17918 spillere - hva skjer og hvorfor skjer det?

DeletedUser

Guest
Hvis han rapporterer deg for å ha sendt passordet er det du som blir straffet lille venn.

Hadde jo ikke sendt passordet om jeg ikke skulle slutte, så det hadde vel ikke gjort skade.
Hva er det med at alle sier "lille venn". Jeg tenker ikke spessielt på meg, men de fleste.. >.<
 

DeletedUser

Guest
OK, først og fremst beklager for at det tok så lang tid. Eg har slitt med ustabilt nett, og har ikkje komme meg på nett lenge nok til å svare skikkelig her.

Det er mange gode poeng som er tatt opp her. Eg skal prøve å svare på alle, men dersom nokon ikkje har fått svar på sine spørsmål må de spørra igjen så skal eg prøve å få gitt svar.

Det virker som om reglane og straffer er det flest lurer på. Som mange veit er reglane våre så godt som direkte oversatt frå .net. Det er to grunnar til dette. Den første er at det er fleire andre versjonar av TW som bruker desse reglane, og eg synes det er greit å vera konsekvent mellom versjonane. Den andre grunnen er at reglane som var her rett og slett ikkje var gode nok. Dei var ikkje klare, dei dekka ikkje alt dei burde dekke, og dei var generelt veldig vanskelig å bruke for ein spelmoderator. I staden for å oppdatere dei litt etter litt ettersom behov oppsto, valgte me (eg og totti) å oversette frå .net, der reglane er utvikla over 3 år, og skal dekke det meste.

Når det gjeldt straff bruker me også retningslinjene frå .net. Det gamle teamet hadde ingen retningslinjer (i alle fall ikkje som var nedskrivne på eit medium eg har tilgang til) for korleis forskjellige regelbrudd skulle straffast. Det eg har hørt frå både tidligare teammedlemmer og spelarar er at det var litt opp til den enkelte spelmoderator kva som var straff i forskjellige tilfeller. Det er absolutt ikkje noko eg vil ha. Det skal vera lik straff for alle som gjer samme regelbrudd, det skal ikkje vera avhengig av humøret til moderatoren, eller om dei kjenner kvarandre osv.

Dersom det hadde vore fungerande regler her då eg overtok, eller i det minste retningslinjer for korleis dei skulle bli håndhevd, hadde eg sannsynligvis fortsatt å bruke dei. Men reglane var ikkje gode nok, og det var ingen retningslinjer for håndheving. Så me valgte å hente frå .net, for å få konsekvent behandling frå begynnelsen av, og ikkje ein ny regel i veka etter kvart som situasjoner oppsto som viste at reglane ikkje var gode nok.

Eg ser også fleire som synes straffane me bruker no er for strenge. Eg meiner dei ikkje er for strenge, men dei er veldig strenge i forhold til det som var her før. Ei kort oversikt over straffane som er i bruk no:

Stygge meldinger og ulovlige scripts (både GM og hurtigmenyskript) gir tidsbestemte utestengelser der kontoen kan bli angripe (attackable).

Å ha fleire kontoar fører til utestengelse for alle kontoane (not attackable), men hovedkontoen blir tilbudt ein poengstraff som står i forhold til størrelsen på kontoen.

Å koordinere mellom kontoar på samme tilkobling (enten kontovakt, multi, eller spelarar som deler) gir poengstraff bestemt av kor mykje koordinering som skjedde (antal ressurser sendt, antal angrep sendt mot samme mål frå samme tilkobling osv).

Å vite passordet til ein annan konto på samme verden gir også poengstraff, men mykje mindre enn dersom ein logger inn på begge kontoane. I det det blir logga inn på kontoen blir det multi, og straffen for det gjeldt.

Eg skal vurdere å innføre attackable utestengelser eller mindre poengstraff for dei regelbrudda som har poengstraff i dag, men med attackable utestengelser er det fare for ulik straff. Nokon blir kanske angripe og mister halvparten av byane sine under utestengelsen, andre blir kanskej ikkje angripe, og det blir ein ferie frå TW for dei. Systemet slik det er no har også ei sikring for spelarane, ettersom dei ikkje kan bli angripe mens dei anker utestengelsen sin, og dersom nye bevis blir introdusert frå spelaren som beviser uskyld blir kontoen låst opp igjen, og det einaste som skjedde var at spelaren ikkje hadde tilgang til kontoen mens anken foregjekk.

Til slutt ein liten kommentar til dei som tenker på å utnytte systemet ved å sende passordet sitt til andre for så å rapportere det. Dersom misbruk av supportsystemet blir oppdaga er det strenge straffer for det.

