Musikk Tråden!

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Svært godt skreve du!

For å oppklare litt rundt metal sjangerane. Dette er kva dei fleste trur all metal er. Men Metal er ei forkortning for Heavy Metal. Det er ingen fast beskrivelse av kva metal er, men ein veit kva det er når ein høyrer det. Det er eit sjukt stort spekter, so eg tar med dei mest grunnleggande sjangerane:

Traditional (Iron Maiden, Judaspriests, Manowar)
Thrash (Metallica, Megadeth, Slayer and Anthrax)
Power (Gamma Ray, HammerFall, Blind Guardian)
Progressive (Yes, Rush and King Crimson)
Death (Deicide, Death)
Black (Venom, Bathory, Celtic Frost)
Doom (Black Sabbath, Solitude Aeturnus, Doomsword)
Grindcore (Carcass, Napalm Death, Cannibal Corpse)
Gothic (Paradise Lost, Theater Of Tragedy, The 3rd And The Mortal)
Folk (Skyclad)
Viking (Bathory)
Symphonic (Rhapsody, Emperor, Dimmu Borgir)

Alle dei eg nevner over er "ekte" metal sjangere. Det mange gjer feil, er at dei blander det med andre sjangere. Det er alt for vannskeligt å forklare kvar sjanger, det ville teke alt for lang tid. Men eg kan henvise til ei engelsk side som forklare metal sjangeren svært godt! Ser at eg tok meg vatn over haudet då eg bestemte med for å gjere det :)

Men kort sagt, dei banda som skriker og bruker sminke, er blanding av punk og metal. Dette er nok meir skriking når du kjem ut i sangen. Og forresten, uten å søke det opp, noken som kjenner igjenn vokalisten? Eg veit ken det er, men lurer på om noken andre veit det ;)


haha, hørte på den andre sangen du la ut winter, så begynte jeg å lese vg å plutselig uten å tenke over det begynte jeg å vugge hue frem og tilbake, du har rett i det at dette ikke er noen skrikesanger, de var faktisk ganske behagelige å høre på :D

Håper det forandrer synet ditt på metal litt :)
 
Sist redigert:

Lord dark

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
56
Iron Maiden - The Trooper
Denne er nok mer kjent, iallefall. Iron Maiden hører til progressiv metal der poenget er å gjøre musikken teknisk utfordrende. Du kan høre det på riffene og soloene. De færreste ville greid å spille dette. Og Steve Harris er rå!

Meiner ikkje å skuffe deg, men Maiden er langt ifrå Prog metal ;) Iron Maiden tillhøyrer den meir tradisjonelle metal, rein Heavy Metal.

The Trooper er nok ein av dei mest kjente sangane ja! Men velger å dra fram eit par sjølv, Flight Of Icarus og Dance Of Death. Fantastiske songer, som desverre aldri har blitt lagt stort til merke :) Sjølv har eg ei topp 40 liste over Maiden sanger, men det blir nok kanskje å dra i for dei som ikkje er fans :)
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Swant - Party Machine
MIke Snow - Devil's Work (Dirty South Remix)
Axento - Lego
Wolfgang Gartner - There And Back
Wolfgang Gartner - Redline
Foreign Beggars - Still Getting It ft. Skrillex
Dada Life - Happy Violence


Coldplay - Princess of China (ft Rihanna)
Theophilus London - I Stand Alone
Linkin Park - BURN IT DOWN
Far East Movement - Rocketeer
Fun. - We are young

Young Jeezy - Put On
Public Enemy - harder than you think
+ masse Game og Eminem

Har det siste skoleåret vært på utvekling i Skottland og tatt opp konsert interessen. Har sett mange store artister dette året :)
De jeg likte best var LMFAO (youtube), Far East Movement (youtube), Skrillex (youtube), Game (youtube) og young jeezy(youtube). Det sykeste var uten tvil Skrillex. Ikke at musikken hans nødvendigvis var best, men det var tre etasjer (to etasjer balkonger + stort golv med over 10000 der inne. Han spilte konstant i 3 timer, og det var sjukt til liv!

Det jeg egentlig prøver å få fram, er at om du liker musikk, så er det 100 gang bedre å se artister live. ;)
 

varanior08

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
144
Må si meg enig. Skrillex er brukbar på konsert fordi han lager liv. Klarte selv å komme helt frem til scenen, frykta ei stund for livet mitt :D

LMFAO er å kickass live. Selvom det ble jævlig vått når de tok champagne showers :D Men da hadde vi vært på fylla i 6 timer allerede og brydde oss relativt lite.

