Musikk Tråden!

DeletedUser

Guest
Stiller meg bak Lord Dark når det gjelder både metal og Skrillex :grin:

Når det kommer til musikk, så er det mye metal og rock det går i. Iron Maiden, HammerFall, Helloween, Anthrax, Manowar, AC/DC, Slipknot, Nickelback, Skillet, Bullet For My Valentine, Metallica, Black Sabbath, Bon Jovi, Amaranthe, Bloodbound, Chronology, Default, Dope, Shinedown, Sonic Syndicate, Iced Earth, Whitesnake, Savage Circus, Fates Warning, Gamma Ray, Green Day, Guns 'n' Roses, Kiss, Sentenced, and the like. I tillegg har jeg mange artister jeg har bare 1 eller 2 sanger av og omtrent ikke har hørt noe på, de gidder jeg ikke nevne. Og så har jeg noen jeg ikke nevner for at dere ikke skal le av meg... :flau:

Må innrømmes at jeg var innpå iPoden og sjekket hvilke artister jeg HAR før jeg postet dette... Om jeg hadde tatt alt sammen etter minne hadde nok listen blitt en del kortere, for å si det sånn. Men alle de er grupper som jeg har hørt mye på, og de fleste har jeg mye musikk av :)

Noen som har noen tips til musikk i denne sjangeren, eller?
 

DeletedUser

Guest
Breaking Benjamin - The Diary Of Jane
Sist jeg sjekket hadde jeg ikke så mye sansen for Breaking Benjamin, men kan se om jeg liker :)

Blaze Bayley - The Man Who Would Not Die
Liker ikke Bayley av prinsipp. Å erstatte Dickinson var den største tabben Maiden noensinne gjorde, etter min mening. Har fått fyren i vrangstrupen. Sorry.

Bruce Dickinson - Tattooed Millionaire
Igjen, Dickinson skulle aldri forlatt Maiden. Har ikke sett noe av bare ham, men verdt et forsøk ^^

Black Veil Brides - Set The World On Fire
Ligner den av noe tilfelle på Set The World On Fire med Symphony X?

Skal sjekke ut resten også :)

Har forresten hørt litt videre på noen andre artister... Lostprophet, Disturbed og Godsmack... Det virker lovende :wink:
 

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Bayley er nok ingen stor metal artist etter min meining, men greit nok. Og det var ein stor tabbe å bytte ut Bruce ja. Heilt einig! Albuma The X Factor og Virtual XI var totalt fiasko, hadde det ikkje vore for sangane Como Estais Amigo og The Clansman. Du kan sei kva du vil, men på dei to sangane eiger Bayley ;) Songen får liksom meir "kraft" når Bayley synger den :)

Når det gjelder Dickinson, kan eg anbefale songane:

- Tears Of The Dragon
- The Tower
- Acoustic
- Darkness Be My Friend
- Broken
-Silver Wings

Beklager for at eg ikkje refererer til Youtube eller noke, gidder ikkje :p

Men om du likte noken av dei eg nevnte, send meg ein PM her på forumet (Eller skype, lordbrokson). Har fleire som er vert å nevne, men som eg ikkje gidder å nenve :)
 

DeletedUser

Guest
Hørt The Clansman, syns den var OK... Men fremdeles ikke helt på det nivået jeg hadde ønsket meg av Maiden :/

Kommer med kommentarer på PM når jeg er ferdig å høre :)
 

DeletedUser

Guest
I mine ører er den musikken der ikke annet enn mannfolk som liker å sminke seg å skrike høyt et satanistisk banneord, jeg kan enkelt og greit ikke fatte at det går an å høre på slik musikk.

Det som irriterer meg mest med jb er, ja tar foreksempel når låten "pray" kom ut. Da hørte du komentarer som "Åhh, hvordan går det an å hate en gutt som bryr seg så mye, bare hør på denne sangen" Feil. Han sang den sangen, men det er de som skrev sangen som burde få creeds for det.

Alle får ha sin egen musikksmak, så er det sagt.
 

