Diskusjon om regler (ingame)

Status
Stengt for ytterligere svar.

PABben

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
23
(...) Så la oss si at 100 av dem falske togene er ulovlige og under 150 ms, forsvareren vil da kunne fjerne 100 angrep ved hjelp av å sende inn en ticket. Det synes jeg blir litt for drøyt da massiv faking er en nødvendighet mot spillere på over 5 mill.
(...)
Så kan vi se det fra forsvarerens side... La oss si at jeg får rundt 100 adelstog innkommende under en operasjon mot meg. For å stanse disse så nytter det ikke å stacke opp alle byene. Jeg vil derfor ty til sniping. For å snipe sekundtog sikkert og effektiv så tar man i bruk 4-5 faner som man sender inn for å dekke flere av motstanderen sine angrep i ett tog... Så om jeg da sender inn la oss si 30 av disse på under 150 ms så kan jeg risikere at en admin avbryter disse for så at jeg mister 30 byer pga det.

Ja, disse 100 angrepene vil sannsynligvis bli avbrutt, men spilleren vil få straff for det så det er ikke noe som lønner seg.

Hvis du sender avgårde 30 forsvar på under 150ms har du gjort noe ulovlig, ja. Det er spillerene sin jobb å følge regelen - i denne sammenheng 150ms regelen.
 

DeletedUser

Guest
Så det betyr med andre ord at du faktisk kan bli nødt til og se byene dine gå tapt fordi du ikke kan snipe inn nok støtte?
 

DeletedUser

Guest
Det er ikke jeg som har formet reglene, men jeg antar poenget med å i det hele tatt ha en regel som sier at det er ulovlig å sende 4 kommandoer under 150ms er der for å få en viss tilnærming mellom spillere med mye erfaring, og nybegynnere. I tillegg er dette selvfølgelig noe som gjør at bruk av bot'er er mindre interessant.

Når det gjelder 5 adelsmenn vs. 4, så kan vi fortsette å diskutere det ut til første nuke og frem til siste støtte. Hvis vi sier at det gjelder 5 angrep vil det nok snart være noen som mener det burde gjelde 7, da det ofte sendes et par nukes før adelsmenn kommer.

Hvis man har et nettverk som er ok, og ikke gjør noe ulovlig vil det uansett være vanskelig nok for en gjennomsnitlig tw-spiller å sende 4 angrep under 150ms, så jeg ser ikke noe problem med å ha dette sånn som reglene er i dag.

Dere er hjertelig velkommen til å diskutere dette videre hvis dere er helt uenige :)


Vil absolutt diskutere dette videre, da jeg mener det er helt åpenbare "svakheter" med nåvrende regler i mine øyne:

1. Sperregrense på 1 sekund for maks 5 angrep gjør at man kan kun sende Adelsnuke + 4påfølgende AM fra samme by. Dermed er det heller ingen mulighet og legge inn ekstra faner med "fakes" for og prøve og lettere skape de nødvendige "glipene" i toget.

2. Ettersom TW har selv lagt opp til at det må være 5 AM for og være 100% sikker på overtakelse (da ser man bortifra forsvarers mulighet til og sette inn sine tiltak) synes jeg det er beklagelig og meget merkelig at reglene skal gjøre det så ufattelig mye vanskeligere for spillere og kunne sende "gode" tog ifht de mer "normale" togene på 4 AM.
- I de tidligere fasene av spillet mener jeg dette har desto større innvirkning om man skulle være uheldig og havne på de 13% som gjør at man ikke tar byen. Tropper er sanynsligvis brukt, overraskelsesmomentet er borte og man kan selv ha satt seg i en meget uheldig posisjon. (Dette var en digresjon, men ville belyse argumentet med et eksemplel på hvorfor 5 AM kan være meget viktige i spillet selv om hovedandelen spillere sender tog på 4 AM)

3. Når regelen sier kommandoer, men ikke har sperregrense på støtte blir det heller ikke likhet slik det er nå: man kan sende mange støttesendinger som du sier, og kansellere de som ikke treffer inn (og nå også da bryter reglene), men den samme funksjonen er altså ikke tilgjengelig på angrepssiden som gjør det ennå mer komplisert for en angriper.
- Og er under ingen omstendigheter enig i at man skal evt ved snipe måtte avbryte sine handlinger som kommer for tett, feks pga "lagg" da det faktisk kan medføre tap av by. På en snipe har man kanskje bare 1 mulighet (regner da samtlige faner som 1) på og gjennomføre operasjonen på, mens tog da kan avbrytes og sendes på nytt (selv om det og er sinnsykt irriterende om man er på forsøk nr 20)

