Spioner på V5

knallis

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
18
føler det er på tide med en slik tråd også. slik at dere ikke trenger og spamme ned andre tråder.

min mening i dette med spioner er at de egentlig ikke gjør noen nytte for stammen som de spionerer for. såfremt de ikke kommer med spesifikk info om et nært forestående angrep. og det er egentlig skjeldent det skjer.
selvfølgelig er det morsomt og vite hva som foregår i andre stammer, men og bruke den infoen til noe nyttig er værre.

nå vil alle som har spioner i fiende stammene si at de er viktig for spillet. men er de det?? de fleste er klar over at det finnes spioner i egen stamme. og handler selvfølgelig ut i fra det.
 

kenlar

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Nå har vel historien her på .NO vist at en spion kan være ganske så ødeleggende.

Men som oftest så er det den psykiske momentet som ødelegger. Med det så mener jeg at å ha en spion i en stamme gjør at stammen hele tiden må være på vakt i forhold til hva de sier og hvem de sier ting til. På sikt så splittes stammens samhold. Ledelsen tviholder på info og den vanlige stammemedlem blir skadelidende selv om han er 100% lojal mot stammen.
Ettersom man hele tiden må vokte sin tunge så blir stammens flyt også mer kronglete enn om den var spion fri p.g.a. tillitsforholdene innad i stammen.

Når det kommer til det som omhandler spionens skade mer direkte så kjenner jeg ikke til så mange eksempler på det. Kan jo selvfølgelig ha med at det ofte ikke kommer frem..
Men det krever at spionen kommer med konkrete planer/tips til den man spionerer for og den som får denne informasjonen klarer å gjøre de nødvendige grep for å utnytte informasjonen. Ofte så har man kort tid på å gjennomføre de nødvendige tiltak men dog det kan være verdifullt.

Vil vel si at spionene gjør TW mere levende, innholdsrikt osv. Så personlig så håper jeg det vil fortsette å være spioner rundt omkring.
 

Granpa

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
6
Bare tull,det eneste spioner er nyttig for er å ,ergre ledelsen i en annen stamme.En spion kan ikke komme med matnyttig informasjon fra en seriøs stamme,de behandler ikke de viktige sakene på forum uansett.
Slike ting taes opp i mer lukkede fora.
 

kenlar

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Bare tull,det eneste spioner er nyttig for er å ,ergre ledelsen i en annen stamme.En spion kan ikke komme med matnyttig informasjon fra en seriøs stamme,de behandler ikke de viktige sakene på forum uansett.
Slike ting taes opp i mer lukkede fora.

Ja vel.. Ikke helt sikker på alt du sier her stemmer med tanke på V4 men..
 

Granpa

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
6
Da er ikke stammen seriøs nok etter min mening,man må bare påregne at man har spioner.
Så legger man ut sensitiv informasjon på forum,så må man regne med det kommer andre for øret.
Alle kjenner alle,så ting lekker uansett.
 

kenlar

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Da er ikke stammen seriøs nok etter min mening,man må bare påregne at man har spioner.
Så legger man ut sensitiv informasjon på forum,så må man regne med det kommer andre for øret.
Alle kjenner alle,så ting lekker uansett.

Om en stamme er seriøs eller ikke skal jeg la andre få avgjøre.. I dette tilfellet så ble spionen en del av "ledelsen" og fikk som ansvaret for offensive operasjoner og fikk dermed muligheten til å "herpe" litt på de måtene jeg har omtalt i denne tråden tidligere. (tokk spionen ca. 3 mnd. å komme i posisjon i ledelsen)
 

Alexi lalas

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
4
kan bekrefte det kelnar sier;)

var dessverre den som gikk i den fellen sammen med en annen. Dyktig spion denne kelnar. og jeg er som vanlig godtroende:(
 

Granpa

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
6
jaja,er jo endel av spillet,alle kan bli lurt,gjør det jo litt spennende,men ville jo ikke kalt dette for en spion,men en sabotør.Er vel en viss forskjell på de to tingene.
Uansett det krydrer vel hverdagen.
 

kenlar

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
kan bekrefte det kelnar sier;)

var dessverre den som gikk i den fellen sammen med en annen. Dyktig spion denne kelnar. og jeg er som vanlig godtroende:(

Takker for lov ord, men var er mere riktig å si. V4 var en spion verden for min del, prøvd det og ferdig med det.
Men som sagt tidligere spion/sabotør er aldri bra alene så alt det jeg klarte å oppnå i V4 er like mye Nofjon og RV sin fortjeneste + alle de som var med på å bruke de dags- og ukesrapportene.

