Forbedringspotensiale og framtid for .no

DeletedUser

Guest
Alle kan registrere seg her, såklart, men med en gang du trykker på knappen "Registrer", så godtar du med en gang InnoGames sine forumregler, og da frafaller Ytringsfriheten.

Det har du helt rett i, fordi det er InnoGames som eier hele sulamitten her derfor går alt på deres vilkår, men det forandrer ikke på at dette er et offentlig forum. Det er privateid, men offentlig.
 

DeletedUser

Guest
Moderatorene kan vel strengtatt gjøre akkurat det som måtte passe dem å gjøre, så lenge dette er en privat eid server.
Dersom jeg starter en privat server kan jeg neppe gjøre som jeg vil med den sålenge det involverer andre personer, det har jeg vanskelig for å tro. Men dette er langt off topic, så tror vi lar den ligge....
 

DeletedUser

Guest
Ok, nå begynner jeg å bli litt forvirret her:eek:

På forumregler står det:

Norsk Lov
Forumet følger norsk lov, dvs at alle tråder eller poster som bryter med norsk lov ikke er tillatt



Innogames har sålangt meg bekjent ikke noen forpliktelser ovenfor den norske lov da den strengt tatt ikke engang er lokalisert i norge

Hvilke av disse to uttalelsene skal jeg forholde meg til? Eller misforstår jeg noe nå?:confused:
 

DeletedUser

Guest
Men jeg tror mye av overtrampene på forum kommer av feil motivasjon hos modsen. Hva er det egentlig som motiverer spillere til å søke som moderator? Er det
  1. et genuint ønske om å sørge for ro og orden i et hyggelig miljø,
  2. for å kunne utøve makt over andre,
  3. vise at de er kul og virkelig er noe, eller
  4. for å sette på plass spillere de misliker?

Heisann.
Jeg vil ta meg friheten til å svare på denne siden du så fint spør. Er nok mange som spør seg selv om hvorfor de ønsker å jobbe som moderator før de søker. Jeg for min del måtte nesten bli pushet til å søke. Husker for litt over 2 år siden at det ble lagt ut annmodning for oss spillerne til å søke seg til teamet. Undertegnede tittet innom innlegget flere ganger om dagen, men følte kanskje ikke at jeg var klar for å bli dømt opp og ned for hvert skritt jeg tok om jeg var heldig å få jobben. Med å si bli dømt så mener jeg at jeg som ny, aldri vært borti systemene vi bruker før og brukere som ikke tolererer det minste feil av en som aldri har gjort noe lignende. Trust me, jeg veit hva jeg prater om - var tross alt spiller og bruker av forumet før jeg søkte og jeg kan ikke si at jeg var så innmari snill jeg heller..

Men jeg søkte og startet som forum-mod i desember 2008. Noe som jeg må innrømme var veldig nytt og lærerikt, men samtidig et rent og skjært lite morro til tider - så har du de brukerne da som sier noen søte små ord som "Tusen takk for hjelpen," som drar deg videre og gir deg nytt giv og smil om munnen. Det er da du veit at du jobber for den rette grunnen - du har gjort noe godt for noen.

Jeg har også fått være så heldig å jobbe som ingame-mod - det har vært som en drøm, fordi du fikk et helt nytt level av system som gjorde at det var veldig mye enklere å hjelpe de som trengte det. Selvfølgelig har det blitt gjort feil opp igjennom - jeg er ikke plettfri, skal innrømme det. Men jeg har lært av feilene mine og til og med hatt mulighet til å prøve å rette opp det man har messet opp.