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Sant som du seier! Det er låtskriverane som burde få skryten, ikkje JB. Men det der er jo ikkje nytt. Låtskriverane trenger ein med fint tryne og songstemme, dei tjener fett med cash på dei eit par år, so forsvinner artisten og låtskrivarane får seg eit nytt fjortiss idol :)

Men det med sminken, det har med image. Sjå godt etter på dei linkane eg skreiv. På 2 av dei er det oversminka band. Alle dei andre har sitt eige image. Og om du høyrer godt etter på songane, vil du fort skjønne at det ikkje er satanistisk banning, som du kaller det, dei synger om. Og "skrike"? Aner du kor god utdannelse innen musikk svært mange metal artister har? Det er sjukt få som faktisk har stemmer som metal artistane.

Det er det som er gale med dagens samfunn. Alle trur at Metalheads er voldelige folk som sminker seg og er satanister heile gjengen. Emoer er folk som sitter å griner, går i svart og kutter seg sjølv. Artister som JB, Jonas Brothers og 1D er følsomme gutter som skriver tekster om kor mykje dei bryr seg om jenter sine følelser. Punkere er natzier alle mann, som går i stygge kle med skrikande farger og hanekamm. Alt er berre so sick feil med synet på musikk og arister. Hadde folk berre skjønt kor feil det er...
 

DeletedUser

Guest
Selvfølgelig, det er kun fordommer i hue mitt, jeg har hørt og lest alt for lite om metal får å kunne utale meg om slikt, men i mine ører er det slik det er. Når det er sagt, det er en sang som jeg virkelig liker når det kommer til metal og slikt http://www.youtube.com/watch?v=pKQ9OtOqpHQ.

Du har forsåvidt rett i det du sier med låtskriverene.
 

janrune

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
118
Kan si meg enig med sunny i mye her. Oversminka mannfolk som skriker er ikke noe man kan kalle "vakkert". Selv om de har hatt d hardt i livet sitt, trenger de ikke å føre tristhet inn i andres liv.

LD er jo, som dere kanskje har merket, ett alsidig musikk mennerske. Greit nok, han hører en del på de oversminka mannfolka som hyler om all dritten de har opplevd. Han om akkurat det. Men han hører også på "vanlig" musikk. Av de linkene han la ut, var d flere sanger jeg likte. "Sarcasme" og "the drug in me is you" tipset han meg om for lenge siden, og selv om de ikke er "glad pop" sanger, gjør de meg glad.
 

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Og "Sarcasm" og "The Drug In Me Is You" er jo framført av det dokke kaller "skrikande mannfolk med sminke" ;) Men til gjenngjeld er det ikkje skikkelig metal, det er meir punk stil. Det er ganske vannskeligt å definere metal, for det er so utruleg mykje :)

Tja, skriker om kor dårlegt liv dei har hatt? Dei færraste gjer nok det. Dei synger om samfunnsproblemer, som oftast. Eller synger for å underhalde, slik som Iron Maiden. Einaste untaket er nok The X Factor, som blei skriven i ei periode der bandet hadde nedgong (Dickinson vart bytta ut med Bayley) og at Steve Harris (Bassist og songskrivar) hadde skilsmisse med kona si.

Rappere, det er dei som skriker om kor fælt liv dei har. Noken gong høyrt ein tekst av Eminem? Og er det liksom ikkje slik dei fleste når fram i musikkverdenen, dei synger om livet sitt, følelser, erfaringer og situvasjoner folk kjenner seg igjen i? Eminem hadde aldri blitt stor om han ikkje hadde hatt noke å synge om. Og barndomen hans saug, so han har noke å synge om ;) Ergo, det er nøkkelen bak hans suksess! :D

Men som du seier Janrune, eg høyrer på ein god del musikk ja. Ganske stort spekter :)
 

janrune

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
118
De sangene er det vi kaller "euro pop".... selv om bandene sikkert er amerikanske

Må beklage om jeg tolket skrikingen feil. Vanskelig å forstå va de egentli "synger" om
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
Mitt motto innen musikk er: Dersom du ikke har hørt noe metal du liker, har du hørt feil metal.
Eller noe sånt.

Faktum er at ikke alle metalgrupper er oversminket, ikke alle har skrikende vokalister, langt fra alle har bråkete sanger med kaotisk fremført musikk, jeg har hørt relativt få metal-låter der banning spiller en sentral rolle, langt fra alle metalartister er satanister, og ganske mange av låtene jeg hører på er faktisk veldig dype, jeg ville påstått at en del er dypere enn mye av det JB synger også.

