17918 spillere - hva skjer og hvorfor skjer det?

DeletedUser

Guest
Eg slit med nettet for tida, så eg kan ikkje skrive så veldig langt (tar tid på mobilen).

Eg ser at me har mange veldig engasjerte spelarar på tribalwars.no, og det er veldig bra! Eg satser på å komme meg på nett med ei datamaskin i morgon, og skal då gi eit meir fyldig svar på dei spørsmål som er komme her.

fint =)
 

sir kih

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Jeg vil først bare spørre om noen har hørt om noe som kalles "sommerferie", for så å minne noen på regelen om dual. Jeg går ut ifra at det er mulig å se en morsom ting ved det siste der.

...anywho...



Du må være forvirret etter å ha skrevet så mye rart - jeg er forummod, ikke in-game mod. Det vil si at jeg ikke har noe med det som skjer in-game å gjøre. Derfor kommer jeg heller ikke til å kommentere det andre du har skrevet for øyeblikket.

Så å prøve å dra fram meg som et eksempel når du rakker ned på ting in-game er egentlig ganske tåpelig, selv om jeg vet du ikke er spesielt glad i meg.

Forøvrig kan jeg ikke helt huske hvor det sitatet er fra - det var garantert ikke når jeg snakket med deg. Kunne du fortalt hvem som ga deg det? Så kanskje jeg kan gi det en sammenheng. Selv om jeg er temmelig sikker på at jeg ikke har sagt noe slik når jeg har hjulpet noen vanlige medlemmer med min jobb på forumet.

Har du noen problemer med en moderator sine innlegg på forumet kan du rapportere dem på vanlig vis, eventuelt sende en PM til Habla dersom du føler det er veldig alvorlig.

en forum MOD er uansett en del avl edelsen i denne verden skummelt mange nå kaller et hjem. ergo burde våre "ledere" være ytterst forsiktig med sine meninger om "de lavere kastene". det eneste du gjør med en slik holdning er å gjøre det man tenker om ledelsen enda værre en det er til dagsdato (tja.. det går visst ann! gratulerer!)

Kih'

ADD ON:

de siste linjene i posten din viser den samme holdningen! IKKE bra!

eller rettelse HEL posten din stinker av at du ser på deg selv som noe bedre enn andre. sikkert til dels på grunn av kommentarer retning deg. men uansett så burde MOD og andre i ledelsen holde seg over slike ting
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
Du må være forvirret etter å ha skrevet så mye rart - jeg er forummod, ikke in-game mod. Det vil si at jeg ikke har noe med det som skjer in-game å gjøre. Derfor kommer jeg heller ikke til å kommentere det andre du har skrevet for øyeblikket.

Så å prøve å dra fram meg som et eksempel når du rakker ned på ting in-game er egentlig ganske tåpelig, selv om jeg vet du ikke er spesielt glad i meg.
Dette handler om HOLDNINGER, Grim. Hvordan teamets medlemmer presenterer seg utadd er med på å skape et bilde av hvilke holdninger de har. Når du oppfører deg på en bestemt måte, vil dette slå tilbake på teamet som helhet - fordi du representerer dem på forumet. Derfor blir du brukt som eksempel.


Forøvrig kan jeg ikke helt huske hvor det sitatet er fra - det var garantert ikke når jeg snakket med deg. Kunne du fortalt hvem som ga deg det? Så kanskje jeg kan gi det en sammenheng. Selv om jeg er temmelig sikker på at jeg ikke har sagt noe slik når jeg har hjulpet noen vanlige medlemmer med min jobb på forumet.
Det sitatet er hentet fra deres team chat, og du sa det i forbindelse med en rekke tickets som ble skrevet i forbindelse med banningen av mange spillere på v1 for besittelse av Fake-scripts. Som du vet kjenner jeg flere i teamet, men vil ikke henge dem ut som sladrehanker.

