Julefred? Diskusjon rundt julefeiring og andre høytider

Status
Stengt for ytterligere svar.
Reaksjonspoeng
3
Forsk: Så vidt det er meg bekjent, er butikkene åpne til kl 15 på julaften, slik at du er klar over det ;)

Juleaften. Men det var ikke poenget. Poenget er vel heller at dette er en dum diskusjon.

Kva i alle dagar har åpningstider med tw å gjer? Butikkane er stengt søndagar og. Stenge tw da og? Skal vi stenge alle andre nettsider julafta og? Du ser jo sjølv kor usakleg dette argumentet er...

Det handler vel mer om at juleaften er viktig for folk. Men jeg ser hvor usaklig argumentet er. Prøvde vel egentlig å få en brå ending på diskusjonen med en tøff punchline.:cool: Var ikke meningen at du skulle ta meg på ordet ;)

@Yusuff: Man forskjellsbehandlinger ikke når man gir samme rettighet/problem til alle. Riktignok er det noen som tjener mer på dette enn andre, men flertallet i Norge feirer jul og siden dette er den norske serveren så følger den norske tradisjoner.
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
@Yusuff: Man forskjellsbehandlinger ikke når man gir samme rettighet/problem til alle. Riktignok er det noen som tjener mer på dette enn andre, men flertallet i Norge feirer jul og siden dette er den norske serveren så følger den norske tradisjoner.
__________________


Jo man forskjellsbehandler når man gir en gruppe fredning en tidsperiode de er opptatt og ikke gir fredning til andre grupper når de er opptatt så klart får den gruppen som har fredning kjempefordeler.

De kan jo bare adle den andre gruppen når den er opptatt for de har ingen fredning.

Så dette er forskjellsbehandling,favorisering og stigmatisering i ett hadde ikke regna med det på ett nett spill.
 
Reaksjonspoeng
3
Vi har 17. mai
Vi har påske
Vi har vinterferie
Vi har høstferie

Alle er spessielle for Norge(og noen andre land). På alle disse dagene er butikkene stengt. Du krever vel ikke at Butikkene skal være stengt hver ramadan?

Hvert land har sine høytider. Jul er den viktigste høytiden i Norge.

Litt stort å sammenligne dette med åpningstider, men det er mye det samme.
Alle kan ikke få sin mening oppfyllt. I et demokrati tar man hensyn til flertallet.
 

DeletedUser

Guest
Yusuf:
Huff. For siste gong, den norske jula er ikkje kristen, og å samanlikne det med andre helligdagar for andre religionar er berre tull. Jul er ein tradisjon, og om det er veldig slemt og rasistisk så får det berre vere sånn, vil eg tru ;)
 
Reaksjonspoeng
3
Ingen av min mors foreldre er kristne, men vi feirer allikevel jul fordi vi er fra Norge, og nekter å gi slipp på sjansen til å brenne av 100k på julegaver som vi får tilbake neste år fordi de var så stygge.
 

Bambam

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
13
@Cloyster

Kan ikke se at Yusuf legger trykk på at dette har noe med krisendommen å gjøre, det jeg kan se er han nevner at dette er tradisjoner.. Tror faktisk at han nevner muslimer pga av andre tradisjoner, men hva vet jeg.

Da vi helt klart ikke får andre til å være med på at dette er et spill uten rot i virkligheten, åpner jeg en ny diskusjon i en ny tråd jeg. Gi meg bare noen strakser.

Der vil vi sikkert alle bli enige..
 

DeletedUser

Guest
Yusuf, du drar alt ut av sammenheng...
Uansett, er du virkelig så addicted til tw at du ikke kan klare deg uten å angripe noen i hva, 3-4 dager? av 365 ?

Og btw, mesteparten av folka her inne røyker ikke urt.. Mesteparten av folka som spiller tw er 11-15åringer som garantert har god nytte av julefreden. Noe antageligvis familiene deres setter pris på..
 

DeletedUser

Guest
Ser ut til at denne diskusjonen byrjar å bli nokså repetativ, så i staden for å gjenta det har sagt skal eg heller komme med ein ny brannfakkel:
Viss vi først skal ha julefred, kvifor skal det da berre vere angrepssperre? Kan vi ikkje like godt pause heile tw?
 

DeletedUser

Guest
Dette har som sagt ikke noe med relgion og gjøre ramadaen var bare ett eksempel det går på att alle mennesker ikke er like og att grupper som mener de er normalen bestemmer over de som ikke er som dem.

Det jeg liker med og spille er att alle stiller med like kår uansett om man er fattig eller rik hvilken etnisk gruppe man tilhører eller hvilken relgion man tilhører men sånn er det ikke på TW.no

I spill har alle samme mulighet til og vinne selv om du ikke er A4 menneske og lik alle andre men sånn er det ikke på TW.no

Alle tradisjoner og seregenheter jeg velger og følge i mitt eget liv er mine valg og jeg krever aldri att folk skal innrette seg etter mine valg men det gjør dere på TW.no.

Men her på TW.no krever dere att alle skal følge deres tradisjoner uten og ta hennsyn til att mange ikke har de samme tradisjonene og det mener jeg er grunnleggende feil men dere følger bare vestelige tradisjoner.

Ikke rart Norge ligger i krig hvis det er samme tanke gangen i majoriteten ellers i Norge som inne her er du ikke som meg så får du tåle og svi.

Og ta hennsyn til grupper og gi de ser regler ødelegger da for andre grupper og ødelegger illusjonen om att alle stiller likt på spill.

Hadde det stått på TW.no att dette spillet er tilrettelagt for mennesker som følger "norske" tradisjoner hadde det vert erlig men det gjør det ikke.

Vil ta med att en admin overaskert stort og viser att ikke alle på TW.no er like fordømmende til andre grupper med andre tradisjoner men det er desverre minjoriteten.

Skjønner rett og slett ikke mennesker som mener att deres tradisjoner er viktigere enn fair play i spill er meget skuffet.
 

DeletedUser

Guest
Dette har som sagt ikke noe med relgion og gjøre ramadaen var bare ett eksempel det går på att alle mennesker ikke er like og att grupper som mener de er normalen bestemmer over de som ikke er som dem.

Det jeg liker med og spille er att alle stiller med like kår uansett om man er fattig eller rik hvilken etnisk gruppe man tilhører eller hvilken relgion man tilhører men sånn er det ikke på TW.no

What? Mener du at vi alle er rasister på tw.no? -_-

I spill har alle samme mulighet til og vinne selv om du ikke er A4 menneske og lik alle andre men sånn er det ikke på TW.no

Alle tradisjoner og seregenheter jeg velger og følge i mitt eget liv er mine valg og jeg krever aldri att folk skal innrette seg etter mine valg men det gjør dere på TW.no.

Dette er tross alt en NORSK server.

Men her på TW.no krever dere att alle skal følge deres tradisjoner uten og ta hennsyn til att mange ikke har de samme tradisjonene og det mener jeg er grunnleggende feil men dere følger bare vestelige tradisjoner.

Vi følger ingen.. Og hvorfor sier du vestlige tradisjoner? Julaften stammer ikke fra vesten.. Men biblen, noe som flesteparten i Norge har som tro, nemlig kristendommen. Mener ikke å trakassere andre religioner her.

Ikke rart Norge ligger i krig hvis det er samme tanke gangen i majoriteten ellers i Norge som inne her er du ikke som meg så får du tåle og svi.

Vi er ikke i krig.

Og ta hennsyn til grupper og gi de ser regler ødelegger da for andre grupper og ødelegger illusjonen om att alle stiller likt på spill.

Det ødelegger ingenting. Alle fortjener en pause av og til.

Hadde det stått på TW.no att dette spillet er tilrettelagt for mennesker som følger "norske" tradisjoner hadde det vert erlig men det gjør det ikke.

Det er heller ikke en norsk tradisjon. Flere milliarder mennesker har denne tradisjonen..

Vil ta med att en admin overaskert stort og viser att ikke alle på TW.no er like fordømmende til andre grupper med andre tradisjoner men det er desverre minjoriteten.

Vil ikke si at "vi" er fordømmende heller. Lol.. Hvor får du dette her fra? Det å feire en helligdag som Norge har fulgt i flere hundre år, er vel ikke så galt?

Skjønner rett og slett ikke mennesker som mener att deres tradisjoner er viktigere enn fair play i spill er meget skuffet.

For en dum påstand. Dette er tross alt et spill som skal skape hygge og man skal kunne ha det gøy. Det at det er visse tradisjoner som vi følger, er vel ikke så farlig når det gjelder så få dager i året? Er snakk om 2 dager her altså!

Right.
 

DeletedUser

Guest
Dette er tross alt en NORSK server.

Du påstår altså her at alle mennesker som bor i Norge har samme tradisjoner? :)

Vi følger ingen..

