PP-pakten

kenn93x

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
508
Selv om jeg ikke skal starte på nye verdner, så tar lista seg bedre ut jo flere som er der.

16842630e7e20c34156bb50d4aac086d.png
 

DeletedUser

Guest
Æsj, du kom meg i forkjøpet :razz:

Hva med å innføre sjekk på skype over premium-loggen? Bruk delt skjerm. Trenger ikke være for alle, men for eksempel de i pakten som er på topp 20?
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Det er mulig, men det betyr at pakten må ha en form for "sjekkere/moderatorer" som har ansvar for å passe på. Hva stopper dem fra å være korrupte?

EDIT
Systemet er ikke perfekt, og vil neppe noen sinne bli perfekt, men det kan kanskje bidra til å skape en kultur hvor vi ikke bare sier at vi hater PP-funksjonene, men også handler deretter. Og om så det bare stopper noen få fra å bruke PP-funksjonene, så vil i det minste PP-pakten ha hjulpet litt.

EDITEDIT
Jeg har gått og ruget på ideen veldig lenge, men hadde egentlig ikke lyst til å være den som startet hele greia, så jeg gikk og ventet på at noen andre skulle få samme ideen. Jeg burde ha ventet 4 minutter til...
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
Det er mulig, men det betyr at pakten må ha en form for "sjekkere/moderatorer" som har ansvar for å passe på. Hva stopper dem fra å være korrupte?

Variasjon. Dette kan også gå på rundgang. Alle på topp 20 sjekkes annenhver uke eller noe, av en person utenfor stammen som også er i pakten, men som ikke har sjekket dem tidligere. Et slikt system vil det være lett å gjennomføre, og kan i stor grad styres med åpne kort her på forumet. Men vil ikke avsløre stort av profilen sin ved å vise premiumloggen.

Dersom noen snusker med sjekken så risikerer man da å bli avslørt av senere kontroller, som vil avsløre det dersom noen var uærlige når de sjekket.

EDIT
Systemet er ikke perfekt, og vil neppe noen sinne bli perfekt, men det kan kanskje bidra til å skape en kultur hvor vi ikke bare sier at vi hater PP-funksjonene, men også handler deretter. Og om så det bare stopper noen få fra å bruke PP-funksjonene, så vil i det minste PP-pakten ha hjulpet litt.

Jeg er enig i hva du sier. Men samtidig så mener jeg at det er en litt negativ innstilling å sette "mål" om å "hjelpe litt". Gå for å fullstendig fjerne bruken, ikke gjør det halvveis. Da vil det alltid være noen som greier å snike seg unna, så lenge straffen ikke er konsekvent nok. Dette minner egentlig veldig om likevekter som oppnås blant personlighetstyper innen biologi dersom man modellerer vha. spillteori. Fascinerende greier, hvor det viser seg tydelig - som du sier - at noen vil utnytte systemet, og dra ekstra nytte av det.

EDITEDIT
Jeg har gått og ruget på ideen veldig lenge, men hadde egentlig ikke lyst til å være den som startet hele greia, så jeg gikk og ventet på at noen andre skulle få samme ideen. Jeg burde ha ventet 4 minutter til...

Haha, dårlig timing. Men hvis det er en trøst så var tanken basert på noe du nevnte langs disse baner i den tråden i spørsmålsseksjonen.
 

DeletedUser

Guest
Hva regner som PP-horing? PP-bruk/månde? eller bruk av funksjoner utenom PK? utenom PK/FA? utenom PK/KA/FA? Går det på kjøp av PP?

Hva om man bruker en PP-funksjon med uhell? Man kan ikke "slå av" valget om at man ikke trenger å godta PP-funksjonshandlinger etter man har "slått det på".

Hvordan stiller denne pakten med tanke på å bruke PP før man blir medlem av pakten?

Hvordan stiller denne pakten med tanke på å bruke PP-funksjoner hos KVer etter man har signert denne pakten?
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Hva regner som PP-horing? PP-bruk/månde? eller bruk av funksjoner utenom PK? utenom PK/FA? utenom PK/KA/FA? Går det på kjøp av PP?
Vi vil gå for en streng linje hvor all bruk utover PK, KA og FA resulterer i sanksjoner fra paktens medlemmer, samt at PP-brukeren kastes ut av pakten, dersom vedkommende er medlem.

Hva om man bruker en PP-funksjon med uhell? Man kan ikke "slå av" valget om at man ikke trenger å godta PP-funksjonshandlinger etter man har "slått det på".
Litt usikker på hvor du vil hen med tanke på "slå av" og "slå på", men det er ikke vanskelig å unngå å gjøre "uhell" med PP-funksjonene. Man må tross alt først trykke, deretter godkjenne. Uhell vil ikke være noen unnskyldning.

Hvordan stiller denne pakten med tanke på å bruke PP før man blir medlem av pakten?
Tidligere PP-horer vil ikke straffes - pakten vil ikke ha tilbakevirkende kraft. Fra man signerer vil man holdes til paktens plikter og reguleringer.

Hvordan stiller denne pakten med tanke på å bruke PP-funksjoner hos KVer etter man har signert denne pakten?
Den som aktiverte PP-funksjonen vil få straffen.
 

habbomannen

habbomannen
Reaksjonspoeng
551
Litt usikker på hvor du vil hen med tanke på "slå av" og "slå på", men det er ikke vanskelig å unngå å gjøre "uhell" med PP-funksjonene. Man må tross alt først trykke, deretter godkjenne. Uhell vil ikke være noen unnskyldning.

Mtp halvering, så kan du komme til å trykke på "ikke vis denne boksen igjen". Da kan du komme til å trykke på 20% knappen, og du må da ikke trykke på den igjen...
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Variasjon. Dette kan også gå på rundgang. Alle på topp 20 sjekkes annenhver uke eller noe, av en person utenfor stammen som også er i pakten, men som ikke har sjekket dem tidligere. Et slikt system vil det være lett å gjennomføre, og kan i stor grad styres med åpne kort her på forumet. Men vil ikke avsløre stort av profilen sin ved å vise premiumloggen.

Dersom noen snusker med sjekken så risikerer man da å bli avslørt av senere kontroller, som vil avsløre det dersom noen var uærlige når de sjekket.
At sjekkingen går på rundgang er i utgangspunktet en ganske god idé, men det er tidkrevende, noe jeg er redd for at kanskje dreper viljen folk har til å slåss mot PP-systemet. Men vi kan (og bør) prøve! Det kommer til å ta tid for å finne frem til det beste oppsettet for denne PP-pakten. Jeg ser allerede nå at det trolig vil være best å ha en unik PP-pakt for hver verden, hvor spillere registrerer seg kun for den verdenen.

Dette minner egentlig veldig om likevekter som oppnås blant personlighetstyper innen biologi dersom man modellerer vha. spillteori. Fascinerende greier, hvor det viser seg tydelig - som du sier - at noen vil utnytte systemet, og dra ekstra nytte av det.
Jeg har skrapt litt på overflaten av spillteorier og slikt i et økonomifag jeg hadde sist semester, og har i grunnen prøvd å sette opp et system som kanskje kan fungere, tatt i betraktning spilleres typiske respons til samarbeid med mulighet for utbrudd.
 
Topp