Har du noen problemer med en moderator sine innlegg på forumet kan du rapportere dem på vanlig vis, eventuelt sende en PM til Habla dersom du føler det er veldig alvorlig.
Ja, jeg kunne rapportert dem på vanligvis, eller jeg kunne gjort du som gjør når du mener jeg skriver no fælt - skrive en bok om hvor fæl jeg er i raporteringen. Jeg har bevisst valgt å holde meg unna deg på dette forumet fordi jeg ikke gidder yttligere konflikter. Det kommer jeg til å fortsette med også. Du måtte nok likevel nevnes i denne posten, da den skal ta for seg teamets helhet, og hvordan det ansees utad. Du er endel av teamet, og din oppførsel påvirker den generelle oppfatningen av teamet.

Sammenliknet med det samfunnet vi lever i, kan vi se at tw-teams rolle i tw.no's verden er både lovgivende, utøvende og dømmende. Det gjør at vi MÅ stille strengere krav til menneskene som sitter på stillinger i teamet. De bør tåle kritikk og det bør være mulig å forvente en viss vilje til å lytte på ønsker og krav fra dem de skal styre over.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
I stedet for å diskutere så mye mer, kan vi vente til habla kommer seg på en data og får svart :)
 

paalodin

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
159
Veldig godt at du tar tak i disse tingene Glitter, er helt enig i det du poengterer i innlegget dit.
 

DeletedUser

Guest
Helt enig Glitter!

Du skriver det mange tenker, men ikke orker å skrive :)

Og å straffe spillere med å miste byer selv om de har brytt en regel som ikke gjorde at de fikk de byene lettere. FKS vis en fikk en post med et passord til en konto for at han skulle si det til en venn som skulle overta kontoen, da er det jo ikke rettferdig å straffe en spiller som bare skal gi passordet videre til en ny eier. Personen får jo ikke flere byer for å gi passordet til en ny eier, så hvorfor skal man miste byer for dette?
 

DeletedUser

Guest
@Sir Kih: Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til, men jeg får på følelsen at du plutselig ikke liker meg. Send meg en PM hvis du har veldig lyst til å skravle.

Dette handler om HOLDNINGER, Grim. Hvordan teamets medlemmer presenterer seg utadd er med på å skape et bilde av hvilke holdninger de har. Når du oppfører deg på en bestemt måte, vil dette slå tilbake på teamet som helhet - fordi du representerer dem på forumet. Derfor blir du brukt som eksempel.

...*peker på neste svar*

Det sitatet er hentet fra deres team chat, og du sa det i forbindelse med en rekke tickets som ble skrevet i forbindelse med banningen av mange spillere på v1 for besittelse av Fake-scripts. Som du vet kjenner jeg flere i teamet, men vil ikke henge dem ut som sladrehanker.

Du tar et sitat fra innad i teamet, tar ikke med noen fornuftig sammenheng, og så bruker det for å rakke ned på hvordan man presenterer seg utadd? Samt at du prøver å si noe om mine holdninger ved hjelp av det? ...oh boy.

For å sette det inn i en sammenheng, så mente jeg med det noe dårlig formulerte utsagnet at spillere ikke skal kunne blande seg inn i en behandling av et regelbrudd. Enkelt og greit.

Dette er en regel du selv har hjulpet til å opprettholde. Hvordan vil du ha det, at en straff skal fjernes dersom... 20 personer in-game sender inn en ticket om at de ikke vil at den eller de personene skal straffes? Phu-leaze. Det er mellom admin og spilleren som har blitt bannet.

Ja, jeg kunne rapportert dem på vanligvis, eller jeg kunne gjort du som gjør når du mener jeg skriver no fælt - skrive en bok om hvor fæl jeg er i raporteringen. Jeg har bevisst valgt å holde meg unna deg på dette forumet fordi jeg ikke gidder yttligere konflikter. Det kommer jeg til å fortsette med også. Du måtte nok likevel nevnes i denne posten, da den skal ta for seg teamets helhet, og hvordan det ansees utad. Du er endel av teamet, og din oppførsel påvirker den generelle oppfatningen av teamet.

