Besvart Har vi ytringsfrihet på dette forumet?

kenn93x

Forumstjerne
Reaksjonspoeng
508
Tror vi kan konkludere med at teamet, i likhet med Inno, gjør akkurat som de vil på forumet uten at vi som medlemmer/spillere har noe vi skulle sagt i mot det. Må si at jeg savner V1 med DosX bak rattet, da det ble gjort tilnærmet nada. Forumene kokte av aktivitet, dialekt, banneord og diverse annet. Ja, det var rett og slett litt mer rom for diverse. I krig og kjærlighet er alt lov, unntatt på TW, for her er det normer for hvordan krigføring og PnP skal føres.

Zippy posta et meget godt innlegg som reflekterte litt over styret, spesielt den delen der moderatorene kan stenge ute folk selv om det ikke ligger noe konkret bak det. Dessverre så ble den, som alt annet teamet ikke liker så godt, fjernet & lukket ned. Synes den fortjener litt mer oppmerksomhet, så slenger den med i en spoiler under her..
[spoil]
Dette var jammen meg på tide, en tråd rundt "ytringsfriheten" på TW, som får stå, utrolig nok.

Alle vet at det er ytringsfrihet på dette forumet, så fremt du ikke ytrer noe teamet ikke vil at du skal ytre

Jeg har prøvd å ta opp alt dette før, men da blitt fjernet/slettet/bannet, uten noen virkelig god grunn. Foruten at jeg var negativ mot teamet (Dakapo).

Jeg skal nå ta for meg min siste episode, den foreløpig siste i hvertfall. Det utspilte seg 31.07.13

[SPOIL]
Jeg foretok som vanlig meg tiden til å skrive et kritisk innlegg til Dakapo og hennes arbeid her på forum.

http://forum.tribalwars.no.com/showthread.php?p=303179
Sitat Opprinnelig skrevet av Dakapo Vis innlegg
Hehe! Tror du seriøst at det funker å true med at jeg skal slutte om det kommer flere verdener med premiumfunksjoner? De er ikke småbarn som du kan true med at de ikke får lørdagsgodteri om de ikke oppfører seg. Om jeg velger å slutte i protest vil ikke ha noen effekt i det hele tatt.
Nei, det handler om verdighet og hva du ønsker å representere. Du representerer InnoGames, og ved å jobbe for dem så vil det også si at du synes det er greit at de opererer slik de gjør (dog selv om du ikke nødvendigvis er enig). Konsekvensene ved at du slutter er at de evt. må finne noen nye, det vil kreve tid, og selv om sannsynligheten er liten, kanskje finne en dårligere CM enn deg. Er alltid en effekt av en oppsigelse.

For denne meldingen fikk jeg en advarsel for å "fornærme teamet/moderator."

Hun kom med denne grunnen:

"Nå har jeg sett meg lei av den holdningen du har mot meg på forumet. Forumet er ikke rette plassen på å klage over hvordan jeg gjør jobben min. Om du er så misfornøyd, så send en mail til Innogames og forklar hvorfor du er så fryktelig misfornøyd. På forumet kommer jeg ikke til å godta det lengre!"

Først og fremst må jeg si det var en meget god begrunnelse, nå vet jeg ikke hvor hun har fått det fra at forumet der andre kan utdype deres enighet eller ikke og komme med lignende utspill eller andre/nye tanker er et feil sted å ta opp et slikt emne. Men det er vel også min beste måte å nå frem med mine utspill/meninger da avstanden til Innogames i effekt er såpass stor at det har liten nytte å sende mailer til dem.

Hun referer etter spørsmål av meg til forumregel 1.1 - Oppførsel
Med påfølgende begrunnelse:
Du skaper dårlig stemning på forumet. Når du hele tiden skal motarbeide og kritisere det jeg gjør (eller ikke gjør), så skaper det dårlig stemning.

Jeg har dessuten i følge 1.6 - Straff, rett og muligheten til å gi deg advarsel, infraction og utestengelse selv om du ikke nødvendigvis bryter noen av reglene konkret.

