Er helt enig med Magic Dude på dette temaet. Jeg fatter ikke hva Innogames driver med nå, greit nok at de vil tjene mer penger, men når det nå ødelegger såpass mye for spillerene, og da spesielt de i den yngre garde som spillet egentlig er siktet inn for, så kan man jo stille spørsmålet hva de egentlig vinner på dette. En kort boost med penger? Definitivt, en veldig god plan på kort sikt. Hva med lang sikt? Nei, vent, jeg tror ikke Innogames har hørt om akkurat den delen før, for her ser de like langt som jeg gjør frem til PC-skjermen. De ødelegger for seg selv, for sine kunder, og ruinerer store deler av spillet/de serverene som i dag er oppe & man kan bruke PP på denne eventen.
Hva er det Innogames har gjort med spillet sitt? Jeg husker tilbake da jeg startet på TW. Her på .no hadde vi ikke engang massrek script før folk hadde vesentlig store poengsummer, ja, man måtte faktisk gjøre det meste selv uten andre hjelpemidler enn premiumkonto, som forøvrig bare ga deg bedre oversikt /m grupper og litt diverse. Når man faktisk måtte legge ned en jobb i og både utforske spillet, kjempe seg til topps der det er nødvendig med mye arbeid, og lære seg ting som i dag er "automatisk" via en PP funksjon, så var spillet, i mine øyner, mye mer underholdende. Man kunne ikke halvere, benytte scripts i like stor grad eller kjøpe seg til topps. Spillet var tilpasset for både små og store uavhengig av lommebokstørrelsen, der det bare kostet noen kr i mnden på og holde PK gående. Det var en utrolig morsom tid med veldig mange gode minner. Det var på denne tiden Inno fikk med seg nye spillere til det en gang så fantastiske spillet Tribalwars.
Suksess, stigende medlemstall og fornøyde kunder. De fikk hva de betalte for - et veldig godt spill. De siste årene har Innogames ødelagt, ikke bare for seg selv, men kundene sine og selve spillet sitt. Alle PP funksjonene og at de skal "leie" oss gjennom hvordan TW funker ødelegger (alt) av opplevelsen. Så og si alle ønsker og være med i toppen, men når "toppen" blir satt ut fra størrelsen på lommeboken til personene bak kontoene, så er det noe riv ruskendes galt. Jeg husker V1, V2 og til dels V3, og hvor tett det var med 16-20k spillere på en verden. Forskjellen fra rank 1 til 100 var mindre enn hva den er fra 1-10 i dag. Det handler ikke om ferdigheter, hvor lenge man har spilt eller hvor god premade man er i lenger, alt er avhengig av folk som har en stor lommebok. Dette er ikke et spill lenger, det er en drop-in hvor man kaster penger ned i et sort hull og får igjen nada.
Bare for og ramse opp noen få problemstillinger nå på sparket:
* PP funksjoner.
Jeg er generelt i mot PP funksjoner. Så klart, Innogames må da få tjene penger på produktet sitt, men at det går såpass hardt ut over både spill og kunder er over alle vidder. Ting som gir direkte in-game fordeler ved hjelp av PP i form av ressurser, halvering eller redusert byggetid/produksjonstid er funksjoner Innogames burde ta avstand fra. Jeg mener også at det burde bli begrenset med scripts, da det gjør spillet FOR LETT. Om man har noe som gjør alt, hva er det da man sitter igjen med? Jo mer man gjør, til mer blir man knyttet til sin konto og spillet.
* Events
Events er en veldig omdiskutert funksjon. Selv så mener jeg at events kan ha en positiv effekt så sant det er gjennomtenkt(!), testet og tilpasset før den blir sluppet ut live. Man burde ikke ha muligheten til å kjøpe in-game fordeler på events med PP, som foreksempel ressurser. Det er helt bak mål, og ødelegger veldig mye på spesielt de yngste serverene. Events burde bare vært tilgjengelig via arbeid man la ned in-game, samt at det burde bli tilpasset til hver konto ut fra poengsummen(innenfor rimelighetens grenser).
Events har potensial, men måten Inno har benyttet dette i årene oppover er bare helt bak mål. Her straffer de nok en gang spillere som ikke har en stor nok lommebok. Dette blir bare feil, noe Innogames burde sett når de drøftet hvilken event de skulle lage til i år/fjor.
* Adventure
Jeg husker tilbake in the good old days at man måtte utforske ting, og gjøre ting manuelt. Både farming, rekruttering av tropper, renaming av byer, bygging av byer, gruppering av byer, utforsking av enheter, sending på marked, farme inn/produsere ress, ingen halvering av byggetidene, ingen flagg eller annet dilldall for raskere produksjon av enheter m.m.. De fleste scripts var også ulovlige, så det meste måtte man gjøre på egen hand. Noen sier kanskje "uff, så tungvindt", men nei, jeg synes det er mye bedre enn hvordan dagens situasjon er. Man blir mye mer knyttet når man legger ned mer arbeid i spillet, der man ikke kan kjøpe seg til topps. Spillet har mistet den verdien, det er ikke noe mer en ny spiller trenger og utforske, finne ut av eller gjøre på egen hand lenger, både in-game guide, PP funksjoner m.m sørger for at ting skal gå så "smooth" som bare det.
* Tilbakemeldinger fra utviklerene
Spillerene her på .no har lagt frem mange gode forslag, tips og forbedringer til spillet. Mange har også kritisert utviklerene for ting som har blitt gjort/intergrert, og enkelte ting har også blitt implementert i spillet. Alikevel sitter vi her, uten tilbakemeldinger. Ikke et "takk", "ja", "nei" eller noe som helst. Jeg synes det er dårlig. Nok en gang så viser Innogames hvor lite de bryr seg om dere, OM OSS, som spillere. Jeg synes det er trist at Innogames, som tidligere sto så støtt med mange spillere, nå er i fullstendig kolaps på grunn av sin egen udugelighet og arroganse.
* Botting
Med alle funksjonene som nå er i spillet, hva er egentlig forskjellen på en bot og det man kan kjøpe seg til in-game? Jeg kan ta et raskt eksempel på et annet spill som er orientert rundt grinding som også koster i mnden, World of Warcraft. På "WoW" så benyttet jeg bot den siste perioden før jeg nå bestemte meg og slutte i håp om at produsentene skal høre på spillerene sine, og fikse det folk definerer som "broken game". Problemet der er for mange abilities til absolutt alt, at spillet leier deg gjennom hva som man mye heller ville utforsket og funnet ut av alene, og at man kan kjøpe seg opp i både peng og annet diverse. Derfor bestemte jeg meg for at om jeg nå benyttet bot på WoW, så kan jeg jo ta igjen resten uten og sløse med hverken tid eller IRL peng. Jeg gjorde det, jeg fikk både peng og det andre jeg ville ha, men hva satt jeg igjen med? Mest sannsyneligvis like lite som hva de som benyttet peng gjorde, nada. Ingen opplevelse. Spillet mistet meningen.
TW er også et grind-basert spill, og selv med bot beskyttelsen oppe, så tror jeg at det er mange som pr dags dato benytter det for og komme seg "opp og frem". Dette resulterer i at folk, både vanlige spillere og de som benytter bot/program, til slutt gir seg da det ikke lenger er noen opplevelse/verdi i og holde det gående lenger.
______________________________________________________________________________________
Sånn helt oppsumert, så vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Det er bare trist og se på at det spillet, som en gang hadde et enormt potensial, går til grunne på grunn av utviklerene sine handlinger.