Det har egentlig alltid ligget å ulmet mellom RNG og BOL. Begge har historie å vise til, og mye ble ødelagt pga stoltheten til stammene. Det som fylte begeret startet etter mitt syn med at originale Balle Klorin ikke fikk adle gråbyer i hele BOL-land, og at han da ville bytte stamme til H.F.O, noe som på en måte var greit da H.F.O var en god alliert. Årsaken var at vi ville ha Balle Klorin i front, og at vi ikke ville at han skulle adle gråbyer som ligger i andres spilleres klustre. Vilkårene Balle Klorin måtte følge var at han ikke kunne adle i BOL sine områder, og at han måtte begynne å adle i H.F.O sin front i sør.
Det var også spørsmål tidligere om en merg mellom alle tre stammene, hvorav både HFO og RNG ikke brydde seg om hvilket stammenavn som var tilfelle så lenge de fikk være i ledelsen. Da frontet BOL at dersom dere vil være i ledelsen, vil vi at stammen skal fortsette å hete BOL. Det som er artig er at dette ikke kom på tale i det hele tatt, noe vi skjønte lite av da C22 og bgm på et stammemøte uttrykkelig sa at stammenavn var uvesentlig. Glitter og BOL-ledelsen sa da at da var vi ikke interessert i et samarbeid nå, for dersom vi skal begynne å krangle over så lite som et stammenavn, så blir det krangling om alt. Vi mente da at stammene ikke var klare til en merg. Dette ble ikke godtatt av HFO og RNG, men det kommer jeg tilbake til.
Dette gikk både H.F.O og Balle Klorin med på uten å stille spørsmålstegn ved. Konsekvensen av at Balle Klorin brøt denne avtalen var innadling av BOL. Problemet med gråbyhorer som det Balle Klorin var er at han kun er ute etter gråbyer, og dessverre ble fristelsen for stor slik at han begynte å adle store mengder gråbyer i BOL-land. BOL-ledelsen sendte da et skriv til H.F.O med linker til TWstats og henviste til vedlagt avtale at BK har brutt avtalen og at han skal innadles. Til BOL sin store overraskelse tok H.F.O parti bak Balle Klorin og støttet hans fremgangmåte og avtalebruddet, og at et angrep på Balle Klorin ble sett på som et angrep på H.F.O. Ganske frekt spør du meg.. En avtale er en avtale for de fleste oppegående personer.
Jeg er noe usikker på hva som skjedde mellom, men H.F.O og RNG begynte etterhvert å råtte seg sammen. Vi fikk senere vite at RNG med C22 i spissen hadde gått bak BOL sin rygg som var allierte på dette tidspunktet å prøvd å snakke med IB og HVIB om en våpenhvile slik at de alle kunne kjøre mot BOL. RNG gjorde ikke akkurat mye for å sette tillit bak ordene i sine ledermeldinger til oss der de skal kjempe for alliansen til siste slutt.
Det hele toppet seg da BGM75 og C22 sendte en propagandamail helt plutselig til alle i BOL hvor de forklarte hvor dårlige vi er, hvor dum ledelse BOL hadde og at de må skjønne at Balle Klorin hadde rett i denne saken. Jeg stiller meg fortsatt undrende til at Balle Klorin i det hele tatt fikk noe støtte da de godtok vilkårene uten å blunke. Jeg svarte med samme mynt.. selvfølgelig, hva hadde dere forventet? Jeg sendte et lignende brev til RNG å forklarte situasjonen. C22 ble ikke akkurat kjempeglad, men hey, hva hadde du forventet når du sendte slike brev først? Det resulterte i en liten "spillerflukt" fra RNG til BOL, der flere store kontoer gikk til BOL.
C22 og Bgm tok dette ett steg videre i å få oppmerksomhet og støtte, og spesielt hos IB søkte dem annerkjennelse ved å legge ut slike poster på forumet som du linket til, Clayzer, hvor disse henviste til BOL sin manglende evne til å forstå ren logikk og strategi, samt at de sleng den ene drittbemerkningen etter den andre mot oss, slik som at vi ikke trenger "drittspillerne i BOL for å vinne", "dere klarer ikke å angripe en dritt", "dere adler ingenting" osv osv etc etc. Hvis dere husker litt om tingenes tilstand fra den gangen dette skjedde, kan vel alle enes om at fronten til BOL er den mest stabile. Ja, hvorfor ikke bare spørre WIC for å få en bekreftelse? Slik holdt disse på i flere uker, helt til H.F.O og RNG merget til det som etterhvert ble JPTG.
Jeg har fortsatt problemer med å sette meg inn i selve prosessen, da jeg synes det faktisk er helt utrolig at to stammer velger å støtte seg bak en spiller som har brutt en avtale som ledelsen i stammen han er i fullt og helt godtok, og vende ryggen til en av sine største partnere opp igjennom krigen. Å velge en gråbyadler framfor en stamme sliter jeg den dag i dag med å forstå konteksten av.
Det som så skjedde synes jeg er litt artig. Etter flere uker med drittkasting fra JPTG-leiren med spesielt bgm75 i spissen begynte denne ledelsen å sende rekrutteringsmail til BOL-spillere. Der de ønsket oss en varm velkomst og at de ser fram til å ha oss i stammen. Det artige er at de i flere uker har tråkket oss ned i gjørma og vridd kniven lenger og lenger inn. Ettersom BOL ikke kunne krige en trefronts-krig, hvor vi hadde mange innaktive spillere dessverre. Jeg satt med 3-4 KV´er hver eneste uke over lengre perioder, for eksempel, så tok vi et styremøte og snakket om mulighetene.
Selve hovedspørsmålet som tidlig dukket opp var;
Hvorfor hjelpe en stamme som var våre allierte i flere år, som over en gråbyadler stakk oss i ryggen for så å slenge dritt om hvor udugelige vi er, og som over en periode stod å lo oss i ansiktet mens de sakte men sikkert forsatte å kaste gjørme på oss?
Det var en bred enighet om at dersom vi skulle merge, så ville det bli med WIC. Hvorfor spør dere? Vel, WIC har alltid vært den naturlige fienden. Slik har det opp igjennom årene bare blitt. Det er ingenting vondt mellom stammene sånn sett, og jeg vet om mange BOL-spillere som både spilte dual på andre verdener med WIC-spillere. Mange som kjente WIC-spillerne fra tidigere, så det naturlige for oss var WIC. Og å hjelpe WIC som har kjempet alene mot tre stammer. Vi har alltid hatt en god tone med WIC-ledelsen og ble alltid hyggelig mottatt dersom vi ønsket å lufte noen idéer eller bare prate. Ikke misforstå, det jeg mener er at vi alltid har hatt en gjensidig respekt mellom stammene slik jeg har forstått dette, mens mellom BOL og RNG alltid har vært gnisninger. Mye pga gråbyhavet som Capitan22 hadde totalfredet, mens BOL mente at gråbyene var viktige i å skaffe oss flere byer og vokse oss på dem.
Slik ble BOL oppløst. En håndfull spillere fikk gleden av å sende nukesene i riktig retning, noen gikk grå, mens andre gikk til JPTG av ymse årsaker jeg ikke skal spekulere i. Det som igjen er morsomt er at flere x-BOL´ere, type Kkire5 og flere andre har gikk JPTG skikkelig bank. Vi som tydeligvis bare var "driten den gangen". Hele JPTG raknet på midten etter at BOL la seg ned. Men hvor ble det av bgm75 og Windsy? De to H.F.O - hertugene som fremprovoserte en krig og samtidig fikk til en merg mellom HFO og RNG? Joda, dem stakk og overlot hele sørpa til Capitan22.
Kort oppsummert kan man jo trygt si at JPTG har virkelig tatt noen grusomt dårlige valg som har vært veldig utslagsgivende for hvordan ting er nå. Hadde BOL i ro og fred fått innadlet Balle Klorin som vi hadde krav på, så hadde ting gått bedre og en merg mellom HFO, RNG og BOL hadde veldig mulig vært en realitet. Hvordan hadde verdenen sett ut hvis det var tilfellet? WIC var på offensiven, så jeg tror nok en seier ikke hadde vært mulig, men kanskje hadde v1 vart et par måneder eller noen år til, hvem vet?
Dette er mine synspunkter slik jeg husker dem, så er det sikkert noen som vinkler det annerledes