At jeg rapporterte regelbrudd når jeg ikke var mod er noe negativt...?

Ville det ikke vært en god idé å ikke nevne meg ved navn - jeg er tross alt det eneste navnet du tar opp i tillegg til CM habla, i ditt originale innlegg.

Men jeg er glad jeg ikke har fått noen klager - faktisk bare mer eller mindre positive tilbakemeldinger, til min store overraskelse - på at jeg er mod igjen. Hvis noen har et problem med meg, kan de gjerne ta det opp med meg på en saklig måte. Jeg kan godt diskutere saklig, så lenge jeg ikke får falske beskyldninger o.l. slengt i trynet.
 

sir kih

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
@Sir Kih: Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til, men jeg får på følelsen at du plutselig ikke liker meg. Send meg en PM hvis du har veldig lyst til å skravle.



.

mye det samme glitter sa.. bare at jeg var provosert. å litt stressa fordi biffen min begynte å lukte litt godt stekt

og mine følelser ovenfor deg har ingenting med eventuel "uduglighet på jobb"å gjøre. du var lættis når vi møttes og skremte bene med porr prat.
 

DeletedUser

Guest
mye det samme glitter sa.. bare at jeg var provosert. å litt stressa fordi biffen min begynte å lukte litt godt stekt

og mine følelser ovenfor deg har ingenting med eventuel "uduglighet på jobb"å gjøre. du var lættis når vi møttes og skremte bene med porr prat.

Det er kjekt å sjekke om brannalarmen fortsatt har batteri samtidig som man lager mat da. Multitasking!

Oh dear... jeg tror jeg får late som om jeg ikke husker akkurat den delen av praten.
 

DeletedUser

Guest
Du tar et sitat fra innad i teamet, tar ikke med noen fornuftig sammenheng, og så bruker det for å rakke ned på hvordan man presenterer seg utadd? Samt at du prøver å si noe om mine holdninger ved hjelp av det? ...oh boy.
Det gleder meg at du velger å understreke mitt poeng i måten du svarer på. Fortsett slik, så vil kanskje enda flere spiller melde seg på debatten her.

Jeg prøvde å utheve bruk av begrepet HOLDNINGER, men det gikk tydeligvis ikke inn. Og tror du virkelig at jeg er den eneste som så det sitatet fra deg? Slik ganondorf sa tidligere - folk snakker. Det sprer seg raskt gjennom MSN og Skype samtaler. Det kan da umulig være så vanskelig å forstå?

Det handler om din holdning og innstilling til brukerne av dette spillet, altså kundene. Du sier det jo igjen her, forresten:

For å sette det inn i en sammenheng, så mente jeg med det noe dårlig formulerte utsagnet at spillere ikke skal kunne blande seg inn i en behandling av et regelbrudd. Enkelt og greit.
Hvem er det som har no med hvem som straffes og hva de straffes for, hvis det ikke er brukerne? Er det kun teamet som har en hjerne her? For jeg liker å tro at folk som spiller dette spillet helt fint klarer å tenke selv og skille rett og galt. Flere har allerede sagt at de er uenig i måten teamet straffer regelbrudd - og det er bl.a. det dette innlegget handler om.

Dette er en regel du selv har hjulpet til å opprettholde. Hvordan vil du ha det, at en straff skal fjernes dersom... 20 personer in-game sender inn en ticket om at de ikke vil at den eller de personene skal straffes? Phu-leaze. Det er mellom admin og spilleren som har blitt bannet.
Det jeg, og flere, ønsker er en revurdering av hele måten systemet drives nå. Hvordan folk straffes for ulike regelbrudd. Folk mener det er urimelig og inkonsekvent. Det er det som skrives i det første innlegget. Les det gjerne igjen om det er vanskelig å forstå.


At jeg rapporterte regelbrudd når jeg ikke var mod er noe negativt...?

Ville det ikke vært en god idé å ikke nevne meg ved navn - jeg er tross alt det eneste navnet du tar opp i tillegg til CM habla, i ditt originale innlegg.
Jeg kunne godt tatt med masse sitater og slikt, men det var strengttalt ikke nødvendig for å få frem poenget. Beklageligvis for deg hadde du uttalt deg på en måte som passet som eksempel i dette tilfellet. Jeg mener heller ikke at ALLE moderatorer gjør en dårlig jobb. De fleste prøver å gjøre det beste de kan utifra omstendighetene. I mange tilfeller er det systemet som krever at mange må opptre på måter som spillerne igjen synes er ufine og inkonsekvente.
 

DeletedUser

Guest
Godt skrevet glitter;)

Fint at noen orker å ta opp problemene som flere brukere irriterer seg over.
 

DeletedUser

Guest
Her ble det mye rart på en og samme gang, men gennerelt vil jeg si meg enig i mye av den kritikken som fremkommer mot ledelsen her.
En forum moderator burde holde seg for god til å begynne å diskutere saker og ting i det forumet han er satt til å moderere.
Dette gjør at moderatoren ikke lenger har noen autoritet, samt at han stiller seg selv og øvrig ledelse i et dårlig lys når det gjelder den nødvendige objektiviteten som er nødvendig for å kunne lede og styre på et sundt og positivt sett.
Når det gjelder regelverket gennerelt vil jeg våge å kalle dette et makkverk.
Det finnes ikke noen gennerell eller overordnet struktur i dette.
Minner om noe et gjeng med herskesyke 6åringer kunne fått til.
Det skal straffes i øst, og det skal straffes i vest, uten at dette trenger å stå i forhold til det eventuelle regelbruddet som blir begått.
Regelverket er også motstridende, tunglest og på flere pungter missvisende noe som gjør at det er mulig å tolke reglene på flere måter.
Jeg kan derfor ikke skjønne at ledelsen kan straffe noen for brudd på dette.
Hele konseptet virker veldig dårlig planlagt, og dette tiltross for at flere av spillerene legger i gjenn en hel del penger i form av premium kontoer.
Som leverandør av en betalt tjeneste forventer jeg meg at de som har tatt på seg leder trøya er kompetent for oppgavene de skal utføre.
Dette er rett og slett for dårlig.
Prøv i gjenn.
 

DeletedUser

Guest
Dette er et innlegg med klager rettet mot dagens team og hvordan de opererer. Det vil i hovedsak ta for seg tre punkter; Regelverk, bestraffelse og holdninger. Har valgt å gå ut offentlig med dette fordi dette er saker som påvirker store deler av .no's spillermasse - og fordi jeg og andre ikke har fått noen fornuftige svar på disse spørmålene gjennom ticketsystemet.

Det er nok flere her inne som har lagt merke til at .no daglig mister mye spillere. Det har sunket drastisk bare siste månedene, og vi er vel nede på et historisk lavt medlemstall nå: 17918 spillere! Jeg kan faktisk ikke huske å ha sett det lavere tidligere - og det bare forsetter å synke. Hvorfor skjer dette?

Jeg har mange teorier på hvorfor vi daglig mister spillere. Og det er også flere grunner til at jeg bryr meg nok om dette til å ta opp problemet på offentlig forum. Hovedårsaken til at jeg bryr meg er at jeg ønsker speed-server til .no, og innogames uttalte at vi trengte flere spillere på .no for å få det når vi hadde over 24k spillere her. Vi er med andre ord lysår unnna noen speedserver nå. Jeg bryr meg også om dette fordi det er mange spillere her jeg liker å spille med og mot. Jeg har ikke lyst å se dem slutte pga idioti.

