17918 spillere - hva skjer og hvorfor skjer det?

DeletedUser

Guest
Dette er et innlegg med klager rettet mot dagens team og hvordan de opererer. Det vil i hovedsak ta for seg tre punkter; Regelverk, bestraffelse og holdninger. Har valgt å gå ut offentlig med dette fordi dette er saker som påvirker store deler av .no's spillermasse - og fordi jeg og andre ikke har fått noen fornuftige svar på disse spørmålene gjennom ticketsystemet.

Det er nok flere her inne som har lagt merke til at .no daglig mister mye spillere. Det har sunket drastisk bare siste månedene, og vi er vel nede på et historisk lavt medlemstall nå: 17918 spillere! Jeg kan faktisk ikke huske å ha sett det lavere tidligere - og det bare forsetter å synke. Hvorfor skjer dette?

Jeg har mange teorier på hvorfor vi daglig mister spillere. Og det er også flere grunner til at jeg bryr meg nok om dette til å ta opp problemet på offentlig forum. Hovedårsaken til at jeg bryr meg er at jeg ønsker speed-server til .no, og innogames uttalte at vi trengte flere spillere på .no for å få det når vi hadde over 24k spillere her. Vi er med andre ord lysår unnna noen speedserver nå. Jeg bryr meg også om dette fordi det er mange spillere her jeg liker å spille med og mot. Jeg har ikke lyst å se dem slutte pga idioti.

Punkter som bør sees på i denne sammenheng:
- Regelverket
- Bestraffelser
- Holdninger


REGELVERK
Man kan si hva man vil om dagens regelverk, en ting er iallefall sikkert: Det er til tider ellendig formulert og vanvittig forvirrende. Bare se på regel §2. Her står det regler forbundet med 24 timer, 72 timer og 3 uker. F.eks. "(...)med mindre enn 3 ukers mellomrom når de deler en forbindelse og 24 timer etter." "Hvis du deler en forbindelse i minst 72 timer (3 dager) må delt internettforbindelse være angitt for begge kontoene." Det kan hende dem jeg har snakket med mangler hjerneceller dagens team mener de besitter, men slik det ser ut nå snakker reglene mot hverandre på flere punkt. Dette fører igjen til at dagens team er inkonsekvente. Det er en ting å etterlikne .net, men dette er .no. Serveren hadde eksistert omtrent 1 år før dette teamet tok over. Det er en grunn til at folk spiller/spilte .no, og en av dem er at dette IKKE er .net. Om man ønsket .net tendenser hadde man da bare spilt der, og ikke på den langt mindre, og dårligere kopien, .no?

BESTRAFFELSER
Det er tydelig at dette teamet er ville på å straffe alt som kan krype å gå. Om det er kjedsomhet eller retferdighet som driver dem kan man spørre seg, men at dette stimulerer til at folk skal fortsette er iallefall ikke tilfellet. Det er mange latterlige straffer å velge mellom her, men det som topper alt må være straff for å vite andre spilleres passord - og iallefall å ta fra enkelt spillere sine byer fordi de vet det. Dere kan like greit banne alle ledere i alle stammer på .no, for ALLE vet om noens passord. Som jeg nevnte tidligere, dette er en server hvor det har vært spilt 1 år før nye regler plutselig ble innført. Å gi videre passord til en i ledelsen før man slutter er vanlig. Når vi i BOL måtte være vitne til at theodoric i IB mistet 700k poeng for å vite noens passord følte flere at .no nådde et nytt lavmål. Ja, han er fiende - men vi har spilt sammen lenge. Det ble rett og slett tragisk å se at han skulle tape byer for noe alle andre også kunne tapt byer for.

Og joda, man skjønner at det er morsomt å fjerne byer som bestraffelese for all verdens regelbrudd, men det er nå helt vanvittig å fjerne byer når dem som har begått et regelbrudd ikke har vunnet noen byer på regelbruddet? Hvorfor finnes det ikke noe alternativ til bestraffelse, f.eks. bann som attackable i 5 dager? Det er ingen som vil vinne en server på en slik måte som dette. Det er mulig jeg er naiv, men jeg mener iallefall at det er stor forskjell på at en spiller vet et passord, eller logger inn på en bruker å setter noen som KV, og å sitte på 5 kontoer og angripe samme spiller for å vinne byer/kriger.

Slik det er idag kan du jo få noen bannet ved å få spillerne som slutter hos deg til å sende PW til lederen hos fienden forså å rapportere det. Naturligvis er det kjedelig for fiender å kjempe mot en stamme med mangfoldig tomme kontoer - hvis disse brukes. Men, det er da fordelaktig for .no om stammer som f.eks. IB, FKR, TNR og BOL har muligheten til å finne nye eiere til kontoene? Det finnes en grense på 60 dager for KV, da er det altså max 60 dager en stammeledelse har på å finne ny eier av en konto. Dette er strengttalt bare en måte for .no's felleskap å holde flere kontoer aktive. Det er da i folks interesse at flest mulig kontoer er aktive? Det man i verstefall oppnår med å straffe dem som prøver å finne nye eiere er at de selv slutter også når de får høre at de skal miste 25% av byene sine for å gjøre noe de selv også vet alle andre driver med.

HOLDNINGER
Det eneste man hører fra spillere nå om dagen er at teamet er overlegne, frekke og inkonsekvente. Slike uttalelser kan jo gjerne spores tilbake til holdninger. Når man ser på en uttalelse fra Grimlock; "de er jo spillere, de skal ikke påvirke systemet." Merkelig at folk reagerer på slikt? Det er de som betaler for systemet som nettopp bør få påvirke deres egen hverdag. Ikke moderatorer som spammer tråder med "hahahahahaaaa" innlegg forså å gi infractions til andre medlemmer for liknende ting. Lurer DU fremdeles på hvorfor det daglig synker med flere hundre spillere på .no?

Det jeg ønsker er at Habla, og de fornuftige medlemmene av dagens team, skal sette hodene i bløt og tenke litt lengre enn hva de gjør idag. Jeg ønsker at dere skal revurdere deres måte å strafflegge spillerne og tenke litt på konsekvensene dagens system har for serveren dere skal administrere og føre videre.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Dette her er noe verdigfult! Håper teamet kan se positivt på ting hvertfall!
 

DeletedUser

Guest
vil bare tilføye et forslag til regel om konto som slutter.

At man f.eks sender inn en ticket på at en spiller slutter. Man har da 7 dager man kan sitte kv for denne acoounten for å finne en ny spiller til den. Man kan ikke angripe, men forsvare seg.

Kunne laget et slags modus for den eller noe sånt. Noe som teamet satte på den aktuelle kontoen f.eks?

Det ville ihvertfall hjulpet til med å holde liv i serveren.

- Tommy
 
Reaksjonspoeng
1
Hvis du hadde føyd til "Korrupsjon i moderatorteamet" som et av punktene hadde dette innlegget vært 100% perfekt.

Ellers er det flott at du tar intiativ til å endelig si det mange tenker.
 

Skinny

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Bra post glitter, du har virkelig fått fram de samme tankene som jeg aldri har hatt ork til å skrive ned på "papir".
 

Hansemann

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
Hvis du hadde føyd til "Korrupsjon i moderatorteamet" som et av punktene hadde dette innlegget vært 100% perfekt.

Ellers er det flott at du tar intiativ til å endelig si det mange tenker.

Var ikke du med på å støtte dette ved aktiv rapportering og skriking om juks da? Du og Zarazel kalte meg juksemaker begge to. Triste greier når man har vært plettfri i et par år.
Visste ikke om at det var et regelbrudd å motta et passord per post, mitt ansvar å lese reglene, men straffen var for drøy. Straffen var 1/5 del av mine byer som ble blodpacka gråbyer (ca 20K tropper i alle byene mur 20 og kirkebonus). Er fremdeles ikke på samme poengsum som jeg var.


Uansett, her er posten jeg skrev til Habla et par uker etter at han fjernet mine byer :

Privat Melding: Sv: Sperring og KV
Mottakere: habla
Hansemann

Ble medlem: May 2008

04-06-2009, 00:23 Topp
----------------------------------------
Vil egenlig bare komme med en kommentar til fjerning av byer som straff.

Syns det er elendig egentlig. Særlig på så små forseelser.

Målet må vel være å beholde spillere så lenge som mulig, selv om de kløner en gang.

