Er ikke ferdig, men her er en del av den, da:
[SPOIL]
oppstart
nye verdener - nye muligheter
Oppstart er etter min mening en av de viktigste aspektene ved Tribal Wars. Får man ikke en rask og effektiv oppstart vil man mest sannsynlig ikke overleve lenge. Det finnes mange måter å starte opp på, og mange har sin spesielle oppstartmetode de liker best. Det gjelder også meg. I denne guiden vil jeg ta for meg en metode jeg liker å bruke ved oppstarten av en verden. Metoden baserer seg delvis på erfaring og delvis på matematiske utregninger. Begynnelsen av guiden baserer seg bare på mattematikk, og dersom du gjør som guiden sier vil du være først til brakke – det finnes ingen raskere vei. Etter hvert går guiden over til å være basert på erfaring, og jeg vil ikke skrive ”step-by-step” hva som skal bygges, ettersom dette varierer fra oppstart til oppstart. En annen grunn til at matten faller ut er fordi det er ganske så umulig å si hvor mye ressurser man får fra farming, det avhenger jo totalt av aktivitet og antall farms.
For at det skal lønne seg å bruke denne guiden (spesielt starten) må disse kravene oppfylles:
- Verdenen du spiller har paladin
- 1 eller mer barbarbyer rett ved siden av din egen by
- 4 eller mer barbarbyer i 7x7 (eventuelt kort BP)
Og disse kravene bør oppfylles:
- 2 eller mer barbarbyer rett ved siden av din egen by
- 10 eller mer barbarbyer i 15x15 (eventuelt kort BP)
- Et sykt aktivitetsnivå. Get a life
PS
Alle tidspunkt er regnet ut fra en verden med spillhastighet 1, en verden med en annen hastighet vil ha andre tidspunkt. Tidene avhenger også av at man sender ut troppene nøyaktig når man skal, og at man får fulle hauls.
steg i
Kode:
[B]
Oppgradering / handling - Ventetid - Start - Ferdig[/B]
Statue - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:23:49
[SPOIL]
Nå som hovedkvartere har noe å jobbe med de neste 23 minuttene og 49 sekundene, er det på tide å ta en titt på kartet rundt deg. Det første du må se etter er bonusbyer og gråbyer. Har du en eller flere bonusbyer nær byen din ligger du an til en god start. Det beste er bonusbyer med høyere ressursproduksjon – ved- og jernbyer er absolutt best.
Har du ingen bonusbyer i 7x7 bør du vurdere å starte på ny, men husk at dersom du blir med på en helt fersk verden kan det være bonusbyene ikke har blitt satt ut enda. Har du en bonusby nærme, men har havnet i et område med mye skog, fjell og / eller innsjøer på kartet, vil en restart kanskje være på plass. Mye slik ”natur” kan bety at du får langt færre byer i området ditt – og færre byer betyr færre farms.
Ettersom farming spiller en avgjørende rolle i denne oppstartsmetoden vil jeg videre anbefale at du begynner å se deg om etter potensielle farms. Det finnes mange måter å gjøre dette på, noen velger å sende ut restart mails, andre følger rett og slett bare med på naboene sine og prøver å skape seg et bilde av hvem som bygger hva. Prøv å legg merke til poengveksten;
Verdener uten kirke
- 68 poeng – by med ressursminer nivå 1 og statue
- 88 poeng – by med ressursminer nivå 1, statue og brakker nivå 1
Verdener med kirke
- 78 poeng – by med ressursminer nivå 1 og statue
- 98 poeng – by med ressursminer nivå 1, statue og brakker nivå 1
Med andre ord bør man passe seg for byer med 68 poeng eller mer. Oppsummer hvordan området ditt ser ut: Har du 34eller mer barbarbyer i 7x7 anbefaler jeg å bli værende der du er. Har du mindre enn 4 barbarbyer vil en restart være en god idé.
[/SPOIL]
steg ii
Kode:
[B]
Oppgradering / handling - Ventetid - Start - Ferdig[/B]
Paladin - 00:00:00 - 00:23:49 - 06:23:49
Jerngruve nivå 1 - 00:00:00 - 00:23:49 - 00:40:58
Leiregrop nivå 1 - 00:00:00 - 00:40:58 - 00:55:14
Hogstfelt nivå 1 - 00:00:00 - 00:55:14 - 01:09:31
[SPOIL]
Nå har du 35 minutt og 57 sekund dødtid fra hogstfeltet er ferdig til du kan bygge neste bygning. Når jeg tenker meg om trenger du vel strengt tatt ikke sitte og se sekundene gå nedover i bygningskøen din, så du har egentlig 1 time, 4 minutt og 31 sekund dødtid. (1 time, 21 minutt og 39 sekund om du har premium og kan sette mer enn 2 bygninger i kø.) Drikk en kopp kaffe, gå på do, les i en bok, svar på restart mails, gå en tur. Gjør hva du vil. Bare sørg for at du er tilbake innen 1 time, 45 minutt og 28 sekund etter du satte statuen i kø. Da er det nemlig tid for de neste stegene.