Tilbake til ditt opprinnelige spørsmål om hvorfor vi velger å bli mods. Det har aldri vært noe spørsmål om makt for meg - det har alltid vært et spørsmål om å hjelpe andre som trenger min hjelp. Jeg har ingen utdannelse som gjør at jeg har mulighet til å søke på jobb som driver med support - så det å kunne jobbe her som en frivillig noen timer i døgnet gjør at jeg får gjort ihvertfall en liten dose av hva jeg elsker. Få spørsmål, ta tak i problemløsninger og virkelig jobbe for at ting skal flyte og gå bra. Men som sagt vi er bare menneskelige og av og til kan ting gå litt over stokk og stein. Men alt i alt så jobber jeg mest her for å få det siste svaret av en bruker som sier; "Tusen takk for den jobben du gjør!:)" Og det varmer like mye hver eneste gang at jeg vet at jeg har gjort noe for noen ;)

Det var alt jeg ville si :)
 

DeletedUser

Guest
Moderatorene kan vel strengtatt gjøre akkurat det som måtte passe dem å gjøre, så lenge dette er en privat eid server.

Din uttalelse her pio, viser det som er typisk for modereringen av dette forumet. Det er moderator som opptrer arrogant og provoserende.

Selv om spillere etter beste evne prøver å opptre respektfullt og med folkeskikk, så får man altså slike svar. Det forundrer meg at dere ikke har fått retningslinjer fra Innogames om hvordan dere skal opptre som moderatorer. Eller har dere det?

En får vel bare prise seg lykkelig over at dere modererer et forum som bare handler om et spill. Det hadde vært atskillig verre om dere fikk ansvar for et forum som betyr noe i samfunnsutviklingen.

Det er imidlertid synd at barn og unge, som det er mange av her, skal bli opplært til en slik maktarroganse.
 

Vv0lv3r1n3

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
8
Jeg lurer litt på om jeg ikke kan prøve meg inn her igjen. Dere skjønner, jeg har et lite dilemma.

For enkelhetens skyld, la oss si at forumreglene gjelder. Men hva hvis teamet har problemer med å tolke disse reglene? Det ville vel være relevant for diskusjonen, ville det ikke? Mitt dilemma er at jeg har allerede kommet med et konkret empirisk eksempel på at dette kan være tilfellet, som en respons til en del av denne tråden som ble tatt opp av en moderator, men ble da straffet for det, og den delen av innlegget ble redigert bort. Når jeg ba om å få sitert den delen av forumreglene som sa at jeg brøt en regel ble jeg ignorert. Fordi moderatoren ikke fant noe? Muligens.

Naturligvis klagde jeg dette inn til PABben. Da fikk jeg som svar en del av regelverket som kun dekker opprettelsen av tråder, ikke innlegg. I tillegg, når emnet blir tatt opp av en moderator virker det på meg som om vi da burde få lov til å peke ut hvorfor det moderatoren sier er, vel, teit.

Så det jeg er usikker på er om jeg burde ta opp alt dette i denne tråden? Det er en stor risiko for at jeg vil bli straffet for det, men samtidig kan det jo være relevant for diskusjonen.
 

DeletedUser

Guest
@Knut Storfot.
Nå er ikke jeg moderator her, så du får skrive til Dem i steden for Dere.

Det som går igjenn hele tiden i slike tråder som dette er at alle skal klage og whine på det som har vært, og det som er.
Hva med å komme med noen konkrete ønsker om hva som bør endres i steden?
Spillere og moderatorer har tydeligvis forskjellige interesser for hva som skal være på forumet, og skal man bli enige om en felles forståelse av dette, så kan man jo begynne med å sette seg inn i den andres forståelse og respektere denne.
 

Scarborough

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
320
Det har du helt rett i, fordi det er InnoGames som eier hele sulamitten her derfor går alt på deres vilkår, men det forandrer ikke på at dette er et offentlig forum. Det er privateid, men offentlig.

Nå begynner dette å bli på grensen til kverulering, og det ønsker jeg overhodet ikke. Men bare for å komme med en siste forklaring til dette temaet.