Men Tinie Tempah er vell muligens noe av det råeste jeg har sett live noensinne. Måten fyren lagde liv og involverte hele publikum på er helt sykt, har hørdt litt på ham fra før men ikke i noen stor grad. Men live tok det rett og slett av og grenser til uforglemmelig.
 

DeletedUser

Guest
La oss dra på litt ny metall inn i bildet.
Avenged Sevenfold - Almost Easy
Trashed and Scattered
Nightmare(umulig å ikke nevne den)
Natural Born Killer
M.I.A

Bullet For my Valentine - Fever
Deliver Us from evil
Tears Don't Fall
Alone

Trivium - Down From The Sky
In Waves
Built to Fall


Bare å loke litt rundt for dere som ikke kjenner til de litt mer nye metall bandene :)
Mye annet bra fra bandene over.
Må også nevne In Flames, Distrubed, Killswitch Engage, Atreyu, Sonic Sydicate.

Trivium - Down From The Sky


Er selv en storvokst gitarist med sans for trening, så mosh pit på metall konserter er real fun! :D
Har vært på en god del live konserter, men eneste jeg har sett av de over er Avenged Svenefold, enda!
 

-TK-

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
250
Yeh,

Hva er deres meninger om Avenged Sevenfold og Metallica? Svarte emoer eller noe annet? :p
 

-TK-

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
250
Yeh,

Hva er deres meninger om Avenged Sevenfold og Metallica? Svarte emoer eller noe annet? :p

Bah, noen her som missforsto og mente jeg var rasist. Sorry, det var ikke det jeg mente. Tenkte da mer på at de bruker svart sminke, og svarte klær.
 

DeletedUser

Guest
Trur du har gått av banen hvis du syntes de ser ut som Emoer.

De er litt under det normale metall folk med ett sinsykt talent ^^
Og hvis du ser på begge banda, så er det ikke noe særlig til sminke å se noe lengre.
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Meiner ikkje å skuffe deg, men Maiden er langt ifrå Prog metal ;) Iron Maiden tillhøyrer den meir tradisjonelle metal, rein Heavy Metal.

The Trooper er nok ein av dei mest kjente sangane ja! Men velger å dra fram eit par sjølv, Flight Of Icarus og Dance Of Death. Fantastiske songer, som desverre aldri har blitt lagt stort til merke :) Sjølv har eg ei topp 40 liste over Maiden sanger, men det blir nok kanskje å dra i for dei som ikkje er fans :)

Planla å argumentere tilbake, og sjekket wikipedia for å ha noe å bakke meg opp. Det tok brodden av argumentene mine :tunge:

For å klarne litt opp her: Progressiv metal er en sjanger som eksperimenterer med lydene sine i et forsøk på å gjøre dem teoretisk og teknisk utfordrende, dette blir gjort ved å spille komplekse rytmer og ha en mindre "tradisjonell" struktur i musikken (min tolkning av engelsk her er at de bruker vokal og instrument om hverandre i en forening som ikke helt følger de tradisjonelle reglene for rytme og andre komponenter i musikken) (kilde). Fates Warning er et eksempel på progressiv metal, ikke Iron Maiden. Det forklarer blant annet hvorfor det er vanskelig å følge musikken. Vi får trøste oss med at det er meningen.

Til mitt forsvar har jeg sett Maiden bli kategorisert som prog metal, og jeg syns de til dels kan ha element fra prog metal i musikken sin. Det var nok ikke en tilfeldighet at den første gangen jeg hørte musikken til Fates Warning, tenkte jeg... Maiden, anyone? Jeg syns de, rent musikkmessig, har enkelte likhetstrekk. My opinion, anyways. Tror jeg hengte meg opp i "teknisk utfordrende" og "komplekse rytmer"-delen, det passer iallefall til Maiden. Jeg har forresten også sett Maiden kategorisert som power metal, om noen lurer :grin:

Beklager misforståelsen.

EDIT: Om man går inn på denne linken, trykker på cite note 68 og deretter linken som lyses opp får man en link til wikipediasiden av en bok som visstnok skal ha ment at Iron Maiden er et prog metal-band...

En ting med metal er at det er så bredspektret og har så tynne skillelinjer at det kan være vanskelig til nesten umulig å kategorisere musikken inn i riktig sjanger. Så litt av progressiv metal lever nok i Maiden, selv om det kanskje ikke er det de har mest av :wink:
 
Sist redigert av en moderator:

DeletedUser

Guest
Skal jeg virkelig anbefale ett Prog Metall/Rock band vil jeg si Dream Theater.

Må bare nevne sangen deres "Take the time", her der bass'n og litt av gitaren kommer inn med en litt blues og Jazz før de hopper over til noe litt tyngere rock i første Verset etter en rå metall Intro! :D

Dream Theater - Take The Time

Anbefaler helst å søke opp sangen på spotify els.
 
Sist redigert av en moderator:

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
Må si meg enig. Skrillex er brukbar på konsert fordi han lager liv. Klarte selv å komme helt frem til scenen, frykta ei stund for livet mitt :D
Jeg har vært på mange konserter, og på Skrillex ble jeg faktisk litt redd jeg og.

LMFAO er å kickass live. Selvom det ble jævlig vått når de tok champagne showers :D Men da hadde vi vært på fylla i 6 timer allerede og brydde oss relativt lite.
Var bare godt med champagne :) Avkjøling! Var det den nylige/pågående turneen du var på? Isåfall så var jo Far East Movement med også :mehe:
 

DeletedUser

Guest
For å holde det litt moderat får jeg bare nevne de som er på "Top of the Pops" hos meg for øyeblikket.


Marillion - Britisk band, som vel er mest kjent fra perioden da Fish var vokalist. Det er også denne perioden jeg helt klart foretrekker. Fish har et særpreg i stemmen som man enkelt kjenner igjen, og det er vel dessverre muligens et slik særpreg man enten liker eller ikke.
Fugazi, sangen jeg har linket til er nok ikke den mest kjente sangen til Marillion. Det vil nok være Kayleigh og Lavender, som også er to fortreffelige sanger som anbefales på det sterkeste.
For de som liker det litt mer progressive så kan jeg anbefale Grendel, en utmerket sang.


Arjen Anthony Lucassen - Et musikalsk unikum fra Nederland, som til tider ( sånn omtrent hele tiden ) ser ut som en hippie som har benyttet seg godt av den frie politikken omkring narkotiske stoffer i hjemlandet.
For de som ikke ser de åpenbare referansene til noe av hans inspirasjon i tittelen av sangen jeg linket til, Pink Beetles in a Purple Zeppelin, les dere opp på musikk-historien.
Av musikk som er produsert de siste snaue 20 åra ( eller kortere sagt i min levetid ) er det musikken Arjen står bak som troner høyest, uten sidestykke. Siden 1994 har han stått bak prosjekter som Ayreon, Star One, Stream of Passion, Ambeon, Guilt Machine og har nå endelig også fått gitt ut et solo-album tidligere i år.

Siden jeg kommer til å nevne Ayreon for seg selv så må jeg igrunn bare anbefale de andre prosjektene hans, og solo-albumet.


Ayreon - Som nok er det prosjektet av Arjen som jeg hadde valgt dersom jeg kun fikk velge ett av dem. Litt fordi det er det eneste prosjektet som han har gitt ut mer enn to album med, men også fordi det rett og slett er umulig å finne en eneste sang av de utgitte jeg ikke liker.
Til tross for at Arjen selv kunne ha stått for samtlige både instrumenter og vokaler på ethvert av disse albumene, og levert topp kvalitet, er det faktisk overraskende både hvor lite han synger og spiller. Misforstå meg rett, han både spiller og synger på de fleste albumene, men alt av demoer som han har laget kunne vært utgitt og vært fullverdige album ( og da er det stort sett han som står for alt ).
Men at han velger å ikke synge så mye er ikke så merkelig når man ser på hvilke vokalister som har vært med på de forskjellige albumene. Det er igrunn en for både bra og lang liste til at jeg kan starte på den uten å måtte utelate noen fantastiske artister, men den skuelystne kan se her.

Albumene kalles Rock-opera, og hvert album danner en historie. Derfor er det selvfølgelig en liten tanke bak det å høre sangene kronologisk, men de kan også stå veldig bra for seg selv. Det kan også være verdt å nevne at det er en rød tråd gjennom alle albumene.
Det er som følge av de mange vokalistene ( på siste studioalbum, 01011001 var det 17 vokalister som hadde hver sin rolle ) er det et rimelig stort mangfold i i sangtyper, om man kan si det slik. Noe man veldig godt kan høre på albumet sangen jeg har linket til kommer ifra. Fun fact, Fish har rollen som Highlander på det albummet, Bruce Dickinson var også med på albumet ( fun fact for de som like Iron Maiden ).

