Besvart Har vi ytringsfrihet på dette forumet?

paalodin

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
159
Legge lokk på hva da? Useriøse tråder som går ut på copy/paste - metoden? Jatakk! Flott at den ble stengt! Den første etter min mening ikke til noe som helst..

La oss ta en sammenligning her paalodin, så kan du trekke en konklusjon etterpå om du vil.

1. Den første tråden som ble oppretter om tema var en melding veldig like denne "༼ つ ◕_◕ ༽つ Remove PP stuff or we riot! ༼ つ ◕_◕ ༽つ". Dette resulterte i at flere slang seg med, kopierte samme meding å postet den på nytt. Argumentasjon og refleksjoner rundt tema ble ikke brukt, og tråden ble etter en vurdering fra TW-teamet slettet etter regelverket. Fine enough, og jeg støtter den slettingen.

2. Tråden vi skriver i nå ble opprettet som et motsvar på sletting av tråd nr.1, hvor trådstarter ønsker en konstruktiv diskusjon. Legg spesielt merke til hva som står i kursiv å sammenlign med tråd nr.1. Ser du forskjellen? Nøkkelordet/stikkordet for å kunne se forskjell på trådene og som også besvarer påstanden din om at TW-teamet med vilje ønsker å legge lokk på diskusjonen, for jeg har enda ikke sett noen trussel til at denne tråden blir stengt, noe som kan ha noe med at denne faktisk oppfordrer til diskusjon og konstruktive argumenter i sterk kontrast til tråd nr.1.

1- Jeg ser forskjellen, men jeg er av den enkle typen og syns dette med PP har blitt diskutert opp i eninga og mener at alle argumenter for eller imot er lagt fram. Derfor så mener jeg at tråden var legitim, absolutt alle her på forumet MÅ ikke skrive innlegg som er på flere tusen ord hver gang de skal si sin mening om noe. Noen ganger holder det med noen få ord som utrykker hva man mener godt nok. Så jeg mener at denne copy paste greia i den tråden IKKE er spam, av den enkle grunn at man samtykker/støtter trådstarter etc. Når ett tema som dette er så gjennom diskutert så syns jeg ikke NOEN av de som utrykker sin mening trenger lange innlegg om hvorfor de mener dette.

2. De legger lokk når de gir anmerkninger og prøver å skremme forumbrukerene som svarte i tråden til stillhet. Det er slik de gjør i Nord Korea. Diskusjonen kan heller gå i dialog med teamet og de kan fortelle litt hva vi kan få til og få Innogames på banen og fortelle hva de har svart i saken, med ett vedlegg hvor svaret fra innogames lå, så vi kunne lest hva de svarer til oss.


PO
 

Capitan22

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
247
Jeg er 100% enig med paalodin. Det bør ikke være så vanskelig å se forskjellen på spam, og den støtte/protesttråden.
La oss nå sette det litt mer på spissen, bare for å vise hvor lite gjennomtenkt denne straffen er.
Jeg er enig med paalodin i det han sier, men for å slippe å gjenta en allerede ferdig diskusjon, så ønsker jeg å støtte ham i det han sier. Jeg kopierer og limer inn ordene hans, enkelt og greit. Om det ble laget en ny tråd, og alle gjorde det samme, så ville det altså blitt tatt som spam. Det er hva Scar, Jato Link og flere egentlig sier.

Å bli straffet for å uttrykke sin mening i en sak, som for flere er viktig, det antok jeg ikke skulle føre til straff.
At dette skulle bli straffet med infr. betyr at modsa/teamet ser på våre meninger om pp som søppel = ingen ytringsfrihet.
 

heinze96

Heineansvarlig
Reaksjonspoeng
375
Jeg har da svart tidligere i tråden at gjentakelse av en slik påstand etter klipp og lim-metoden blir sett på som spam og straffet deretter, men selve diskusjonen (og forslag til løsninger (som kanskje er gjennomførbare)) blir ønsket velkommen.

Om klipp og lim sees på som spam, er ikke sitering spam da? Da man kopierer et helt innlegg og sender det på nytt :p
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Om klipp og lim sees på som spam, er ikke sitering spam da? Da man kopierer et helt innlegg og sender det på nytt :p

Det er forskjell på sitering og spam. Ser du det jeg har over min tekst her? Et sitat.
Gjentakende tekst i samme form er spam, uansett innhold.
 

DeletedUser

Guest
Gråsonen her er vell at man har lov til å skrive "støtter/støttes" uten at det regnes som spam? Hva om det er utydelig hva man støtter, så man må sitere hvilken post det er? f.eks:

༼ つ ◕_◕ ༽つ Remove PP stuff or we riot! ༼ つ ◕_◕ ༽つ

Støttes!
 

Slumpi

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
181
Det er forskjell på sitering og spam. Ser du det jeg har over min tekst her? Et sitat.
Gjentakende tekst i samme form er spam, uansett innhold.

Spam er "gjentakende tekst i samme form"
Ett sitat er "gjentakende tekst i samme form"

Men spam og sitat er ikke det samme? Kan noen vennligst forklare meg forskjellen her? Eller er det virkelig slik at teamet selv velger hva som skal ses på som spam og hva som ikke skal? I såfall er det ingen klare regler på hva spam egentlig er, og derfor burde det heller ikke være straffer for å "spamme"...
Det Tom til nå har svart ga ingen mening, så håper enten du, eller noen andre i teamet kan ta seg tid til å gi meg og alle andre (som lurer på det samme) ett skikkelig svar her!
 

jeeeeeeright

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
109
Et sitat hvor du også inkluderer en egen tekst i en sammenheng med det du siterte vil i alle tilfeller jeg klarer å komme på ikke bli sett på som spam.
Om du bare siterer et innlegg uten å skrive noe selv, blir det derimot å havne i spam-kategorien.

Vi har et uskrevet unntak til regelen mot spam, og det er i forslag-delen av forumet hvor vi tillater at folk skriver ganske enkelt at de støtter eller er mot et forslag.
 

DeletedUser

Guest
hmm, når ble det vedtatt dette unntaket? Jeg vet også at det alltid har eksistert siden det kom opp, men det der var en utrolig ullen kommentar.

For min del så gir jeg opp å diskutere denne saken mer, da det ikke kommer ett godt argument fra teamet men en hel del vage presiseringer av hvordan reglementet er.
 

DeletedUser

Guest
I mine øyne er det bare fornuftig å la det være et unntak, det er en meget fin måte å vise om man liker eller ikke liker noe som er i et forslagsforum. Skulle bare mangle.
Om noen skal være paragrafryttere og flisespikkere der, kan dere heller finne noe mer fornuftig å bruke tida deres på. Det punktet med forslagsforumet passer ikke inn i denne tråden for 5 flate øre. Bruk hodet litt da.
 
Sist redigert av en moderator:

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Jeg vil gjerne presisere at regelverket ikke har nedskrevet hver bidige detalj i hver eneste potensielle situasjon vil skulle kunne møte som forummoderatorer, da dette rett og slett hadde vært upraktisk, og tatt opp unødvendig mye tid. Regelverket er satt opp slik at man skal forstå etter beste evne hvordan man bør te seg på forumet, og deretter vil det være en god del ting som vil være opp til moderatoren å vurdere.

Dette kalles skjønn, og dette benyttes til og med i straffesaker i den ekte verden. Begynner du å skrive side opp og side ned med "JEG LIKER KAKE." på forumet, uten å skrive noe annet, eller en rekke brukere gjør dette, vil du eller de straffes for spam. Skriver du en konsktruktiv melding som faktisk diskukterer teamet på tråden, og deretter skriver "JEG LIKER KAKE." i slutten, kommer i alle fall ikke jeg til å si noe. Men her igjen kommer skjønn inn i bildet, andre vil muligens oppfatte dette annerledes dersom du gjentar dette i hvert eneste innlegg du legger ut på forumet.

www.thefreedictionary.com skrev:
spam (spam) – past tense, past participle spammed – verb
to send many copies of a message (= ``junk'') on the Internet. I've been spammed.
Dette er den definisjonen jeg ofte benytter når jeg bedømmer om noe er spam eller ikke. Mange kopier av en og samme frase, eller "søppel" (herunder ting som ikke er relevant for tråden) anser jeg som spam.

Å skrive "Støttes." o.l. i trådene dette skulle gjelde, er selvsagte unntak, da dette faktisk ER en relevant tilbakemelding av forslaget på denne tråden.
 
Sist redigert:

paalodin

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
159
Jeg vil gjerne presisere at regelverket ikke har nedskrevet hver bidige detalj i hver eneste potensielle situasjon vil skulle kunne møte som forummoderatorer, da dette rett og slett hadde vært upraktisk, og tatt opp unødvendig mye tid. Regelverket er satt opp slik at man skal forstå etter beste evne hvordan man bør te seg på forumet, og deretter vil det være en god del ting som vil være opp til moderatoren å vurdere.

Dette kalles skjønn, og dette benyttes til og med i straffesaker i den ekte verden. Begynner du å skrive side opp og side ned med "JEG LIKER KAKE." på forumet, uten å skrive noe annet, eller en rekke brukere gjør dette, vil du eller de straffes for spam. Skriver du en konsktruktiv melding som faktisk diskukterer teamet på tråden, og deretter skriver "JEG LIKER KAKE." i slutten, kommer i alle fall ikke jeg til å si noe. Men her igjen kommer skjønn inn i bildet, andre vil muligens oppfatte dette annerledes dersom du gjentar dette i hvert eneste innlegg du legger ut på forumet.


Dette er den definisjonen jeg ofte benytter når jeg bedømmer om noe er spam eller ikke. Mange kopier av en og samme frase, eller "søppel" (herunder ting som ikke er relevant for tråden) anser jeg som spam.

Å skrive "Støttes." o.l. i trådene dette skulle gjelde, er selvsagte unntak, da dette faktisk ER en relevant tilbakemelding av forslaget på denne tråden.

Må si dere utviste veldig dårlig skjønn i saken med remove pp stuff, en dialog med brukerne burde vært bedre, stengt tråden og gått i konstruktiv dialog kunne vært en bedre måte å møte brukerne på, enn å halshugge(infractions) alle som sa sin mening i tråden. Vil dere ikke ta denne dialogen mener jeg dere burde vurdere hvorfor dere har tatt vervene dere har i teamet. Dere er her for oss og burde ta brukerne mer på alvor og respekt enn dere viser til tider.
 

Jato Link

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
590
Gjør det så mye å få litt infractions, da? Jeg fikk selv 3 infractions i "Remove PP-stuff or we riot!" oppstyret (uten å ha copy/pastet "Remove PP-stuff or we riot!" en eneste gang), og jeg kunne ikke brydd meg mindre. Innleggene jeg fikk infractions for var meningsløse og bidro overhode ikke til å skape noe som helst diskusjon, så det var OK at jeg fikk infractions.
 

paalodin

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
159
Gjør det så mye å få litt infractions, da? Jeg fikk selv 3 infractions i "Remove PP-stuff or we riot!" oppstyret (uten å ha copy/pastet "Remove PP-stuff or we riot!" en eneste gang), og jeg kunne ikke brydd meg mindre. Innleggene jeg fikk infractions for var meningsløse og bidro overhode ikke til å skape noe som helst diskusjon, så det var OK at jeg fikk infractions.

Reglene her på forumet er hovedsaklig lagd fordi man ønsker en hyggelig tone og at alle skal føle seg trygge og verne brukerne imot drittslenging etc.

At teamet selv driver å skremmer/truer vekk brukere på forumet pga elendig skjønn/vurdering av situasjonen er meget uheldig, ødeleggene og burde ikke forekommet.

Har ikke kjennskap til din infraction og kan på generelt grunnlag si at vi reagerer forskjellig på infractions og at du ikke bryr deg er din måte å reagere på, mens i andre enden er det brukere som blir skremt/truet ut av teamet. Slik er det. Vi er forskjellige og reagerer forskjellig, å hugge huet av en stakkar for hans mening hører ikke hjemme noe sted og burde vært unngått for enhver pris.
 

Torquemada

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
252
Hvis du føler deg hodeløs med en gang du får en infraction, vil jeg anbefale deg å vurdere om du overreagerer litt. Regelverket er der for en god grunn, og det er for å tjene samfunnet vårt.

Spam tjener ikke samfunnet, konstruktive diskusjoner gjør det.
 

paalodin

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
159
Hvis du føler deg hodeløs med en gang du får en infraction, vil jeg anbefale deg å vurdere om du overreagerer litt. Regelverket er der for en god grunn, og det er for å tjene samfunnet vårt.

Spam tjener ikke samfunnet, konstruktive diskusjoner gjør det.

du nevner skjønn i forhold til reglene, det burde vært utvist skjønn i denne saken mener jeg, nå er alle mennesker forskjellige Tom og vi reagerer forskjellig. Om man overeagerer eller ikke, så må du faktisk respektere at noen tåler mindre enn andre. At du i tillegg setter en gruppe brukere her i bås og latterliggjør disse er ikke veldig vakkert gjort av deg.

Vil påstå at det er teamet som overreagerer i denne saken og utviser fint lite skjønn.

Det å tjene samfunnet vårt, er det å disse ned en gruppe som har uttrykt sin mening i en sak??
 
Topp