Fikset Ryktepoengene sin funksjon - en liten endring?

DeletedUser

Guest
@Wynja: Jeg som hadde håpet jeg var litt nærmere deg i poeng :eek:

Noe som potensielt kunne øke hyppigheten av utdelingen av premiumpoeng er jo flere folk på forumet. Men da flere som faktisk skriver her, og ikke bare leser. Man må jo tross alt være pålogget for å gi ryktepoeng, og hvis man bare leser er det ikke sikkert man gidder å logge inn.

For eksempel så kunne jo teamet i sitt neste nyhetsbrev oppfordre spillere til å være aktive på det offentlige forumet. Off-topic og spørsmålsforumet er jo fine steder å starte for nye spillere. Da må jo selvfølgelig vi som er her være snille med nye folk da. Det er kanskje heller ikke helt urimelig å tro at dersom en spiller først blir aktiv her på forumet er det mer sannsynlig at spilleren fortsetter med TW. Men jeg kan virkelig ikke tro at dette vil påvirke aktiviteten på forumet nok til at det ikke er nødvendig med en justering av skalaen for ryktepoeng.
 

DeletedUser

Guest
Jeg vet han har minst 150 p fordi han ikke lengre har "er på god vei til å være til hjelp", men "gjør mye bra på forumet" når du holder musepila over ryktene hans. :) Så det trenger ikke si noe om mine egne poeng, annet enn at jeg er mellom ham og deg et sted :)
 

DeletedUser

Guest
Jeg mener at siden man må ha 300 ryktepoeng for å øke hvor mye man kan gi i rykte med én, burde ikke grensa for "bidragsyter" være lavere enn dette. Muligens 500. Eventuelt kan man sette ned hvor mange ryktepoeng man trenger for å øke ryktet man gir.

Foretrekker egentlig det første alternativet, når jeg tenker over det. Dersom vi nå går ut fra at jeg har 150 ryktepoeng omtrent, er jeg jo halvveis til å øke ryktet jeg gir, og det har gått et halvt år. Når det dermed går enda et halvår er vi kommet opp på 300, forutsatt at jeg fortsetter å få ryktepoeng. Dermed tar det ett år med den ene metoden og ett med den andre. Og så vidt jeg husker er ikke antall poster på forum noe småtteri heller, så sant man ikke spammer offtopicen, og om jeg ikke husker feil teller vel ikke den med ^_^

Ellers er jeg uenig med din beskrivelse av meg i begynnelsen av tråden, Grimlock... *gjør et kraftig overslag* Tror omtrent halvparten av mine ryktepoeng stammer fra spam :eek:
 

DeletedUser

Guest
Jeg tror jeg vil si påstå at det er mer naturlig å også endre grensa for å kunne gi mer poeng som en følge av godt rykte. Når du gir et rykte er det 5 poeng mottakeren får/mister. 1 poeng som grunnlag, 2 poeng som følge av at du har over 2000 innlegg og 2 poeng fordi du har vært på forumet i over to år. Men ingen ekstra poeng for godt rykte, til tross for at du har mest.

Det er nok rett og slett en konsekvens av at ingen visst hvor mye rykte man faktisk ville få, så man måtte bare prøve på noe når man lagde opplegget. Men nå kan man jo tilpasse både hvor mye man kan gi som en følge av rykte, og hvor mye som skal til for å bli en såkalt 'bidragsyter'.

Meh. Detaljer.
 

DeletedUser

Guest
Vil si at dette, til deg å være, er et ganske grovt idéutkast i den forstand at det var en del detaljer som ikke var på plass, ja. Mens selve forslaget er kjempefint, støttes :)

Det var sant sann, får huske å gi deg et ryktepoeng dersom jeg kan ;)

EDIT: Går ikke. Trøst deg med at du har fått før ^^
 

snivy

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
32
Støttes ;)
Jeg skjønte ikke helt hva du mente i starten men, så forstod jeg det :p
 

DeletedUser

Guest
I mitt forsvar, Wintter, så var det et forslag jeg slengte sammen på 15 minutter :) Ellers, takker ;) Du får bli flinkere til å gi folk ryktepoeng, siden du får så mange selv!
 