En ting skal jeg bare ha sagt. Om man i utgangspunktet har fordommer mot metal, ikke hør på Manowar, Dope, Exodus, etc, og ikke les kommentarene på youtubevideoene til Before I Forget og Psychososcial med Slipknot. Det er sikkert flere andre ting som er off-limits også, men disse er de jeg har merket meg spesielt. Dersom man vil ha ordentlig musikk, hør på Maiden, HammerFall, Helloween og lignende. Det er ikke skriking (hvis ikke du regner med Di'Anno-perioden til Maiden og de to siste albumene før Dickinson sluttet, men teknisk sett er ikke det skriking men synging med skarp stemme). Du kan høre musikken, det finnes rolige sanger, og dersom du gidder å legge merke til det, så er faktisk musikerene ekstremt dyktige (som forresten gjelder veldig mange andre metal-grupper også). Jeg har ikke funnet banning i tekstene enda, og regner ikke med å finne det.

Mange (de fleste? alle?) av sangtekstene er dype og har en mening. Maiden skriver ofte låter basert på faktisk historie. Eksempelvis har vi Paschendale og Brighter Than A Thousand Suns. Paschendale handler om et slag i en eller annen verdenskrig (enten første eller andre) og Brighter Than A Thousand Suns omhandler skapingen av atombomben og konsekvensene av det. Den kan kanskje tippe litt over på samfunnsproblem-delen som Lord Dark snakket om? Ellers har de veldig mye som er basert på eller inneholder elementer fra historiske hendelser, religion, fiktive historier, og mye annet. Hele musikken er beint igjennom fantastisk. Når det gjelder Helloween og HammerFall, så skriver de om litt av hvert, jeg har ikke satt meg like nøye inn i om det er noe tematisk system i tekstene, men jeg vet at Helloween har hatt noen religiøst inspirerte låter, iallefall. Eksempelvis Why?, jeg ville nærmest kalt det en klagesang til Gud :tunge:

Hvis vi ser på den delen med å "synge om hvor elendig liv man har", så kan dere ikke si at de fleste metal-grupper er så veldig mye flinkere til det enn alle andre musikksjangrer. Rap er verre, det er iallefall klart. Emomusikk, kanskje litt? Men å skrive noen litt negativt stemte låter er ikke nødvendigvis et kjempeminustegn i boka, er det? Eksempelvis er det mange som synger om kjærlighetsproblemer. Det skal jo litt til å unngå en litt negativ tone i dem. Men jeg vil ikke si at det er å hyle om at man har et elendig liv, selv om man skriver noen slike sanger. Og faktum er at man slett ikke trenger å ha hatt et elendig liv for å skrive sang om det. Selv om de aller fleste sangene antakelig er blitt inspirert av noen som HAR hatt det ganske kjipt opp gjennom tidene.

Det er blitt sagt at "metal handler bare om hat". Det er slike utsagn, backet opp met et par gode eksempler, som skaper fordommene mot sjangeren, i tillegg til det imaget metal-artister og metal-fans ofte sprer rundt seg. Jeg er uenig i utsagnet. For at det skal stemme ville jeg modifisert det til "NOE metal handler bare om hat". Jeg kan blant annet trekke frem Whitesnake. Det var en gruppe som i en periode var klassifisert som et metal-band. Rundt halvparten av sangene deres har enten ordet "love" i tittelen eller som tema. (Selv om det skal innrømmes at i perioden de var "metal" så fokuserte de en smule mer på sex... :flau: ) Metal er veldig mye mer enn hat, menn i mannen-med-ljåen-masker eller alt for mye sminke som kler seg i lær og brøler inn i en mikrofon til rabalder i bakgrunnen, negative holdninger, sex, dop, vold, krig, banning, rasisme, satansdyrking og alt det andre de med fordommene kanskje tror. Dersom man velger å fokusere på bare de sidene har man et heller dårlig bilde av sjangeren. Metal er veldig mye mer enn alt dette. Det finnes så mange subsjangre, varianter, forskjeller, at man ikke kan komme opp med en enkel definisjon av hva metal handler om. Det er et veldig vidt spekter. Og som sagt, dersom man ikke liker det man har rett foran øynene, kan man simpelthen snu hodet noen få grader og oppdage noe helt annet :)

