Debatt-hjørnet

Royal Flush

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
16
Ukens Spørsmål:

Spioner er hatet og elsket, rekruttert og kicket, men det er kanskje de som virkelig gjør Tribal Wars til et taktisk spill verken du liker dem eller ikke.

Har du noen gang hvert en spion eller ville du vurdert muligheten hvis du har fått et kjempe tilbud av en stamme? Hvorfor/Hvorfor ikke? Og hva er ditt forhold til en spion?
 

Kinky fætter

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Jeg var HZ fra start af v3, men fik en så dårlig plads at jeg lod mig adles.
Jeg snakkede stadig mere sammen med HZ på min nye account end jeg snakkede med Disa, BBN osv ( de stammer jeg var i ), jeg valgte at spionere for hz, men det var min egen idé for at hjælpe dem jeg egentligt selv ville spille med. og fordi jeg allerede vidste fra start at jeg kunne joine HZ igen senere hen :)

Spioner og jo som du selv siger RF, dem der gør spillere mere taktisk. De hører hjemme i TW efter min mening.

Forever az one:cool:
 

DeletedUser

Guest
Spioner er en del av spillet.

Selv vært det, (i v1 da).
Spioner vil bli på tw, uansett hva som skjer.
Thats life
 

DeletedUser

Guest
informanter og etterretning er en viktig del av en hvilken som helst krig, bare logisk at det er en stor del av det strategiske aspektet av spillet og noe jeg har et elsk/hat forhold til, elsker å ha det i andre stammer når de jobber for meg, har fått utrettet mye på den måten, og hater de når de er i egen stamme......logisk nok, men velger allikevel å se på de som en del av spillet og noe man bare må håndtere når man, på ett eller annet tidspunkt, havner i en situasjon når de er i stammen.

Selv om man mister lysten på å spille når man vet man har en i stammen, åpner det for et helt nytt taktisk aspekt av spillet; feilinfo, skuespilleri, i tillegg til at man ofte får rensket opp i stammen og lærer seg å stole enda mer på trofaste spillere etter at spionen, forhåpentligvis, er luket ut...

-Bl00d
 

DeletedUser

Guest
har aldri vært spion selv, og har oftest latt andre ta seg av spionhånteringen i stammer jeg er i, men har aldri hatt noe imot spioner generelt, men det å være spion er jo en ekstrem risk i seg selv.. ikke bare risikerer du stammen du spionerer på sin vrede når de finner ut (og hvis det er en noenlunde oppegående stamme så vil de finne det ut tilslutt), men man vil også bli markert som en upåtlig person i fremtiden og på den måten ødlegge fremtidige sjanser på andre verdner..

oppsumert kort: spioner er fine å ha, men ville aldri vært en selv ;)
 

DeletedUser

Guest
Slenger meg på mye av det som har blitt sagt her så langt, men har litt å legge til...

Det er nemlig 2 forskjellige måter å skaffe seg en spion, eller være spion på...
Den ene måten, som jeg ikke har noe respekt for og som jeg vil unngå å bruke selv, er spillere som allerede er inne i en stamme og etter en tid bestemmer seg for å "selge sjela" til fiendestammer og dermed dolke sine stammefrender i ryggen... Jeg kan se at det forekommer lettere i masserekrutteringsstammer, der man etterhvert blir meget uenige med politikken til ledelsen, men er fortsatt veldig skeptisk til hele greia...

Den andre måten derimot, å strategisk plassere spillere i andre stammer som spioner fra start av, er en strategi jeg liker mye bedre. Det innebærer mye mer taktikk og strategisk tenkning for å få til, og er den delen av "spionasjespillet" jeg mener gjør tw meget interessant...
Det er selvfølgelig mye mer aktuelt i begynnelsen av en verden, ettersom rekrutteringen i de store stammene er begrenset etterhvert som stammene setter seg. Men hvis man derimot klarer det er det en enda bedre prestasjon...
I tillegg ville jeg ikke hatt like store kvaler mot en slik spion i senere verdener, ettersom denne spilleren i realiteten har vært lojal mot "sin" stamme fra start av... En spiller som opprinnelig var lojal til en stamme, men deretter endrer mening derimot ville jeg ikke kunne stolt like mye på...
 

DeletedUser

Guest
Du snakker om å strategisk plassere spillere i stammer, og få informasjon fra de, kingsala.

En av de beste til å gjøre dette, iaf i starten av v3, var Reisverket. Makan til spiongeni :p Han hadde evnen til å lage falske poster, manipulere lederene i stammen med den informasjonen han hadde fått av spionen, slik at boS fikk mange fordeler tidlig i spillet...
I tillegg kunne de spionene han plasserte i stammene jobben sin, og ofte hørtes veldig troverdige ut, slik at de fikk høye stillinger i stammen. Det førte ofte til en "overtagelse" av stammen, som det etterhvert ble mange av... :)
 

DeletedUser

Guest
Ja, sier ikke noe på det, er helt klar over at BoS gjorde en meget god jobb på det området tidlig i spillet, noe som også helt klart hjalp dem opp til toppen i denne verdenen...
Nå ble det engang slik at BoS gikk litt vel offensivt og offentlig ut med dette, noe som endte med å provosere ganske mange av de andre stammene rundt dem... Det var muligens delvis det de ønsket, men opposisjonen ble etterhvert litt større enn de i utgangspunktet hadde sett for seg...

Men for all del, RV gjorde en god jobb i starten av denne verdenen. Jeg for min del mener at de kunne kommet seg like høyt opp ved hjelp av denne strategien uten å provosere like mye som de gjorde... Er vel mer fan av å jobbe i det stille jeg da... :cool:
 

DeletedUser

Guest
Helt enig med deg på det punktet. BoS kunne vært mer suksessfull ved å ikke oppføre seg så (unnskyld noffe) arrogante på forum, og provosere frem angrep av diverse stammer.
 

