Spørsmålsrunde

habbomannen

habbomannen
Reaksjonspoeng
551
25 - 40. forventningsverdi (om det er like stor sannsyn for alle) 32.5. I det lange løp vil altså de fleste forsøk ikke gå inn. Merk at statistikk ikke forteller noe om enkelttilfeller.
 

ur boy tony

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
46
can anyone figure out the probability of getting a city with 3 nobility if you have 5 extra loj (inventory)

25 - 40. expectation value ( if there is equal probability for all ) 32.5 . In the long run, ie most attempts not enter . Note that statistics do not tell anything about individual cases .

Total numbers : 75-120 . Ie 21 of 46 attempts takes city = 45.7 %.

That ^ is an 'andy way of makin' quick estimates wen calculatin' probability, but as far as I can tell yor off by about 5%, mate. Now mind yer, probability ain't me strong whistle and flute, right, but when I simulated the probability of noblin' a village wiv 3 nobles meself, I got 40.67% wen usin' the chuffin' loyalty bonus. That's certainly a bit better than 1.37%, which is the usual chance of takin' a village wiv 3 nobles (wiv no bonuses activated), but it's still 'ardly a safe bet, eh? I've sent two trains wiv 3 nobles (and the chuffin' loyalty bonus activated) on w25 meself, right, and neever managed ter get the bloody loyalty dahn ter 0... They were actually quite far off! The first one got the loyalty dahn ter 8, the second one ter 9. Nobles, eh? Lazy bastards the chuffin' 'oole lot of them.

In short yor better off usin' the loyalty bonus in cases where yor sendin' 1 and 1 noble hammer and tack and forff ter get yor new village. Dependin' on the distance the noble 'as ter travel, it'll significantly increase the chance of takin' the bloody village wiv 4 noble runs. Alternatively, the loyalty bonus would be wisely used when renoblin' lost villages.

As a sidenote, when usin' boff the mostly useless loyalty bonus and Vasco's Scepter (yer know, the paladin weapon), the probability of copping the bloody village wiv 3 nobles is still only 66.47%. In uvver words yer'd still be better off sendin' 4 nobles wiv no bonuses activated (wich gives yer 85.33% chance of takin' the village).
 

bobil

Moderator
Seniormoderator
Reaksjonspoeng
328
Paladin våpen og 5 i adels bonus virker ikke sammen har jeg hørt.

Stemmer dette?

-A
 

Fjordheksa

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
51
siden han ikke stilte no spm stiller jeg et.
farligste spiller utenfor topp 25, og farligste stamme utenfor topp 5?
 

habbomannen

habbomannen
Reaksjonspoeng
551
Totale tall: 75-120. Dvs. 21 av 46 forsøk tar byen = 45,7%.

Korrekt svar er 40.58%

Kilde: De store talls lov.

For interesserte:
<script>
javascript: (function() {
var antallSimuleringer = 1000000;
var minLoj = 25;
var maxLoj = 40;
var statestikk = [0, 0, 0, 0, 0, 0, 0];
for (var i = 0; i < antallSimuleringer; i++) {
var loj = 100;
var ii = 0;
while (loj > 0) {
loj -= (Math.floor(Math.random() * ((maxLoj + 1) - minLoj)) + minLoj);
ii++;
}
statestikk[ii]++;
}
var output = [];
for (var i = 0; i < statestikk.length; i++) {
output = "Du trengte " + i + " adels " + statestikk + " ganger!";
}
alert(output.join("\n"));
var output = [];
for (var i = 0; i < statestikk.length; i++) {
output = "Sansynligheten for  adle med n¯yaktig " + i + "adels = " + (statestikk * 100 / antallSimuleringer).toFixed(2) + "%";
}
alert(output.join("\n"));
var output = [];
var totalInks = 0;
for (var i = 0; i < statestikk.length; i++) {
totalInks += statestikk;
output = "Sansynligheten for  adle med minimum " + i + "adels = " + (totalInks * 100 / antallSimuleringer).toFixed(2) + "%";
}
alert(output.join("\n"));})()
var antallSimuleringer = 1000000;
var minLoj = 25;
var maxLoj = 40;
var statestikk = [0, 0, 0, 0, 0, 0, 0];
for (var i = 0; i < antallSimuleringer; i++) {
var loj = 100;}

</script>

Takk til Hophoolio for kode.
 
Sist redigert:

dg44

Intervjuer V14
Reaksjonspoeng
308
farligste spiller utenfor topp 25, og farligste stamme utenfor topp 5?

utenfor topp 25: al bundy :D utenfor topp 5 - Themis :D

Hvor mye pp har du brukt så langt på v25?
 

Johnny Knoxville

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
320

Emneknagg: Neihei

13+13=26. 25=sølvmedalje. Du blander
c67092f9f4b9895a15a828669ff6894b.png


24 ekstra spinn på 13 dager tilsvarer 13 50pp-spinns og 11 100pp-spinn. Noe som er 13*50 + 11*100 = 1750.
Du har iaf brukt 1750pp, din pphore.
 

sander.z

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
8
Newsted!

Det tar 9,2739375 dager å lage 9000 spydmenn og 4 sverdmenn i en landsby hvor brakken er i nivå 25. Gjør om tallene etter komma til timer.
 

MasterSplinter

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
251
Vet ikke hvordan du har kommet frem til det, for det stemmer ikke helt.

Formelen for hvor lang tid det tar å rekruttere enheter er:

Faktisk byggetid av enhet = 2/3*[basis byggetid]*1.06^(-[nivå på bygningen enheten lages i])

I ditt tilfelle vil dette bli

Byggetid for én spydmann = 2/3 * 1020 * 1,06^(-25)
= 680 * 0,23299863050389554487556542229411
= 158,43906874264897051538448716

Vi skal ha 9000 spydmenn:

9000 * 158,43906874264897051538448716 = 1425951,61868384073463846038444

Vi deler svaret på 60 for å få antall minutter:

= 23765,860311397345577307673074

Deretter ganger vi desimalene fra dette svaret med 60 for å få antall sekunder:

= 51,61868384073463846038444

Vi runder opp til nærmeste hele tall, og får dermed 52 sekunder.

For å lage 9000 spydmenn trenger man altså 23765 minutter og 52 sekunder, eller 16 dager, 12 timer, 5 minutter og 52 sekunder.

For å lage 4 sverdmenn bruker vi samme formel, men med annen basis bygningstid:

Byggetid for én sverdmann = 2/3 * 1500 * 1,06^(-25)

= 232,99863050389554487556542229411

Vi ganger svaret med 4 iom at vi skal produsere 4 sverdmenn

= 931,99452201558217950226168917645

Deretter deler vi på 60 for å finne antall minutter

= 15,533242033593036325037694819607

og vi ganger desimalene fra dette svaret med 60 for å finne antall sekunder:

= 31,994522015582179502261689176447

Vi runder opp til nærmeste hele tall, og får dermed 32 sekunder.

16 dager, 12 timer, 5 minutter og 52 sekunder + 15 minutter og 32 sekunder = 16 dager, 12 timer, 21 minutter og 24 sekunder

Du trenger 16 dager, 12 timer, 21 minutter og 24 sekunder for å rekruttere 9000 spydmenn og 4 sverdmenn i en landsby hvor brakkene er i nivå 25


EDIT: Glemte selvfølgelig å stille spørsmål :D To valg:

1.) Hvor lang tid vil det dermed ta å produsere 10 spydmenn med brakkene i nivå 5? (vis utregning)

2.) Hvor mange mål vil Rosenborg slå Brann med i dag? (for de som ikke ønsker et matematisk spørsmål)
 
Sist redigert:

dg44

Intervjuer V14
Reaksjonspoeng
308
Ikke du, Henrik <3 kanskje newsted

Når vil Henrik endelig starte å spille tw igjen :eek:?
 

MasterSplinter

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
251
Iallefall ikke før eksamensperioden er over ^^

Hvilken side av krigen kommer til å ta flest byen av motparten innen helgen er omme?
 

dg44

Intervjuer V14
Reaksjonspoeng
308
Uavgjort holder jeg en knapp på :p om du mente kun for helga her:eek:

Vil Chavs/SL komme med en huge payback, etter de få tapene denne lørdagsmorgen:eek: ?
 

Johnny Knoxville

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
320
Basis byggetid for en spydmann varierer jo mellom verdener basert på hvilke fart verden har. Hvordan fant du ut at 1020 var basisbyggetiden til spydmannen?
 
Topp