Debatthjørnet!

DeletedUser

Guest
Hei og velkommen til Debatthjørnet!

Da Royal Flush spurte om jeg ville lede Debatthjørnet her på v2-forumet så måtte jeg selvfølgelig takke ja til det. For de som ikke er aktive i v3/v4-forumene så går dette konseptet ut på at lederen (moi) stiller et nytt spørsmål hver fredag, som dere lager en interessant og koselig debatt utav :)
Når et nytt spørsmål blir postet på fredager så avsluttes tidligere/pågående diskusjoner.

Din jobb er å poste din mening eller dine tanker omkring ukens spørsmål eller tema, og begrunne meningene dine på en slik måte at andre kan forstå hva du mener og hvorfor. Vi tillater kun konstruktive digresjoner ;)

Vennligst hold dere innenfor forumreglene, og les gjerne gjennom disse en gang til.

- Om du vil varsles når et nytt spørsmål er tilgjengelig så kan du sende en melding til Wynja ingame eller her på forumet (pass på å få med ditt ingame nick).
- Jeg setter stor pris på tips til spørsmål eller tema. Slik vil vi få en større bredde på spørsmålene, og jeg vil få bedre oversikt over hva dere er interessert i å debattere.

Spørsmål:

Dato ----| Spørsmål

07/08/09 | Hvordan måler du din og andres suksess som TW-spillere?
14/08/09 | Hvor mye er en allianse verd?
21/08/09 | Persia
28/08/09 | Xig2
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Vi starter "mykt", med noe helt generelt som man ofte kommer innom i siviliserte samtaler her på forumet, men som sjelden får den fulle oppmerksomheten det fortjener fordi det alltid dukker opp som Off-topic:

Hvordan måler du din og andres suksess som TW-spillere?

Det er som kjent flere rangeringer for de som liker statistikk: poeng, antall byer, OD (A/D/T), adelsvinner osv. Så har vi de tekniske sidene med skillz i både det ene og det andre, og de vagere aspektene som går mer på personlig egnethet. Eller noe helt annet? Kanskje måler du deg opp mot en spesiell spiller, eller konkurrerer bare med deg selv. Hva er viktig for deg, og er det noen forskjell på hvordan du "dømmer", basert på om det er deg selv, venner eller fiender?
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Hvordan måler du din og andres suksess som TW-spillere?

Jeg er i nick of time, så får legge et kortfattet svar fra meg denne gangen.

For det første så har dette spillet enormt mange sider som bør verdsettes når man skal evaluere en spillers bidrag i denne verdenen. Og det er nettopp det jeg setter høyest av alt. Bidraget. Enten det være seg stammen man er i, aktivitet med påfølgende evne til å være interessant i forumet osv.

Jeg for min del er svært opptatt av statistikken. Ved å plukke TWstats fra hverandre i tusen forskjellige biter etc. koser jeg meg skikkelig. Samtidig vet jeg å verdsette andre biter ved spillet, slike som ingame ferdigheter/skills som går direkte på krigføring (dette er trossalt et krigsspill). Propandaen i forumet er viktig, men som oftes går denne ut av proposjoner og ender opp med en direkte barnslig krangel.

Når det gjelder ingameskills, så er det nok bare et fåtall av oss som kan ansees som en komplett spiller, og til syvende og sist tror jeg sunn fornuft og evne til å tenke taktisk og strategisk vil komme foran evnen til å time adelstog mm. Men det enkle er ofte best, og med det tror jeg dessverre at en spiller som er meget aktiv, stortsett alltid vil være en av de beste.

Åh, det er så mye jeg vil skrive her, men jeg ender opp med å gjenta meg selv, motsi meg selv og faktisk glemme mange av de viktige elementene:)
 
Sist redigert av en moderator:

knallis

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
18
et flott tiltak, bør jeg vel først få lov til og si.

så til spørsmålet. jeg vil nok tro at jeg har oppnådd suksess den dagen en annen spiller gir meg byene på grunn av at jeg angriper ham/henne.
at navnet alene er nok til at de gir opp og gir meg det jeg vil ha.
når de skjønner at om de ikke gir meg det jeg vil ha, så vil det regne terror ned over dem.
men det vil også være den dagen andre spillere, gjerne fra andre stammer, spør meg om råd. og at de følger dem.

hmmmmm....nå må jeg si at dette begynner og ligne på profilen til Ganondorf.......
 

DeletedUser

Guest
Svært så politisk korrekte dere er da :eek:

Jeg må ærlig innrømme at jeg kan la meg blende av en høy poengsum. Om en spiller er en god del større enn meg så har jeg helt klart høyere terskel for å angripe. :p Jeg har derimot ikke noe til overs for max'a byer, og enhver by over 10k vil trekke ned førsteinntrykket jeg har av en spiller. Altfor mange byer jeg adler har latterlig høyt marked!

En høy ODA er noe av det beste jeg vet i en spiller. Og jeg er stolt av min egen. Selv om jeg fremdeles synes den er altfor lav, så er det ikke mange på min størrelse som kan matche den. Faktisk.. En spiller jeg ikke kjenner personlig må ha endel høyere rank på ODA enn på poengsum, om jeg skal bli imponert.

ODD imponerer meg ikke det minste, før jeg selv har sett vedkommende spille deff. Å stacke byer - og spesielt det å få byene stacket av stammen - gir god ODD, men det sier ikke noe om skillz. Det trenger ikke engang være dine egne tropper du ofrer. Så om du har en høy ODD eller ikke, det driter jeg i. Kan det ha sammenheng med at jeg selv har latterlig lav ODD :confused:

Kom med noe råtnende ærlig nå, folkz! ;)
 

DeletedUser

Guest
Funsies.

Jeg vil tolke det spørsmålet på et par forskjellige måter. Den ene måten er hvor vellykket en person er i det TW er, nettopp ett spill. Noe en del av oss har en tendens til å glemme nå og da. Enkelt og greit, den som har størst suksess er den som har størst glede og får mest underholdning av spillet. Noe som selvfølgelig er en smule vanskelig å måle, noe vi ser igjen i sånn som utilitarismen innenfor økonomi, for eksempel.

Den andre måten å tolke det på er vel den mer vanlig, nettopp hvor god en spiller er, eller vellykket da hvis du vil. Jeg vil bringe over en betingelse fra den første tolkningen, nettopp det at spilleren liker ikke bare spillet, men faktisk det å spille spillet. Noe som ikke nødvendigvis er det samme. Samt at spilleren ikke føler spillingen som noe ufrivillig.

Selvfølgelig er det en del ting som man ikke kan gjøre så mye med, sånn som området man starter i, flaks i større eller mindre grad i angrep/forsvar, osv., og siden dette er noe man ikke har kontroll over, velger jeg å ignorere det. Yey.

En vellykket spiller er, vil jeg påstå, en spiller som greier å oppnå målene sine i spillet. De aller fleste spillere har et mål av et eller annet slag. Noen vil nå en million poeng, så og så mye OD, komme inn i beste stammen, osv.

Å oppnå slike mål vil gjøre deg til en vellykket spiller. Man må selvfølgelig ha midlene for å oppnå dette, være det aktivitet, aggressivitet, eller andre ting.

Men la meg fravike emnet en smule, og heller si noe om hva jeg mener det vil si å være en god spiller. Det vil, selvfølgelig, for en del være det samme som ha være en suksessfull spiller.

Som Shanks sier, er det ytterst få som er en komplett spiller. En som innehaver så og si alle ferdighetene innad i spillet. Selv har jeg den gleden å spille med kanskje tre-fire slike spillere. Jeg vil nå gå litt inn på hva jeg selv mener de viktigste egenskapene er, og hva de går ut på.

Tekniske ferdigheter
Innad i spillet er det en del trisk, i mangel av et bedre ord, man kan bruke. Dette gjelder både i forsvar og angrep, som tross alt er to sider av samme mynt. Det å kunne å snipe et adelstog som er så og så bra. Organisere byene slik at du får utnyttet dem best mulig. Troppeoppbygging og oppbygging av byene dine i en stil som passer deg selv. Ferdigheter som du skaffer deg ved øvelse og kunnskap. Antall triks og teknikker du kan er veldig viktig.

Innovasjon
Jeg har spillt mot og med spillere som har flere tekniske ferdigheter på meget høyt plan, men med en klar mangel på innovasjon, originalitet og fantasi i spillestilen. Slike spillere kan det være tidkrevende å, for eksempel da, forsvare seg mot, men sjeldent vanskelig. Evnen til å tilpasse seg en ny situasjon er vital, men ofte i mangelvare.

Psychic powahs!
Ehe. Evnen til å forutse hva som kommer til å skje, og hva motstanderen din kommer til å gjøre. Hørt om sjakk? Der tenker de ganske mange trekk framover. Gjør det samme i TW. Hansemann, hvis du lurer på hvorfor dine angrep var så mislykket, her har du svaret ditt. Pluss litt flaks da.

Disse ferdigheten er noe man i stor grad kan gjenkjenne, spesielt det første. Men jeg mener ikke at dette er nok til å gjøre deg til en god spiller. Rent spillemessig er det noen andre ting som også spiller inn.

Sim City Ownage
Sim City? Åja, det stemmer. Evnen til å bygge seg opp, og å skaffe seg byer og å ekspandere. Det finnes veldig mange eksempler på spillere som har gode tekniske ferdigheter osv., men som er forholdsvis små. Fordi de rett og slett ikke greier, orker eller ønsker mange byer. Grunnen er irrelevant - alt annet likt, en spiller med to millioner poeng vil være bedre enn en med en million poeng og vil vinne enhver konkurranse.

Det kan være mange forskjellige grunner til at en spiller vokser raskere enn andre. En kan være det at man faktisk liker å bygge opp et imperium. Et annet kan være grådighet, osv. Det er viktig å huske på at et rent størrelsesforhold ikke kan tilstrekkelig estimere hvem som er best til, la oss kalle det, Sim Citying. Når man startet har mye og si, og alle faktorene man ikke har så mye å si på, som lokalisering, forskjell på tilgjengelig tid, osv.

Viljestyrke
I mangel av et annet ord. Noen vil kanskje foretrekke stahet. Hvordan du er som person, hvor lett du gir det, og hvor lenge du er villig til å holde ut med det du har bestemt deg for. Mange teknisk gode spillere vil for eksempel gi opp hvis de kommer under tunge angrep, selv om de helt klart har ferdighetene til å komme seg gjennom.

Her er det greit å huske på at dette faktisk, i stor grad, er et lagspill. En person kan virke tøffere og seigere hvis den spilleren har en stor og aktiv stamme i ryggen, for både den mentale oppbackingen og støtten i form av tropper enten til forsvar eller angrep, hjelp med KV osv.


Så er det andre faktorer som kommer inn. Som jeg nevnte, er dette i stor grad et lagspill. Da sikter jeg hovedsakelig til stammen, men det kan også være mindre grupperinger innenfor stammen ( eller utenfor, for den saks skyld ) som er viktig for å få ting til å skje.

Team Player
Du må kunne samarbeide med andre spillere. Noen kan samarbeide med hvem som helst, mens andre - deriblant meg selv - foretrekker helt klart å samarbeide med folk man stoler på, kjenner til og helst liker.

Det er forskjellige måter å jobbe med andre folk på. Det kan være alt fra å like å få beskjed om hva man skal gjøre ( mindless drones, yeah? ) til å samarbeide som likeverdige til å sjefe andre rundt. Personlig foretrekker jeg en mer eller mindre likeverdig form for samarbeid, men av og til funker det ikke alltid så bra. Alt til sin tid.

Overtalelsesevner
Få folk til å gjøre det du vil de skal gjøre. Igjen, dette kan gjøres på flere forskjellige måter. Ved å true folk, overtale, manipulere, osv., så lenge du oppnår målet ditt er dette ikke så relevant for om du er en god spiller eller ikke, selv om det er greit at det ikke kommer tilbake til deg på en ubehagelig måte.

Diplomati er vel hvor dette ofte kommer inn. Dette vil ofte variere fra verden til verden, siden stammen former diplomatiet like mye som diplomatiet former stammene. Diplomatiske ferdigheter er viktig, og om du oppnår det ved list, gjennom å være respektert, likt eller fryktet, eller ved andre metoder, så er ikke det så viktig.

Som bringer oss til det å kjenne folk. Lese folk, vite hva som får dem til å gjøre det du vil. For en virkelig god spiller vil det sjeldent være noen store overraskelser i hva andre spillere velger å gjøre.

En leder bør helst inneha flere av disse ferdighetene. Motivasjonen til en stamme er utrolig viktig, spesielt i krigssituasjoner, men også andre sammenhenger. En stammes selvbilde kommer også inn. Et velfortjent godt selvbilde er nok det beste, men et ufortjent godt et kan også være nyttig i de fleste situasjoner.

Det er veldig vanskelig å være en leder som appellerer til alle typer personer. Jeg har møtt ledere som jeg ville fulgt alene mot resten av en server, og ledere som jeg ikke kan tenke meg å ville følge i den minste filleting, selv om de har sine følgere. Men karisma er sjeldent nok. Man må være i stand til å få ting til å skje. Selv vil jeg foretrekke å delegere oppgaver, slik at en stamme ikke er avhengig av en enkelt spiller. Et problem med dette er å finne pålitelige og kapable spillere. Mens andre foretrekker å legge en finger opp i alt - kontrollfriker? - noe som funker for noen, men ikke for andre.

Kort sagt vil jeg si at akkurat på de mindre håndfaste delene av spillet så er det ingen fasit for hva en god spiller vil gjøre. Bare at det vil gå bra, omstendighetene tatt i betraktning.


Noen vil kanskje legge merke til at jeg ikke har nevnt noe om en spiller er etisk god. Det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom en god spiller og en etisk god spiller.

Terry Brooks skrev:
Power is neither good nor evil. The user, however, is.

[/rant]

Håper ikke jeg glemte alt for mye.

Edited in:
Delvis i respons til Wynja.
En høy OD score sier, slik jeg ser det, ikke noe om hvor god en spiller er. En høy ODA vil nok bety at den spilleren angriper mye og er aggressiv, og en høy ODD score vil bety at den spilleren har blitt angrepet mye. Det kan brukes som en indikator, ja, men ikke som en slags endelig konklusjon.
 
Sist redigert av en moderator:

Granpa

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
6
En god spiller

Dette er etter min mening en spiller som har evnen til å tilpasse seg de forskjellige situasjonene,som skjer i spillet.
Vi har spillere med meget høy ODA,dette virker som er måleenheten for de fleste,hvor dyktig en spiller er her i spillet.
Jeg er høyst uenig i dette,dette måler kun hvor mange soldiser du har drept.
Ligger du med byene dine i en trygg sone,gode medspillere som støtter deg opp,kan du jo bare pumpe ut angrep etter angrep.
Det er vel ikke så vanskelig å trykke på to knapper,for å sende ut ett angrep.
Nei,min mening er at den som har evnen til å forsvare seg og ikke mister mange byer,er en dyktig spiller.
Denne spilleren viser i hvertfall stor forståelse for spillet og tenker mere en ett trekk fremover i tiden.
En annen viktig faktor for hvor stor en spiller er,hvordan han oppfører seg ovenfor sine med/motspillere.
Hvis du angriper en spiller og får masse drittpost fra spilleren,så synker han lavt på min skala som spiller.Uansett ODA eller ODD.
Uansett er det vel vanskelig å si hvem som er dyktigst eller ikke,alle vi som spiller her har vel våre sterke og svake sider:)
 

DeletedUser

Guest
jeg definerer min suksess etter hva jeg får ut av spillopplevelsen.

Da det gjelder andres suksess måler jeg det etter hvor stor progresjon de viser i spillet og evnen til å komme seg ut av vanskelige situasjoner.
 

Hansemann

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
9
Psychic powahs!
Ehe. Evnen til å forutse hva som kommer til å skje, og hva motstanderen din kommer til å gjøre. Hørt om sjakk? Der tenker de ganske mange trekk framover. Gjør det samme i TW. Hansemann, hvis du lurer på hvorfor dine angrep var så mislykket, her har du svaret ditt. Pluss litt flaks da.

Eyh :O

Var jeg så lett å lese altså :(

Ble kansje litt opphengt i de frontbyene dine :D



Jeg måler både min og andre sin suksess på hvor mange fiendebyer jeg adler. Og OD-A selvsagt, selv om det er litt teit.
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
En god spiller

Er for meg en spiller som behersker forsvar/anngrep. Ser verdien av langsiktig planlegging. Velger sine mål basert på strategiske fordeler forseg selv å sin vidreutvikling. Som tør prøve ut nye ting. Av og til må man knuse noen egg for å få en kake. En som tåler kritikk. En spiller som er en god diplomat. En spiller som hører på begge sider av en sak i en konflikt. En spiller som kan ta raske beslutninger. En spiller som ser sine egne begrensninger og svakheter. Det er for meg en god spiller

Må si det er flere spillere som jeg har sett på som gode men som har skuffet meg når det hr kommet til stykke.

Ikke det at jeg er en så god spiller så dette må ikke taes som at jeg tror det.
 

DeletedUser

Guest
Noen ganger må man dessverre ta oppvasken først... :(

Så, over til saken:

Hvor mye er en allianse verd?

Trekk gjerne frem eksempler fra v2.

Når velger man å sette en stamme som alliert istedetfor iap, og hva forventer man av sin allierte?
Er to allierte stammer likeverdige, eller er den minste/svakeste den andres "tøffel"?
Når kan/bør man bryte en allianse, og hva burde konsekvensene være om noen brøt alliansen mot din stamme?
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest

Men er det ikke derfor vi er en del av en stamme? Altså slik at vi kan utfylle hverandre:)

En som er diplomatisk anlagt, mens noen tar seg av angrepskoordinering etc. osv. Men det er jo viktig at de fleste har generelle skills sånn noenlunde alright. At man er kjent med de skills som trengs for å utføre oppdragene som man blir tildelt. At man har kjennskap til sine egne styrker og svakheter er jo en god ting.

Jeg f.eks egner meg ikke som diplomat. Hadde jeg stått for det diplomatiske, så har vi sikkert vært i krig mot hele serveren:)
 

DeletedUser

Guest
Men er det ikke derfor vi er en del av en stamme? Altså slik at vi kan utfylle hverandre:)

En som er diplomatisk anlagt, mens noen tar seg av angrepskoordinering etc. osv. Men det er jo viktig at de fleste har generelle skills sånn noenlunde alright. At man er kjent med de skills som trengs for å utføre oppdragene som man blir tildelt. At man har kjennskap til sine egne styrker og svakheter er jo en god ting.

Jeg f.eks egner meg ikke som diplomat. Hadde jeg stått for det diplomatiske, så har vi sikkert vært i krig mot hele serveren:)

Jo klart at det er jo defor man er med i en stamme slik at hver enkelt kan utfylle hverandre. Slik at man får et best mulig res for stammen sin. Så vi er ikke uenige om det.
 

DeletedUser

Guest
Hvor mye er en allianse verd?

En allianse er en avtale som foreligger to (eller flere) stammer, men en strategisk allianse er mer et direkte samarbeid mellom to eller flere stammer.

Jeg tror nok at de fleste allianser som finnes her i verden 2 tilhører den første kategorien. Selv om vi i AriCa, forsøker å skape den strategiske.

Ofte vil det lønne seg å lage en avtale som skal gjelde for begge parter når forskjellige scenarioer hender. Dessverre, så blir det ofte til at man markerer en eller flere stammer på kartet som lyseblå (altså begge stammene markerer hverandre) og blir fornøyd med det. Og det blir sjelden et fruktbar allianse. Jeg tror da at alliansene svikter kommunikativt, enten det være seg misforståelser eller ren grådighet.

Målet mitt med en allianse er helt klart å jobbe mot et felles mål, hvor de forskjellige stammene graderes likt. Avtalen skal være til nytte for begge (alle) parter. En allianse bør, etter mitt syn, stille opp for hverandre i krig ved å bidra med støtte og/eller angrep.

Når man bare er markert som lyse blå på kartet, så blir alliansen mer som en IAP å betrakte, og det er nemlig det de fleste har som forhold til hverandre enten det var hensikten eller ikke (her i verden 2).

En allianse som fungerer her i v2 er forholdet mellom LAW og Elite. Selv om førstnevnte stamme ofte kritiseres for å være "tøffelen" i det forholdet. Noen som kanskje heller trekker disse to stammene i et bror-forhold hvor den største stammen styrer den minste. Ellers synes jeg ~SW~ og Yamato hadde et meget godt forhold.

En IAP er i mine øyne en avtale som går ut på at stammene gjensidig vil avholde seg fra krigs- eller angrepshandlinger mot hverandre.

Så i følge mitt syn brøt ikke gamle AS IAP'en mot Elite, selv om AS støttet AriCa (som de var alliert med) når Elite kriget mot AriCa. Og når ingen klare retningslinje foreligger, så regner jeg med at de fleste betrakter en IAP som det jeg har beskrevet. Ikke at jeg skal få frem at Elite er de store stygge ulvene, men jeg mener at de var det i dette tilfellet.

-Shanks82
 

andersmann

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
1
Og nok en gang klarer du å trekke fram Elite, hva?

Allianse, helt greit at du sammenligner Law-Elite , men at du fremdeles skal bringe fram noe som er noe annet enn en allianse, bare for å lage din type propaganda?
 

DeletedUser

Guest
Og nok en gang klarer du å trekke fram Elite, hva?

Allianse, helt greit at du sammenligner Law-Elite , men at du fremdeles skal bringe fram noe som er noe annet enn en allianse, bare for å lage din type propaganda?

Hehe, du som lager en sak av dette. Det eneste jeg har gjort feil nå, er kanskje å rippe opp i gamle saker. Men i spørsmålet som Wynja stilte, så ba hun om eksempler fra denne serveren. Og siden Elite er såpass store og mektige, er det vel naturlig at de har en lang historie. Jeg minnes spesielt saken mot AS og deres IAP med Elite...
 

andersmann

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
1
Hehe, du som lager en sak av dette. Det eneste jeg har gjort feil nå, er kanskje å rippe opp i gamle saker. Men i spørsmålet som Wynja stilte, så ba hun om eksempler fra denne serveren. Og siden Elite er såpass store og mektige, er det vel naturlig at de har en lang historie. Jeg minnes spesielt saken mot AS og deres IAP med Elite...

Joda, jeg forstår det at du blander inn det, men står det noe om en IAP der?
 

DeletedUser

Guest
Hmm til dags dato

Er det ikke noen poeng som har drept mine styrker. Men der i mot andre sine styrker. Måtte bare si dette. Da jeg blir lei av å se poeng dreper.
 

DeletedUser

Guest
Joda, jeg forstår det at du blander inn det, men står det noe om en IAP der?

Det står iallefall:
Når velger man å sette en stamme som alliert istedetfor iap, og hva forventer man av sin allierte?

Så jeg tok med IAP'en. Men etter å ha lest over det jeg har skrevet, så ser jeg at jeg har bommet litt på spørsmålet. Jeg svarer ikke på hva jeg mener en allianse er verdt, men legger ut om hva det er... :-S
 
Topp