DeletedUser

Guest
Og derfor ble Yakuza Reiseverket sitt fall. For her funket ikke manipuleringen, og alle forsøkene på å få spion inn hit, misslyktes totalt, og det var ganske mange ganger;)
 

Royal Flush

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
16
Ukens Spørsmål:

Hvilken fremtid tror du stammene TWK og NN kan vente seg?

Hvor langt kan de gå?
Hva syntes du om deres lederstil, diplomati og krigsstil?
Hvorfor gjør de ikke oppmerksomhet på forumet - Gidder de ikke eller er det en del av dems strategi?

Notat 1: Private meldinger hvor jeg oppdaterer antall personer om nytt spørsmål kuttes.
 

DeletedUser

Guest
Ettersom disse stammene ligger såpass nærme og har en fortid sammen tror jeg de kommer til å opprettholde "freden" enn så lenge, spørsmålet er hva som kommer til å skje nå som DOGZ trekker stadig nærmere.....NN er allerede i krig med Alpha Dogz, hva kommer TWK til å gjøre?
Enten blir de med i krigen på en av stammenes side eller så forholder de seg nøytrale, og alle vet at nøytrale i kriger bare får smake "kjeppen" etter at krigen har roet seg (erfaringsmessig)

Har fått inntrykk av at poenghoring har vært prioritert i hvertfall NN en god stund, virker som de kjemper litt tilbake nå ift. DOGZ som stadig nærmer seg/allerede ligger i deres territorie. Ettersom jeg bare erklærte NN i krig med oss(DOGZ) har jeg ikke noe forhold til diplomatiet der.
Syntes de har en tafatt lederstil og har ikke blitt imponert over krigsstilen heller, det sier seg selv at om man har bøttevis med byer og har farmet gjevnt og trutt, ikke blitt angrepet og bare tatt småspillere.....så sitter man igjen med ganske mange tropper i byene, og om man har en grei peil på hvordan en nuke skal se ut kan man gjøre stor skade på en enkeltspiller. Allikevel er jeg ikke imponert over mangelen på koordinasjon og forutsigbarheten i angrepene fra NNs side, hva med å prøve kvalitet i stedet for kvantitet???

-Bl00d
 

Royal Flush

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
16
Ukens Spørsmål:

Flere spillere har mistet tilliten til spillerne og stammene som merget inn til DOGZ.

Hvorfor/hvorfor ikke ble du skuffet?
Kom dette som en overraskelse eller var dette forventet? Hvorfor/hvorfor ikke?
 

Jazcan

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
67
Vel dette skjedde mens jeg var borte, men jeg visste noe slikt ville skje etter hvert, spesielt som tidligere nevnt i andre tråder at inaktiviteten fanget flere og flere. Noen har virkelighets kompikasjoner og andre synes bare det ble kjedelig. Uansett så ble valget deres å merge noe jeg syntes var positivt.

Stammenes enhet som allianse var god, men nå er den bedre, vi har fremdeles at noen har falt av aktivitet skalaen, men vi sitter fremdeles igjen med stor del av de bedre spillerne (i flere kategorier) på v4.

Chiltarc får skylden ved å lure meg tilbake med løfter om godteri... vi får se hva framtiden bringer, vi er i mange kriger på 80% av frontene våres.

Vi kalles feige pga vi ikke kriger mot Yakuza, men vi har ingen allierte som støtter oss og vi har flere fiender enn noen andre her (vel kanskje ikke flere enn BoS) og at vi har dårlig holdning siden noen av oss er hovmodige, men samme kommentaren kan sendes tilbake til flere av dem.

Jeg tror mergen ikke vil skuffe noen og alle burde sett det komme pga stammenes medlemsantall sank hver uke/måned.
 

DeletedUser

Guest
Personlig så vil jeg vel egentlig si at jeg hadde sett et scenario som dette fremtre før eller siden, og skal jeg være helt ærlig ville det vel heller være at jeg hadde trodd det skulle skje før...

Årsaken til min overbevisning er rett og slett at vi har noe som er det virkelige liv utenfor dørene våre (her inne ofte gjerne kalt IRL) som familie, skole/jobb osv og det og da klare og opprettholde et aktivitetsnivå etter en stund er vanskelig. Muligens litt tve-egget ettersom noen synes det er gøy i starten (selv om det ofte kan være behov for noe infernalsk med farming) og andre trives bedre lengre ut i spillet med større kontoer. Samtidig betyr større kontoer ofte et økt tidsbehov for den aktuelle konto, og det er jo flere her inne på V3 som er aktiv andre steder samtidig.

Med de årsakene til grunn og en påbegynt høst med skole/lekser osv (for noen) så jeg det som naturlig at aktiviteten ville avta hos de 3 stammene. Samme problemet med inaktivitet har vi hatt hos enkelte (undertegnede inkludert) hos oss i Yakuza. Kjernen har allikevel i meget stor grad vært den samme med noen meget positive tilskudd i senere tid.


For de som velger og hente frem gamle uttalelser om at enkelte ac disse tre aldri skulle merge osv bør vel de fleste kanskje tenke på at det er LOV og være litt idealistisk av og til:cool:
Eks: Nofjon og RV gjorde sine ting for og få sine ideer ut i livet, Shaman kom med en (litt ugjennomtenkt men fin tanke) om og ta ned BOS på 3mnd :D, og da til slutt: Ingen av disse 3 stammene hadde som intensjon når de startet at inaktivitet skulle tvinge de til og gå nye veier (personlig vurdering). Når de i tillegg hadde den lokaliseringen de hadde burde vel muligens flere sett dette komme...


:cool::cool:
 
Topp