Forbedringspotensiale og framtid for .no

DeletedUser

Guest
Først så vil jeg gi en hyllest til alle mine med og motspillere, 90% av dere gjør det morsomt og trivelig å bruke tiden på tribalwars. Resten de er en pest og en plage, men sågar en del av spillet.

Det som gjør at jeg skriver dette innlegget er at jeg har meldt en sak til support. Det har i skrivende stund passert 60 timer siden saken ble meldt inn. Jeg fikk ett raskt første svar om at de skulle se på saken. Jeg har selvsagt purret på og lagt til nye momenter etterhvert som de har kommet fram.

Spilldelen er morsommere nå enn da jeg startet på V3 for en tid tilbake. Elementene med medaljer gir ett nytt mål underveis. Vi har hatt forskjellige konkurranser i stammen og alle kan vinne utfra sine premisser. Det er mer målbart nå enn før. Så oppsummert en ny del som gjør det lettere å rekruttere nye spillere.

Sciptgodkjenningen er en tragedie, det har blitt diskutert over mange forumssider. Politikken som føres på .no er i beste fall bare hemmende for spillerne, i praksis er den demotiverende.

En god forumsmoderator skal passe på å styre brukerne istedet for å banke dem. På dette forumet så er det den siste versjonen som oppleves oftest. Av spillerne i mine stammer gjennom tiden så har det vært maks 10 stk som jevnlig har lest forumet. De aller fleste bruker ikke tid på det.

Hvorfor bruker ikke spillerne tid på forumet?
1. Forumet oppleves meget rigid
2. Moderatorenes syn er at brukerne er til for dem
3. Infractions deles ut for ting som er uforståelig for de fleste
4. Overdreven sitering gjør postene ekstremt uleselige. Dette forumet har stengt muligheten for å sitere av siteringen. Det er sikkert gjort fordi det ble for lange siteringer etter missbruk av funksjonen.

Hva kan gjøres for å øke bruken av forumet?
1. Følge med i tiden og akseptere språket som det er. Det er f.eks. lov å skrive phet, men å skrive fan er ulovlig. Det første er ikke ett ord, det siste er det.
2. Moderatorene kan veilede brukerne og korriger dem tilbake til topic istedet for å dele ut infractions som er uforståelig for brukerne.
3. Forenkle regelverket og gjør det lettere tilgjengelig. Forumsreglene har stort forbedringspotensiale.

Når det gjelder framtiden for .no så må det til ett løft fra de som styrer for å få til ett bedre spillmiljø.
1. Raskere godkjenning av script.
2. Ett velfungerende supportapparat
3. Få endret stemningen i kommunikasjonen

Før noen sparker tilbake så vil jeg berømme de som bruker av sin tid på dette uten å få noen tilbake. Annet enn erfaring og forhåpentligvis noen premiumpoeng. Likevel så må vi som betalende spillere kunne forlange å bli tatt seriøst.

Dette er en tragedie og en helt feil utvikling
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Vel, kunne igrunn ikke fått sagt det bedre selv. Meget bra oppsummert.
 

DeletedUser

Guest
Herlig å se at noen orker å komme med et seriøst debattinnlegg her, og jeg synes dette er et viktig tema. Hvorfor leser så få forum?

Jeg registrerte meg for noen dage siden, men har lurket litt i bakgrunnen en gang iblant. Jeg liker ikke forum, og jeg kan nevne noen årsaker:

* Forumet er tungt å lete info i. Kommentaren tar kanskje ei linje mens meldingen bruker et kvart skjermbilde, og det er dårlig hirarkisk struktur i trådene.
* Man blar seg ihjel i rene "tegneserier" av avatarer, signaturer etc...
* Miljøet er surt, svært mange tror forum er til for å spy ut dritt om det første og beste som faller seg inn, og seriøse aktører skygger unna medmindre de har elefanthud eller et uendelig opkomme av tålmodig overbærenhet.
* Mods er ofte ampre (slett ikke rart i dette miljøet), de glefser mer enn de veileder, og bruker heller 20 linjer på å forklare hvor enkelt vedkommende kan finne ut av ting på egenhånd ved å bruke innsiden av pappskallen enn å svare ja eller nei på et spørsmål. Eller de benytter anledningen til å vise hvor kjekk og mektige de er. (Merk: Jeg sa ikke ALLE mods....)
* Det finnes for mange forum-troll som føler de er født til denne verden for å drite ut andre.
* altfor mye blablabla :)