Kritikk av meg kan du ta til Innogames. De er de eneste som kan gjøre noe med det.
Skaper dårlig stemning på forumet? Jeg retter et kritisk blikk mot deg og din jobb, at det skaper dårlig stemning på forumet kan jeg ikke se foruten at du igjen for beskyldninger om at du gjør en dårlig jobb, noe en faktisk bare må leve med som en leder.
Når det kommer til § 1-6 (Som ikke eksisterte før noen timer etterpå etter hva jeg husker) så står det at jeg kan bli straffet om jeg ikke har brutt en regel konkret, altså må jeg ha gjort noe nære opp til et regelbrudd eller brutt noe som var i nærheten av en regel for at du skulle kunne bruke denne regelen, det så jeg ikke.

Etter en nærmere begrunnelse kommer hun frem med:

Jo, du skaper dårlig stemning når du hele tiden skal hakke på meg og/eller teamet. Om du vil kan jeg godt bruke ord som "skaper konflikt" og "motarbeider samfunnet" for å bruke det som står i reglene.

Konkret betyr at du ikke er nødt til å bryte noen konkrete regler før vi gir advarsel, infraction eller utestengelse. Om du f.eks fortsetter å være negativ mot meg som CM i stedet for å sende en mail til Innogames, så kan jeg bruke den delen av reglene om jeg vil selv om jeg ikke trenger det da jeg kan bruke 1.1.
Motarbeider samfunnet ved å rette et kritisk blikk mot den med aller mest makt her, som ingen kan gjøre noe med eller som man da altså ikke kan klage på. Jeg beklager, men dette ligner mye på hva Iran/Syria driver på med. Og denne sammenligningen fører nok til en infraction vil jeg tro fordi jeg fornærmer deg eller noe. Vel, det er systemet jeg kritiserer akkurat her, at vår CM har for mye makt.

Jeg poster en ny tråd/innlegg med følgende innhold:

Ja, jeg foreslår å fjerne Dakapo fra teamet, føler at TW ville blitt mye bedre da.

Hun styrer på en negativ måte, og det er ikke "lov" til å kritisere hennes arbeid.

Dette var i følge Dakapo:

Grunn: Motarbeider teamet/CM
-------
Helt ok om det er sånn her du vil ha det, Zippymaster.
Jeg har allerede gitt beskjed om at sånne tråder og/eller innlegg ikke er ok - da kan du i hvert fall sjekke 1.1.
Jeg ser ingen regelbrudd her, foruten at Dakapo ikke ønsker å få negative tilbakemeldinger på hennes arbeid.

Så følger dette:

Sitat Opprinnelig skrevet av Dakapo
Du skal likevel følge forumreglene, noe du ikke gjør.

Sitat Opprinnelig skrevet av zippymaster
Sitat Opprinnelig skrevet av Dakapo
Det skal fortsatt ikke på forumet - ta kontakt med Innogames, som sagt.
Jeg bruker min rett til å ytre meg på forumet.
Men problemet her er at jeg har fulgt reglene på forumet.

Sitat Opprinnelig skrevet av Dakapo
Jeg har allerede sagt at du skaper dårlig stemning, og du kritikk av meg er helt greit.. men du kritiserer ikke, du er bare nedlatende og det er jeg ikke interessert i.

I tillegg lager du nå tråder om meg, noe som i hvert fall står i reglene ikke er ok.

1. Det er åpenbart kritikk. Om du er interessert i å høre den eller ikke er irrelevant.
2. Du henviser ikke til regelen hvor det står at å lage tråder om en enkeltperson er ulovlig. Hvis det mot formodning skulle være det så må jeg opplyse om at det er en vanlig praksis her på forumet at det lages tråder om forskjellige folk.

Deretter:
Sitat Opprinnelig skrevet av Dakapo
Nei, det blir ikke dårlig stemning om det blir gjort på riktig måte. Du kritiserer ikke, du er bare nedlatende og det skaper dårlig stemning. Du er ikke ute etter å "hjelpe til" med å få det bedre. Du er bare ute etter å henge meg ut på forumet, og det er ikke greit.

Sitat Opprinnelig skrevet av zippymaster
Sitat Opprinnelig skrevet av Dakapo
Jeg har allerede sagt at du skaper dårlig stemning, og du kritikk av meg er helt greit.. men du kritiserer ikke, du er bare nedlatende og det er jeg ikke interessert i.

I tillegg lager du nå tråder om meg, noe som i hvert fall står i reglene ikke er ok.
Dårlig stemning blir det gjerne når man kritiserer personer, men det er tillatt. Skal det være noe spesielt rundt deg?

Jeg bryr meg ærlig talt ikke om disse reglene som er satt opp da de minner meg svært mye om Nord-Korea.
Skal du kanskje ta inn noen andre og rådføre deg om saken siden du er så bastant & det faktisk handler om deg, innhabil muligens?
Nei, du fortsatter ditt tyrani (ja, det er kritikk, ikke dårlig stemning, for hvordan du utfører din jobb/arbeid).

Jeg poster en ny tråd med samme innhold som tidligere da jeg ikke tvinger meg til å bli holdt til taushet:

http://forum.tribalwars.no.com/showthread.php?p=303191
Ja, jeg foreslår å fjerne Dakapo fra teamet, føler at TW ville blitt mye bedre da.

Hun styrer på en negativ måte, og det er ikke "lov" til å kritisere hennes arbeid.
Reaksjonen er da følgende:

Sitat Opprinnelig skrevet av Dakapo
Kjære zippymaster,

Du har mottatt en infraction på Tribalwars.no forum.

Grunn: Motarbeider team/CM
-------
Nok nå!
-------

Denne infraction er verdt 25 poeng og kan resultere i en begrenset tilgang til forumet til den opphører. Alvorlige infractions vil aldri utløpe.

Vennlig hilsen,
Tribalwars.no forum
Kommer så følgende sak med oppfølgende advarsel:

Sitat Opprinnelig skrevet av Dakapo
Om du klarer å gi kritikk på en ordentlig måte ja.. konstruktivt kalles det. Det er ikke det du holder på med.

Sitat Opprinnelig skrevet av zippymaster
Å henge ut folk for deres ferdigheter er fullstendig tillatt.
Sier så at jeg kommer med konstruktiv kritikk, noe som blir fulgt opp med:
Sitat Opprinnelig skrevet av Dakapo
Fra deg? Aldri. Det som er problemet.
Etter dette gir jeg opp, jeg har fått en bann som varer til 14.12.13 eller engang i midten av desember. Jeg slutter på TW som en følge av alt dette (noe sikkert mange var glad for ).
[/SPOIL]


Vel, for 1 uke startet jeg igjen, desverre. Det jeg dog stusser på er at jeg fortsatt er bannet/utelatt fra forum. Jeg kan lese forum, men jeg står frem som usynlig. Jeg er fjernet fra forumet. Med 0 infractionspoint & ingen begrunnelse fra teamet. Jeg sender Dakapo et rykte med spørsmål, da jeg vet at jeg fortsatt kan gi rykter. Jeg får ingen mail, jeg sender en ny mail med spørsmål, så en ny mail med spørsmål på svar. Ingenting skjer, jeg kontakter Jeeeeeeeeright som er seniormoderator eller noe med spørsmål, men sier at dette er en sak med jeg må ta med Dakapo.

Da er mitt spørsmål: Hvordan skal jeg få kontakt med deg Dakapo? Og denne tråden handler ikke om mine "regelbrudd" og diskusjon rundt dette, men det handler om hvorfor jeg er utestengt uten å ha gjort regelbrudd & mangelen på å ytre sine meninger på dette forumet.
[/spoil]

Jeg har da svart tidligere i tråden at gjentakelse av en slik påstand etter klipp og lim-metoden blir sett på som spam og straffet deretter, men selve diskusjonen (og forslag til løsninger (som kanskje er gjennomførbare)) blir ønsket velkommen.