Hvis du ikke har fått med deg det, så handler denne tråden om diskusjon om julefred (på TW) rundt julefeiring og andre høytider. Den tradisjonen flesteparten her inne følger er da å feire jul sammen med familien. Han argumenterer imot at bare fordi flesteparten her inne har det som tradisjon, så burde ikke det gå utover de som ikke har denne tradisjonen, og da kanskje har andre dager i året de feirer.


Og hvorfor sier du vestlige tradisjoner? Julaften stammer ikke fra vesten.. Men biblen

Jeg har riktignok aldri lest hele bibelen, men jeg kan vedde alle byene mine på at verken juletrær, julenissen, rudolf og resten av gjengen er nevnt i bibelen. Den juleaften som de fleste i vårt land feirer stammer desverre ikke fra bibelen, og er heller et resultat av den vestlige verdens tradisjoner er jeg redd.

noe som flesteparten i Norge har som tro, nemlig kristendommen.

I følge DAWN Norge sin siste rapport (de har desverre ingen nyere enn fra 1995) er det kun 5 % av den norske befolkningen som regelmessig deltar på en gudstjenste. Så din påstand kommer nok litt ann på hva man legger i det å være kristen.


Det er heller ikke en norsk tradisjon. Flere milliarder mennesker har denne tradisjonen..

Her motsier du din første kommentar, ganske artig :)
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Flertallet her inne røyker urt skal vi ha fredning den første Lørdagen i mai da for alle urte røykere går da global marijuana marsh og er virkelig opptatt med sin tradisjon.

Det er langt i fra så mange som røyker "urt" her inne, og det burde du da skjønne.

Som jeg sier er det mange dager i året jeg ikke kan spille TW på grunn av tradisjoner men jeg krever da ikke att alle skal ta hennsyn til mine tradisjoner.

Er i mot fredning for att spillet skal vere likt for alle uansett hvilket land man er fra eller hvilken relgion man tilhører.

Spillet er likt for alle uansett hvilket land, hvilken etnisitet, hvilken religion, hvilken hudfarge du har, omså hvilken hårfarge du har. Det spiller ingen rolle hvem du er, du blir behandlet likt. Får en person julefred, får alle julefred. ;)

Rart att ikke alle synes det skal vere likt for alle serlig att de som administrerer spillet lager spesial regler for spesielle grupper og ikke vil ha likhet.

Selvfølgelig ønsker vi å behandle alle sammen likt, og vi gjør det også. Vi lager ingen spesialregler for spesielle grupper, eller spesielle personer, overhodet. Dersom du tenkte på julefreden som en "spesialregel for spesielle grupper" må jeg virkelig si at det virker som at du desperat prøver å kverulrere bare fordi du føler deg urettferdig behandlet - til tross for at julefreden ikke har noe med deg å gjøre overhodet. Julefreden er basert på fellesskapets tradisjoner, ikke spesielle grupper.

Nå begynner også jeg og skjønne hvorfor TW.no mister spillere.

Vi mister spillere fordi vi innfører julefred? Jøss.
 

DeletedUser

Guest
Ehm, what Torquemada and Magic dude said :)


"Å, jul med din glede og barnlige lyst,
vi ønsker deg alle velkommen.
Vi hilser deg alle med jublende røst
titusende ganger velkommen."
 

DeletedUser

Guest
Selvfølgelig ønsker vi å behandle alle sammen likt, og vi gjør det også. Vi lager ingen spesialregler for spesielle grupper, eller spesielle personer, overhodet. Dersom du tenkte på julefreden som en "spesialregel for spesielle grupper" må jeg virkelig si at det virker som at du desperat prøver å kverulrere bare fordi du føler deg urettferdig behandlet - til tross for at julefreden ikke har noe med deg å gjøre overhodet. Julefreden er basert på fellesskapets tradisjoner, ikke spesielle grupper.

Så det du kaller "felleskapets" tradisjoner kommer forann likhet for alle uansett hvordan dette vris kan ingen nekte for att denne "freden" favoriserer de som vil ha pause i julen.

Personelig så driter jeg i om det er fred eller ikke det er prinsippet med og ha regler som kommer visse grupper til gode jeg er i mot det er ikke likhet for alle.

personelig så driter jeg i mennesker som stigmatiserer og dømmer meg for jeg klarer meg men jeg driter ikke i mennesker som stigmatiserer og dømmer andre for alle er ikke like flinke til og ta vare på seg selv.

Personelig så driter jeg i om jeg må bo på gata for jeg klarer meg men jeg driter ikke i ett samfunn som tvinger folk til og bo på gate for folk dør der.

Personelig så driter jeg i att folk trakaserer og dømmer meg PGA hva jeg putter i pipa for de kan ikke stoppe meg men jeg driter ikke i att samfunnet dømmer folk til flere hundre år med frihets berøvelse PGA hva de har i pipa.