Personlig har jeg latt håret mitt gro ut etter modell av metal-stilen. Jeg hører veldig mye på mye forskjellig metal. Jeg er med i en gruppe som spiller tyngre musikk. Jeg har idoler innenfor musikken som spiller metal.
Jeg er ikke satanistisk. Jeg går ikke kledd i bare svart. Jeg har ikke piercinger på de rareste plasser. Jeg bruker ikke sminke. Jeg banner ikke konstant. Jeg bruker ikke rusmidler. Jeg hater ikke alle andre. Jeg har et helt normalt liv i en helt normal verden, og jeg opplever ikke at det å like metal gjør meg til en dårligere person. Jeg syns bare musikken høres tøff ut :wink:

Beklager en lang post, klokka er nå snart kvart over 5 om natta og jeg har ikke sovet siden... 9 om morningen i går? Jeg har litt trøbbel med å begrense meg, så dere får bare luke ut de delene dere syns det er verdt å lese.

Kthx.
 

janrune

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
118
Oj, ja det ble litt langt (930 ord) (rofl)

Etter ett så langt innlegg skal jeg ikke gå inn i detaljer å komme med dumme argument. Men jeg må få lov å si at ekte metall er skriking. Sånn lettmetall som du og LD hører på kan nok vere mer "vanlig" :)
 

DeletedUser

Guest
Jeg har ingen tanker om at du er en av de nei winter, det er lett å skue alle under samme kam om du skjønner. Jeg tror det at i og med jeg har lest alt av pondus bøker å slikt, har jeg bygd meg opp et lite vrangbilde av metall. Jeg sier ikke at jeg kommer til å starte å høre på det, men jeg åpner får å få litt bedre tanker om det, så jeg skal sette meg ned å høre på noen av de sangene/artistene winter og LD har nevnt.

Peace out
 

DeletedUser

Guest
Oj, ja det ble litt langt (930 ord) (rofl)

Etter ett så langt innlegg skal jeg ikke gå inn i detaljer å komme med dumme argument. Men jeg må få lov å si at ekte metall er skriking. Sånn lettmetall som du og LD hører på kan nok vere mer "vanlig" :)

Du skal få lov å si det, men jeg kommer ikke umiddelbart til å være enig... :tunge:

De versjonene av metal som jeg og LD hører på er like mye en del av metalsjangeren som de skrikende versjonene. Growling er faktisk et ganske velbrukt element i mye metal, men det gjør ikke de bandene som ikke bruker det, til lettvarianter. Ta eksempelvis death metal. Det er vel antakelig den metalsjangeren det er MEST "bråk" og MEST "skriking". Muligens er det der du får ideene dine fra? xP Men så kan vi trekke frem power metal, der det nesten aldri er growling i bruk. Jeg hører på power metal, thrash metal, prog metal, heavy metal... flere andre subsjangre også, tipper jeg. Mange av bandene fra alle de subsjangrene synger med clean stemme. De er like mye metal for det om, bare i en annen stil. Som sagt, metal er veldig vidt :)

Ellers, så må jeg jo også få si at growling faktisk kan høres bra ut dersom det blir brukt skikkelig i gode sanger ^^ Og dessuten trenger ikke musikken bli mindre heavy selv om vokalen er det...

@Sunny: For all del! Det var ikke meningen å overtale deg til å begynne å høre på metal! :flau: You like what you like, sånn er det bare. Så ikke prøv å tvinge deg til å like metal... Men om du kommer over noe interessant, kan det jo være du får sansen for det :)
 
Sist redigert av en moderator:

janrune

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
118
Er sikkert death metal jeg har fått mine tanker fra ja :) Må innrømme at jeg ikke aner va growling er, men om jeg forstår d rett er d den skrikinga som blir brukt litt for mye. Jaja, jeg skal ikke legge meg oppi d dere hører på. Er ikke alle som kan like JB (angel)
 

DeletedUser

Guest
HammerFall - Glory To The Brave
Hør på STEMMEN til den fyren. Fantastisk sang.

HammerFall - Hallowed Be My Name
Samme artist, annen sang. Denne er litt tyngre igjen. Men fortsatt ikke bråk, er det? ^^

Helloween - Forever And One
Rolig. Men Helloween har veldig mye rask, intrikat musikk. De er fantastisk gode å spille instrumentene sine, i så måte forguder jeg dem.

Helloween - Anything My Mama Don't Like
Tyngre. Denne likte jeg veldig godt før, iallefall.