Kanskje overdrev jeg litt her og der, men de kloke vil skjønne tegninga :) Jeg kommer altså neppe til å bidra stort i dette mediet slik det er nå av over nevnte årsaker, men nå har jeg i allefall sagt hvorfor. :D
 

Mr. Game And Watch

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
48
Dere må gjerne diskutere forbedringspotensiale og fremtiden til .no, men for å oppfylle denne lille saken:
Moderatorene kan veilede brukerne og korriger dem tilbake til topic istedet for å dele ut infractions som er uforståelig for brukerne.
Sier jeg følgende:
Om denne tråden utvikler seg til modbash og generell whining om at vi er noen maktgale drittunger vil tråden umiddelbart bli stengt, og de som har brutt reglene vil få ris på rumpa.

Forøvrig vil jeg nevne at hvorfor man får infraction ofte blir litt mer forståelig om man faktisk leser forumreglene, og sjekker dem etter man har fått en infraction for å se hva man har gjort galt - som regel står det i infractionen.

Diskutér i vei! men keep it clean ;)
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
Jeg mener at så få leser forumet fordi det faktisk ikke er så alt for lett å få øye på for uobservante nye medlemmer av tribalwars. Jeg foreslår å gjøre det mer tilgjengelig.
 

DeletedUser

Guest
Hehe, dette ble jo et skoleeksempel på hvordan mods IKKE bør opptre.
Mods bør kun gripe inn når det skjer overtramp og ikke som over hvor vi trues med ris for å være snille i tilfelle vi planlegger noe muffens. Vent til vi faktisk gjør noe galt! :)

Men enig med Hyper-Emme, jeg synes forumet burde vært mer som forumet ing, kanskje som egen link fra stammeforum?
 

Vv0lv3r1n3

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
8
Når det gjelder framtiden for .no så må det til ett løft fra de som styrer for å få til ett bedre spillmiljø.
1. Raskere godkjenning av script.
2. Ett velfungerende supportapparat
3. Få endret stemningen i kommunikasjonen

Bra skrevet! Støtter spesielt opp om det i sitatet ovenfor.
 
Sist redigert av en moderator:

PABben

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
23
Takk for at du tar dette opp på en konstuktiv måte. Du viser du har et mål, og kommer med konkrete tiltak du mener burde gjøres.

Når det gjelder svartid til support så har vi krav om at tickets skal bli besvart innen 48 timer. Grensen jeg har satt for .no er 24 timer. Vi ligger nå på en gjennomsnittlig svartid på 5 timer mot ca det dobbelte i fjor. Hvis du venter på svar på en ticket og har ventet over 24 timer, tar du kontakt igjen eventuelt så kan man sende en PM til meg på forumet.

Det virker som om det er et litt feil synspunkt på scripts generelt sett. Teamet skal godkjenne scripts, men vi har i utgangspunktet ikke support på script ei heller noe ansvar for at disse fungerer.
Jeg skal være enig i at vi har vært svært dårlige til å godkjenne/avslå scripts og tiltak er nå gjort. Det kommer en tråd på relevant forum om hvordan man går frem for å få et script godkjent.

Noe av problemet med å gi tilbakemeldinger på forum samt involvere seg i diskusjoner er at et svar fra oss sjeldent er godt nok. Det går ofte over til å bli kverulering hvor vi blir arrestert på alle feil vi gjør. I diskusjoner er det ikke nødvendigvis noen fasitsvar eller noe vi kan svare på, men vi følger med og tar dem opp til diskusjon hvis det er nødvendig. Spørsmålsforum og konkrete spørsmål hvor vi kan gi konkrete svar kan vi alltid forbedre oss på.

Grunnen til at vi ønsker å kjøre en relativt hard linje på våre fora er at det skal være greit for en 11-åring å vise sine foreldre hvor han er. Dersom det ligger banneord og personangrep på forumet tviler jeg på at foreldrene blir fornøyde ;)
Merk også at vi forsøker å være rundere i kantene på verdensforum, men strenge på generelt, spørsmål, forslag osv. Dette er gjort for at det skal bli mer oversiktlig å hente ut relevant informasjon.
Samtidig så finnes det også voksene spillere som ikke føler det er "trygt" på forum. Jeg unnlot å poste der for jeg følte at hovedfokus var å slenge dritt...

Mr. Game And Watch prøver jo her å veilede. Istede for å gi infractions, gir han en "heads up" på hvordan diskusjonen skal fortsette. Basert på erfaring så er den posten berettiget.

Som sagt tidligere; dersom du får infraction for noe du mener er feil og moderator ikke gir deg en god forklaring, kan du ta det direkte med meg. De fleste infractions burde være greie å forstå.

Når det gjelder sitering, signaturer og andre "forstyrrende elementer" så er jeg veldig enig. Personlig så syntes jeg signaturdelen er helt unødvendig på forum så lenge brukernavnet står på siden av posten, men dette er noe som ligger i kulturen på dette forumet og er - i tillegg til andre deler av "kulruren" - vanskelig å endre.
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
Takk for fin oppsummering Pabben.

Jeg er helt enig i at man SKAL holde en strikt linje på forum, ingen banning, ingen personsjikane etc, her er jeg helt enig. Men jeg menener mods burde vært litt mer tykkhudet og mindre opptatt av å gå i forsvarsmodus når kritikk reises. Innlegget til Mr. Game And Watch er helt flott foruten en ting:

Sitat: Om denne tråden utvikler seg til modbash og generell whining om at vi er noen maktgale drittunger vil tråden umiddelbart bli stengt, og de som har brutt reglene vil få ris på rumpa.

Dette burde ikke stått på trykk. Dette er en forutintatt negativ holdning som ikke burde forekomme. Dersom det skulle vise seg at tråden utvikler seg til "modbash" så værsågod, slett innlegget, steng tråden eller block personen fra forum whatever. Sånt er ikke noe trivelig. Men det er så utrolig lite profesjonelt å skulle diskutere noe som helst når man hele tiden stepper på såre tær hvor man enn snur seg. Vi vil ikke modsen til livs, men dere mods har et stort ansvar for hvordan miljøet er og vil bli på forumet. Dere trenger ikke svare på absolutt alt som har med mods å gjøre. Vi trenger å diskutere en mods oppgaver iblant uten at noen behøver å forsvare deres praksis på godt og vondt.

Denne tråden var neppe ment å være en diskusjon om mods, men når dere går så snart ut for å forebygge en potensiell utvikling, forklare, bortforklare eller forsvare ting, så blir det forsøk på knebling av våre meninger. "Diskuter gjerne fritt, men ikke nevn noe stygt om oss liksom...." Dere er redd vi skal ta helt av i kritikken mot dere, og dermed dyttes vi midt ut i nettopp den diskusjonen.

Om noen vil misforstå det jeg skriver her så er det helt greit. Men jeg håper de fleste spillere/mods er så våken at de skjønner at dette er noe alle må jobbe med.
 

Mr. Game And Watch

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
48
Jeg har en veldig direkte måte å uttrykke meg på, I ain't sugarcoating anything (kan/husker ikke det norske uttrykket). Poenget er at jeg så tydelige tendenser til noe som lett kunne utvikle seg til å bli høy grad av modbash, og for å forebygge dette ba jeg alle holde en seriøs tone og komme med relevant, konstruktiv kritikk. Jeg kunne selvfølgelig vært mer pedagogisk riktig og sagt hva dere burde gjøre, og ikke hva dere ikke burde gjøre, men jeg er nok ikke egnet til denslags pedagogikk.

Jeg er ikke mer forutinntatt enn at jeg, etter å ha lest OP sitt innlegg tre ganger, bestemte meg for å gi dette Kaospilot kaller å "korriger dem tilbake til topic" et forsøk. Jeg vet ikke sikkert, men på den måten kan jeg ha unngått større ringeffekter og vill banking med banhammeren. Preventiv virkning? Det var verdt et forsøk.

EDIT:

Det som gjør at jeg skriver dette innlegget er at jeg har meldt en sak til support. Det har i skrivende stund passert 60 timer siden saken ble meldt inn. Jeg fikk ett raskt første svar om at de skulle se på saken. Jeg har selvsagt purret på og lagt til nye momenter etterhvert som de har kommet fram.
Til informasjon vil jeg si at dersom dette var en forespørsel til support som omhandlet at en annen spiller hadde brutt reglene, vil den som rapporterer selvsagt ikke få full rapport om at "joda, den spilleren brøt reglene og har nå fått sånn og sånn straff." Om den rapporterte spilleren har brutt reglene eller ei, og hvilken straff h*n i så fall får er en sak mellom den aktuelle spilleren og moderatoren. Vi går ikke ut med informasjon om dette til den som rapporterte.
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
Okay, da melder jeg meg ut av denne debatten, dette er tydligvis det som kalles "å så på steingrunn", ikkenoe spirer :)

Dersom det skal ha en hensikt å diskutere forbedringer av forumet, så er det nødvendig at modsen skjønner at noe bør forandres og at de skjønner at deres metoder å gripe inn på kan gjøre mer skade enn gagn. Vi fikk et strålende praktisk eksempel i denne tråden, men det endte atter en gang opp med at det var helt på sin plass å gripe inn med pekefingren, med gode forklaringer på hvorfor.

Vi har ALLE gode argumenter for hvorfor vi sier og mener det vi gjør, men det er ikke interessant i denne sammenhengen. Dersom du graver et hull i bakken på en måte som ingen liker, så er det ikke konstruktivt å diskutere hvorfor du gjorde det på akkurat den måten. Det er mye mer nyttig å diskutere hvordan man på best mulig måte kan få fikset på hullet så mange flere blir fornøyd. Om du da bare argumenterer videre for hvorfor du gjrde det slik og slik, vil ingen komme noen vei, de stanger hodet i argument-veggen og gir opp. Slik er det forumet fungerer i grove trekk.

Men da skal jeg finne noe mer fornuftig å gjøre.
Ha en fin dag! :)

<3 Guri
 

DeletedUser

Guest
Det er faktisk noen gode poeng her! Jeg ser et par tendenser jeg ikke har lagt merke til før, som er kommet til uttrykk i denne tråden :) Blant annet moderatorenes tendenser til å, som pilt uttrykte det:

Om du da bare argumenterer videre for hvorfor du gjrde det slik og slik, vil ingen komme noen vei

Og spillernes tendenser til å, for å bruke et godt meg-isk uttrykk, aldri bli fornøyde :)

Begge disse tendensene er vanskelige å jobbe med, i og med at så godt som hvert eneste innlegg må vurderes i helheten og for seg selv. Noen, kanskje de fleste ganger, er det argumentene som funker, andre ganger er det andre måter ;) Det er da folk gir lyd fra seg og sier fra. På samme tid er det alltid noen som blir misfornøyde med noe. Det er da det gjelder å "fikse hullet" for å bruke et nytt pilt-sitat, så flest mulig blir fornøyde. Det vil ikke alltid si de som whiner.

Det vil altså si at alt koker ned til punktet der jeg blir nødt til å si jeg er ikke kvalifisert til å gjøre dette, nemlig å finne hvor flertallet blir mest fornøyd. Det er ikke alltid dem som gir mest lyd fra seg, men samtidig er det alle de som ikke gir lyd fra seg og gjerne blir reknet som "flertallet". I et forum må man ta hensyn til de aktive brukerne først :) De som ikke er aktive spiller dette ingen rolle for ^^

Så til moderatorene: Dersom dere er leie av kritikk, tenk litt igjennom hva som gjør at kritikken kommer.
Og til spillerne: Tenk etter om dere virkelig er misfornøyde eller om det er noe dere kan svelge og leve med som alle andre, uten at det ødelegger den gode opplevelsen av forumet ;)

Vil gjerne si at jeg ikke har noe problem med forumet som det er nå, eller systemene i det. Dersom noen får mange infractions, kanskje det er på tide å lese reglene en fem-seks ganger og se hva dere gjør galt isteden for å ta dette opp på forum. Dersom dere holder stien prikkfri er det ingen som kan gi dere straff for det.

Men det er noe mer jeg kan påpeke, nemlig den voksende kritikken mot moderatorene. I hvert fall virker det på meg som om det er mange flere som klager nå enn før. Kanskje verdt å tenke gjennom om de klager fordi de har lyst eller fordi noe er galt? Det fins sikkert nok av begge deler ^^

Håper dere fant noen mening i det vanlige surret mitt :) Unnskyld meg, jeg skal legge meg i koma et par timer og se hva som kommer ut av det ^^
 

DeletedUser

Guest
Du har helt rett winterweird, dette slår begge veier, både mot mods og spillere, og ingen kan gjøre alle til lags, men bedre en nå burde være fullt mulig. Spørsmålet er vel heller om det er kvaliteter nok til å håndtere det. Snuoperasjoner er ofte tunge å styre :)

Trivelig at noen forstod hvor jeg ville hen :p
 

DeletedUser

Guest
Dette er en veldig interessant tråd som påpeker flere ting som vi burde ta med oss, men gjengir også en del av de manglene som er når brukerne klager over hva teamet gjør.

Jeg tør gå så langt som å si at 90% av klagene som kommer mot teamet er dårlig formulerte klager som det er vanskelig å hente noe fornuftig ut av.

De siste 10 er gjerne skrevet i sinne og blir derfor ofte lukket pga personangrep mot den eller de moderatorene som vedkommende ikke liker.

Manglene som klagene ofte innehar er at de ikke spesifiserer nok hva de klager på. Når du får en klage fra en bruker på at en mod er nazi, så forteller det lite om moderatoren annet enn at han muligens har vært streng en gang. Et annet problem er at brukerne ofte ikke har lest reglene før de skriver på forumet. Jeg skal være enig i at moderatorer gjerne kan være mer guidende enn å gå direkte å være straffende, men for min del er det et minimum at personer som klager på noe kan reglene før de klager. For når f.eks jeg får en klage på en sak og vedkommende har gjort en klar feil og innrømmer dette, men likevel klager på straff i forhold til å ha gjort en forseelse så henger det ikke helt på greip.

Alle vil likevel ikke være fornøyde uansett hva teamet gjør og prøver på. Såpass ærlige må man være. Vi prøver etter beste evne å gjøre så mange som mulig fornøyd, men det er ikke lett. Vi prøver å veilede, men det vi blir husket for er de infractions vi gir ut. Det er de som er ettermælet vårt uansett hva vi gjør ellers av tiden når vi ikke gir infractions. Som PABben prøvde å forklare så prøver teamet å holde en linje som gjør at også 11åringer kan være her uten at man får sinte mailer fra foreldrene deres fordi forumet er overgrodd av diverse ord og setninger som en mer voksen brukergruppe kunne finne på å bruke. Dette fører til at den mer voksne bruker føler at vi kjører en barnehagestil. Dette må vi bare leve med, men det gir samtidig en mulighet til å tenke over hva man skriver på et forum som alle leser. Det er ofte en idé å tenke litt før man skriver på forum uansett, så kanskje man slipper unna en del situasjoner som fører til infractions og bans.

At vi ikke er tykkhudete eller vil diskutere endringer får hver enkelt ha sin subjektive mening om. Men vil jo påpeke at om vi ikke vil diskutere endringer, så ville vel neppe noen fra teamet svart i denne tråden!
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Det er én ting jeg gjerne vil tilføye i diskusjonen. Nemlig at det folk oftest klager på, er infractions og straff. Isteden for å klage kan det muligens være en idé å ta lærdom fra det. Det er forbedringspotensiale på begge sider, folkens :)
 

Montjuic

Banned
Reaksjonspoeng
0
Denne tråden endte opp med skyttegravkrig, noe som overhodet ikke var intensjonen.

Jeg var og er på jakt etter rettferdighet. Jeg er også på jakt etter en forståelse for at språket som føres her ikke er noe referanse for samfunnet, siden det aksepteres helt andre ting her enn ellers i det norske offentlige rom.
 

DeletedUser

Guest
I ain't sugarcoating anything (kan/husker ikke det norske uttrykket).

Apropos regelbrudd ;)

§11) Språk
Tribal Wars er et norsk spill. Norsk skal være det brukte språket siden det er den norske versjonen av Tribal Wars. Alle profiler, beskrivelser og poster skal være på norsk. Det er ikke tillatt å opprette stammer eksklusivt for en nasjonalitet eller språk og/eller utelukke andre spillerne på grunn av deres nasjonalitet. Stammer kan ha egne forum for andre språk enn norsk, men det er ikke lov å ha utelukkende forum på andre språk enn norsk, eller hovedsaklig forum på andre språk enn norsk. Gjentatte brudd på dette vil føre til stenging av konto. Det er ingen garanti for at supporthenvendelser som ikke er på norsk vil bli besvart, men vi skal gjøre vårt beste for å gjøre det.


Viser vel hvor lett det kan være å havne utenfor. Jeg hadde garantert fått en infraction for dette.

Eller en vettu tråd dette, men en interessant debatt.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Går an å lese forumsreglene også though :)
Tillatte språk

Dette er i utgangspunktet et norsk forum om ikke annet er spesifisert. Dansk og svensk er tillatt så lenge det er lett forståelig. Begrens andre språk til kortet sitat eller setninger som passer den spesifikke situasjonen.

I ditt eget sitat fra IG-reglene kan du legge merke til ordene "utelukkende" og "hovedsaklig" ;)
 

Montjuic

Banned
Reaksjonspoeng
0
Takk nuffe, jeg turte ikke å påpeke det du gjorde. Redselen for infractions er for stor.

Er ett par ting til fra moddene i denne tråden som også vi hadde fått infractios for, men jeg skal ikke si mer.
 
Topp