Punkter som bør sees på i denne sammenheng:
- Regelverket
- Bestraffelser
- Holdninger





REGELVERK
Man kan si hva man vil om dagens regelverk, en ting er iallefall sikkert: Det er til tider ellendig formulert og vanvittig forvirrende. Bare se på regel §2. Her står det regler forbundet med 24 timer, 72 timer og 3 uker. F.eks. "(...)med mindre enn 3 ukers mellomrom når de deler en forbindelse og 24 timer etter." "Hvis du deler en forbindelse i minst 72 timer (3 dager) må delt internettforbindelse være angitt for begge kontoene." Det kan hende dem jeg har snakket med mangler hjerneceller dagens team mener de besitter, men slik det ser ut nå snakker reglene mot hverandre på flere punkt. Dette fører igjen til at dagens team er inkonsekvente. Det er en ting å etterlikne .net, men dette er .no. Serveren hadde eksistert omtrent 1 år før dette teamet tok over. Det er en grunn til at folk spiller/spilte .no, og en av dem er at dette IKKE er .net. Om man ønsket .net tendenser hadde man da bare spilt der, og ikke på den langt mindre, og dårligere kopien, .no?




BESTRAFFELSER
Det er tydelig at dette teamet er ville på å straffe alt som kan krype å gå. Om det er kjedsomhet eller retferdighet som driver dem kan man spørre seg, men at dette stimulerer til at folk skal fortsette er iallefall ikke tilfellet. Det er mange latterlige straffer å velge mellom her, men det som topper alt må være straff for å vite andre spilleres passord - og iallefall å ta fra enkelt spillere sine byer fordi de vet det. Dere kan like greit banne alle ledere i alle stammer på .no, for ALLE vet om noens passord. Som jeg nevnte tidligere, dette er en server hvor det har vært spilt 1 år før nye regler plutselig ble innført. Å gi videre passord til en i ledelsen før man slutter er vanlig. Når vi i BOL måtte være vitne til at theodoric i IB mistet 700k poeng for å vite noens passord følte flere at .no nådde et nytt lavmål. Ja, han er fiende - men vi har spilt sammen lenge. Det ble rett og slett tragisk å se at han skulle tape byer for noe alle andre også kunne tapt byer for.

Og joda, man skjønner at det er morsomt å fjerne byer som bestraffelese for all verdens regelbrudd, men det er nå helt vanvittig å fjerne byer når dem som har begått et regelbrudd ikke har vunnet noen byer på regelbruddet? Hvorfor finnes det ikke noe alternativ til bestraffelse, f.eks. bann som attackable i 5 dager? Det er ingen som vil vinne en server på en slik måte som dette. Det er mulig jeg er naiv, men jeg mener iallefall at det er stor forskjell på at en spiller vet et passord, eller logger inn på en bruker å setter noen som KV, og å sitte på 5 kontoer og angripe samme spiller for å vinne byer/kriger.

Slik det er idag kan du jo få noen bannet ved å få spillerne som slutter hos deg til å sende PW til lederen hos fienden forså å rapportere det. Naturligvis er det kjedelig for fiender å kjempe mot en stamme med mangfoldig tomme kontoer - hvis disse brukes. Men, det er da fordelaktig for .no om stammer som f.eks. IB, FKR, TNR og BOL har muligheten til å finne nye eiere til kontoene? Det finnes en grense på 60 dager for KV, da er det altså max 60 dager en stammeledelse har på å finne ny eier av en konto. Dette er strengttalt bare en måte for .no's felleskap å holde flere kontoer aktive. Det er da i folks interesse at flest mulig kontoer er aktive? Det man i verstefall oppnår med å straffe dem som prøver å finne nye eiere er at de selv slutter også når de får høre at de skal miste 25% av byene sine for å gjøre noe de selv også vet alle andre driver med.

HOLDNINGER
Det eneste man hører fra spillere nå om dagen er at teamet er overlegne, frekke og inkonsekvente. Slike uttalelser kan jo gjerne spores tilbake til holdninger. Når man ser på en uttalelse fra Grimlock; "de er jo spillere, de skal ikke påvirke systemet." Merkelig at folk reagerer på slikt? Det er de som betaler for systemet som nettopp bør få påvirke deres egen hverdag. Ikke moderatorer som spammer tråder med "hahahahahaaaa" innlegg forså å gi infractions til andre medlemmer for liknende ting. Lurer DU fremdeles på hvorfor det daglig synker med flere hundre spillere på .no?

Det jeg ønsker er at Habla, og de fornuftige medlemmene av dagens team, skal sette hodene i bløt og tenke litt lengre enn hva de gjør idag. Jeg ønsker at dere skal revurdere deres måte å strafflegge spillerne og tenke litt på konsekvensene dagens system har for serveren dere skal administrere og føre videre.

Er dumt hvis massen av spillere blir mindre, men jeg regner med at det er fordi det er en stund siden vi har fått en ny Verden. Så snart en ny verden kommer på plass tar det seg sikkert opp vil jeg tro. Ellers synes jeg dagens admin har langt mer kontroll nå enn de tidligere admins her på serveren. Mye mer konsekvente og det ser ut som de har et mål for det de driver med. Jeg har iallfall sett at ting blir tatt tak i nå.

At regelverket har blitt mer likt .net synes jeg er veldig bra. Vi trenger dette, regelverket på .net er ikke perfekt men jeg synes det er langt mer spiller vennlig enn det som var tidligere. For det var totalt ute av kurs og visste lite eller ingen spiller forståelse i det hele tatt. De gamle reglene og admins skapte totalt anarki på serveren.
Man visste rett å slett ikke hva man hadde å forholde seg til. Nå har vi iallfall en stabilt grunnregelverk. At ting kan endres på er jeg enig i. Men jeg synes å endre regelverket til .net regler synes jeg er et bra første steg.
At noen reglene av reglene har blitt endra går ikke direkte inn på hvordan spillet spilles slik som tidligere regler som har blitt innført her på serveren før. Jeg trenger vel egentlig ikke gå mer innpå det for jeg tror de fleste vet hva jeg mener.

Da det gjelder bestraffelser er jeg helt enig med deg. I enkelte tilfeller synes jeg de er litt vel strenge. At en spiller holder en annen spillers passord synes jeg er helt greit hvis ikke det ikke blir brukt som en push konto. Jeg vet ikke helt hva som skjedde med Theo, men hvis han bare holdt passordet ser jeg at straffen er litt ute av proposojoner etter hva han har gjort.
Men blir passordet misbrukt på noen måte synes jeg straffen er vel fortjent. Men straff må være der, er det ulovlig å holde et passord bør det være straff for at man har det, selv om jeg synes den reglen er litt teit.

Da det gjelder holdningene til dagens team synes jeg det aldri har vært bedre. Ingen er perfekte, men de straffer iallfall folk likt over hele linja nå, slik var det iallfall ikke før. Folk fikk spamme fritt ute på forumene, jeg greier ikke telle hvor mange poster som innholdte spam før. Nå begynner vi iallfall å bli kvitt en del av det. Teamet fremstår totalt sett mye mer seriøse nå enn før og ser ut som de har en plan med det meste.
Jeg har også forstått det slik at de enda rydder opp i ting. Så jeg vil ikke halshuge teamet riktig enda. Jeg synes faktisk vi er på god vei til et bedre miljø. Men det er alltid ting og fikse på. Men jeg tror Habla kommer til svare for en del her også, han er vel den eneste CM som har greid å begrunne sine egne forslag her inne. Og det står det respekt av. Han har iallfall min fulle tillit, klart den beste CM vi har hatt til nå.
 

DeletedUser

Guest
Nå må man jo si at ledelsen har gjort noen gode ting, og de er veldig effektive. Men er enig i at jeg ikke liker reglene så godt som de forrige. Dette er .no med færre spillere. .net har maaaange verdner og alt mulig, og der er slik straff greit fordi de ikke risikerer å miste så mange spillere. Det at regel endringer kommer så ofte er jo også på tryne. Det er HELT ok å gjøre regler klarere, men endringer.. fyfy.
 

DeletedUser

Guest
Dagens team er bedre enn de før. Det skal de ha.

Men syntes det er litt dårlig dialog mellom ledelsen og folket.
Det ender alltid med at spillere slutter, og så markerer seg etterpå.
 
Topp