Helloween - Paint A New World
HØR på musikken! Det går RASKT! Man er nødt til å innrømme at Helloween kan sakene sine.

Bullet For My Valentine - Hearts Burst Into Fire
Bullet er vel et band som har hatt en del growling i en del sanger. Men denne er jo fin. Det er en halv setning med growling helt på slutten, det tåler dere xD By the way, hør på trommene. Sykt.

Iron Maiden - Wasted Years
Kanskje ikke en av de mest kjente sangene til Maiden (usikker på hvor kjent), men den er ikke dårlig, akkurat.

Iron Maiden - The Trooper
Denne er nok mer kjent, iallefall. Iron Maiden hører til progressiv metal der poenget er å gjøre musikken teknisk utfordrende. Du kan høre det på riffene og soloene. De færreste ville greid å spille dette. Og Steve Harris er rå!

Iron Maiden - Paschendale
Kunne nesten ikke la være å trekke denne frem når jeg nevnte den tidligere :grin: Fantastisk sang, og som sagt er tema i sangen en historisk hendelse.

Anthrax - Madhouse
Thrash metal er kanskje en noe spesiell sjanger innen heavy metal, og det er langt fra alt fra Anthrax jeg liker. Men denne er bra.

Anthrax - Black Lodge
Rolig. Denne er egentlig ganske fin, etter min mening. Pluss at det er den roligste sangen jeg har hørt av dette bandet :tunge:

Manowar - Mountains
Selv om jeg sa at Manowar er "off-limits", så er denne sangen ekstremt fin. Så jeg anbefaler dere å høre den. Slike sanger viser at det faktisk er stemme på metal-artistene! Litt skarp stemme til tider, men veldig bra ^^

Savage Circus - Ballad Of Susan
Fantastisk fin sang! Savage Circus er ekstremt dyktige, det skal de ha. Kanskje ikke akkurat disse instrumentene man forbinder med metal, men de får det til å høres kjempefint ut.

Savage Circus - Of Doom And Death
En god del tyngre. Men musikken er ekstremt fantastisk. Minner meg om Paint A New World, rent musikkmessig. Men vokalen er jo ulik.

Fates Warning - Leave The Past Behind
Fates Warning har vel aldri spilt noe ekstremt tungt noe, bare så det er sagt. Er stemme på denne fyren også. Men uten noen klart definert rytme i vokalen syns iallefall jeg det er vanskelig å følge musikken. Det er min mening, iallefall.

Sonic Syndicate - My Own Life
Sonic Syndicate har en del growle-sanger, men denne er kjempefin. Akustisk, faktisk. Hear it through.

Kunne trukket fram MANGE andre sanger også, men dette er et selektivt utvalg. Har prøvd å inkludere litt forskjellige artister og sanger, unngå sanger med "skriking" og gjøre dette litt variert. Håper jeg har greid det :)
 

DeletedUser

Guest
Er sikkert death metal jeg har fått mine tanker fra ja :) Må innrømme at jeg ikke aner va growling er, men om jeg forstår d rett er d den skrikinga som blir brukt litt for mye. Jaja, jeg skal ikke legge meg oppi d dere hører på. Er ikke alle som kan like JB (angel)

Growling er den skrikingen ja. Death og melodeath er antakelig de sjangrene innen metal som bruker growling mest, men du finner den også i andre stilarter. Eksempelvis har vi Sonic Syndicate, som jeg nevnte, eller Amaranthe, som blander clean kvinne- og mannsstemme og growling. Det sistnevnte, å blande vokaler, kan gjøre sangen helt fantastisk om man bruker det rett. Så growling er ikke helt bak mål alltid heller. Og naturligvis kommer det litt an på hvordan man growler. Noe høres faktisk bedre ut enn andre... :wink:
 

DeletedUser

Guest
Linkin park
bullet for my valentine
three days grace
nickelback
skrillex
eminem
metallica
avenged sevenfold

det er de artistene/bandene jeg finner at jeg hører mest på :)
 

DeletedUser

Guest
haha, hørte på den andre sangen du la ut winter, så begynte jeg å lese vg å plutselig uten å tenke over det begynte jeg å vugge hue frem og tilbake, du har rett i det at dette ikke er noen skrikesanger, de var faktisk ganske behagelige å høre på :D
 
Topp