Eg håper eg har svart på det dei fleste lurer på, men fortsett gjerne tråden med nye spørsmål (eller gjentatte spørsmål dersom eg ikkje har svart, eller ikkje svart tilfredstillande).
 

DeletedUser

Guest
ang scripts ,så tror jeg det hadde vært best med likt som tw, alt som er 1 klick per handling osv passer, kankje ikke fakescriptet ikke trenger å være lov ;)
 

Wemonster

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Kansje vi alle skal si konkret hva vi mener om hver enkelt regler da?

Jeg mener, det er vi som spiller dette spillet, det er vi som legger penger i dette som Glitter nevnte. Uansett så bør kansje alle sammen utrykke seg hva de mener om hver enkelt regel.

-Wemonster
 

DeletedUser

Guest
Jeg synes ikke det skulle være straff for å kunne noens passord, så lenge man ikke logger seg inn. :(
 

DeletedUser

Guest
habla skrev:
Til slutt ein liten kommentar til dei som tenker på å utnytte systemet ved å sende passordet sitt til andre for så å rapportere det. Dersom misbruk av supportsystemet blir oppdaga er det strenge straffer for det.

Det jeg tenkte på var bare om det gikk an å bli utsatt for noe sånnt, ikke å bruke det ;)
 

Legend of masters

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
Angående det å vite en annens passord:

La oss si jeg vet om et, hvordan kan man da bli tatt for det og bli straffet hvis du ikke sier noe om det og ingen kan bevise at du har det?

idiotisk regel etter min mening.

Kanskje vet jeg en annens passord?
Kanskje ikke?

Who knows but me?
 

DeletedUser

Guest
Angående det å vite en annens passord:

La oss si jeg vet om et, hvordan kan man da bli tatt for det og bli straffet hvis du ikke sier noe om det og ingen kan bevise at du har det?

idiotisk regel etter min mening.

Kanskje vet jeg en annens passord?
Kanskje ikke?

Who knows but me?

Og kanskje den som ga bort passordet. :p
 

DeletedUser

Guest
mulig det, men "den" må ikke alltids vite det
men anyways, hva om den ikke sier noe heller...

Da bryter man en regel som er veldig vanskelig å håndheve, og som egentlig er unødvendig å håndheve ettersom det ikke er noe problem så lenge passordet ikke misbrukes. :rolleyes:
 

DeletedUser

Guest
Angående det å vite en annens passord:

La oss si jeg vet om et, hvordan kan man da bli tatt for det og bli straffet hvis du ikke sier noe om det og ingen kan bevise at du har det?

idiotisk regel etter min mening.

Kanskje vet jeg en annens passord?
Kanskje ikke?

Who knows but me?

Regelen gjelder tydeligvis for de som er så dumme at de sier de kan passordet til en annen offentlig. F.eks hvis man sier på eget forum at "jeg logger inn på kontoen for å skjekke at alt er i orden", da har man avslørt seg selv, og kan bli rapportert for det.
Lurer på om man kan ta det ut av kommunikasjonsmedier (skype, msn++), og sende det som support. Funker det da? Kanskje Admin kan avklare det?

Jeg må benytte anledningen til å skryte av Habla. Det virker som om du kan sakene dine, og du skriver ryddig for deg. Får bare håpe du ikke forsvinner brått slik som flere før deg har gjort :)
 

DeletedUser

Guest
Lurer på om man kan ta det ut av kommunikasjonsmedier (skype, msn++), og sende det som support. Funker det da? Kanskje Admin kan avklare det?
Kun det me kan kontrollere blir godkjent som bevis. Det vil sei alt unntatt PM på forumet her, meldinger i spelet og i stammeforumet, samt profiler. Det er veldig lett å lage logger som er "bevis", både i tekst og "screenshot".
Jeg må benytte anledningen til å skryte av Habla. Det virker som om du kan sakene dine, og du skriver ryddig for deg. Får bare håpe du ikke forsvinner brått slik som flere før deg har gjort :)

Eg satser på å bli verande her ei stund, ja :).
 

alurn

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
0
jeg er enig at regelen bør bort men jeg ser et argument for at den er der.
enkelt og greit forde det er tilfeler hvor du kan loge inn på annen konto uten og vise at det er du. annet netverkstilkobling, andre netverk etc, vill alle bruke egene signaturer. slik som hjeme netverket og skolens netverk vill gi to helt ofrsjelige iper og dermed vill man ikke se like lett at det er en "multi acunt" eller en som bruker passord han har fått av noen andre.

men som andre grunner til at man ikke bør bli straffet for og vite et passord er at det kan sje ved en tilfeldig het, ser når en venn skal hvise noe etc. så det og hvite pasoret er ikke altid det samme. vel jeg både ser grunner for og fjerne og for og beholde den, vel det er opp til de om de skal beholde en regel de egentlig ikke kan velikeholde eller om de fjerner den.