4. Det er mange guider der ute og nå også modifiseringsmuligheter av nettleser som kan sikre hurtige tog. .net har kommet med sitt tilsvar på strategier som og legge 3 ufattelig tett og 1 med "glipe" for og ikke bryte regelen. Grunnen er vel for og sikre mer likhet for folk der ute vil jeg anta da de helt "syke" togsenderene blir "dempet" litt og man tar også høyde for lagg internettilkobling spillerene kan ha. Sier ikke at vi her på .no skal adoptere alt man gjør der ute, men er jo heller ikke slik at alt fremmed er feil for .no. Hadde vi feks hatt en slik anordning her på .no hadde undertegnede (for og belyse problemet med et eksempel) sluppet og sitte og sende 41 mislykkede forsøk før nr 42 lykkes).
- Det var det første toget jeg fikk sendt som var på under 500 ms og som var innenfor følgende parametre:
* Toget var innenfor samme sekund (som er viktig siden TW har nok et teknisk aspekt som lar alle "split-second" trains snipes enkelt
* Det var over 150 ms mellom 1&4 + 2&5 (og lagg da ikke klumpet de for tett sammen i tilegg til hastigheten fra meg selv)


Mulig noen av punktene mine overlapper hverandre litt her (beklager det isåfall), men jeg ser altså ikke hvorfor det skal være så ufattelig mye mer vanskelig og kunne sende et godt 5 AM-tog kontra det og sende et på 4.


Regner med dere i TWteamet har hatt noen runder på denne problemstillingen (altså ang 5 AM og fanesniping etc) når dere bestemte dere for og beholde regelen, og lurte derfor også på om vi kunne få et innblikk i hva slags forutsetninger/argumenter dere la til grunn på dette??


*Edit: Alle disse postene etter min førstepost kan alltids flyttes til 150 ms posten om dere mener at de heller høre hjemme der og overskygger denne postens funksjon (er ikke så viktig hvor vi får belyst problemet så lenge vi får belyst det)

-S-
 

PABben

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
23
Regner med dere i TWteamet har hatt noen runder på denne problemstillingen (altså ang 5 AM og fanesniping etc) når dere bestemte dere for og beholde regelen, og lurte derfor også på om vi kunne få et innblikk i hva slags forutsetninger/argumenter dere la til grunn på dette??

Reglene som finnes i dag er satt opp av innogames, og ikke av teamet. Hva de la til grunn når de bestemte reglene vet jeg lite om.
 

DeletedUser

Guest
Men det er dere som bestemmer at dere ikke vil "adoptere" den automatiske minimums sendingstiden de har innført på .net`? Da såvidt jeg har forstått det er noe dere selv bestemmer her - derfor lurer jeg på hvilke grunner dere ikke vil gjøre det enklere her med sending av slike tog, når det helt klart er vesentlig vanskeligere enn med 5 enn 4.. ?
 

PABben

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
23
Men det er dere som bestemmer at dere ikke vil "adoptere" den automatiske minimums sendingstiden de har innført på .net`? Da såvidt jeg har forstått det er noe dere selv bestemmer her - derfor lurer jeg på hvilke grunner dere ikke vil gjøre det enklere her med sending av slike tog, når det helt klart er vesentlig vanskeligere enn med 5 enn 4.. ?

Ja, vi bestemmer selv om vi vil ha 150ms sperren. Grunnen til dette er at det vil bli lettere for gode spillere å få adelstogene ned til 150ms, samtidig som svake spillere fremdeles vil ha problemer med å få det til.
 

DeletedUser

Guest
Men ser dere i teamet her svakheter ved reglene, og at det drastisk vanskeligere og få sendt det vi kan kalle for "gode" tog om man skal bruke 5 AM ?

Hvis dere mener ikke mener det og at det ikke er mer komplisert, hvilke begrunnelser legger dere da til grunn for dette?
 

Dakapo

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
392
De aller fleste klarer å ta byer med bruk av 4 adelsmenn - det er kun i enkelte tilfeller hvor en femte må brukes for å ta over byen. Regelen gjelder for 4 kommandoer (tog og fakes), men om du likevel velger og sende 5 adelsmenn så er det din jobb og sørge for at dem ikke bryter reglene. Dette betyr at du har mer å passe på da du først har 1-4 adelsmenn og 2-5 adelsmenn du skal sørge for ikke bryter reglene.
 

DeletedUser

Guest
De aller fleste klarer å ta byer med bruk av 4 adelsmenn - det er kun i enkelte tilfeller hvor en femte må brukes for å ta over byen. Regelen gjelder for 4 kommandoer (tog og fakes), men om du likevel velger og sende 5 adelsmenn så er det din jobb og sørge for at dem ikke bryter reglene. Dette betyr at du har mer å passe på da du først har 1-4 adelsmenn og 2-5 adelsmenn du skal sørge for ikke bryter reglene.


Jeg vet ikke om du har fulgt med her i utviklingen på samtalen Dakapo, for det er jo det hele poenget mitt når jeg startet diskusjonen om dette temaet... Altså at reglene dere har/håndhever i dag favoriserer de som velger og ikke sende "fulle" tog.



For ordens skyld - føler det er flere spm stilt her som ikke er blitt besvart
 

DeletedUser

Guest
Dette har forsåvidt aldri vert et problem før, og jeg forstår egentlig ikke helt hva som er problemet nå. De fleste sender nok ikke akkurat 150 ms tog, det tviler jeg sterkt på.

Gi meg konkrete spørsmål så skal jeg se om jeg kan svare på de.
 

DeletedUser

Guest
Trenger litt klarhet i dette :)

I tillegg så omhandler dette også alle angrep eller forsvar bestående av 4 kommandoer (også kjent som tog) som er sendt i et tidsrom som er mindre enn 150 ms (millisekunder). Alle andre retningslinjer i regel § 10) Boter og skript må også følges.

Eksempler:
Det er lov å koordinere dine angrep fra forskjellige byer, eller fra den samme byen, for å LANDE til hvilken som helst tid.
Det er ulovlig å sende 4 kommandoer etter hverandre på mindre enn 150 ms.
Eksempel: Å sende angrep fra ulike landsbyer til forskjellige tider for å angripe på samme tid er lovlig.

Mine spørsmål:

1. Situasjon. du har 2 byer som ligger foreksempel på hver sin side av byen du har tenkt til å adle/angripe. Byene du skal sende ifra har også like lang distanse til byen som skal angripes.

- Kan du da sende toget ifra to byer og komme under 150ms. Du vil altså da sende troppene til samme tid og få samme treff tidspunkt.


2. Gjelder 4 kommando regelen for angrep imot en by eller gjelder den som helhet. Kan du foreksempel sende 4 angrep på under 150ms men imot forskjellige byer?


Trenger egentlig ja/nei svar.

takk på forhånd

JP
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Trenger litt klarhet i dette :)



Mine spørsmål:

1. Situasjon. du har 2 byer som ligger foreksempel på hver sin side av byen du har tenkt til å adle/angripe. Byene du skal sende ifra har også like lang distanse til byen som skal angripes.

- Kan du da sende toget ifra to byer og komme under 150ms. Du vil altså da sende troppene til samme tid og få samme treff tidspunkt.


2. Gjelder 4 kommando regelen for angrep imot en by eller gjelder den som helhet. Kan du foreksempel sende 4 angrep på under 150ms men imot forskjellige byer?


Trenger egentlig ja/nei svar.

takk på forhånd

JP

Er samma kva by du sender frå:
Det er ulovlig å sende 4 kommandoer etter hverandre på mindre enn 150 ms.
 

kenlar

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Er samma kva by du sender frå:
Det er ulovlig å sende 4 kommandoer etter hverandre på mindre enn 150 ms.

Dersom dette er ulovlig så må man vel omformulere reglene litt for da dreier det seg om alle kommandoer som vil være under 150 ms. Personlig så har jeg hele tiden tolket reglene slik at det er snakk om et sammenhengende tog (tog= 4). For at det skal kunne være sammenhengende så må avreise punktet være likt samt målet må også være likt.

Dersom man sender 2-3 angrep på under 150 ms fra by A mot by C, samtidig så sender man 2-3 angrep på under 150 ms fra by B til by C så vil man omgå reglene. Dette blir to forskjellige angrep men mot samme mål.

Men generelt så føler jeg at dette er regler som har så store rom for tolkninger i øst og vest så det bør komme en klarhet i det så vi slipper slike spørsmål hele tiden.
 

DeletedUser

Guest
de fleste kan dytte seg ned til 150 ms ved å forandre tastatur/ browser instillingene sine, med mindre de spiller på telefonlinja og med windows '98 o.o

Er faktisk ekstremt irriterende for de av oss som spiller på både .net og .no at .no skal ha egne regler på tog hastighet, ettersom jeg må forandre tastatur instillingene mine vær gang jeg skal sende et .no tog for å ikke få en haug med ulovlige tog.. Argumentet at innføringen av denne reglen vil føre til at gode spillere overkjører de mindre gode er egentlig ikke veldig sterk, ettersom de bedre spillerne mest sansynlig vil overkjøre de mindre gode samma om de får lov til å sende 150ms tog eller må sikre seg ned på 300ms tog, ettersom det etter min erfaring er få som kan snipe et 300 ms tog men ikke klarer et 150 ms et..

I tilegg lagde mr. G&W en veldig fin post på hvordan man sender/ sniper tog på 150 ms for kort tid siden, så ettersom teamet i det siste har nevnt at de vil ha flere av ingame spillerne til å bli aktive på forum, er vel det å sende et "newsletter" ala det CM på .net gjør med en link til 150ms-tog guiden være en fin måte å introdusere spillere til de mer produktive sidene av forumet?
 

Gunnar Gås

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
142
Så jeg kan altså sette opp fire faner fra to byer for å angripe en by som ligger midt imellom disse to byene og sende dem ut på mindre enn 150 ms siden jeg sender fra to forskjellige byer istedenfor en?

Trodde meningen var at man ikke skulle få lov til å gjøre 4 kommandoer på 150ms jeg...

Fint om vi får litt enighet i dette fra teamet, for jeg har noen tog jeg skal sende en dag :)
 

DeletedUser

Guest
Så jeg kan altså sette opp fire faner fra to byer for å angripe en by som ligger midt imellom disse to byene og sende dem ut på mindre enn 150 ms siden jeg sender fra to forskjellige byer istedenfor en?

Ja dette kan du gjøre og det er lovlig.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp