Stormakt?

DeletedUser

Guest
Leser flere steder at folk anser L-13 som en stormakt. HVORFOR? er mitt spørsmål til dere?

Per dags har L-13 spioner i seg (som alle andre stammer med mange medlemmer pleier å ha :p ), og det vet dere alle sammen, når dem er fjernet så er de plutselig ikke fult så store lengre.

Men så over til krigssiden.

L-13 står alene nå imot SUN, b-g, rawr!, PMS og senest one man showet bak ALP (http://forum.tribalwars.no/showthread.php?t=8928). Tror også VV og L-13 er imot hverandre.

Så da står vi igjen med en stamme imot mange. En minoritet imot en majoritet. Få imot mange.

For å ta litt rask regning så har vi følgende senario mellom L-13 og de 4 "store utfordrerne".

Medlemmer
.................
L-13 = 59
------------
PMS = 61
SUN = 21
Rawr! = 37
B-g = 33
Totalt = 152

Altså, nesten 3 ganger så mange fiender spillermessigt.

Så kan vi ta byene som kanskje er enda mer interessant

L-13 = 151
-----------
PMS = 95
SUN = 55
Rawr! = 67
B-g = 54
Totalt: 271

(Tallene er hentet IN GAME fra rundt 14:10 tiden)

Også her er det et KLART skille mellom størrelse.

En ting å ha en stor stamme, men en annen ting er å ha venner med seg.

Så når simpli osv kommer med følgende påstander at L-13 er "supermakten", så vil jeg gjerne ha begrunnelsen for dette.
For dere er jo tross alt sammen over dobbelt så store som L-13. Så om jeg skal trekke en slutning her er vel det klart hvem som spiller safety first og hvem som går for en utfordring. ;)

Og for guds skyld ikke kom med "Vi har jo bare en IAP inntil de er tatt ned til mer avslappet forhold ovenfor dere". For alle her inne vet at en IAP behandles mye mer som en allianse her på .no enn den gjør på .net for instance.
Samt..."et forhold som dere er mer happy med?" Altså. Dere tilsammen er jo for pokker over dobbelt så store, så ser i grunn ikke hva dere prøver å gjemme dere bort under.

Så nå, forklar dere! =D



Siden Antonine låste opp denne tråden igjen for oss (takk skal du ha ;) ), kan jeg jo poste noe jeg hadde tenkt og skrivd for en stund siden, men som jeg aldri rakk.


Du fremstiller her Espen L-13 som om de er alene mot verden, og poster ut en forsvarspost på vegne av de (men du er ikke der selv, siden du ikke har joinet de :rolleyes: ). Det er jo greit nok, og det er jo veldig artig når du begynner og leke med tallene her også.

Skulle man la det matematiske eksempelet ditt bli gjort gyldig ville det kreve at de samme stammene ikke kriget mot noen andre.

For og belyse dette feks fra SUN side da, for og bruke dette som eksempel: (tallene hentet ca 16:45)

SUN: 19 stk - 74 landsbyer

Bruker vi TWStats ser vi at SUN har bla tatt byer fra:
* Pure Energy = 53 medlemmer - 111 landsbyer
* Lucky-13 = 52 medlemmer - 193 landsbyer
* Northwest Empire = 53 medl - 69 landsbyer
* Cosa Nostra = 64 medlemmer - 111 landsbyer
* Nemesis = 45 medlemmer - 72 landsbyer

Skulle vi dermed summere opp de ender vi opp med: 267 medlemmer og 556 landsbyer.

Kunne gjort dette på hver av de ulike stammene, og noen kommer bedre ut enn andre, men alt ialt så har du listet opp de fleste som L-13 vil ha en seriøs trussel med. Du burde kanskje listet opp Prey feks i tillegg og Kos muligens....

(og før det kommenteres voldsomt tilbake på tall, så er jeg klar over at L-13 har tatt byer fra andre stammer også - jeg ville bare vise at du kan vri og vende på tallene stort sett slik man vil).

I Espens eksempel hadde de nesten 3x så mange fiender (egentlig er tallet mer rundt 2.5-2.6x men under 2x (1.8x) så mange landsbyer. SUN endte med (i mitt regnestykke med 14x og 7.5x).

