Vaaaaalg

GoGoGoGoGoGo uLtImAtE vAlG uNdErSøKeLsE oF ePiC dOoM

  • Arbeiderpartiet

    Stemmer: 23 29,9%
  • Sosialistisk venstreparti

    Stemmer: 3 3,9%
  • Senterpartiet

    Stemmer: 7 9,1%
  • Fremskritspartiet

    Stemmer: 16 20,8%
  • Høyre

    Stemmer: 10 13,0%
  • Kristelig folkeparti

    Stemmer: 3 3,9%
  • Venstre

    Stemmer: 6 7,8%
  • Rødt

    Stemmer: 4 5,2%
  • Demokratene

    Stemmer: 2 2,6%
  • Miljøpartiet de grønne

    Stemmer: 3 3,9%

  • Totalt antall stemmer
    77

DeletedUser

Guest
En innskyting av penger fra oljefondet inn i økonomien vil gi den et boost på kort sikt, men den samfunnsøkonomiske fortjenesten på kort sikt vil bli betydelig mindre enn det som vil gå tapt på lengre sikt, pga. ubalanse i økonomien. Og slikt. Ikke spesielt gjennomtenkt, det der. Popularitetspolitikk, meh.

Forøvrig, koselig at dere diskuterer politikk, men hold dere unna banning og personangrep. Slikt vil resultere i infractions, og muligens litt redigering av innleggene fra meg.

Så du mener det er bedre at landet leker Onkel Skrue og sparer på alle pengene? Så vidt jeg husker har vi over 1200 milliarder kr. og det øker hvert år. Hvorfor ikke bruke noe av det? Ubalangse i økonomien? Ja. Hvis pengene ikke blir disponert riktig. Fortell meg f.eks hvordan det kan bringe ubalangse i økonomien hvis vi tar 100 milliarder fra oljefondet og bruker det på å restæurere skoler og sykehus..?
 

DeletedUser

Guest
På hvilken måte kan det bli inflasjon? Jeg skjønner at det blir inflasjon hvis man senker skatter/avgifter, men ikke hvis man bruker det på sykehus/skoler osv. (Så lenge det ikke går til lønning for lærere/leger osv)
 

DeletedUser

Guest
Hallo. Når man bruker penger på skoler etc. går pengen til noens lomme... hvem det går til er da helt irrelevant.

EDIT: Nå har det seg sånn at jeg ikke akkurat er utdannet innenfor dette feltet så det kan være jeg tar feil. :p
 

DeletedUser

Guest
Så du mener det er bedre at landet leker Onkel Skrue og sparer på alle pengene? Så vidt jeg husker har vi over 1200 milliarder kr. og det øker hvert år. Hvorfor ikke bruke noe av det? Ubalangse i økonomien? Ja. Hvis pengene ikke blir disponert riktig. Fortell meg f.eks hvordan det kan bringe ubalangse i økonomien hvis vi tar 100 milliarder fra oljefondet og bruker det på å restæurere skoler og sykehus..?

Handlingsregelen...? Ringer noen bjeller? Wikipedia redder dagen!

Som LO sier, pengene går inn i økonomien og havner i noen sin lomme.
 

DeletedUser

Guest
FrP sin idé gjør samfunnet bedre for de rike, men vanskeligere for de som ikke har så god råd.
Skattelette kan kanskje virke som en bra ting, men du blir å måtte betale de private firmaene for å få det du ellers ville fått av staten.
Altså vil du øke andre utgifter i stedet, og det vil vel egentlig jevne det hele ut.

FrP vil kutte på kulturstøtten, dette vil gjøre ting som f.eks. kulturskole dyrere og mindre tilgjengelig for allmennheten.

De rike vil ha råd til bedre skole og utdannelse, og det kan bli et klasseskille.
Markedet vil bli mer sårbart, og staten vil ikke ha makt til å endre like mye som før.

Det positive er jo bedre veier og billigere sprit da... :rolleyes:
 
Reaksjonspoeng
3
Så du mener det er bedre at landet leker Onkel Skrue og sparer på alle pengene? Så vidt jeg husker har vi over 1200 milliarder kr. og det øker hvert år. Hvorfor ikke bruke noe av det? Ubalangse i økonomien? Ja. Hvis pengene ikke blir disponert riktig. Fortell meg f.eks hvordan det kan bringe ubalangse i økonomien hvis vi tar 100 milliarder fra oljefondet og bruker det på å restæurere skoler og sykehus..?

Du vet... Uforutsette ting som finanskrise, svineinfluensa ol kan ramme økonomien. Lurt å ha noen penger i bakhænd da;)
 

DeletedUser

Guest
All fisken kommer ikke til å dø, med ikke mindre noen går inn for det. Alle partiene er enige i at det blir flere arbeidsplasser. Eneste konsekvensen er at fiskerene må jobbe litt hardere for å få tak i like mye fisk som før.

"hardere" er berre fornavnet. Antallet fisk utenfor lofoten vil være så dramatisk kutta at fiskarne ikkje kan leve på fisking lenger. Etter at oljen utanfor lofoten er borte er det ikkje noken arbeidsplassar der lenger, og alle må finne seg nye jobbar. Alle dei som jobba på oljeplatformen OG alle fiskarane.
---
Du sa jo også sjølv at dei berre skal se etter olje fyrst, så det kan hende at det ikkje er noko olje der i det heile tatt. Da har dei brukt ein masse pengar på å leite etter olje som ikkje er der, OG tatt masse av arbeidsarealane til fiskarne, og (stor sjanse for) kanskje drept/forurensa ein god del fisk.
 
Topp