Lalas til ditt forsvar.. Hadde blitt lurt jeg også hadde det vært motsatt :)
 

DeletedUser

Guest
Bare tull,det eneste spioner er nyttig for er å ,ergre ledelsen i en annen stamme.En spion kan ikke komme med matnyttig informasjon fra en seriøs stamme,de behandler ikke de viktige sakene på forum uansett.
Slike ting taes opp i mer lukkede fora.

Vel, BIRKI er en litt annen historie. :D

Synes man uansett skal regne med at spioner finnes i stammen, og må ta høyde for det. Spioner er nok mer ødeleggende i startfasen av en verden som nå enn i en verden som har satt seg litt mer.
 

Scarborough

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
320
Jeg synes spioner har en god verdi uansett. Ting blir ikke alltid planlagt på skult forum mellom ledelsen i stammen, og flere ganger blir f.eks claimlister samt tidspunkt for et samlet angrep kunngjort på det vanlige stammeforumet, og andre ting som kan være interessant for den stammen som har en spion inne i en stamme.

Om stammene har IAP eller ikke spiller ingen rolle, for IAP'er og allianser blir brutt hele tiden, og den tiden det tar mellom ting blir planlagt til angrepene eller andre ting blir iverksatt, kan kanksje den stammen som er utsatt bli forberedt. Som jeg ser det er det bra å ha spioner i stammer som enten er fiender eller IAP'er, for ting skjer hele tiden som kan endre maktbalansen i en verden.

mvh
Scar
 

DeletedUser

Guest
Hmmm

Vel, BIRKI er en litt annen historie. :D

Synes man uansett skal regne med at spioner finnes i stammen, og må ta høyde for det. Spioner er nok mer ødeleggende i startfasen av en verden som nå enn i en verden som har satt seg litt mer.

Det første du skriver om her er jeg selvfølgelig enig i.

Det andre du skriver er jeg ikke enig i, det må være mere ødeleggende i en senere fase
i spillet der Alianser og slikt har "satt seg".
Spesielt lukrativt vil det nok være om en er spion ifra en stamme som man er i krig mot,
med tanke på støtte og claimtråder.

Karten67
 

Reisverket

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
203
Om stammene har IAP eller ikke spiller ingen rolle, for IAP'er og allianser blir brutt hele tiden..

Det er vel her noobstammene skiller seg fra toppstammene. Jeg registerer at enkelte stammer kaster seg over IAPs og allianser, og bytter disse raskere enn jeg skifter.. eh.. whatever..

Inngår man først en allianse med noen, så bør den være grundig gjennomtenkt og gjort med tanke på å være trofast. Nå er det riktignok over 50% av ekteskap som ryker irl, og det bør forventets at også her er det mange allianser som viser seg ikke å fungere. Men et lengre IAP og vennskapsforhold med delt forum bør kunne fungere som en forlovelse, hvor man får sjekket hvor samstemte man er. Så for å poengtere on topic, så deler jeg ikke helt det argumentet om at dette er fordelen ved å ha spioner i vennskapsstammer.

Går vel mer på det faktum at vi får så mange tilbud av spillere som ønsker å være informanter, og at man sjeldent har noen grunn til å takke nei.
Man har da blitt backstabbet før, så greit å ha folk innenfor uansett, mener jeg.
 

kenlar

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Det er vel her noobstammene skiller seg fra toppstammene. Jeg registerer at enkelte stammer kaster seg over IAPs og allianser, og bytter disse raskere enn jeg skifter.. eh.. whatever..

Inngår man først en allianse med noen, så bør den være grundig gjennomtenkt og gjort med tanke på å være trofast. Nå er det riktignok over 50% av ekteskap som ryker irl, og det bør forventets at også her er det mange allianser som viser seg ikke å fungere. Men et lengre IAP og vennskapsforhold med delt forum bør kunne fungere som en forlovelse, hvor man får sjekket hvor samstemte man er. Så for å poengtere on topic, så deler jeg ikke helt det argumentet om at dette er fordelen ved å ha spioner i vennskapsstammer.

Går vel mer på det faktum at vi får så mange tilbud av spillere som ønsker å være informanter, og at man sjeldent har noen grunn til å takke nei.
Man har da blitt backstabbet før, så greit å ha folk innenfor uansett, mener jeg.

For de av dere som ikke liker denne holdningen til L-13 sin leder. Det er veldig enkelt, ikke stol på L-13.

Til dere så anbefaler jeg følgende.. Send PM til PMS hvor dere bekrefter deres støtte til PMS i "krigen" mot L-13 nå og på lang sikt, hvor dere vil bidra med angrepstropper og støtte. L-13 har mange fine og potensielle fronter så her bør der være mulig for alle å kunne kose seg :D
 

Reisverket

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
203
For de av dere som ikke liker denne holdningen til L-13 sin leder. Det er veldig enkelt, ikke stol på L-13.

Til dere så anbefaler jeg følgende.. Send PM til PMS hvor dere bekrefter deres støtte til PMS i "krigen" mot L-13 nå og på lang sikt, hvor dere vil bidra med angrepstropper og støtte. L-13 har mange fine og potensielle fronter så her bør der være mulig for alle å kunne kose seg :D

Våre venner har all grunn til å stole på L-13, og det vet de godt selv. For de vi samarbeider med kjenner vi godt fra andre verdener, og vi vet hvor vi har hverandre. Kun stammer som har noe å skjule har grunn til å frykte mine insidere.
 

DeletedUser

Guest
Hmmmm

Det er vel her noobstammene skiller seg fra toppstammene. Jeg registerer at enkelte stammer kaster seg over IAPs og allianser, og bytter disse raskere enn jeg skifter.. eh.. whatever..

Inngår man først en allianse med noen, så bør den være grundig gjennomtenkt og gjort med tanke på å være trofast. Nå er det riktignok over 50% av ekteskap som ryker irl, og det bør forventets at også her er det mange allianser som viser seg ikke å fungere. Men et lengre IAP og vennskapsforhold med delt forum bør kunne fungere som en forlovelse, hvor man får sjekket hvor samstemte man er. Så for å poengtere on topic, så deler jeg ikke helt det argumentet om at dette er fordelen ved å ha spioner i vennskapsstammer.

Går vel mer på det faktum at vi får så mange tilbud av spillere som ønsker å være informanter, og at man sjeldent har noen grunn til å takke nei.
Man har da blitt backstabbet før, så greit å ha folk innenfor uansett, mener jeg.


Jeg er enig i ALT du sier der - den siste setningen.
Der skiller vi lag og jeg har begrunnet det tidligere.

Karten67
 

DeletedUser

Guest
Hmmmm

For de av dere som ikke liker denne holdningen til L-13 sin leder. Det er veldig enkelt, ikke stol på L-13.

Til dere så anbefaler jeg følgende.. Send PM til PMS hvor dere bekrefter deres støtte til PMS i "krigen" mot L-13 nå og på lang sikt, hvor dere vil bidra med angrepstropper og støtte. L-13 har mange fine og potensielle fronter så her bør der være mulig for alle å kunne kose seg :D

Ja de forfekter at de IKKE har Noob`s i stammen, jeg kan bevise at det har de.
Kanskje om jeg sender noe til deg, så kan du bekrefte eller avkrefte om jeg lyger.
Er det greit, men da med forbehold at du ikke nevner hva/hvem/hvor på forumet her. o.k?

Karten67
 

DeletedUser

Guest
Den eneste nytten over å ha spioner må vel være å få greie på den fullstendige oversikten over diplomatiet, eller få noen dagers forvarsel på et nært forestående angrep. Det er kun hvis e spion kommer i ledelsen at spionen blir en reell trussel.
 

DeletedUser

Guest
Hvis en først skal ha en spion, er det greit å ha en oppe i ledelsen ;)
 
Topp