Hele poenget med posten min var egentlig og vise at man kan vri og vende på dette frem og tilbake, og min begrunnelse for komplimentet som det jo var ment som, var at på daværende tidspunkt hadde de et solid forsprang på de andre stammene både i OD og poeng...



-S-
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
v1 er full av back stabers. Africa på v2 er vel nå også begynt å nærme seg?

vi får se hvor gode l-13 er når det begyner å tikke inn angrep fra de andre top stammene. (de vil jo ha l-13 ut av sine k's)

Africa? Hva er det du babler om? Har du røyka sokkene dine O.O?
_____________

Enig med deg Simplicity. Tall er noe man lett kan lage. Og forsvare og holde på sitt område defineres ikke som en full krig, men mer som ugressloking. ;)
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Africa? Hva er det du babler om? Har du røyka sokkene dine O.O?
_____________

Enig med deg Simplicity. Tall er noe man lett kan lage. Og forsvare og holde på sitt område defineres ikke som en full krig, men mer som ugressloking. ;)

han mente sikkert Arica
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Jeg forstod det smarten...?
For å være en kverrulant så er det AriCa :) Ikke Arica
 

DeletedUser

Guest
Dette er grunnen til at eg lar vere å diskutere på det offentelege tw-forumet.
 

DeletedUser

Guest
Da hadde det jo vært kjekt om dere sluttet og spamme ned seriøse innlegg her og heller enten lar tråden dø stille og rolig ut, eller kommer med noen snaxy innlegg selv ;)
 

DeletedUser

Guest
Må si meg helt enig med Simplicity her. Var på vei til å poste noe lignede selv, men dog et helt annet eksempel. Men droppet det da førerkortet mitt sikkert ikke har uendelig med prikk kapasitet :) Men poenget var det samme, og kom klart å tydelig frem synes jeg :cool:
 

DeletedUser

Guest
Det å kalle det en supermakt er ganske så feil. Sammenlign med rl USA som i dag er verdens eneste supermakt ved grunnlag av de kriterier nevnt øverst.

USA hadde ikke vært en supermakt uten dems allierte (Norge/Nato).

Hvis vi anser USA som en supermakt alene (Bos v3) ville de gått under.
I krig med Japan (Yakuza) og dems allierte Tyskland (resten av v3) ville de ikke hat en sjangse.

Derimot USA (VARG v4) med dems allierte Nato (Easy v4)
vil ri av alle kriger som seiersherrer oO



Men alle som har en hydrogenbombe bør vel ses på som en supermakt?
 

kenlar

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Som med alle empirier som har vært igjennom historien så faller de og en ny supermakt/empire vil reise seg. Dette er noe historien har vist gang på gang.

I dag så har verden bare et empire, USA. Men som historien har vist tidligere så vil noe annet ta over. Det er klart det er vanskelig å se for seg at noe som USA vil falle, men tiden har forandret seg så det fører til at det er flere måter å falle på.. Nokk om det.

I V3 så var BOS den verdenens empire, V4 så var VARG den verdens empire. Så har vi V5 hvor L-13 er denne verdenens empire. Men som historien viste i V3 så hadde det empire et fall slik som det er i den virkelige verden.
Når det kommer til V4 så hadde det empire muligens større potensial i utgangspunktet, men de fant nøkkelen deres til å få sitt empire til å overleve lengst mulig...
Så vil det bli veldig interessant å se om V5 sitt nåværende empire vil klare å forbli verdens stormakt ved at også her vil de andre stammene/landene dyrke dets storhet.

Selv så håper jeg på at vi vil kunne få se noen skifter slik den virkelige verden har vist oss i flere tusen år.
 
Reaksjonspoeng
3
*fjernet* i å trekke paralleller til 2. verdenskrig hele forbanna tiden... Gå å flash kunnskapene deres for lærern deres eller noe. dette er ikke noen samfunnsfagsprøve. USA Og BoS har vel ingenting med v5 å gjøre sist jeg sjekket :confused: Kan vi ikke diskutere v5 istedenfor? :) pliz?
 
Sist redigert av en moderator:

kenlar

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
*fjernet* i å trekke paralleller til 2. verdenskrig hele forbanna tiden... Gå å flash kunnskapene deres for lærern deres eller noe. dette er ikke noen samfunnsfagsprøve. USA Og BoS har vel ingenting med v5 å gjøre sist jeg sjekket :confused: Kan vi ikke diskutere v5 istedenfor? :) pliz?