Alle mennesker skal behandles likt det er mitt prinnsipp og jeg kommer til og kjempe for det til jeg dør og denne jule regelen er ikke og behandle mennesker likt.

Men folk inne her har vannskelig med og forstå att hvis du pålegger mennesker og følge visse tradisjoner så hever du deg over disse menneskene.

Det er det jeg mener er vestelige tadisjoner ikke jula som noen klarte og tro.

Palestinera følger ikke tradisjona til jødene men det gir vel ikke jødene rett til og isolere palestinera og drive med den etniske utryddninga av de for det.

Eller gir det de rett til det?

Dette er i hvert fall hva du legimiterer med og heve deg over andre og kreve de skal følge dine tradisjoner.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Men jeg skal ikke mase noe mere med det for jeg skjønner att mesteparten inne her ikke skjønner hva jeg mener likevell selv om det ikke skal mye bevisthet til for og gjøre det.

Grunnen til att jeg tok det opp er att jeg ikke kan vere en del av en gruppe som hever seg over andre uansett hvor bra disse menneskene er ellers og selv om de ikke skjønner hva de gjør.

Bruker all min tid utenfor TW på og bekjempe sånne grupper så da er det jevelig ironisk att jeg er i en når jeg spiller TW.

Om jeg velger og forlate TW.no PGA dette eller velger og bli for og bekjempe sånne holdninger her inne er mitt valg og påvirker ingen andre så skal ikke bry dere mer med det.

Så for min del kan dere legge tråd død.

Jeg kommer til og bruke tid på og fordøye dette, sjokkerte meg faktisk.
 

DeletedUser

Guest
Men jeg skal ikke mase noe mere med det for jeg skjønner att mesteparten inne her ikke skjønner hva jeg mener likevell selv om det ikke skal mye bevisthet til for og gjøre det.

Grunnen til att jeg tok det opp er att jeg ikke kan vere en del av en gruppe som hever seg over andre uansett hvor bra disse menneskene er ellers og selv om de ikke skjønner hva de gjør.

Bruker all min tid utenfor TW på og bekjempe sånne grupper så da er det jevelig ironisk att jeg er i en når jeg spiller TW.

Om jeg velger og forlate TW.no PGA dette eller velger og bli for og bekjempe sånne holdninger her inne er mitt valg og påvirker ingen andre så skal ikke bry dere mer med det.

Så for min del kan dere legge tråd død.

Jeg kommer til og bruke tid på og fordøye dette, sjokkerte meg faktisk.

Jeg skjønner hva du mener, men du ser bare på deg selv ser det ut som. Hvor mange snakker du for egentlig? ...
 

DeletedUser

Guest
redd.

I følge DAWN Norge sin siste rapport (de har desverre ingen nyere enn fra 1995) er det kun 5 % av den norske befolkningen som regelmessig deltar på en gudstjenste. Så din påstand kommer nok litt ann på hva man legger i det å være kristen.
:)

Må man gå i gudstjeneste hver eneste søndag for å være kristen nå eller? -_-
Hvis så mange feirer jul, så sier jo det litt.. Gjør det ikke?
 

DeletedUser

Guest
Jeg skjønner hva du mener, men du ser bare på deg selv ser det ut som. Hvor mange snakker du for egentlig? ...

Mange nokk ser jeg på skype og mail men spiller inge rolle hater diskriminering selv om det bare er en som blir diskriminert er det en for mye.
 

DeletedUser

Guest
For det første så er julen opprinnelig en hednisk tradisjon, og ikke en kristen. Dette har jeg dokumentert tidligere i denne tråden. Forkristningen av Norge, samt de juletradisjonene vi har i dag kom på et langt senere tidspunkt. Det er korrekt at kristne innslag ble koblet til julen på et tidspunkt, men dette har vel i de senere årene forsvunnet litt ut igjen.
Jeg syntes derfor vi skal la den religiøse debatten ligge.