Var satans nær på å bare slette hele driten grunnet massivt tap av moral.
Vi snakker 3 uker stopp for å komme meg på samme poengsum for å kunne adle tilbake de 5 byene med mine totalt mengde angrepsbyer som må bygges opp et par ganger for å cleare det som er satt der.

Måtte starte en krig for å få moralen litt opp igjen.

Noen dagers bann hadde hatt samme effekten i form av forebygging og ikke fult så vanvittig moraltap.

Ville bare få det ut.

Hansemann
Politimester Fiks V3
-------------------------------------------------

Bare for å poengtere kritikken mot straffe-metoden.
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
helt enig her :eek:

tror og at de bør gå over reglene og se over så alt stemmer helt, og ikke motsier hverandre.. sånn det er nå ser det ut til at de bare skriver mest mulig bs for at folk skal se på og se at det er mye og skryte av de..

se f.eks på

§7) Pushkontoer

Det er ikke tillatt å opprette kontoer kun til fordel for en annen konto, eller å holde inaktive kontoer aktive for det formålet. Kontoer som brukes bare til å støtte andre kontoer vil bli utestengt. Kontoer som bevisst blir pushet av pushkontoer vil også bli straffet. Hvis du mistenker at en konto blir brukt bare for å pushe deg eller en annen konto bør du rapportere dette ved å sende en supporthenvendelse.

Eksempler:
-Hvis du bestemmer deg for å slutte å spille har du ikke lov til å fortsette å spille kontoen bare for å pushe en eller flere andre kontoer! Bruk av en permanent (eller vekslende) kontovokter for dette kan resultere i utestengelse av vokters konto også.
-Hvis du mottar ressurser fra en klar pushkonto må du rapportere dette. Hvis du ikke rapporterer transportene kan kontoen din bli utestengt sammen med pushkontoen.
-Gi landsbyer bort og så adle flere landsbyer for å gi bort igjen regnes som pushing, ettersom kontoen ikke gagnes av dette.
-Ressurstransporter er i orden, men eksempler på pushing finnes der en konto som ikke blir spilt og ikke vokser, bare sender ut ressurser. Dette er også ulovlig.
-Bruke tropper for å hjelpe å tømme landsbyer for stammen er akseptabelt, men når en konto ikke gagnes eller vokser, så er angrep bare sett på som pushing og kontoen vil bli utestengt for det.
-Når en spiller slutter, er det akseptabelt å sende ut sine tropper og la byene sine bli adlet, ettersom de ikke vil spille lenger. Å rekruttere disse troppene på nytt for å sende dem ut igjen og igjen anses som ulovlig og vi vil utestenge kontoer for det.

de to tingene jeg har merket ut der er jo det samme, bare skrevet på en annen måte...

og når det helt tydelig står i regelverket at regelbrudd vil føre til utestenging så kan ikke da den spilleren krangle seg inn igjen, eller få en mildere straff... hvis en spiller med 200 byer mister 50 byer som straff... hva med en som har holdt på lenge med sin ene by, og bygget opp, så gjør han en liten feil (alle kan gjøre feil, vi har sett større spillere som nesten konsekvent bryter regler uten å bli straffet) hvis da den personen gjør en feil, hva kan han da få til alternativ straff? det tar kortere tid for en med 200 byer å adle de 50 byene igjen enn en med en by å bygge opp igjen den byen, så ledelsen på TW er egentlig veldig urettferdige! det står helt klart at regelbrudd kan føre til utestenging, det står ikke hvor lang utestenging, men da hadde det vært bedre med for eksempel "Første regelbrudd - utestenging i en uke.. andre regelbrudd - utestenging i 2.. tredje regelbrudd - permanent utestenging" istedefor å finne alternative løsninger som gjør som er urettferdige for de små spillerne..


og herregud, gå på reglene og fiks på det! Det er veldig vanskelig å LESE med så mange fete og STORE ord nesten hele TIDEN uTeN noe MENING.. er jo umulig for noen med epilepsi å lese reglene.. hadde dette vært USA hadde dere blitt saksøkt for epilepsifremkallende regelverk.. er jo ikke noe som helst gjennomtenkte plasseringer av FETE OG STORE ord.. vet dere prøver å UTTRYKKE diverse ord, ser ikke helt vitsen, tenk så kjedelig advokatene hadde hatt det hvis norske lover hadde vært skrevet sånn.. likevel om jeg ser det har blitt redusert en del :p

men jeg vil ikke være en gledesdreper å ødelegge moroa med å gjøre livet surt for dedikerte twspillere :eek:
 

DeletedUser

Guest
Dette bør virkelig teamet ta tak i.... Å kjøre rundt med blodstrenge/urelevante straffer, og usaklige moderatorer er med på å skape neggative holdninger til TW.no.. Har selv vurdert tw.net, begynne å betale der og trekke tilbake alt fra tw.no.. Ekke noe vits å være kunden deres om vi ikke blir behandlet som kunder.

Og til den setningen glitter referte til" de er bare spillere, de skal ikke påvirke systemet".

Er det ikke noe som heter at kunder har alltid rett? Å si noe sånt er en selvmotsigelse og noe av det mest umodne jeg har hørt....

Skjerpings.
 

DeletedUser

Guest
Er veldig glad for at noen endelig tar initiativ til å ta opp denne saken. Dette er tanker og meninger jeg vet svært mange sitter inne med. Ettersom det har kommer mer eller mindre direkte og indirekte frem på forumet over lengre tid. Men hovedsakelig har slike diskusjoner pågått in game og/eller på msn/skype.

Jeg husker selv hvor mange som sluttet å være aktive på det offisielle forumet da flere fikk tidstraff for en del ting som man ikke ble bannet for tidligere. Mye av regelbruddene oppsto pga. forvirring av nye regler. Det er selvfølgelig klart at det tar tid når nye regler kommer opp, at folk får satt seg inn i det. Men på den andre siden, hva er vitsen med å endre på ting, som allerede fungerte utmerket. Flere blir straffet nå enn tidligere, selv med mindre aktivitet. Slikt burde tale for seg. Samtidig ble det mye frem og tilbake rundt hver regelendring og mange spørsmål, der folk viste tydelig at de var usikre, noe de fortsatt er. Hvordan skal dere videre ta tak i dette?

Personlig er det en del ting jeg har prøvd å tatt opp tidligere og sett andre gjort det samme, folk som snakker sammen og lurer på mange ting. Jeg vet at mye av forvirringen går ut på, hvor mye man blir straffet for av hva og begrunnelsen for hvorfor reglene er som de er. Jeg har mange ganger spurt rundt hvor hardt man blir straffet av hva, men aldri fått noe godt svar. Bare at dere følger noe form for en mal, med regnestykke etc. For å regne frem hvor mange byer man da skal miste. Eksempler på hvor hardt man blir straffet av hva er et stor savn i mine øyner. Slik at man lettere kan forholde seg til regelverket.

Jeg er nå i hvert fall temmelig sikker på at jeg hadde sluttet spillet glatt av å miste 25-50% av byene mine for å logge inn på en bruker, der en person ringer meg og gir PW og satt meg selv som KV eller noen andre. Jeg som spiller tjener ikke noe på å gjøre noe slikt, verken byer, ressurser eller soldater. Men hjelper til med å holde aktiviteten oppe. Samtidig ser jeg heller ikke problemet med dette, jeg mener, setter jeg meg selv opp som KV med engang, er jeg stuck med tanke på koordinering der man må følge reglene rundt kontovakt. Jeg har nå heldigvis vært heldig, med at folk har kunnet logge seg inn på TW fra mobilen sin og satt meg opp som KV. Men er ikke alle som har den muligheten og jeg ser heller ikke at det utgjør noe forskjell, gjør noe skadelig om jeg i stedet for kunne ha logget på brukeren og gjort akkurat det samme selv.