Stiller meg uforstående til dette innlegget dersom det er et svar på mitt innlegg.
Mener nå klart at mitt innlegg reflekterer over V5 sin nåværende situasjon og at historien viser at det er store muligheter for at maktbalansen kan forandres så lenge alle de andre stammene ikke spiller på samme lag som den store nåværende stammen.

Dersom du mener at det er skivebom å komme med slike innlegg så får det være ditt syn, men jeg finner enkelte av de innleggene som er lagt frem på den måten i denne og andre verdener som interessante.
 
Sist redigert av en moderator:

Materie

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
USA og BoS har noe med v5 å gjøre all den tid definisjonen av en stormakt elller supermakt må baseres på historiske fakta, enten fra virkeligheten eller andre verdener på tribal wars.

Til kenlar - kan du være snill å si "imperie" og ikke "empire", er du snill?

Jeg vil også nevne at jeg er uenig i at en stamme kan kalles et imperie/supermakt på det nåværende stadiet av v5. Totalt antall poeng på verdenen er så signifikant mye mer enn poengene til L-13 at det ikke bør være noe problem for andre stammer å forbipassere dem etter hvert. Som kjent er det mer slitsomt å gå foran - flere vil streve for å trekke ned førsteplassen enn en stamme som ligger på eksempelvis femteplass, så med mindre førsteplassen er ekstremt mye sterkere enn andreplass kan vi forvente masse kriging fremover ;)
 

Reisverket

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
203
Stiller meg uforstående til dette innlegget dersom det er et svar på mitt innlegg.
Mener nå klart at mitt innlegg reflekterer over V5 sin nåværende situasjon og at historien viser at det er store muligheter for at maktbalansen kan forandres så lenge alle de andre stammene ikke spiller på samme lag som den store nåværende stammen.

Dersom du mener at det er skivebom å komme med slike innlegg så får det være ditt syn, men jeg finner enkelte av de innleggene som er lagt frem på den måten i denne og andre verdener som interessante.

Ja jeg boikotter V5 forumet, men fordi Kenlar her peker på noe helt sentralt i forhold til at jeg velger å gjøre dette, så henger jeg meg på. I øyeblikket er dette den mest polulære tråden i forumet. Den ble stengt fordi det ble hevdet at det var o.t å dra paraleller mellom politiske definisjoner irl og i v5, og med flere eksempler fra de andre verdener. Når denne tråden blir så populær, så sier det noe om at takhøyden for å låse tråder pga at man grenser til å bli off topic ikke er høy nok. For etter mitt syn er det nettopp slike litt åpne luftige diskusjoner som gjør forumet levende, mindre statisk og langt mer interessant.
Da skal man slippe å lese gjennom sine innlegg 5 ganger i frykt for å få infraction for å være o.t, og spillere som synes dette er uinteressant kan droppe å følge med i tråden. Simple as that (ooooppss - engelsk frase).

TW skal være et strategispill som baserer seg på idèer fra det militære, politikk, propaganda osv. Det er ikke alltid lett å diskutere slikt grundig og spennende uten at man må innom forgreninger som gjør at man fjerner seg fra fokuset i diskusjonen. Selv syntes jeg tråder som dette er veldig morsomme, mens dårlige gjennomtenkte lister, poster om folk som slutter, folk som starter osv er langt mer å oppfatte som spam.

Takk for oppmerksomheten, og jeg håper takhøyden for infractions og låste tråder blir høyere. For da blir det garantert mer liv i dette forumet.
 

DeletedUser

Guest
Ja jeg boikotter V5 forumet, men fordi Kenlar her peker på noe helt sentralt i forhold til at jeg velger å gjøre dette, så henger jeg meg på. I øyeblikket er dette den mest polulære tråden i forumet. Den ble stengt fordi det ble hevdet at det var o.t å dra paraleller mellom politiske definisjoner irl og i v5, og med flere eksempler fra de andre verdener. Når denne tråden blir så populær, så sier det noe om at takhøyden for å låse tråder pga at man grenser til å bli off topic ikke er høy nok. For etter mitt syn er det nettopp slike litt åpne luftige diskusjoner som gjør forumet levende, mindre statisk og langt mer interessant.
Da skal man slippe å lese gjennom sine innlegg 5 ganger i frykt for å få infraction for å være o.t, og spillere som synes dette er uinteressant kan droppe å følge med i tråden. Simple as that (ooooppss - engelsk frase).

TW skal være et strategispill som baserer seg på idèer fra det militære, politikk, propaganda osv. Det er ikke alltid lett å diskutere slikt grundig og spennende uten at man må innom forgreninger som gjør at man fjerner seg fra fokuset i diskusjonen. Selv syntes jeg tråder som dette er veldig morsomme, mens dårlige gjennomtenkte lister, poster om folk som slutter, folk som starter osv er langt mer å oppfatte som spam.

Takk for oppmerksomheten, og jeg håper takhøyden for infractions og låste tråder blir høyere. For da blir det garantert mer liv i dette forumet.


Vel, nå er jo denne tråden låst opp, og moderator skrev også at h*n nok hadde vært litt vel streng og ikke sett hele sammenhengen (feil skjer, og det ble innrømt og fikset :) ). Du trenger derfor ikke gjenta deg selv med mye av det samme du skrev i innlegget ditt på diskusjon om moderering og regler... :rolleyes:

On topic:

Når det er sagt finner jeg det interessant at det ene ordet jeg skrev i "hermetegn" skulle bli blåst opp til det kaliberet det har blitt nå, men siden det engang her blitt det - så syns jeg de er litt moro også... Det er riktig som Kenlar sier at imperier står for fall om man skal følge historiens gang (også innenfor TW)

Siden man har begynt og trekke litt paraleller kan jeg jo da først si hva som kjennetegner et imperie:
En betegnelse på en politisk sammenslutning der et sentrum dominerer periferiene ved hjelp av direkte kontroll over fremmede territorier, eller ved hjelp av mer indirekte former for innflytelse. (Imperiets sentrum er militært overlegent periferiene) Om man da har dette i tankene og vi begynner og sammenligne dette med V5 som jo er det interessante; kan man stille følgende "spm" (som jeg da og gir dere "svarene" :p:)

* Ut ifra de 4 K'ene vi har er det kun K45 som har en stamme som har en solid "kontroll". De andre: K44, K54, K55 er det opp til ca 16%, mens i K45 er det ca 33%. Hvilken stamme er det som innehar denne ledelsen? L-13

* Ser man på snittet i stammen i poeng (som vitner om størrelsen på individene i stammen) har de det nest høyeste snittet - men den stammen som har høyere er de mer enn 2x så stor....

* På poeng totalt har de blant de 40 beste nok en gang nesten 2x (1.9x) i ledelse. Ser man på totalen har de 1.8x ledelse på nr 2. Altså er L-13 i en klar og solid ledelseperiferiensin.

* Ser vi på benyttet militær slagkraft (altså OD) har de igjen en imponerende ledelse på utdelt juling (ODA) 1.7x og totalt (ODT) sett har de en ledelse på 1.44x. Med andre ord gir de mye mer juling enn de har mottat

* Tar vi med det siste aspektet som er indirekte kontroll (vi kan her evt tenke på dette som allianser) så har personene som sitter i ledelsen omfattende kontaktnettverk, tilgang på mye informasjon fra spioner - samt et samarbeid med stammen PC mot PMS. PC er da "tilfeldigvis" nr 2 i størrelse i K55 hvor også L-13 har flere av sine sterke spillere lokalisert. PMS er også på nåværende tidspunkt er L-13 største "problem" for og oppnå SUPERMAKT statusen... De har i tillegg flere andre som også jobber for at de skal oppnå sine mål...


Vet ikke hva dere andre synes, men selv syntes jeg at det var flere trekk ved L-13 som kunne minne om imperie og da også noe som er på vei til og kunne kalles "supermakt" :rolleyes:



-S-
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Ja jeg boikotter V5 forumet, men fordi Kenlar her peker på noe helt sentralt i forhold til at jeg velger å gjøre dette, så henger jeg meg på. I øyeblikket er dette den mest polulære tråden i forumet. Den ble stengt fordi det ble hevdet at det var o.t å dra paraleller mellom politiske definisjoner irl og i v5, og med flere eksempler fra de andre verdener. Når denne tråden blir så populær, så sier det noe om at takhøyden for å låse tråder pga at man grenser til å bli off topic ikke er høy nok. For etter mitt syn er det nettopp slike litt åpne luftige diskusjoner som gjør forumet levende, mindre statisk og langt mer interessant.
Da skal man slippe å lese gjennom sine innlegg 5 ganger i frykt for å få infraction for å være o.t, og spillere som synes dette er uinteressant kan droppe å følge med i tråden. Simple as that (ooooppss - engelsk frase).