Det er også et faktum at omtrendt halve planetens befolkning feirer jul, ut fra tradisjoner. Den bla. muslimske og buddistiske verden er unntaket, og utgjør den andre halvparten, (ca) og har andre tradisjoner enn våre.
Så langt regner jeg med at vi er enige? :)

Tw.no er en server i et vestlig land, som følger de vestlige tradisjonene både når det gjelder høytider og skikker i så måte. For vår del innebærer det også en angrepspause noen få dager i året, under nettopp disse høytidene.
Jag anser det som rent svada at vi skulle hensynta andre skikker eller trossamfunn, i vårt eget land. (personlig er jeg også i mot bygging av moskeer i Norge, men er ikke på noen måte rasistisk for det)

Forskjellsbehandling?
Ja, det kan dette så absolutt være. Når det er sagt har vi da bla. bygget moskeer i Norge, nettopp for å tilfredstille andre trossamfunn. I Saudi Arabia fks, er kirker forbudt.
Dersom vi skulle følge hver enkelt minoritet sine tradisjoner her i landet, så ville vi ikke fått spilletid i det hele tatt, og det fines heller ingen andre spill eller nettsteder som hensyntar alt dette. Nevn et?
Så lenge alle på tw.no blir behandlet likt, så kan det ikke kalles forskjellsbehandling faktisk. Da er det likt for alle, og dette lander egentlig ned på at noen svært få, har et annet syn enn flertallet her, og nekter å godta en lang vestlig tradisjon og de verdier vi har i dette landet.

Det å kjøre temaet om å reskpektere en lokal høytid, innom religioner, rassisme og problemene mellom jøder og Palestinere blir
noe bort i mot komplett idioti, og en totalt usaklig fremstiling.
Det er heller ingen i Norge som blir pålagt å følge juletradisjoner. Riktignok har det blitt noen fri/helligdager av dette, men ingen er pålagt å gi hverken gaver eller feire etter vår tradisjon. Dette gjør nordmenn ut fra egen fri vilje, og tradisjoner.

Dette er ikke spesialregler for en gruppe, men landets, samt vestens verdier gjennom hundredevis av år.
Tw.no er nok ikke rett forum å angripe disse verdiene, dersom man ønsker å kjempe for en endring. Da har man vel rett og slett ikke skjønt en dritt.

At du i tillegg "truer" med å slutte pga dette Yusuf, er noe av det mest dustete jeg har hørt. Respekten for deg falt kraftig nå. Har du ingen respekt for de verdier dette landet representerer og hva flertallet her vil og står for? Det er nedfelt i folkeretten at du står fritt til å ytre dine meninger, og det å forlange minoritetsendringer ut fra eget syn, er også lov. Bare ikke forvent at du vinner frem? Det å true med å slutte pga av dette er passe søkt. Hva forventer du å oppnå? Tror du noen bryr seg om at du slutter i så fall?

Det at folk trakaserer deg (Utenfor tw da antar jeg?) for hva du putter i pipa, er vil ikke så rart siden du med det bryter norsk lov? Å kjempe for en liberalisering av disse "urtene" er derimot fair enough, og det skjer også nå i mange land, men inntil videre så er det da ikke tillatt her i landet. Jeg vil også oppfordre deg til å dempe den debatten og reklamen her inne, ikke minst på grunn av enkeltes alder. Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg, men dette er feil sted å reklamere for dette synet. Det kan jo nesten sidestilles med å "pushe" til barn.

Du har rett i at Norge faktisk er i krig Yusuf. Vi bistår våre allierte i krigen mot terror. Det er vel en annen diskusjon enn julepause på tw.no, og kan vel ikke sammenliknes eller brukes som en årsakssammenheng?

For meg så høres dette ut som et krampeaktig forsøk på å være sivil ulydig? Regler og andres verdier er noe dritt som skal knuses. Har andre noen verdier, så grin til deg noen egne også? Å blande inn weed, religion, krig, palestinere, undertrykkelse, minoriter osv, i en diskusjon om et angrepsvern for et nettspill i våre høytider kvalifiserer til.... Gud vet hva.. Imponert er jeg ikke..

Når du snakker om respekt ovenfor andre yusef, så gå litt inn i deg selv først. ;) Dette var ikke bra.

Det må være lov å diskutere, men hold dette innenfor vettuge rammer da? Nå har det sklidd helt ut, og er totalt ute av proposjoner i forhold til opprinelig tema
 

DeletedUser

Guest
Nå spiller jeg ikke v3, men er ganske sikker på at yusuflinnerud allerede planla og slutte lenge før dette. Han har iallefall tilbydd folk kontoen sin. Så om han slutter etter julefreden ville jeg ikke ansett det som en direkte konsekvens av to dagers pålagt tw-fri. :)

Uansett synes jeg debatten er gått for langt nå. Det er ikke annet enn to døgn uten muligheten til å adle noen. Om man velger å feire jul i disse to døgnene, eller spille et annet spill, er opp til en selv. Det er ingen som pålegger noen å bruke fritimene likt. Så bare se på det som en ferie på lik linje med feirien man få fra skolen. :)
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp