Julefred? Diskusjon rundt julefeiring og andre høytider

Status
Stengt for ytterligere svar.

DeletedUser

Guest
Japp, som familiefar må jeg nok det, og ikke bare i julen ;)

Alle har vel godt av en pause og da passer det vel greit i julen.? ;)

For all del, julefred frå 23. des til 2. jan for min del :)
Men syns ikkje det er rett, berre fordi det passar meg
 

DeletedUser

Guest
Kva er vitsen med unntak i det heile tatt? Er det bra med unntak berre fordi det gagnar fleirtalet?

Joda, var vel egentlig ikke meningen å trekke inn noe religion i det hele tatt. Så jeg er i grunnen enig med deg når du nevner tradisjoner som en god grunn til pausen, men om det ikke skjer så vil nok likevel de fleste av oss gi familien tiden de fortjener og TW får være det det er... Et spill
 

DeletedUser

Guest
Joda, var vel egentlig ikke meningen å trekke inn noe religion i det hele tatt. Så jeg er i grunnen enig med deg når du nevner tradisjoner som en god grunn til pausen, men om det ikke skjer så vil nok likevel de fleste av oss gi familien tiden de fortjener og TW får være det det er... Et spill

Vi er nok ganske enige. Eg og skal tilbringe jula med familie, god mat og skiturar, men eg syns at dei som vel noko anna skal få lov til det. Og ja det er eit spel, om nokon mistar nokre byar i løpet av jula fordi dei vel å prioritere viktigare ting enn tw, så er ikkje det verdas undergang. Om nokon vil bytte pinnekjøtt, ribbe, lutefisk og anna snask mot å få adle nokre ubeskytta byar, så må dei berre styre på for min del :)
 

DeletedUser

Guest
julefred fra 23. des til 2. jan hadde bare vært helt nydelig :O
 

DeletedUser

Guest
Julen skal ikke brukes til tw. Alle vet at man spiller Call of duty modern warfare 2 i jula ;))
 

DeletedUser

Guest
Helt greit att dere ønsker ferie men er ikke enig i att dette skal skje i jula bare fordi mesteparten feirer jul det straffer jo de som har andre tradisjoner.

Det er jo det samme som att jeg skulle kreve dagbonus under ramadan for da kan ikke jeg spille på dagtid og når jeg angriper nattes tid har alle nattbonus men jeg flyr vel ikke til admina og griner og krever dagbonus.

Jeg mister mye byer på dagtid under ramadan og adler de tilbake på natta jeg mister da mye mere tropper enn motstander PGA natt bonus men og vere muslim er mitt eget valg og jeg kan ikke kreve att andre skal innrette seg etter mitt valg.

Det samme er det med jula feirer du jul er det noe du selv velger og kreve da att andre skal ta hennsyn til dine valg synes jeg er feil.

Men vi har jo tradisjoner i og kreve att alle skal innrette seg etter oss i den vestelige verden så regner med att adminna gir julebonus uansett om dette er diskriminerende for andre.

Blir ikke sur eller slutter for det for lever i den vestelige verden så er vant med og bli diskrimert PGA feil hårfarge,hva jeg røyker eller hva jeg tror.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Nå synes jeg dere overdramatiserer alt her. Flertallet i Norge feirer jul, det er derfor logisk å hedre denne høytiden med julefred på TW.

Så enkelt er det.

Mene hva dere mene vil, ingenting vil bli forandret før situasjonen forandres.
 

Bambam

Litt aktiv?
Reaksjonspoeng
13
dommola er vel den med de mest fornuftige innleggen i denne tråden.

At Torq drar inn logikk i dette her ble litt feil i mine ører/øyne. Dette er et nettspill uten forankring i virkligheten, så hvorfor skal vi dra med oss slike tradisjoner inn her?
Hvorfor skal innogames/det norske TW-teamet? bestemme når jeg får spille?

Jeg liker ikke at folk bestemmer over meg på nett:mad:

Og når vi først er i gang, hvorfor tar de da ikke alle høytider som yus. poengterer. Bare fordi de fleste her feirer jul, og ikke faster?

Dette burde virkelig være en sak for de ulike diplomatene rundt omkring, ikke moderatorene.

Hadde dere satt opp noe alla nattbonusen hadde det vært en langt smidigere løsning. Ikke grei den heller i mine øyne, men smidigere.

Mene hva dere mene vil, ingenting vil bli forandret før situasjonen forandres.

At Norge konverterer til islam elns du sikter til her eller? Jeg ønsker å forandre denne situasjonen, hvordan kan jeg klare det?