Selv om samtlige av albumene bugner av talentfulle vokalister har Arjen selv uttalt at han egentlig ikke bryr seg så mye om tekstene i sanger, han vil bare høre på bra musikk. Dette er nok også noe av grunnen til at albumene til tross for tilsynelatende å ha en baktanke, eller budskap, faktisk ikke, ifølge Arjen, har noe budskap.
Arjen har også prestert bragden å IKKE takke broren sin Gjalt i det medfølgende hefte på de fleste albumene, dette skyldes iblant at han har bestemt seg for å ikke takke folk hvis navn starter på "G", eller at han ganske enkelt ikke har nok plass til å fylle inn flere han ønsker å takke.


Joe Satriani - Amerikansk gitarist, som for meg er en av de absolutt beste. Tidligere var han gitarlærer, da blant annet for Kirk Hammett fra Metallica, for å nevne en av de som er best kjent. Om man liker gitar så vil jeg anbefale å sjekke ut Satriani, og G3.
Kan også nevne at han sammen med Chad Smith ( Red Hot Chili Peppers ), Sammy Hagar og Michael Anthony ( begge fra Van Halen ) er med i "supergruppa" Chickenfoot, som også er verdt en liten titt.


Rush - Det beste som har kommet ut av Canada siden, vel, siden alltid. Rush sitt særpreg må være stemmen til Geddy Lee, som til tross for å være best kjent for stemmen sin også er en meget habil bassist. Samtidig har Rush en av de beste trommeslagerne gjennom tidene i Neal Peart ( ikke kun ifølge meg, men anerkjent ). Med to medlemmer som har slikt særpreg har gitaristen Alex Lifeson falt litt bort og glemmes igrunn ofte bort, men han er en fantastisk gitarist, som på mesterlig vis drar inn spansk inspirasjon spesielt på akustisk gitar på flere sanger. For ikke å glemme at han iblant minnet vel mye om Dieter Bohlen fra Modern Talking, noe som igrunn er litt freaky å se på.

Man må vel være såpass ærlig og si at det i hovedsak er ungdommen over 40 som har hørt om og hører på Rush, men mye av musikken dems fra 70- og 80- tallet står seg fantastisk godt. Det er det fra denne perioden jeg selv synes er det beste, og føler Rush har tapt seg litt de senere årene, men synes absolutt de "nye" albumene er verdt å lytte til. En sang som burde høres er YYZ ( instrumental musikk, gjerne også med en drøy Neil Peart trommesolo ), samt 2112 som begge er fantastiske på hver sin måte.


In Vain - Band fra Kristiansand, som har gjort det forholdsvis bra i utlandet ( i samsvar med hva som gjelder for mange metall-band fra Norge ). Selv startet jeg å høre på dem på grunn av en kollega av meg, sant skal sies, han er vokalist i bandet, hehe. Riktig nok synger han svært lite i akkurat den sangen jeg har linket til, men det er deres seneste musikkvideo, så tenke jeg måtte linke til den.
Som kollegaen min sier, dette er musikk for lytteren. Det er ikke musikk som nødvendigvis fenger med første, og ikke er det typisk festmusikk. Men selv synes jeg det er fantastisk musikk, og ofte gir partiene hvor det er "clean vocal" meg ganske enkelt frysninger. Sangen jeg har linket til er fra albumet "Mantra", hvor dem hadde besøk av en indianer fra "over there" som er veldig medvirkende i sangen Wayakin. Deres første album, The Latter Rain, fikk veldig gode kritikker da det kom, med god grunn.

For folk som er i Kristiansands-området 14-15. september kan jeg nevne at de skal spille på Southern Discomfort den lørdagen ( den 15. ), og vil absolutt anbefale interesserte om å prøve å ta turen innom Kick Scene den dagen.


Burde egentlig også nevne band/artister som Erik Norlander, Pink Floyd og Jorn ( Jørn Lande ), men dette her ble mye lengre enn jeg hadde tenkt meg, så det får holde for denne gang.
 

DeletedUser

Guest
La oss dra på litt ny metall inn i bildet.
Avenged Sevenfold - Almost Easy
Trashed and Scattered
Nightmare(umulig å ikke nevne den)
Natural Born Killer
M.I.A

digger smaken din :D

de har ikke en helt emo stil men ganske nært ja :p men de er fantastiske musikere og er verdt og sjekke ut ;)
 

DeletedUser

Guest

DeletedUser

Guest
End of Days er den sykeste sangen jeg har hørt, den gir så mykje mening også! Igrunn litt det samme konseptet som med Illuminati, men det forklarer heller kva Illuminati er.
 
Topp