DeletedUser

Guest
Jeg er klar over det, men må nesten begynne å huske det isåfall :eek:

Får heller svare på det andre innlegget ditt for å gi denne posten et skinn av saklighet. Jeg føler at det faktum at jeg har mest, er irrelevant i den forstand at jeg fremdeles ikke har oppnådd noe (utenom å ha mest da). At det derimot er mange som har en saktere utvikling, slik at de ville brukt langt lenger tid til å nå det plusspoenget er imidlertid et gyldig argument. Kom på det etter jeg hadde skrevet innlegget :)

Men syns fremdeles at et sted mellom 300-500 (da helst oppimot 500) er et bra tall å gå ut fra. Da er det gjennomførbart på sånn rundt halvannet år eller deromkring, egentlig en grei periode, og det er usannsynlig at det går inflasjon i de titlene med det første.

Ett lite forslag til, bare sånn i farten. Dersom vi skulle endre hvor mange rykter som trengs for å gi mer rykte, kunne man tatt utgangspunkt i hvor mange grønne prikker man har. Eksempelvis ville hver prikk over 2 eller 3 gi en økning i hvor mye rykte man kan gi. Jeg syns iallefall det kunne være morsomt om vi baserte systemet på prikker heller enn fast antall rykter, dette skinner igjennom iallefall dersom man velger fra hver tredje prikk. Det vil i praksis si at for hvert 100. poeng man får etter å ha fått 200 ryktepoeng, øker ryktet du gir med én. Jeg vet ikke om det er gjennomførbart, men det hadde vært tøft :cool:
 

DeletedUser

Guest
Jeg er klar over det, men må nesten begynne å huske det isåfall :eek:

Får heller svare på det andre innlegget ditt for å gi denne posten et skinn av saklighet. Jeg føler at det faktum at jeg har mest, er irrelevant i den forstand at jeg fremdeles ikke har oppnådd noe (utenom å ha mest da). At det derimot er mange som har en saktere utvikling, slik at de ville brukt langt lenger tid til å nå det plusspoenget er imidlertid et gyldig argument. Kom på det etter jeg hadde skrevet innlegget :)

Det er ikke direkte relevant at du har mest. Det er mer relevant hvor mye den som har mest har :)

Men syns fremdeles at et sted mellom 300-500 (da helst oppimot 500) er et bra tall å gå ut fra. Da er det gjennomførbart på sånn rundt halvannet år eller deromkring, egentlig en grei periode, og det er usannsynlig at det går inflasjon i de titlene med det første.

Okay, et spørsmål da. Hvorfor skal det ta så lang tid? Jeg vil påstå at det er flere som har bevist at de bidrar veldig bra på forumet. Til sammenligning er det nå betydelig lettere å bli en moderator! I teorien så slår det meg at en moderator burde være nyttigere enn et vanlig medlem som bare liker å bidra litt på forumet. Sånn som det er nå virker det ikke som om det helt er tilfellet.

For ikke å nevne at det ikke er så mange som faktisk er aktive på forumet i så lange perioder, men allikevel bidrar. For eksempel, om ett år vil ( sannsynligvis ) V3, V4, V5, V7, V9 og V10 være avsluttet. Altså alle nåværende verdener, med unntak av V1. Kanskje den óg. Det vil si at dersom man spiller på en av de verdenene og ikke starter på en ny en, farvel.

Ett lite forslag til, bare sånn i farten. Dersom vi skulle endre hvor mange rykter som trengs for å gi mer rykte, kunne man tatt utgangspunkt i hvor mange grønne prikker man har. Eksempelvis ville hver prikk over 2 eller 3 gi en økning i hvor mye rykte man kan gi. Jeg syns iallefall det kunne være morsomt om vi baserte systemet på prikker heller enn fast antall rykter, dette skinner igjennom iallefall dersom man velger fra hver tredje prikk. Det vil i praksis si at for hvert 100. poeng man får etter å ha fått 200 ryktepoeng, øker ryktet du gir med én. Jeg vet ikke om det er gjennomførbart, men det hadde vært tøft :cool:

Burde funke det. Det går vel på det tidligere nevnte opplegget med å nedjustere hvor mye som kreves for å gi flere ryktepoeng i forhold til hvor bra rykte man har.
 

DeletedUser

Guest
Det er ikke direkte relevant at du har mest. Det er mer relevant hvor mye den som har mest har :)



Okay, et spørsmål da. Hvorfor skal det ta så lang tid? Jeg vil påstå at det er flere som har bevist at de bidrar veldig bra på forumet. Til sammenligning er det nå betydelig lettere å bli en moderator! I teorien så slår det meg at en moderator burde være nyttigere enn et vanlig medlem som bare liker å bidra litt på forumet. Sånn som det er nå virker det ikke som om det helt er tilfellet.

For ikke å nevne at det ikke er så mange som faktisk er aktive på forumet i så lange perioder, men allikevel bidrar. For eksempel, om ett år vil ( sannsynligvis ) V3, V4, V5, V7, V9 og V10 være avsluttet. Altså alle nåværende verdener, med unntak av V1. Kanskje den óg. Det vil si at dersom man spiller på en av de verdenene og ikke starter på en ny en, farvel.



Burde funke det. Det går vel på det tidligere nevnte opplegget med å nedjustere hvor mye som kreves for å gi flere ryktepoeng i forhold til hvor bra rykte man har.

Bytt ut "jeg" med "noen" da, poenget står fremdeles ;)

Jeg regner med at en periode i tid ville være lettere å forholde seg til enn mer abstrakte definisjoner av hvem som "bidrar". Og personlig ville jeg foretrukket at det tidsrommet ville vært proporsjonalt med andre tilsvarende tidsrom. Det kan være det bare er meg som er sykelig opptatt av symmetri. Du har en del gode poenger, så skal ikke krangle på det :)

Og joda, det var tanken. Tror jeg nevnte det en fire-fem ganger i siste avsnittet xP
 

DeletedUser

Guest
Bytt ut "jeg" med "noen" da, poenget står fremdeles ;)

Joda. Jeg tenker hovedsakelig på at det er greiest å forholde seg til hvordan "nivået" faktisk er, ikke hvordan man mener det burde være i en ideell verden.

Jeg regner med at en periode i tid ville være lettere å forholde seg til enn mer abstrakte definisjoner av hvem som "bidrar". Og personlig ville jeg foretrukket at det tidsrommet ville vært proporsjonalt med andre tilsvarende tidsrom. Det kan være det bare er meg som er sykelig opptatt av symmetri. Du har en del gode poenger, så skal ikke krangle på det :)

Hvis jeg forstår deg rett, så mener du at tiden man bruker for å få en fancy tittel skal være proposjonal til tiden det tar å for eksempel oppnå seier på en verden? Proposjonal i forhold til hva da, prestasjonen det er? Eller bare at det skal ta like lang tid.

Eh. Okay, jeg skjønner ikke helt hva det er du mener. Kan du forklare på en annen måte?

Og joda, det var tanken. Tror jeg nevnte det en fire-fem ganger i siste avsnittet xP

En god ting kan ikke nevnes for ofte?
 

DeletedUser

Guest
Da forstår du meg ikke rett. Det jeg egentlig tenker på er hvor mye tid/arbeid man faktisk må legge i å få for eksempel 1000 poster på forumet, kontra hvor lang tid/mye innsats man bruker på å oppnå eksempelvis 300 ryktepoeng. Siden tiden er lettest å måle er det den jeg går ut fra.

Sett at man bruker ett år på å få 1000 poster på forumet. Samtidig bruker man ett år på å oppnå 300 ryktepoeng. Dette vil si at innen ett år vil man kunne gi tre fler ryktepoeng enn man før har kunnet gjort, ett for antall poster, ett for antall ryktepoeng, og ett for hvor lang tid du har vært på forumet. Men dersom man setter ned den grensen alvorlig mye vil det bety at folk får ett rykte for poster og ett for tid, men eksempelvis fem ekstra for rykter i løpet av det tidsrommet. Noe jeg mener blir feil.

Mener også at det burde ta enda litt lenger tid å oppnå bidragsyter-tittelen, så halvannet år virker som en grei periode mener nå jeg.

Men nå skal det legges til at jeg regner med høyeste summen (sånn rundt 150) og dermed blir det ikke nødvendigvis riktig for den gjennomsnittlige forumbrukeren. Sett at en aktiv gjennomsnittsbruker (samme kaliber som får 1000 poster på ett år) får 100 ryktepoeng omtrent i året, da vil jo dette bli riktig for denne brukeren. Jeg bruker feil variabler, det er derfor det ikke går ihop :)
 

DeletedUser

Guest
Ah, sånn ja. Det blir veldig variabelt hvor fort noen opparbeider seg ryktepoeng. Rett og slett med hensyn på hva slags innlegg man skriver på forumet, og slikt. Så det blir med andre ord veldig vanskelig å finne en standard for hvor fort det skal øke for å få det til å henge på greip med de andre faktorene. Egentlig så vil det være umulig å få det til å stemme sånn passelig for mer enn en håndfull brukere.

Når det gjelder hvor lang tid man skal bruke på å oppnå tittelen 'bidragsyter' så vil det igjen varierer avhengig av hvor aktiv man er, og så videre. Men slik jeg føler den tittelen var ment, som et symbol på de som bidrar konstruktivt til forumet, så blir det fullstendig urealistisk å ha noe særlig høyere grense enn, hva, 150-200? Gjerne lavere. Hvorfor? Jo, fordi med 3-500 poeng vil de aller fleste som faktisk bidrar aktivt til forumet aldri oppnå denne tittelen. Basert da på hvor mange poeng folk har fått nå, sannsynlig levealder på de gjenværende verdenene, og da sannsynlig aktivitetsperiode for de fleste spillerne. Hvis du ser gjennom forumet så er det ytterst få som faktisk er aktive over lengre perioder enn 18 måneder.

For ikke å nevne at det faktisk vil være noe man ikke vil få opparbeidet seg på mindre tid enn det tar å vinne en verden. Noe jeg vil påstå er en noe større prestasjon. Eller å bli mod? I teorien vil jeg si at de med en moderatortittel helst burde bidra mer til forumet enn en såkalt bidragsyter. Med nåværende skala så vil jeg våge å påstå at ikke en eneste moderator vil ha vært i nærheten av å bidra med like mye som en slik person ville ha gjort på forumet.

Dersom den tittelen skal være noe uoppnålig som man bare skal kunne drømme om, okay, ingen grunn til å gjøre noen endringer. Men hvis det skal være en slags æresbevisning eller kvalitetsstempel her på forumet så vil jeg si at flere allerede burde ha fått den.
 

DeletedUser

Guest
Det er nå 45 forumskontoer som har over 20 ryktepoeng. Altså med teksten "er på god vei til å være til hjelp".
Det er 35 stk som er online på forumet akkurat nå til sammenligning.

Og jeg vet ikke hvordan de regner ut antallet "aktive medlemmer", men dem er det 357 av. Jeg regner med det betyr folk som er innom forumet semi-jevnlig - og jeg vil tro at det gjelder kun de som faktisk logger inn. Av de 35 som er online akkurat nå er det kun 13 av dem som er "medlemmer", og 22 er gjester. Altså vil jeg påstå at det ikke en for stor frihet å anta at antallet aktive lesere er en god del høyere enn 357. Kanskje det dobbelte? Man må riktignok ha en konto og logge inn på den - og faktisk skrive noe - for å kunne få ryktepoeng, men de som ikke logger inn er også en del av den massen som "ikke bidrar".

Så vi har altså maks 44 personer av 357 (eller 600+) som har "bidratt nok" til å få den aller laveste "æresbevisningen" på minst 20 ryktepoeng og ryktet "er på god vei til å være til hjelp". Hvordan tallene fordeler seg over det kan vi bare gjette på, bortsett fra at vi vet at 4 personer har over 100 rp, og 1 har over 150 rp. Men jeg tror vi kan gå ut ifra at de 45 kontoene fordeler seg langs en forholdsvis eksponentiell kurve, og at de fleste dermed har en lang vei å gå for å oppnå noen "bidragsyter"-tittel.

Jeg er ikke heeelt klar over hvor jeg vil med dette :eek: annet enn å kanskje sette fokus på hvor eksklusiv vi vil at denne tittelen skal være. Er det for eksempel riktig å gå flere måneder med bare én "Bidragsyter"? Til sammenligning har det nå gått 4 måneder (over halvparten av tiden ryktefunksjonen har eksistert) siden Winterweird gratulerte meg på forumsveggen min fordi jeg hadde fått to grønne bokser. På de 4 månedene har det kun kommet to nye kontoer opp på
reputation_pos.gif
reputation_pos.gif
-nivået, og jeg selv er under halvveis til neste boks. Etterhvert som nivået på toppen stiger, så vil også avstanden mellom kontoene (regnet i ryktepoeng) også stige. Da vil det ta enda lengre tid enn før #2, #3 og #4 når opp til Bidragsyter-tittelen etter at én person først har nådd den (noe som i seg selv vil ta en liten evighet).
 

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Er enig i Wynja sine argumenter her. Eg sjølv leser daglegt, og har begynt og legge fra meg eit og anna ord. Men har berre 11 ryktepoeng. For meg hadde det vore umuligt og nå 1000 ryktepoeng...

Burde settast ned den grensa. Ser stadig at Winterweird, Grim, Wynja og mange andre legger igjen poster som oftast er ganske gode. Kanskje ein kunne prøve å ordne eit nytt system? At ein blir valgt til det av dei aktive forumsbrukarane? I tilleg til ryktepoeng so klart...
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
Her blir det gjentatt at det bør være ekslusivt å bli bidragsyter. Hvordan vil da mulighetene for at vi har et fast antall bidragsytere? Det vil da si at dem med flest ryktepoeng blir bidragsyter uten at det er en spesifikk grense på det? Dette vil da også kreve at man holder seg aktiv for å holde på en slik tittel.
 

DeletedUser

Guest
Jeg liker tanken din, Windsy!

Jeg må allikevel innrømme at det er noen ting jeg vil si på det. For det første så vil det føre til at tidligere bidragsytere som ikke lengre er aktive på forumet mister tittelen. Et problem? Ikke nødvendigvis, men det vil nok aldri bli mange slike tilfeller. Det andre er at forholdet mellom antall aktive hhv. bidragsytere og "vanlige" medlemmer vil ikke bli påvirket av å la de gamle bli værende. Men det går jo litt på hva man vil at tittelen skal innebære. Og for det tredje så vil det bety at de nye bidragsyterne vil måtte ta igjen de gamle på antall poeng. Noe som teoretisk sett kan føre til at veldig nyttige forummedlemmer aldri når opp.

Men å bruke en eller annen variant av ideen din burde da være mulig. Kanskje at det innføres så og så mange nye bidragsytere hvert halvår ( for å ta et eksempel), da de med flest opparbeidede poeng siden forrige runde. Eventuelt så kan man ha at ryktepoeng går ut på dato på lik måte med infractionpoeng, som ville løse det tredje punktet jeg nevnte. Det var jo også det eneste rent praktiske problemet.
 

DeletedUser

Guest
Hakke peiling koffor ej he dårli ryktepoeng...

Kan det vere for ej prøfte å legge noke ut på ''Forslag og diskusjoner'' eller ''spørsmål''?

La ut noke so kansje konne hjepe folk so lei det nedstemt so fekk ej dårli rykte!!
 

snivy

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
32
Vis det blir sånn at man mister tittelen så burde iallefall stå at man har vært bidragsyter.
Synes nå jeg da :)
 
Topp