Ryktebørsen

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Hvorfor er det ikke sammenlignbart? Det er fryktelig bastant å påstå at spillere som har et annet syn enn deg "ikke forstår spillet". Er din måte å spille på liksom fasitsvaret for hvordan spille TW?
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
Seriøst, Jato. Synes du det er rart at hun ble kicket fordi hun hadde søkt seg over til fienden på den måten? At du vrir det til at jeg har fasitsvaret på hvordan å spille TW skjønner jeg ikke. Det er jo på ingen måte det jeg skriver.

Og nei, å søke ny jobb, og å søke en fiendestamme er ikke sammenlignbart.
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Jeg hører du sier det ikke er sammenlignbart, men jeg har jo nettopp gjort en slik sammenligning. Derfor spør jeg hvorfor det ikke er sammenlignbart. Klarer du å begrunne det?
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
Fordi det ene handler om en jobbsituasjon der det er forventet at man ved ett eller annet tidspunkt skal bytte jobb, og der jobbytte ikke sees på som noe galt. Det andre handler om bytte av stammer på et internettspill der man er i krig, og det handler om å, som i Themis sitt tilfelle, fjerne all støtte uten forvarsel, og søke til en stamme som er hovedfienden. Det handler om et ønske om å forlate siden sin i krigen, og ønsket om å hjelpe motstanderen. I din sammenligning vil fiendeperspektivet, og det store konkurranseaspektet være forskjellige.
 

Johnny Knoxville

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
320
Jato Link har helt rett. Det kan faktisk sammenlignes som å søke jobb. Sånn som å søke jobb fra den den tyske hæren til den amerikanske marinen under den andre verdenskrig.
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Jeg er helt uenig med deg - jobbsøknader og stammesøknader er svært sammenlignbart.

Fordi det ene handler om en jobbsituasjon der det er forventet at man ved ett eller annet tidspunkt skal bytte jobb, og der jobbytte ikke sees på som noe galt.
Det er ingenting IRL som tilsier at man skal bytte jobb. Man står fritt til å bytte, men man står også fritt til å beholde samme jobb gjennom hele eller store deler av sin yrkeskarriere.

På samme måte er det ingenting på TW som tilsier at man skal være i samme stamme gjennom hele verdenen. Da ville man alltid blitt låst til den stammen man først blir med i. Tvert i mot er stammebytter ment som en sentral del av det diplomatiske spillet på TW. At du personlig anser stammebytter som galt, gjør ikke automatisk ditt syn riktig. Både IRL og i TW kan man fritt velge om man vil holde seg ett sted, eller bytte beite. Heldigvis.

Det andre handler om bytte av stammer på et internettspill der man er i krig
Slik du argumenterer her kan det nesten virke som om du mener et stammebytte på Tribalwars er viktigere og mer kontroversielt enn et å skifte jobb IRL. Det blir litt dumt, gjør det ikke?

og det handler om å, som i Themis sitt tilfelle, fjerne all støtte uten forvarsel, og søke til en stamme som er hovedfienden.
Jeg skal ikke sitte her og forsvare at man fjerner all støtte uten forvarsel, det er åpenbart ikke en spesielt lojal ting å gjøre. I min sammenligning mellom jobbskifter og stammeskifter har jeg imidlertid distansert meg fra de spesielle tilfeller som foreligger på v24 og heller tatt sikte på en mer generell tilnærming. Så argumenter basert på Themis sine handlinger ingame er egentlig uten betydning; dette handler om holdningen rundt stammeskifter generelt.

Hvis vi først skal snakke om Themis, kan man selvsagt argumentere for at tilbaketrekkingen av støtte neppe kan sies å ha skjedd "uten forvarsel", men snarere følger mer eller mindre naturlig av en pågående konflikt mellom Themis og Origin som har eskalert i ukevis, om ikke enda lenger. Dette vil imidlertid som nevnt være en digresjon fra temaet jeg egentlig tok opp, nemlig at jobbskifter og stammeskifter på generelt grunnlag er sammenlignbart.


Det handler om et ønske om å forlate siden sin i krigen, og ønsket om å hjelpe motstanderen. I din sammenligning vil fiendeperspektivet, og det store konkurranseaspektet være forskjellige.
Er det ikke ofte slik i arbeidslivet at når man skifter til jobb så går man til konkurrenten? En elektriker som får seg ny jobb vil mest sannsynlig fortsette å jobbe innenfor sitt fagområde. Da vil elektrikeren mest sannsynlig havne hos en av konkurrentene til sin tidligere arbeidsgiver. Dette vil etter min mening være høyst sammenlignbart med at man skifter stamme til fiendestammen Ingame.

Når det er sagt, må jeg si meg enig i at store spillere som skifter stamme på .no i de fleste tilfeller vil få større ringvirkninger enn en enkelt arbeidstaker som skifter jobb IRL. Dette henger selvsagt sammen med spillerens relative størrelse i forhold til spillserveren sett som en helhet. Likevel gjør neppe dette jobbskifter og stammeskifter usammenlignbart.

Til slutt føler jeg for å gjøre ytterligere sammenligninger mellom en typisk situasjon i arbeidslivet og en situasjon på Tribalwars, hvor en arbeidstaker eller et stammemedlem har søkt om ny jobb.

I min originale sammenligning har jobb- eller stammesøkeren simpelthen tiet om søknaden. Dersom han får avslag, vil ingen skade være skjedd. Arbeidstakeren vil fortsette i sin jobb, og stammemedlemmet fortsette i sin stamme. Dette er i høyeste grad sammenlignbart.

Også i de tilfeller hvor det kommer for en dag at en arbeidstaker eller et stammemedlem har søkt seg til konkurrenten/fiendestammen vil man kunne gjøre klare sammenligninger mellom de to eksemplene.