Nei, det er feil. Dette er ikke et offentlig forum slik alle, inkl meg forbinder det med. Det er offentlig i den forstand at du må ha brukernavn og passord. Ta f.eks et utested da; For å komme inn på et utested, må du fremvise legitimasjon til vaktene. Men om du ikke vil fremvise legitimajson til vaktene, så har du din fulle rett til det, da vaktene ikke har rett til å se din legitimasjon. Problemet er det at Utestedet er privateid, og eieren av utestedet har satt et kriteriet for å komme inn, nettopp å vise legitimasjon. Om du ikke ønsker å fremvise legitimasjon, er det helt i orden, men da kommer du rett og slett ikke inn.

Mange tenker da at dette er rart, siden det finnes lover som regulerer at det er fri ferdsel her i Norge, og at da bryter vakten og eieren loven. Men nei, det gjør dem ikke. Det er eieren sitt utested, og han bestemmer over det han selv eier. De som er interessert, kan ta en smygtitt i Eiendomsretten.

Det samme kan du regne tribalwars.no.com for. Om du ikke fremviser legitimasjon (godtar InnoGames sine kriterier), så vil du heller ikke komme inn. Enkelt og greit. Dette er en privat server, som ja, den er registrert i Norge, men det er InnoGames ine lover og regler som bestemmer her inne, og ikke minst Norges Lover. Problemet er at dette er en privat server, og ikke en offentlig, og da gjelder ikke Ytringsfriheten i like stor grad.

Knut storfot: Om jeg skuffer deg, så beklager jeg det, men jeg vet hvordan jeg skal tolke lover og regler, så om jeg skuffer deg pga det, så beklager jeg at Norges Lover er som de er. Ja, Grunnloven og Norges Lover generelt gjelder her inne, men i en litt mindre grad enn det noen tydeligvis liker. Jeg kommer ikke til å gjenta meg selv, da du kan finne svaret her.

Bangman: Årsaken til at vi ikke gir ut straffeutmålingen her på forumet er fordi det kan bli misbrukt. Jeg tror jeg ikke ville likt om jeg ble straffet, fikk fire dager ban, kom tilbake igjen etter fire dager, og fant ut at hele fiendestammen hadde funnet ut dette, ved hjelp av forumet, og adlet det de kunne av meg på fire dager. Det tror jeg ingen som helst ville likt.
Vi holder straffeutmålingen skjult fordi om en spiller begår lovbrudd, så er det ingen andre den den spilleren det er snakk om som har noe som helst med dette å gjøre, ingen. Om vi gir ut slik info, vil det nærmest være som en offentlig gapestokk, uthenging av spilleren, eller som andre ville kalt det, inkl meg, mobbing av medkommende.
Det siste har du rett i Bangman; Når vi får en ticket, så sender vi en ticket tilbake til avsenderen om at vi har mottatt ticketen og jobber med saken. Du vil aldri få tilbake hva vi har funnet ut, eller hva straffen til vedkommende ble.

Da har jeg fått oppklart en del spørsmål, og jeg gjør ingen oppmerksom på at dette er en privateid server, og at Norges Lover og Grunnloven er gjeldende, men i enkelte tilfeller, slik som Ytringsfriheten, ikke gjelder til sin fulle.

mvh
Scar
 

DeletedUser

Guest
(...)

Bangman: Årsaken til at vi ikke gir ut straffeutmålingen her på forumet er fordi det kan bli misbrukt. Jeg tror jeg ikke ville likt om jeg ble straffet, fikk fire dager ban, kom tilbake igjen etter fire dager, og fant ut at hele fiendestammen hadde funnet ut dette, ved hjelp av forumet, og adlet det de kunne av meg på fire dager. Det tror jeg ingen som helst ville likt.
Vi holder straffeutmålingen skjult fordi om en spiller begår lovbrudd, så er det ingen andre den den spilleren det er snakk om som har noe som helst med dette å gjøre, ingen. Om vi gir ut slik info, vil det nærmest være som en offentlig gapestokk, uthenging av spilleren, eller som andre ville kalt det, inkl meg, mobbing av medkommende.
(..)
mvh
Scar

Min tråd handlet om en liste over vanlige regelbrudd og ca straffeutmåling av disse. Jeg ønsker ikke noe offentlig gapestokk, der spillere/brukere blir uthengt/mobbet. En slags "Velto har gjort "sånn og sånn", og vil derfor bli utestengt i 2 dager. Det er mulig å angripe h*n". Jeg tror heller ikke at det var dette Bangman ønsket seg, så får h*n heller komme inn og rette på meg om jeg tar feil;)
Tro det eller ei, men min tråd var faktisk ment som et positivt forslag til en lettere hverdag for både moderatorer og brukere. Jeg hadde et ønske om at moderatorer og brukere skulle kunne leve litt mer i fred og harmoni med hverandre. Personlig er jeg nemlig glad for at noen gidder å gjøre den jobben dere gjør.:)
 

DeletedUser

Guest
Jeg har et par spørsmål.

Jeg har ikke lyst til å denne serveren til å bli av den typen hvor det er krig mellom
spillerne og teamet, og ikke gjør jeg det heller med det jeg sier nå. Så det skulle
ikke være noe problem, verken for teamet eller for spillerne (og ikke minst meg selv ;):eek:)

1. Spørsmål: Hva er selve domenet for den norske serveren?

2. Spørsmål: Legg merke til at det ikke er én person som diskuterer dette.
Om det ikke hadde vært flere enn en hadde sannsynligheten for at det bare er for å motvirke fremgangen på den norske serveren,
men nå er det flere som faktisk diskuterer saken, og mange er enige. Spørsmålet blir dermed: Er dette for å hakke ned på dere, og/eller
motvirke effekten på serveren?

3. Spørsmål: Dere er avhengige av at det er spillere på serveren, ikke sant? Og dere tjener på at de er fornøyde? Spillerne er kundene deres, og grunnen til at dere fortsatt i det hele tatt er med i et team. Hvorfor prøver dere da å forandre på andres innlegg? Dere er lei av at vi forandrer på hva dere sier.

Hva er vi? Vi har ingen mulighet for å påvirke den norske serverens retning. For meg ser det ut som den er på vei til et sted jeg helst ikke vil bli med til.... En bedre beskrivelse er vel heller i tyskland i andre verdenskrig da nazistene regjerte over store deler av verden.

For et par måneder siden laget jeg en tråd hvor jeg takket for at vi har fått dere som team her. Da hadde vi en "grei" retning. Dessverre gikk vi feil i et kryss, og havnet på en helt annen vei enn den vi kunne ha gått. Spillerne er ikke lenger så mye i fokus som de en gang var.
Riktignok var ikke Totti så spesielt aktiv, men han gjorde jobben sin, og fant fram et bra og hyggelig gruppe som var erfarne og satte det sammen i et team.

I denne diskusjonen har jeg kun sett "de gode gamle kjente" verken PABben elller dakapo, noe som for meg er ganske trist.
Det hadde kanskje vært fint om dere kunne kommet med et par svar? Eller har dere ikke tid til kundene deres?

Kanskje på tide med noe som ikke er skjefting eller noe negativt? :)
Jeg er glad for at dere er i teamet, dere virker positive og erfarne når dere ønsker og vil at serveren skal gå til den riktige retningen
(vi har funnet problemet, det er ikke ofte det er ønsket, men det skjer, og da blir det et hyggelig sted å være!)

Det er mulig at dere mener dette innlegget er et brudd på reglene, men jeg vil bare si en ting:

Jeg forsøker på ingen måte å motvirke effekten på den norske serveren! Jeg har veldig mye imot at denne serveren skal gå til grunne bare på grunn av at to parter ikke klarer å komme til enighet. Da får jeg heller avslutte mine avtaler med alles Innogames spill og tjenster. Slikt styre er ikke noe for meg.

Om dere bestemmer dere for å slette (eller forandre) på dette innlegget, ønsker jeg dere lykke til videre. Alle på den norske serveren trenger det om dette fortsetter. Jeg vil da slutte med TW. Dette er synd grunnet min flotte og hyggelige stamme, men jeg klarer ikke å delta i et slikt "samfunn".

Uansett hva resultatet for meg blir av dette innlegget: Jeg ønsker alle lykke til og håper vi til slutt kommer til enighet! :)

Mvh
Leopold

Edit: Dette er det lengste innlegget jeg har skrevet på det offentlige forumet, kult! :p:D
 
Sist redigert av en moderator:

PABben

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
23
Som det tidligere er nevnt i denne tråden så er vel formålet med denne tråden hva som kan gjøres og ikke hva som har blitt gjort.

Hvorfor bruker ikke spillerne tid på forumet?
1. Forumet oppleves meget rigid
2. Moderatorenes syn er at brukerne er til for dem
3. Infractions deles ut for ting som er uforståelig for de fleste
4. Overdreven sitering gjør postene ekstremt uleselige. Dette forumet har stengt muligheten for å sitere av siteringen. Det er sikkert gjort fordi det ble for lange siteringer etter missbruk av funksjonen.

Hva kan gjøres for å øke bruken av forumet?
1. Følge med i tiden og akseptere språket som det er. Det er f.eks. lov å skrive phet, men å skrive fan er ulovlig. Det første er ikke ett ord, det siste er det.
2. Moderatorene kan veilede brukerne og korriger dem tilbake til topic istedet for å dele ut infractions som er uforståelig for brukerne.
3. Forenkle regelverket og gjør det lettere tilgjengelig. Forumsreglene har stort forbedringspotensiale.

Når det gjelder framtiden for .no så må det til ett løft fra de som styrer for å få til ett bedre spillmiljø.
1. Raskere godkjenning av script.
2. Ett velfungerende supportapparat
3. Få endret stemningen i kommunikasjonen

Siden første post i tråden er det gjort endringer.

Det er nå et bedre system for å godkjenne script, og jobber videre med det for å få en bedre oversikt over hvilke script som er lovlige. Dere finner mer informasjon om det her

Vi har også tatt opp språkbruk og kommet frem til at det her må brukes mer skjønn. Samtidig så er det som oftest bare å fjerne eventuelle ord i en post for at den holder seg til regelverk men samtidig gir mening.

Når det gjelder support, så har vi informert om at man ikke vil bli underrettet om behandling av en sak man rapporterer. Hadde vi gitt den informasjonen videre, hadde det vært mulig å utnytte det for 3.part og/eller den rom rapporterer. Det kan igjen føre til at det kommer flere grunnløse rapporteringer og at kunne utnyttet dette. Ikke misforstå; vi er takknemlige for alle rapporteringer!

Forumreglene vil bli "omskrevet". Målet her er å få frem samme regelverket på en mer forståelig måte. Siden med regler er i dag relativt uoversiktlig og flere regler er diffuse. Vi ønsker ikke å lage regler hvor hver lille detalj må skrives ned, men heller gå i retningen av å lage "retningslinjer". En av dem vil nok være "bruk sunn fornuft og skjønn". Et forum kan ikke reguleres etter konkrete eksempler/regler, så det samme vil stå på vår/moderators side...

Merk at disse endringene er gjort uten innblanding fra meg. Som sagt tidligere; vi følger diskusjoner, men trenger ikke alltid å være med i dem for å ta dem til etterretning.

Når det gjelder kommunikasjonen på forumet og teamets syn, så er nok det desverre delvis kulturen som er blitt på forumet. "Få endret stemningen i kommunikasjonen" skrives det i første post. Mitt forslag må være å tenke at personen(e) du skriver til står på siden av deg. Ville du sagt det samme på samme måten? Vil det komme noe godt/konstruktivt ut av det? Ønsker du å komme frem til noe?

Har dere noen konkrete forslag til hva som kan gjøres?
 

DeletedUser

Guest
Jeg tolker svaret fra PABben dithen at vi har kommet et skritt videre. Leopold synes jeg har et godt innlegg over.
Velto har fått svar på forum.

Videre framover håper og tror jeg at vi får en bedre tone og at alle bidrar til god kommunikasjon. Hvis vi lykkes, vil kreativiteten blomstre, og forumet vil bli en hyggelig opplevelse. Selv om vi noen ganger er uenige:)
 

Vv0lv3r1n3

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
8
Har dere noen konkrete forslag til hva som kan gjøres?

Siden du spør så pent... Så hadde det vært herlig hvis man på forumet kunne få en henvisning til den delen av forumreglene man har brutt når man blir straffet for noe. I hvertfall hvis man spør. Gjerne en del av forumreglene som faktisk dekker det man har gjort. Det hadde vært knall :jhimle:
 

DeletedUser

Guest
Du har helt rett på at vi kan bli flinkere til å vise til regelen som er brutt, men skulle vi glemme det, så er det lov å spørre :)
 

DeletedUser

Guest
I og med at det ikke heter .no lengre, men no.com, så er det ikke norsk lengre. En billig måte å slippe unna?

Uansett. Jeg er glad for at dette viser seg til å utvikle seg til en meget bra diskusjon der også moderatorer er aktive. Pabben nevner at de ikke alltid gir lyd fra seg når de tar saker opp til etterretning noe jeg synes er veldig synd. Vi ønsker å se at dere faktisk er her og leser dette. Først da ser man at man blir tatt på alvor.

Det som går igjenn hele tiden i slike tråder som dette er at alle skal klage og whine på det som har vært, og det som er.
Hva med å komme med noen konkrete ønsker om hva som bør endres i steden?
Spillere og moderatorer har tydeligvis forskjellige interesser for hva som skal være på forumet, og skal man bli enige om en felles forståelse av dette, så kan man jo begynne med å sette seg inn i den andres forståelse og respektere denne.

Dette er bra PIO. Dette bør bli utangspunktet for videre arbeid. Se fremover og kom med konstruktive tilbakemeldinger og forslag. Dette må komme fra begge sider.

Men som sagt så ønsker jeg mer synlige moderatorer når det kommer forslag. Jeg har forståelse for at dere ønsker å se hvordan spillere reagerer på forskjellige temaer, men ikke glem temaene bort ;)
 

DeletedUser

Guest
Når vi snakker om grunnen til at veldig få benytter seg av forumet vil jeg gjerne trekke fram et eksempel. Ikke se på dette som klaging på en enkelthandling, siden jeg mener å bruke dette eksempelet til å se på generelle situasjoner der det samme skjer, dette skjer nemlig hele tiden.

http://forum.tribalwars.no.com/showthread.php?t=12476&page=4

Denne tråden ble stengt helt uten noen grunn oppgitt. Rett før tråden ble stengt var det diskusjon rundt krigen mellom WAW og VA, og fram til nylig fikk vi kun se rapporter som var gode i VAs favør. WAW fikk en god rapport som G&W postet, og Carpe Rectum skrev en humoristisk unnskyldning på den rapporten. Også ble tråden stengt, og den eneste grunnen for det var "Nok er nok". Ikke bare manglet moderatoren grunnlag til å stenge tråden, det er også umulig for de som muligens gikk over streken å vite hva som var galt. Dersom dette er en avgjørelse moderatoren står for er det veldig greit å få vite hva som var problemet og hvilken del av retningslinjene som ble brutt. Slik som en utenforstående ser på tråden er det overhodet ingenting galt, og dersom det er det må det bli påpekt, hvis ikke forsvinner hele poenget med infractions og trådstenging. Dersom dere ikke vil fortelle oss hvordan vi kan forbedre oss er det bare å erstatte infract-knappen med permaban og stenge-knappen med sletteknappen.

Dette mener jeg generelt, da hendelser som dette oppstår over hele forumet til enhver tid.
 
Topp