Jeg kommer trolig til å feire jul laaaangt unna en pc, så det hele er jo en fordel for min egen del. Men det betyr ikke at jeg er enig i denne julefreden.
 

DeletedUser

Guest
nå synes jeg dere overdramatiserer alt her. Flertallet i norge feirer jul, det er derfor logisk å hedre denne høytiden med julefred på tw.

Så enkelt er det.

Mene hva dere mene vil, ingenting vil bli forandret før situasjonen forandres.


amen!!
 

karl petter

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Jeg er helt klart for julefred!! Så slipper jeg å måtte bli adlet på juleaften!! Da for man en pause til å bygge tropper igjen :D

Til alle sammen, god jul!!:D:):p;):cool:

-Halvard
 

DeletedUser

Guest
Med en sånn fred kan jo alle sende alt de har av tropper i angrep rett før fredningen begynner for de rekker jo og bygge de opp igjenn under freden det er rett og slett idiotisk.

Men skjønner jo att dette kommer til og skje så håper moderatorene offentlig gjør på furum når denne fredningen begynner så alle kan benytte seg av det og ikke bare noen innviede.


Håper det ikke dukker opp mange sånne vrier for og ødelegge spillet for elsker TW og vil ikke ha det ødelagt av regler noen finner på og lage.

Blir det påske fredning også?
 

DeletedUser

Guest
Hvis angrepene treffer i freden har det lite å si om de er sendt før freden starta. Troppene besøker bare byen(e) du angriper å kommer tilbake :p
 

DeletedUser

Guest
Bygger adel som F nå med en sånn regel kan jeg ta 20 gråe byer mitt inne i clusteret til dommola og ha god tid til og få opp kirker ,tropper, adel og stakking mens fredningen er.

Alt jeg trenger og gjøre er og time så jeg tar byene 5 minutter før fredning begynner så er jo nytt cluster i boks.

Dette er rett og slett idiotisk.

Tenk på alle de spillerne som ikke bruker felles forum de vil ikke kunne benytte seg av alle mulighetene denne regelen gir og kan bli rimelig tatt på senga.

Dette har så stor innvirkning på spillet så forlanger att admina tar annsvar og sender ut felles mail til alle på TW.no om denne regelen så alle får like muligheter i hvertfall.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Hvis angrepene treffer i freden har det lite å si om de er sendt før freden starta. Troppene besøker bare byen(e) du angriper å kommer tilbake :p

Man sender så klart angrepa så de treffer 5 minutter før fredning kan jo bare hive avgårde alt man har av off og adel man rekker jo og bygge det man mister opp igjenn likevell.
 

DeletedUser

Guest
Det kom ut fellespost med detaljer rundt dette i fjor. Var også akkurat samme protester da, men når alt kom til alt så var det ikke noe kjempe problem for noen med 48 timers pause fra angrep.

Og ja, det var samme pausen til nyttår. Bare sånn hvis ingen har nevnt det. :)
 

DeletedUser

Guest
Man sender så klart angrepa så de treffer 5 minutter før fredning kan jo bare hive avgårde alt man har av off og adel man rekker jo og bygge det man mister opp igjenn likevell.

Tja.. Vanlig game det mao. ;)
Spillet går jo for fullt til angrepssperren settes. Det utgjør ingen forskjell.
Det Glitter beskriver er rett. Etter det tidspunktet kommer troppene bare "på besøk". Hun beskriver også korrekt nyttårsaften, som jo slett ikke er en religiøs markering av noe slag, men en felles fest og markering "world-wide".

Det er etter min mening bra og sunt med disse pausene. ;)
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Jule- og nyttårsfreden vi har her på TW.no er ikke forankret i kristendommen, eller noen religion som eksisterer på vår gode jord.

Jul og nyttår er viktige høytider for de aller fleste i Norge, uansett religion. (Selvsagt er det noen som ikke ønsker å feire jul, men det er da opp til hver enkelt.)

Jul og nyttår er ikke det samme som det var for 20 år siden, det har blitt til en (inter)nasjonal tradisjon, der man tilbringer tid med sine nære og bekjente. Der man hedrer året som har vært, og ringer det nye året inn. Det er en svært viktig og betydningsfull begivenhet uavhengig av religion.

Det er på grunn av dette at vi har julefreden på TW.no. Vi respekterer våre nasjonale tradisjoner, og hedrer dem med fred.

Dersom noen har noen problemer med dette, ber jeg dem ta en titt på seg selv. Hvordan klarer dere å kritisere oss for å ville hedre denne høytiden, når dere så flittig kritiserer oss for å ikke hedre deres høytider?

Jeg må bare beklage på vegne av hele Norge. Vi respekterer at dere har deres religioner, og deres egne tradisjoner. Men inntil den dagen disse tradisjonene blir nasjonale, vil vi nok dessverre ikke ta hensyn til disse. Det at et mindretall av Norge feirer en spesiell høytid, betyr ikke at vi kan stoppe alt av servere opp i denne perioden. Til slutt ender vi opp med å hedre nasjonalsosialismen (nazismen), også, og vi klarer vel alle å se hvor det leder hen.

Kort oppsummert; jule- og nyttårsfreden har rot i de norske tradisjonene vi setter så høyt i vårt stolte rike.

Ha en ellers hyggelig advent videre. :)

- Tom
 

DeletedUser

Guest
Jul er et fellesnordisk navn på den hedenske festen som ble feiret omkring midten av januar. Siden ordet forekommer i ulike varianter i andre germanske språk, går en ut fra at julefeiringen var en fellesgermansk fest. I Skandninavia hadde man minst to slike fester eller blot hvert år, en ved midtsommer og en ved midtvinter.

Det er usikkert hva ordet jul betyr. Det er et flertallsord, og det tyder på at det har vært navn på en rekke fester, dvs. en festperiode. Ordet er første gang nevnt i Torbjørn Hornkloves kvad Haraldskvede som er fra 900-tallet. Der skriver han om å drikke jul. Sagaen forteller at folk kom sammen, og at de brygget øl som skulle drikkes til minne om gudene. Øldrikkingen til gudenes ære ville fremme årsvekst og fred.

De sparsomme opplysningene om den hedenske julefeiringen i Skandinavia, har ført til uenighet om innholdet i nordmennenes jul. Det knytter seg derfor mange forestillinger til julen. Noen mener at festen ble holdt til ære for at solens gjenkomst, at det gikk mot lysere tider. Men en har større tiltro til folketroen og de skikkene som knytter seg til den. Ifølge folketroen var julen en fest som var knyttet til jorddyrkingen. Det var en arbeidsfest i slutten av året. Nå var alt arbeid med grøde og slakt ferdig, og folk kunne vente med vinterarbeidet til dagene ble lysere.

E n rekke kultiske handlinger spilte en vesentlig rolle i juleskikkene. Opprinnelsen til skikken med julebukken mener noen er hedensk. Man slaktet en bukk til jul for å få et godt år. Senere er ordet brukt om en person som gikk omkring i julen med bukkemaske og kledt i en lodden fell.

Klare retningslinjer for julefeiringen kom til Norden med kristendommen. Da ble feiringen markert med faste og humane påbud. I tre uker før jul og i de tretten juledagene skulle det ikke holdes bryllup. Det skulle være stans i alle søksmål, og det skulle gis personlig trygghet (jolagrid) for dem som var forfulgt. Ukene før jul skulle være fastetid. I denne perioden skulle julefreden (jolafridr) gjelde overalt.

Julen var nok en gledelig tid i den karrige hverdagstilværelsen. Da kunne man spise og drikke mer enn vanlig i hjemmet. Dessuten kom folk sammen i denne perioden og arrangerte fester og leker. Det norrøne ordet raumheilagr forteller dessuten at dagene i romjula var hellige.

Tidspunktet for julaften, dvs. Jesu fødselsdag, ble fastsatt til 25. desember. Etter den julianske kalenderen var dette den dagen da solen snudde. I julefeiringen skilte tre hovedtider seg ut: Juledagen (Jesu fødselsdag), nyttårsdagen og trettendagen(hellige tre kongers dag).

Mange av skikkene levde videre, f. eks. den hedenske rituelle øldrikkingen. Nå drakk man til ære for Kristus og Jomfru Maria. I hedensk tid var det tale om et drikkeoffer, men med kristendommen ble øldrikkingen "kristnet". Allerede i de eldste utgavene av Gulatings- og Frostatingsloven ble det påbudt å brygge øl til jul. Der står det at ølet skulle signes (drikkes) til takk fra Kristus og Sankta Maria, til godt år og fred. Denne minnedrikkingen var altså ikke noe brudd med hedensk skikk. Begrepet at drekka jol var det faste uttrykket for julefeiring til ut på 1500-tallet. Julens gud bar navnet Jolne, og det var Odin. Dette navnet finner vi i et skaldekvad som Jolna sumbl. Det betyr Odins rus eller Odins rusdrikk. Øldrikkingen ga menneskene mot til å henvende seg til gudene. Det skulle skje i rus, for da kom man nærmere gudene.

På vinterens mørkeste tid trodde man at de døde vendte tilbake til sine gamle bosteder. Disse menneskene kom sammen i det man kalte Åsgårdsreien. Ordet betyr det farlige følget. Folk tenkte seg at det var en flokk av dødninger som red rundt på frøsende, svarte hester. De kunne rasere husene, spise alt julematen og drikke juleølet. I Åsgårdsreien fantes de menneskene som hadde dødd på en unaturlig måte. Som vern mot gjengangerne ble det malt et svart kors over inngangsdøra og på øltønnene, og det ble lagt stål i kornet. Kirken forklarte denne ferden med at dette var mennesker som var i en mellomtilstand før de fikk den endelige dommen. Men mange av de døde som "gikk igjen", var fredelige. Det var helst forfedrene som var hauglagt nær gården, og som hadde dødd på en naturlig måte. Skikken med å la lys brenne julenatten, og la mat stå fremme på bordene skriver seg fra at disse "gikk igjen". Sengene lot man stå tomme slik at de døde kunne bruke dem, og så la man selv lå på gulvet.

En lignende ferd som Åsgåprdsreien var lussiferden. Opprinnelig har den ikke sammenheng med de middelalderske legendene om Sankta Lucia, og som er knyttet til 13. desember. Den gamle norske lussi kan sammenliknes med en kvinnelig demon. Hennes hovedoppgave var å straffe dem som ikke hadde alle juleforberedelsene til rett tid.

Åsgårdsreien og lussiferden er eksempler på at overtroen var sterk blant folk lenge etter at kristendommen var innført.

Mao..: Vi skal drikke, ikke spille :D
 

DeletedUser

Guest
Jule- og nyttårsfreden vi har her på TW.no er ikke forankret i kristendommen, eller noen religion som eksisterer på vår gode jord.

Jul og nyttår er viktige høytider for de aller fleste i Norge, uansett religion. (Selvsagt er det noen som ikke ønsker å feire jul, men det er da opp til hver enkelt.)

Jul og nyttår er ikke det samme som det var for 20 år siden, det har blitt til en (inter)nasjonal tradisjon, der man tilbringer tid med sine nære og bekjente. Der man hedrer året som har vært, og ringer det nye året inn. Det er en svært viktig og betydningsfull begivenhet uavhengig av religion.

Det er på grunn av dette at vi har julefreden på TW.no. Vi respekterer våre nasjonale tradisjoner, og hedrer dem med fred.

Dersom noen har noen problemer med dette, ber jeg dem ta en titt på seg selv. Hvordan klarer dere å kritisere oss for å ville hedre denne høytiden, når dere så flittig kritiserer oss for å ikke hedre deres høytider?

Jeg må bare beklage på vegne av hele Norge. Vi respekterer at dere har deres religioner, og deres egne tradisjoner. Men inntil den dagen disse tradisjonene blir nasjonale, vil vi nok dessverre ikke ta hensyn til disse. Det at et mindretall av Norge feirer en spesiell høytid, betyr ikke at vi kan stoppe alt av servere opp i denne perioden. Til slutt ender vi opp med å hedre nasjonalsosialismen (nazismen), også, og vi klarer vel alle å se hvor det leder hen.

Kort oppsummert; jule- og nyttårsfreden har rot i de norske tradisjonene vi setter så høyt i vårt stolte rike.

Ha en ellers hyggelig advent videre. :)

- Tom
Tom i kursiv :)
Dersom noen har noen problemer med dette, ber jeg dem ta en titt på seg selv. Hvordan klarer dere å kritisere oss for å ville hedre denne høytiden, når dere så flittig kritiserer oss for å ikke hedre deres høytider?

Verkar som du missforstår veldig mykje av argumentasjonen her. Poenget er ikkje at vi vil ha freding under andre religiøse høgtider, poenget er at vi ikkje vil ha freding uansett.

Jul og nyttår er ikke det samme som det var for 20 år siden, det har blitt til en (inter)nasjonal tradisjon, der man tilbringer tid med sine nære og bekjente. Der man hedrer året som har vært, og ringer det nye året inn. Det er en svært viktig og betydningsfull begivenhet uavhengig av religion.

Det er på grunn av dette at vi har julefreden på TW.no. Vi respekterer våre nasjonale tradisjoner, og hedrer dem med fred.


Ja, jul er ein trivelig tradisjon, og folk burde bruke jula på å vere med familie og vener, det er eg heilt einig i. Men eg er sterk ueinig i at tw-teamet skal ta dette valet for oss. Dette burde vere eit val kvar enkelt tar.
Så klart ønsker eg ikkje å bli angripe medan eg feirer jul og nyttår, men dette kan lett løysast med diplomati.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp