DeletedUser
Guest
Kort forhistorie: Jeg spilte Tribal wars ganske intenst våren 2008 og hevdet meg bra i Verden 1. Men... jeg måtte dessverre, av ulike grunner, gi meg da sommeren kom. Må vel si at jeg forelsket meg i spillet. Diplomatiet, stammekonseptet osv osv.
Det er jo slik at enkelte ”gamere” klarer å kombinere real life (RL) og spilling bedre enn andre. Noen ”spillavhengige” dropper ut av skolen, nedprioritere omtrent alt annet, går opp 25 kg osv. Mens andre klarer greit å kombinere RL med spilling, og får gode resultater på de fleste områder. Jeg synes likevel det er trist at flere habile spillere jeg har snakket med har sluttet fordi Tribal wars er for tidkrevende. Tribal wars er et spill går 24/7 og som kan ta flere år(!!) å gjøre ferdig (kommer litt an på speedsetting så klart).
Gode spillere har ofte et høyt ambisjonsnivå i det de gjør, og jeg synes vel at det blir litt synd dersom det er slik at hovedegenskapen til vinneren/e i Tribal wars er tålmodighet… Nå må det vel likevel understrekes at tålmodighet er en utrolig viktig egenskap i krig. Det finnes mange eksempler på dette i verdenshistorien (eks. slaget ved Farsalos i 48 f.Kr. hvor Pompeius Magnus lett kunne ha sultet ut Julius Cæsars styrker istedet for å angripe)
Mine forslag til en ny variant av Tribal wars baserer seg på tre grunnpilarer, og disse er følgende:
1) Å gi alle(!?) muligheten til å spille Tribal wars på et høyeste mulig nivå.
2) At varianten blir avgjort på maks 10 mnd.
3) Minst mulig juks.
Jeg må understreke at forslagene jeg kommer med i utgangspunktet kun gjelder min ”Real life” variant. Legger meg ikke borti de eksisterende variantene av Tribal wars. Som du vil se, avviker mine forslag ganske mye fra innstillingene til speedverdener...
”Innstillinger” for ”Real life” varianten
a) Verdenen starter rundt 20.august og slutter 20.juni neste år (dvs unngår spilling på sommeren). Ved tidslutt kårens de ulike vinnerne; største spiller, største stamme, OD-vinner osv. En "vinnerallianse" bør også kåres.
b) Man må ta hensyn til spillergrunnlaget når man velger antall kontinenter. 16 kontinenter hadde vært mer enn nok for en norsk verden.
c) Skal ikke si så mye om speed settinger, men enhetenes hastighet må i alle fall være ca 50-70% raskere enn i den norske Verden 1. (ref. Verden 1 har Speed 1, og enhets hastighet 1) .
d) Angrep (inkluderer også angrep på gråbyer) kan kun skje mellom kl 1800 og 2200 på hverdager. I helgene, dvs lørdag og søndag, utvides tidsgrensene til kl 1000 og kl 2200. Se punkt e. og f. for nærmere forklaring.
e) Grensene for hvor langt unna man kan sende angrep ifra justeres slik at ingen angrep kan treffe målet senere enn kl 2230. Dvs forsvareren har muligheter til å kunne forsvare seg mot for eksempel adelstog. Iallefall slipper man de evige nattbonus diskusjonene (se neste punkt som forklarer dette)
f) Både på hverdager og i helgene kan man gjøre styrkeforflytninger/støtte mellom byer (sine egne og andres) fram til kl 2300 (start kl 1800 hverdager/start kl 10.00 helg). Dvs at troppene må komme fram innen kl 2300. Dette for å gi forsvarer mulighet til å kontre evt adelstog.
g) Handel kan startes mellom kl 1800 og kl 2300, men kan ankomme på natten.
h) Diplomati og forumbruk kan skje døgnet rundt.
i) Kontositting kan kun skje i maks 16 dager (man tar jo en ferietur en gang i blant, men mer enn to uker er sjeldent, ikke sant?). Etter dette blir byene grå… (se også neste punkt.... blir ikke så lett å gi fra seg passordet da, ikke sant? )
j) Man skal ikke kunne spille flere på samme nettforbindelse/ip-adresse i samme verden. Trist for enkelte sikkert, men i alle fall jeg hater folk som jukser. Brødre og lignende må derfor spille i ulike verdener…
k) Man skal kunne sette byer i ”auto gullmynt-modus”. Slik at man slipper å kaste bort tid på å klikke masse byer manuelt for å lage gullmynter.
Det er sikkert detaljer i disse forslagene som kan justeres litt, men jeg fikk dem iallefall endelig ned på papiret.
Jeg vil etterhvert poste disse innspillene på det internasjonale forumet. Fant det hensiktsmessig å få synspunkter på ideene mine her på det norske forumet først. Noe som gir meg muligheter til å finpusse forslaget mitt.
Til slutt. Hadde det en slik ”Real-life” variant sett dagens lys i august 2009 ville jeg 100% sikkert tatt på meg hjelmen, salet hesten, og ridd ut til kamp igjen
(PS! Kun ett ønske folkens… før du kommenterer dette innlegget… les forslagene grundig… og har du dysleksi… få noen til å forklare dem til deg… )
-
Det er jo slik at enkelte ”gamere” klarer å kombinere real life (RL) og spilling bedre enn andre. Noen ”spillavhengige” dropper ut av skolen, nedprioritere omtrent alt annet, går opp 25 kg osv. Mens andre klarer greit å kombinere RL med spilling, og får gode resultater på de fleste områder. Jeg synes likevel det er trist at flere habile spillere jeg har snakket med har sluttet fordi Tribal wars er for tidkrevende. Tribal wars er et spill går 24/7 og som kan ta flere år(!!) å gjøre ferdig (kommer litt an på speedsetting så klart).
Gode spillere har ofte et høyt ambisjonsnivå i det de gjør, og jeg synes vel at det blir litt synd dersom det er slik at hovedegenskapen til vinneren/e i Tribal wars er tålmodighet… Nå må det vel likevel understrekes at tålmodighet er en utrolig viktig egenskap i krig. Det finnes mange eksempler på dette i verdenshistorien (eks. slaget ved Farsalos i 48 f.Kr. hvor Pompeius Magnus lett kunne ha sultet ut Julius Cæsars styrker istedet for å angripe)
Mine forslag til en ny variant av Tribal wars baserer seg på tre grunnpilarer, og disse er følgende:
1) Å gi alle(!?) muligheten til å spille Tribal wars på et høyeste mulig nivå.
2) At varianten blir avgjort på maks 10 mnd.
3) Minst mulig juks.
Jeg må understreke at forslagene jeg kommer med i utgangspunktet kun gjelder min ”Real life” variant. Legger meg ikke borti de eksisterende variantene av Tribal wars. Som du vil se, avviker mine forslag ganske mye fra innstillingene til speedverdener...
”Innstillinger” for ”Real life” varianten
a) Verdenen starter rundt 20.august og slutter 20.juni neste år (dvs unngår spilling på sommeren). Ved tidslutt kårens de ulike vinnerne; største spiller, største stamme, OD-vinner osv. En "vinnerallianse" bør også kåres.
b) Man må ta hensyn til spillergrunnlaget når man velger antall kontinenter. 16 kontinenter hadde vært mer enn nok for en norsk verden.
c) Skal ikke si så mye om speed settinger, men enhetenes hastighet må i alle fall være ca 50-70% raskere enn i den norske Verden 1. (ref. Verden 1 har Speed 1, og enhets hastighet 1) .
d) Angrep (inkluderer også angrep på gråbyer) kan kun skje mellom kl 1800 og 2200 på hverdager. I helgene, dvs lørdag og søndag, utvides tidsgrensene til kl 1000 og kl 2200. Se punkt e. og f. for nærmere forklaring.
e) Grensene for hvor langt unna man kan sende angrep ifra justeres slik at ingen angrep kan treffe målet senere enn kl 2230. Dvs forsvareren har muligheter til å kunne forsvare seg mot for eksempel adelstog. Iallefall slipper man de evige nattbonus diskusjonene (se neste punkt som forklarer dette)
f) Både på hverdager og i helgene kan man gjøre styrkeforflytninger/støtte mellom byer (sine egne og andres) fram til kl 2300 (start kl 1800 hverdager/start kl 10.00 helg). Dvs at troppene må komme fram innen kl 2300. Dette for å gi forsvarer mulighet til å kontre evt adelstog.
g) Handel kan startes mellom kl 1800 og kl 2300, men kan ankomme på natten.
h) Diplomati og forumbruk kan skje døgnet rundt.
i) Kontositting kan kun skje i maks 16 dager (man tar jo en ferietur en gang i blant, men mer enn to uker er sjeldent, ikke sant?). Etter dette blir byene grå… (se også neste punkt.... blir ikke så lett å gi fra seg passordet da, ikke sant? )
j) Man skal ikke kunne spille flere på samme nettforbindelse/ip-adresse i samme verden. Trist for enkelte sikkert, men i alle fall jeg hater folk som jukser. Brødre og lignende må derfor spille i ulike verdener…
k) Man skal kunne sette byer i ”auto gullmynt-modus”. Slik at man slipper å kaste bort tid på å klikke masse byer manuelt for å lage gullmynter.
Det er sikkert detaljer i disse forslagene som kan justeres litt, men jeg fikk dem iallefall endelig ned på papiret.
Jeg vil etterhvert poste disse innspillene på det internasjonale forumet. Fant det hensiktsmessig å få synspunkter på ideene mine her på det norske forumet først. Noe som gir meg muligheter til å finpusse forslaget mitt.
Til slutt. Hadde det en slik ”Real-life” variant sett dagens lys i august 2009 ville jeg 100% sikkert tatt på meg hjelmen, salet hesten, og ridd ut til kamp igjen
(PS! Kun ett ønske folkens… før du kommenterer dette innlegget… les forslagene grundig… og har du dysleksi… få noen til å forklare dem til deg… )
-
Sist redigert av en moderator: