GeoGebra

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Jæggu, lenge sia eg har vore på forumet :hmm:

Blåser liv i dinna med å sei at eg har greid det fantastiske: Eg har 3 i T1 Matte! :awesome:
 

DeletedUser

Guest
Jeg skjønte det med ulikhetene nå :) Glemte at 0 fremdeles er et punkt på tallinjen... ;O Bare for å ha det klart... når 0 = 250 vil det si at punktet 0 på den opprinnelige tallinjen er positivt. Det ligger innenfor området (-uendelig til 50) og dermed så er hele dette området positivt. Ved x = 50 skifter vi fortegn frem til neste nullpunkt, hvor vi igjen skifter fortegn... korrekt? :)

Skal prøve å få skrevet ned derivasjon når jeg har tid til det... blir kanskje lettere når jeg slipper å tolke alle symbolene for å opphøye, gange, osv. ;O

Forresten... fant denne videoen sånn halvtilfeldig ved å browse youtube: http://www.youtube.com/watch?v=Do1lm9IevYE

Det litt morsomme med den videoen er at den finner et halvt smutthull i relativitetsteorien ved å definere lyshastigheten ut fra hvilket materie den går igjennom. Som fyren i videoen sa, er det mulig for et elektron å bevege seg raskere gjennom vann enn det lyset gjør i samme materie, og på den måten bryte lysmuren, eller noe sånt. Og siden jeg ikke er en ekspert på disse greiene, så spør jeg likegodt deg om det faktisk stemmer :) Dette har ikke noe med matematikken på 1T å gjøre for øvrig, det var bare en video jeg følte jeg ville dele med deg... xD
 

DeletedUser

Guest
Angående ulikhetene: Ja.

Angående relativitetsteorien, så tror jeg ikke det er et smutthull slik du forklarer det. Høres ut som sirkulær logikk.

Lyshastigheten er definert som lyshastigheten i vakum. Det er lyshastigheten. I alt annet en vakum vil lyset gå saktere, siden det treffer atomer og sånne småting som jeg egentlig ikke har peiling på. Hvis du syns sånt er spennende så anbefaler jeg denne xkcd stripa.

Forresten, angående lyshastigheten... Hvorfor prøve å bryte den, når man bare kan... snike seg unna? Det kan være nærmere enn du tror!

Jeg anbefaler å ta alt jeg sier nå med en klype salt. Jeg har ikke sovet på rundt 37 timer, så begynner å bli litt surrete.
 

DeletedUser

Guest
Det som er morsomt med det som står er jo ikke at lyshastigheten slik den er definert i fysikken blir brutt - det er at lysmuren blir brutt av materie med reell masse. Det er jo i utgangspunktet sett på som umulig, men dersom det som blir sagt i videoen stemmer så kan elektroner som beveger gjennom vann i høy hastighet bevege seg raskere enn lyset gjør gjennom vann. Det blir også fortalt om astronauter som har opplevd lysglimt tilsynelatende fra ingensteds, som sammenlignes med det smellet man hører når man bryter lydmuren. Alt det er forklart i videoen, men jeg aner ikke om det faktisk stemmer eller ikke ^^

Vsauce har egentlig en haug med morsomme og interessante videoer.... men jeg skal være forsiktig med å påstå at alt av det er riktig, da. Så det er derfor jeg spør deg, siden jeg anslår at du har mer peiling på fysikk enn meg :)
 

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56

Takker, må sei eg er veldig stolt! Vil bruke dinna muligheiten til å takke min gamle mattelærer, min noverande mattelærar og alle mine gode kompiser i matte klassen: Eg kunne aldri fått det til uten dokke!
 

DeletedUser

Guest
...fortjener ikke vi her på forumet en liten takk óg? :razz:

@Winter: Det jeg kan av fysikk er fra videregående, og det begynner å bli noen år siden. Ugh, nå følte jeg meg gammel.
 

janrune

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
118
LD: Hva med meg?

Grim: Du er da ikke gammel, selv om du ha kunnskapen til det :D
 

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
So, Grim og Janrune, dokke vil ha ein del av æra for at eg gjer det dårligare enn noken gong i matte? Haha x)
 
Topp