatisk bli plassert i likeverdige stammer. Stammene bør ledes av erfarene spillere som selv ikke deltar i selve spillet. Deres rolle bør være å veilede, motivere og ikke minst ruste opp spillerne til å takle en normal server. Guider bør ligge som standard i forumet IG. Å registrere, og poste innlegg på off. forum bør belønnes godt. Det er først når spillere tar dette steget, at vi ser dem igjen, og igjen og igjen. Det er det sosiale som hooker spillerne.

Om ikke Inno vil reklamere, har det kommet opp et forslag om å spleise på reklamekampanjer. Dette stiller jeg meg positiv til. Reklamering bør være relativt kirurgisk. Det vi er ute etter er etablerte, eller ferske strategispillere. Om man sammenligner TW med andre tilgjengelige spill på markedet (Også i strategisjangeren) er det rimelig utdatert. De som i første rekke tiltrekkes av denne type spill, er de som har vokst opp med det. Da må man forsøke å finne medier å annonsere i hvor man kan nå disse spillerne. Jeg tror det skal mye til at casual gamere velger å klikke seg inn på en banner for tw.no når konkurransen er så stor i form av mer "moderne" spill.

TW er tidkrevende. Ekstremt tidkrevende. Jeg har spilt omtrent alt som finnes av strategispill de siste 20 årene, og jeg kommer ikke på noe spill som er like tidkrevende som TW (Om man vil henge med vel og merke), kanskje med unntak av Utopia. Innstillinger som gjør at man kan henge bedre med selv om man ikke kan spille 12-18 timer i døgnet ønskes velkommen. Eventene må bort, de totalt ødelegger serverne, spesielt når de kommer i startup... V24 er et klokkerent eksempel på det glade vanvidd. Om ikke Inno selv ser dette, kan man like gjerne stenge ned hele TW.

Avslutningsvis synes jeg en sammenslåing av .no .se og .dk bør opp på agendaen. Dette vil automatisk føre til større servere, og få inn igjen mange av de elementene etablerte spillere ønsker seg. Klarer man i tillegg å få til innstillinger som er noenlunde rettferdige og spennende (Les mer gråbyer) tror jeg man tar et steg i riktig retning,
 

DeletedUser

Guest
Viktig diskusjon å ta no når vi ser kor fort det går nedover.
Er positiv til det meste av det som blir sagt, sjølv om enkelte forslag er vanskelegare å gjennomføre enn andre.

Når det gjeld rekruttering av nye spelerar skjedde det jo "før i tida" på 123/1001spill og liknande. Vil tru mange såg reklame der for nokre år sida og blei ein del av TW (det gjorde i alle fall eg).

No for tida sit jo tenåringar og andre åringar på facebook døgnet rundt, og det er nemnt at det er meir aktivitet fra teamet her (bra, og viktig!). Legg ein i hop ein og ein her vil eg tru at reklamering på facebook er ein vei å gå. Dette kan kanskje finansierast ved liknande kickstartprosjekt? Eg veit ikkje korleis det funkar, anna enn at eit fellesskap kan legge inn pengar til eit formål der.

Er som sagt positiv til nybegynnervennlege innstillingar og attitude, då dette er viktig. Det er tross alt kanskje det kjekkaste med TW, når ein kjem seg over den første kneika og inn i varmen til dei store og erfarne.
 
Topp