TW skal være et strategispill som baserer seg på idèer fra det militære, politikk, propaganda osv. Det er ikke alltid lett å diskutere slikt grundig og spennende uten at man må innom forgreninger som gjør at man fjerner seg fra fokuset i diskusjonen. Selv syntes jeg tråder som dette er veldig morsomme, mens dårlige gjennomtenkte lister, poster om folk som slutter, folk som starter osv er langt mer å oppfatte som spam.

Takk for oppmerksomheten, og jeg håper takhøyden for infractions og låste tråder blir høyere. For da blir det garantert mer liv i dette forumet.

Det må stå dårlig til i L-13 om dagen ettersom lederen i stammen boikotter V5 forumet 5 ganger på en dag. Mistet evnen til å forsvare deres politikk?? Lukter ikke akkurat stormakt nei :)
 
Reaksjonspoeng
3
Ja L-13 er en supermakt. Men ikke på linje med BoS. BoS var en n00b-stamme som ingen noensinne hadde tro på. I L-13 er det flesre spillere som er gode og stammen har en fremtid som en av de største stammene i v5 i lang tid fremover.

Og hvem er det som tenker på storpolitikk rl når de rekruterer til stammer i TW? Jeg gidder ikke liste opp alt som er forskjellig fra v5 og rl, men jeg tror til og med den gjennomsnittlige forumbruker klarer å tenke seg til forskjellene selv. Eller kanskje dere har rett. For alle vet at USA sitt største mål er å overta alle byene i verden ved hjelp av adelsmenn. :rolleyes:
Hvis man bruker rl som en mal for et internettspill bør man seriøst vurdere å spille et spill som ikke engasjerer så mye :rolleyes: Jeg personlig er en stor fan av brettspill.:)
 

kenlar

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Ja L-13 er en supermakt. Men ikke på linje med BoS. BoS var en n00b-stamme som ingen noensinne hadde tro på. I L-13 er det flesre spillere som er gode og stammen har en fremtid som en av de største stammene i v5 i lang tid fremover.

Og hvem er det som tenker på storpolitikk rl når de rekruterer til stammer i TW? Jeg gidder ikke liste opp alt som er forskjellig fra v5 og rl, men jeg tror til og med den gjennomsnittlige forumbruker klarer å tenke seg til forskjellene selv. Eller kanskje dere har rett. For alle vet at USA sitt største mål er å overta alle byene i verden ved hjelp av adelsmenn. :rolleyes:
Hvis man bruker rl som en mal for et internettspill bør man seriøst vurdere å spille et spill som ikke engasjerer så mye :rolleyes: Jeg personlig er en stor fan av brettspill.:)

Får håpe jeg ikke sporer for mye av når jeg sier dette..

Det er vel lov å kunne sammenligne enkelte deler av et strategispill og den virkelige verdens historiske storheter og nåværende storheter uten at det skal latterliggjøres?
Ingen som har sagt at USA, Rome osv. har hatt som mål å overta hele verden.
Men jo du kan sammenligne et kontinent i den virkelige verden med et kontinent i TW. Men tror jeg slutter her, de som klarer å se sammenhengen klarer det så får de andre heller bare prøve eller la være :)

(BOS var på et tidspunkt V3 den store uavhengig om du mener de BARE hadde noob spillere)
 

DeletedUser

Guest
Morsomt hvordan folk hyler og skriker over hvordan imperium staves. Selv spiller jeg dette fordi at det er krigføring/politikk i stor skala.
 

bobil

Moderator
Seniormoderator
Reaksjonspoeng
328
L-13 er ikke så gode da :p De leder kanskje, men denne verdenen har "nettopp" beggynt, og ingen spillere har over 100k :p Vis dere tenker ser dere at for eks at 176-176 har plyndret mer byer en reiseverket :p Min mening er at de har mange poeng horer, jeg selv er med i P-X som er betraktet som en ganske god og stabil stamme :) Vi er en normal stamme i v5 :D

P-X for life :D
 
Topp