Som arbeidsgiver har man i slike tilfeller mange av de samme mulighetene som man har dersom man er stammeleder Ingame. Arbeidsgiveren kan snakke med arbeidstakeren sin og finne ut hvorfor vedkommende ønsket å skifte stamme. Slik kan de sammen finne løsninger på problemene, og dermed bedre situasjonen, slik at arbeidstakeren får ny giv og ny motivasjon til å fortsette i samme jobb som før.

Dette kan man utvilsomt også gjøre som stammeleder. I tillegg kan man som stammeleder selvsagt velge å kaste ut stammemedlemmet som har søkt seg bort. Dette gir stammelederen et ekstra virkemiddel for å løse problemet som en arbeidsgiver ikke har, uten at det ekstra virkemiddelet på noen måte gjør at de to tilfellene ikke er sammenlignbare.
 

snivy

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
32
I min originale sammenligning har jobb- eller stammesøkeren simpelthen tiet om søknaden. Dersom han får avslag, vil ingen skade være skjedd. Arbeidstakeren vil fortsette i sin jobb, og stammemedlemmet fortsette i sin stamme. Dette er i høyeste grad sammenlignbart.

Det er deffinitivt sammelingbart, det skal du ha. Dessverre kan det godt hende at arbeidsgiver velger å gi arbeidtaker sparken, dersom arbeidsgiver finner ut om søknaden. Spesielt hvis det allerede er en konflikt mellom disse to.

Som arbeidsgiver har man i slike tilfeller mange av de samme mulighetene som man har dersom man er stammeleder Ingame. Arbeidsgiveren kan snakke med arbeidstakeren sin og finne ut hvorfor vedkommende ønsket å skifte stamme. Slik kan de sammen finne løsninger på problemene, og dermed bedre situasjonen, slik at arbeidstakeren får ny giv og ny motivasjon til å fortsette i samme jobb som før.

Dette er vel det som hadde skjed hvis arbeidsgiver og arbeidstaker ikke er i noen konflikt og/eller er sammarbeidsvillig til å prøve å løse problemet.

Jeg er deffinitivt enig med deg i at det er sammenlingbart, og at det generelt ikke er noe galt med å bytte stamme. Skjønt i tilfellet til Themis synes jeg ikke det er noe rart at det endte i kick.
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Det er deffinitivt sammelingbart, det skal du ha. Dessverre kan det godt hende at arbeidsgiver velger å gi arbeidtaker sparken, dersom arbeidsgiver finner ut om søknaden. Spesielt hvis det allerede er en konflikt mellom disse to.
Dette blir muligens litt off topic i forhold til Tribal Wars og sånt, men kanskje det er greit å vite for folk... Dersom en arbeidstaker skal sies opp må oppsigelsen være saklig begrunnet. At arbeidstakeren har søkt om ny jobb vil ikke være tilstrekkelig grunnlag til oppsigelse (enten han har informert arbeidsgiveren om søknaden eller ei).

Det eneste tilfellet det kan tenkes at arbeidstakerens jobbsøking reelt sett blir den utløsende faktoren for oppsigelsen, er dersom det allerede foreligger saklig begrunnelse til å si opp arbeidstakeren, men arbeidsgiveren likevel har latt være å si opp arbeidstakeren. I så fall vil ikke det faktum at arbeidstakeren har søkt ny jobb få juridisk vekt, men reelt sett kan det jo være dråpen som får begeret til å renne over, og gjør at arbeidsgiveren sparker arbeidstakeren.

Så vet dere det, til den dagen dere får dere en jobb med en kjip sjef!
 
Sist redigert:

snivy

Aktivt medlem
Reaksjonspoeng
32
Hehe, takk for info :p men det kan vel likevel tages litt tilbake til TW og påstanden din; det er sammenlignbart, men ikke opptill 100% korrekt. Siden arbeidsgivern i TW (leder osv...) ikke trenger noen spesiell grunn til å "si deg opp" :)

Dette er vel fortsatt litt off topic, men men, morsomt med argumentasjoner :)
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
TL;DR: Når polarbear er for bastant, blir Jato Link en kverulant. #Schooled #Lawyered #NotSoBlackAndWhite.
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
TL;DR: Når polarbear er for bastant, blir Jato Link en kverulant. #Schooled #Lawyered #NotSoBlackAndWhite.

Dette her blir faktisk for dumt, Jato. For at det skal være sammenlignbart bør det foreligge en viss overførbarhet. Det er klart det finnes momenter som kan overføres hvis man plukker eksemplene ned til mindre bolker, men generelt sett er det for mange forskjeller til at det er overførbart eller sammenlignbart.

Du drar selv frem kanskje den viktigste årsaken: Oppsigelser er sterkt regulert av norsk lov. Det skal mye til for å si opp noen, og i enkelte yrker er det så å si umulig, med mindre arbeidstaker drikker seg kanakas på jobb, eller går helt bananas. På tw kan man kicke noen fordi de støtter feil fotballag, eller fordi man rett og slett ikke liker navnet til personen. I krig og kjærlighet er alt lov, men som arbeidsgiver får du nesten ikke gjort en dritt. Her på TW kickes det ofte også fordi stammen er full, og fordi man ønsker inn en bedre spiller. Samme type spiller, bare bedre. Det går ikke på arbeidsmarkedet.



Min konkusjon er at du selvsagt kan sammenligne enkeltstående momenter, men på generelt basis er ikke områdene sammenlignbare.

"#Schooled #Lawyered #NotSoBlackAndWhite."
 

Isbjoern

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
147
Hvis du vil fortsette denne meningsløse diskusjonen kan vi ta det på PM, for dette er ikke riktig sted å diskutere dette.
 
Topp