[/SPOIL]
steg iii
Kode:
[B]
Oppgradering / handling - Ventetid - Start - Ferdig[/B]
Hogstfelt nivå 2 - 00:35:57 - 01:45:28 - 02:02:37
Hogstfelt nivå 3 - 01:46:52 - 03:49:29 - 04:10:03
Hovedkvarter nivå 2 - 00:58:08 - 05:08:11 - 05:25:20
Hovedkvarter nivå 3 - 00:46:24 - 06:11:44 - 06:31:20
Paladin farmrunde 1 - -00:07:31 - 06:23:49 - 06:43:49
Paladin farmrunde 2 - 00:00:00 - 06:43:49 - 07:03:49
Paladin farmrunde 3 - 00:00:00 - 07:03:49 - 07:23:49
Brakker nivå 1 - 00:00:00 - 07:23:49 - 07:46:58
[SPOIL]
Som dere ser er det mye venting i denne delen. Man får ikke mye ressurser fra farming, og det går sent fremover. Det fine med dette er at man får tid til å gjøre andre ting. TW trenger ikke ta så mye tid dersom man bare setter opp en tidsplan – en timetabell – for hva som må gjøres når. Det er viktig at farmingrundene sendes ut når de skal, barbarbyene går fort tomme for ressurser i starten av en verden.
[/SPOIL]
steg iv
Herifra vil guiden min basere seg mer på erfaring enn matematiske utregninger. Dette er først og fremst fordi det vil være nær sagt umulig for meg å kalkulere hvor mye ressurser dere vil få fra farming, derfor vil jeg heller ikke kunne skrive når dere må bygge hva. Logisk.
Selv om jeg ikke kan skrive når dere skal bygge bygningene, kan jeg fortsatt skrive hvilke rekkefølge dere bør bygge bygningene deres i. Som nevnt tidligere er ikke dette noe fasitsvar på hvordan en landsby skal bygges, men det er, etter min mening, en god pekepinn for hvordan man raskt og enkelt kan bygge opp en landsby. Jeg vil heller ikke lenger ta for meg når farmingangrepene bør sendes ut – det får dere passe på selv.
Kode:
[B]
Oppgradering / handling[/B]
4 spydmenn – send spydmennene sammen med paladin.
Fortsett å bygge spydmenn til du har 960 jern i varehuset.
Varehus nivå 2
Marked nivå 1
Lag markedstilbud - 700 jern mot 700 ved
60 spydmenn (totalt)
[SPOIL]Grunnen til at man ikke skal sende spydmennene sammen med paladin før man har >4 spyd er fordi man vil tjene mindre ressurser ved å sende spydmennene sammen med paladinen enn ved å sende paladinen alene, dersom man har <4 spyd. Matematisk utregnet vil man, dersom man har en barbarby rett ved siden av ens egen by, tjene 300 ressurser per time om man kun sender paladin, 250 om man sender paladin med 3 spyd og 333,33333 ressureser per time om man sender paladin med 4 spyd. Det er med andre ord først når man har 4 spyd man tjener mer ressurser på å bruke spydene for farming.
Etter du har begynt å sende spydmennene sammen med paladin, blir det neste steget å bygge spydmenn frem til varehuset nesten er fullt av jern. Desto lenger man tør vente med å oppgradere varehuset, desto fortere får man flere spydmenn. Men pass på å ikke vent så lenge at varehuset blir helt fullt. I nivå 2 vil varehuset kun romme 229 flere ressurser, så det er en viss fare for at varehuset også nå vil bli fullt. Derfor er det lurt å sette marked nivå 1 i kø, slik at man kan opprette et tilbud for å kunne lagre mer jern enn varehuset egentlig har plass til.
Ettersom spydhæren vokser er det naturlig å begynne å dele opp troppene i flere grupper for å få en mest mulig effektiv farmemetode. Det finnes mange tall for når man bør begynne med dette. Jeg vil her henvise til min tidligere utregning om hvor mange spyd som trengs for å tjene på å sende dem sammen med paladinen, nemlig 4. I et farmeangrep med spyd uten paladin vil man – med lykke >-1 trenge 33 spyd for ikke å tape et spyd i farmeangrepet. Man vil med andre ord ikke tjene mer på å dele opp farmeangrepene enn ellers før man har 37 spyd og 1 paladin. Har man 37 spyd kan man begynne å dele opp, 33 spyd i det ene farmeangrepet, og paladinen pluss resten av spydene i det andre. Når man når 60 spyd vil man med andre ord ha et farmelag bestående av 33 spyd, og et farmelag bestående av 27 spyd og 1 paladin.
[/SPOIL]
[/SPOIL]