Så lenge dere sier dere ikke strafer noen om de har bevis på andre medier en TW sine komunikasjonsmetoder. så mener jeg at det er en regel de ikke kan håndheve og av den enkelte grunnen bør fjernes.
 

DeletedUser

Guest
Å vite passordet til ein annan konto på samme verden gir også poengstraff, men mykje mindre enn dersom ein logger inn på begge kontoane. I det det blir logga inn på kontoen blir det multi, og straffen for det gjeldt.

Det er vel denne regelen de fleste henger seg opp i her, og det er vel forståelig i.o.m at de fleste stammeledelser på alle TW-verdener bryter denne opptil flere ganger i uka. De kan virke som en tungvint regel å håndheve, noe det faktisk er da det finnes uendelig mange måter å dele passord med andre på uten at noen får vite om det.

Men å fjerne en regel fordi den er "vanskelig å håndheve" er jo rett og slett idiotisk. Regelen finnes for å forebygge multi, og jeg syns det er greit at folk som er dumme nok til å lagre passord/dele passord in-game blir straffet for det da det aldri har vært lov på .no (burde ihvertfall aldri vært tillatt). At de fleste slipper unna er jo synd, og det føles da veldig ille for de få som blir tatt i å bryte denne regelen. Men det er faktisk så enkelt som Grimlock sier det, regelen finnes, alle skal være innforstått med den i.o.m at de spiller her og man kan derfor ikke klage på at man blir straffet for å bryte regelverket bevisst.

Det eneste som vil fungere her (og samtidig tilfredstille de fleste håper jeg) er en ordning hvor folk som slutter kan "sette kontoen i stammens varetekt" elns. Ser for meg at det fungerer omtrent slik:

Spilleren som slutter velger "sett kontoen i stammens varetekt" i samme meny som man kan slette/starte på nytt og skriver inn sitt passord her for å bekrefte.

Når stammeledelsen finner ny eier til kontoen kan de skrive inn overtagerens e-mail i ett tekstfelt og bekrefte med sitt eget passord. Det som da skjer er at den nye eieren mottar en mail som er en kopi av registreringsmailen sendt til opprinnelig eier, her finnes da passord og brukernavn slik at den nye eieren kan logge inn og endre osv osv.

På denne måten kan man enkelt videreføre kontoer innad i stammen uten at noen andre enn gammel og ny eier får vite passordet, det vil kanskje være bedre om man setter opp en spiller som "viderefører" eller noe, slik at man ikke er avhengig av stammetilhørighet for å få videreført arven sin, men det er detaljer ;)


Det største problemet med denne tråden har så langt vært mangelen på konstruktive forslag til løsninger på problemet. Det blir veldig mye negativt og veldig lite konstruktivt, som er mye av grunnen til at jeg ga opp å dele mine synspunkter her inne. Men når noe så viktig som regelverket IG tas opp til diskusjon kan jeg ikke stå og se på at min og andres fremtid ingame formes av de få som er aktive på forumet.

Jeg er imot at passord skal få vandre fritt rundt mellom spillere, det tjener ingen hensikt da man uansett ikke vil ha lov til å bruke passordet selv. Det er allerede ett system på bytte av kontoeier ved å forandre mail osv osv, og da kan man vel bruke det så langt det går? Men det hender jo såklart at opprinnelig eier slutter og kutter all kontakt meget plutselig eller ikke har tid/mulighet til å logge inn senere for å fullføre byttet når man har funnet en overtager. Det er i disse tilfellene de aller fleste bryter regelverket bevisst og på måter som gjør at de ikke kan straffes for det fordi det ikke kan bevises hvem som har gitt PW videre. Det er i slike tilfeller at en videreførings-ordning kommer til sin rett, men for å få gjennomført noe slikt er TW-teamet nødt til å snakke med tyskland, så det er ikke opp til dem alene å få gjort noe med dette, som er et problem på alle triibalwars-servere verden over.

Mvh,
Pointwhore
 

DeletedUser

Guest
Shanks82 i bold

Når det gjelder fardin sin bann og straff har jeg ingen grunn til å klage på denne. Han vant helt klart byer på det regelbruddet han begikk, så ser at det kan være retferdig at han mistet noen byer.

Men er det rettferdig at han fremdeles er her på samme konto? Du snakker om straff for å vite passord etc. Og ja, mulig straffen er litt vel høy på det punktet. I mine øyne er kanskje straffen noe hard på noen punkter, men altfor mild på andre. Juks er juks, og man jusker ikke ved uhell.. Du snakker om årsaker til å spillere gir seg.. Hva når slike ting skjer? Det er i mine svært umotiverende å kjempe mot spillere som jukser!

Jeg klaget til admins, men fikk klar og tydelig beskjed om at dette var mellom spilleren og adminsene. Så jeg la dette bak meg. Men er forskrekket over å se at du klager over noe som jeg synes er mye mildere, når du valgte å forsvare Fardin tidligere.


Når det gjelder Grim sitt innlegg... IOM at du er moderator bør du være i stand til å tenke før du poster, så jeg overser simpelthen at det som var rettet mot min person. Du er trossalt den eneste som har svart her på en slik... Umoden måte. Du har virkelig ikke skjønt poenget med denne tråden hvis du føler deg tvunget til å skrive dette:

Du har fått en del skryt og komplimenter for denne tråden, glitter. Men det blir for dumt når du fremmer slike saker kun når det går mot deg. Og lusker stille i gangene når det er dine medlemmer som har tabbet seg ut, ja til og med forsvarer dem. Holdning er en ting, å vite passordet til andre en annen, men å jukse er fullstendig uaktuelt og når større spillere gjør dette så kan det vel neppe betraktes som uhell? Man burde slått hardere ned mot juks, for det er et større antall spillere som vil slutte når slikt skjer, enn når noen mister 2 byer grunnet viten om ett eller annet passord.

Shanks i bold.
 

DeletedUser

Guest
Her merker vi lett at denne spilleren er fiende med din stamme, og du hadde håpet på at Elite skulle miste en del spillere. Og du er kanskje litt irritert pga dette.
Uansett, hadde det vært en i din stamme som gjorde dette regelbruddet, ville du ikke ha sagt som du sier nå, det er jeg helt sikker på.
Han mister mange byer, fler enn han fikk da han brøt reglene, så hvorfor klager du egentlig?
 

DeletedUser

Guest
Her merker vi lett at denne spilleren er fiende med din stamme, og du hadde håpet på at Elite skulle miste en del spillere. Og du er kanskje litt irritert pga dette.
Uansett, hadde det vært en i din stamme som gjorde dette regelbruddet, ville du ikke ha sagt som du sier nå, det er jeg helt sikker på.
Han mister mange byer, fler enn han fikk da han brøt reglene, så hvorfor klager du egentlig?

Ja, det er sant Luxury, jeg ser dette fra AriCas side. Og det er demotiverende å kjempe mot slike spillere. glitter snakker om en masseflukt fra .no serverne, men unnlater bevisst å ta med spillere som har jukset på denne måten. Og det reagerer jeg på. Jeg hadde lagt denne saken bak meg, og hadde akseptert våre tap og den straffen *sensurert* fikk. Men når glitter starter en tråd som dette, finner jeg det rimelig frustrerende at hun velger å unnlate å ta med slike hendelser. Det svekker iallefall hennes eget poeng.

De fleste av byene *sensurert* mistet ligger midt i Elites sentrum, så om noen få dager er de i Elites hender allikevel. Men vi i AriCa vil aldri få erstattet våre tap.

Poenget mitt er at noen sanksjoner muligens er for strenge, men andre er rett og slett for milde. Juks er intet annet enn juks, og det burde bli slått knusende hardt ned på. Slik denne situasjonen utartet seg for *sensurert*, så lønnet det seg virkelig å jukse, noe som igjen neppe hindrer nye forsøk på juksing.
 

DeletedUser

Guest
Det er en ting jeg ikke skjønner, om du er så misunnelig og misfornøyd på Glitter tok opp dette viktige emnet, hvorfor gjorde ikke du det først?
 

DeletedUser

Guest
Det er en ting jeg ikke skjønner, om du er så misunnelig og misfornøyd på Glitter tok opp dette viktige emnet, hvorfor gjorde ikke du det først?

Haha, jeg har sagt mitt, så jeg orker ikke begynne å krangle med deg. Sier bare min mening når det kommer til noen av sanksjonene som blir gitt forskjellige spillere av forskjellige årsaker.

Jeg synes dette teamet trossalt fungerer mye bedre enn det forrige.
 
Topp