Har nå også hørt mye snakk fra ledelsen om at vi gjør kun som .net. Men er da virkelig de fleste som ser at .net er ikke .no. I forhold til .net er .no et lite samfunn der folk snakker sammen i mye større grad. Som nevnt tidligere, ting fungerte utmerket slik det var før. Mer oversiktelig og folk viste til en større grad hvordan reglene var og straffer rundt regelbrudd. Nå er det slik at bryter man en regel, selv småting risikerer man å miste 25% av byene sine, noe som tilsier svært mange timers med spilling og de fleste tenker seg selvfølgelig om en ekstra gang om det faktisk er verdt å sitte mangfoldige timer på å adle tilbake byene sine. Jeg mener at straffer i form av ban på 1-7dager eller noe slikt, er med på å skåne spillerne i større grad, der de også samtidig får seg en lærepenge. Der man ikke har muligheten til å utvike seg noe videre, men slipper samtidig å falle lengre ned enn utgangspunktet sitt før ban. Så slike tidsstraffer er på alle mulige måter effektive.

Jeg håper at denne posten er med på å starte diskusjon i TW teamet i større grad fremover. Samtidig håper jeg at de i større grad tar kontakt med medlemmene/kundene sine og undersøker hvordan folk faktisk ønsker at ting skal være og hvorfor. Har på følelsen av at en del avgjørelser blir tatt uten å i det hele tatt bry seg om hvordan sine egnene kunder mener og tenker. Føler det er lettere å innarbeide et system sammen med sine medlemmer enn å lage et system som jobber i mot medlemmene sine. Er bare en tanke.

- Tobben
 

DeletedUser

Guest
Er veldig glad for at noen endelig tar initiativ til å ta opp denne saken. Dette er tanker og meninger jeg vet svært mange sitter inne med. Ettersom det har kommer mer eller mindre direkte og indirekte frem på forumet over lengre tid. Men hovedsakelig har slike diskusjoner pågått in game og/eller på msn/skype.

Jeg husker selv hvor mange som sluttet å være aktive på det offisielle forumet da flere fikk tidstraff for en del ting som man ikke ble bannet for tidligere. Mye av regelbruddene oppsto pga. forvirring av nye regler. Det er selvfølgelig klart at det tar tid når nye regler kommer opp, at folk får satt seg inn i det. Men på den andre siden, hva er vitsen med å endre på ting, som allerede fungerte utmerket. Flere blir straffet nå enn tidligere, selv med mindre aktivitet. Slikt burde tale for seg. Samtidig ble det mye frem og tilbake rundt hver regelendring og mange spørsmål, der folk viste tydelig at de var usikre, noe de fortsatt er. Hvordan skal dere videre ta tak i dette?

Personlig er det en del ting jeg har prøvd å tatt opp tidligere og sett andre gjort det samme, folk som snakker sammen og lurer på mange ting. Jeg vet at mye av forvirringen går ut på, hvor mye man blir straffet for av hva og begrunnelsen for hvorfor reglene er som de er. Jeg har mange ganger spurt rundt hvor hardt man blir straffet av hva, men aldri fått noe godt svar. Bare at dere følger noe form for en mal, med regnestykke etc. For å regne frem hvor mange byer man da skal miste. Eksempler på hvor hardt man blir straffet av hva er et stor savn i mine øyner. Slik at man lettere kan forholde seg til regelverket.

Jeg er nå i hvert fall temmelig sikker på at jeg hadde sluttet spillet glatt av å miste 25-50% av byene mine for å logge inn på en bruker, der en person ringer meg og gir PW og satt meg selv som KV eller noen andre. Jeg som spiller tjener ikke noe på å gjøre noe slikt, verken byer, ressurser eller soldater. Men hjelper til med å holde aktiviteten oppe. Samtidig ser jeg heller ikke problemet med dette, jeg mener, setter jeg meg selv opp som KV med engang, er jeg stuck med tanke på koordinering der man må følge reglene rundt kontovakt. Jeg har nå heldigvis vært heldig, med at folk har kunnet logge seg inn på TW fra mobilen sin og satt meg opp som KV. Men er ikke alle som har den muligheten og jeg ser heller ikke at det utgjør noe forskjell, gjør noe skadelig om jeg i stedet for kunne ha logget på brukeren og gjort akkurat det samme selv.

Har nå også hørt mye snakk fra ledelsen om at vi gjør kun som .net. Men er da virkelig de fleste som ser at .net er ikke .no. I forhold til .net er .no et lite samfunn der folk snakker sammen i mye større grad. Som nevnt tidligere, ting fungerte utmerket slik det var før. Mer oversiktelig og folk viste til en større grad hvordan reglene var og straffer rundt regelbrudd. Nå er det slik at bryter man en regel, selv småting risikerer man å miste 25% av byene sine, noe som tilsier svært mange timers med spilling og de fleste tenker seg selvfølgelig om en ekstra gang om det faktisk er verdt å sitte mangfoldige timer på å adle tilbake byene sine. Jeg mener at straffer i form av ban på 1-7dager eller noe slikt, er med på å skåne spillerne i større grad, der de også samtidig får seg en lærepenge. Der man ikke har muligheten til å utvike seg noe videre, men slipper samtidig å falle lengre ned enn utgangspunktet sitt før ban. Så slike tidsstraffer er på alle mulige måter effektive.

Jeg håper at denne posten er med på å starte diskusjon i TW teamet i større grad fremover. Samtidig håper jeg at de i større grad tar kontakt med medlemmene/kundene sine og undersøker hvordan folk faktisk ønsker at ting skal være og hvorfor. Har på følelsen av at en del avgjørelser blir tatt uten å i det hele tatt bry seg om hvordan sine egnene kunder mener og tenker. Føler det er lettere å innarbeide et system sammen med sine medlemmer enn å lage et system som jobber i mot medlemmene sine. Er bare en tanke.

- Tobben



som jeg skulle sakt det selv, bare at jeg ikke hadde giddet å skrive så mye..
 

DeletedUser

Guest
Helt enig med glitter, dagens team holder ikke mål.
Vurdering av scripts er også elendig.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Helt enig med glitter, dagens team holder ikke mål.
Vurdering av scripts er også elendig.
Helt enig, det er vel ikke et eneste script som er blitt godkjent siden Totti reiste :(

Vi jobber med saken, men vi har også skole og masse annet som kommer i veien for akkurat den delen av jobben vår.

Det er på listen vår, og det vil bli ordnet med det samme vi har mulighet for det, ikke tro at vi overser det.
 

DeletedUser

Guest
Eg slit med nettet for tida, så eg kan ikkje skrive så veldig langt (tar tid på mobilen).

Eg ser at me har mange veldig engasjerte spelarar på tribalwars.no, og det er veldig bra! Eg satser på å komme meg på nett med ei datamaskin i morgon, og skal då gi eit meir fyldig svar på dei spørsmål som er komme her.
 

DeletedUser

Guest
Jeg vil først bare spørre om noen har hørt om noe som kalles "sommerferie", for så å minne noen på regelen om dual. Jeg går ut ifra at det er mulig å se en morsom ting ved det siste der.

...anywho...

HOLDNINGER
Det eneste man hører fra spillere nå om dagen er at teamet er overlegne, frekke og inkonsekvente. Slike uttalelser kan jo gjerne spores tilbake til holdninger. Når man ser på en uttalelse fra Grimlock; "de er jo spillere, de skal ikke påvirke systemet." Merkelig at folk reagerer på slikt? Det er de som betaler for systemet som nettopp bør få påvirke deres egen hverdag. Ikke moderatorer som spammer tråder med "hahahahahaaaa" innlegg forså å gi infractions til andre medlemmer for liknende ting. Lurer DU fremdeles på hvorfor det daglig synker med flere hundre spillere på .no?

Du må være forvirret etter å ha skrevet så mye rart - jeg er forummod, ikke in-game mod. Det vil si at jeg ikke har noe med det som skjer in-game å gjøre. Derfor kommer jeg heller ikke til å kommentere det andre du har skrevet for øyeblikket.

Så å prøve å dra fram meg som et eksempel når du rakker ned på ting in-game er egentlig ganske tåpelig, selv om jeg vet du ikke er spesielt glad i meg.

Forøvrig kan jeg ikke helt huske hvor det sitatet er fra - det var garantert ikke når jeg snakket med deg. Kunne du fortalt hvem som ga deg det? Så kanskje jeg kan gi det en sammenheng. Selv om jeg er temmelig sikker på at jeg ikke har sagt noe slik når jeg har hjulpet noen vanlige medlemmer med min jobb på forumet.

Har du noen problemer med en moderator sine innlegg på forumet kan du rapportere dem på vanlig vis, eventuelt sende en PM til Habla dersom du føler det er veldig alvorlig.
 
Topp