Folk ber dere som moderatorer stå opp og si i fra til Inno at nok er nok. Ta ansvar.. Det er jo derfor folk reagerer, fordi dere sier "liker ikke, trist med, håper de forsvinner" om PP funksjonene, men gjør nada med det i etterkant.. Det er ikke nok, dessverre, dere må ta kontakt og gi en klarere beskjed og tvinge frem en besvarelse for hvorfor de nå ødelegger sitt eget spill, jeg er sikker på at både jeg og mange andre ser frem til en besvarelse på akkurat det spørsmålet. Spillerene som betaler for premiumkonto og diverse fortjener en besvarelse.

༼ つ ◕_◕ ༽つ Remove PP stuff or we riot! ༼ つ ◕_◕ ༽つ
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
Om dere ikke ønsker å gjøre det selv, så kan jeg gjerne ta en midlertidig rolle i Teamet for å gjøre skittarbeidet for dere.
Dere kan kalle meg 'Klagevegg', så sender jeg alle relevante og begrunna klager videre til Inno.
 

Scarborough

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
320
Uta v nysgjerrighet, uten å ta noen i forsvar her Kenneth; Hvordan kan du vite helt sikkert hvordan Teamet har behandlet klagene våre? Sitter du på informasjon/logger hvor det kommer klart frem om Teamet virkelig sier ifra, eller om de derimot ikke sier ifra?

Dersom du ikke sitter på noe som helst av disse loggene/informasjon, må jeg si at din påstand i nederste avsnitt blir tatt litt ut av løse luften, for det virker på meg som om du helt klart vet at Teamet ikke løfter en finger. Jeg har jobbet med Dakapo når jeg satt som admin, og når hun sa at hun hadde sendt inn klage/sagt ifra, så ble det faktisk gjort. Når Dakapo sier i ettertid her på forumet at hun har sagt fra, så har jeg tiltro på nettopp det. Dersom hun har sagt ifra, hva mer kan hun gjøre? Personlig oppmøte på kontorene til InnoGames med en klage i hånda skrevet på tysk?

EDIT: Men, jeg er helt enig i en ting. Det er at jeg også synes det hadde vært på sin plass med et svar fra Inno. Dersom de velger å ikke svare, så er det nok et tegn på at dette er en server de rett og slett ikke bryr seg om. Et samfunn som er i fullstendig "opprør" burde være, uansett størrelse, en oppgave InnoGames burde ta seg tid til. Vi er jo tross alt kunder av dem.
 
Sist redigert:

paalodin

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
159
Uta v nysgjerrighet, uten å ta noen i forsvar her Kenneth; Hvordan kan du vite helt sikkert hvordan Teamet har behandlet klagene våre? Sitter du på informasjon/logger hvor det kommer klart frem om Teamet virkelig sier ifra, eller om de derimot ikke sier ifra?

Dersom du ikke sitter på noe som helst av disse loggene/informasjon, må jeg si at din påstand i nederste avsnitt blir tatt litt ut av løse luften, for det virker på meg som om du helt klart vet at Teamet ikke løfter en finger. Jeg har jobbet med Dakapo når jeg satt som admin, og når hun sa at hun hadde sendt inn klage/sagt ifra, så ble det faktisk gjort. Når Dakapo sier i ettertid her på forumet at hun har sagt fra, så har jeg tiltro på nettopp det. Dersom hun har sagt ifra, hva mer kan hun gjøre? Personlig oppmøte på kontorene til InnoGames med en klage i hånda skrevet på tysk?

EDIT: Men, jeg er helt enig i en ting. Det er at jeg også synes det hadde vært på sin plass med et svar fra Inno. Dersom de velger å ikke svare, så er det nok et tegn på at dette er en server de rett og slett ikke bryr seg om. Et samfunn som er i fullstendig "opprør" burde være, uansett størrelse, en oppgave InnoGames burde ta seg tid til. Vi er jo tross alt kunder av dem.

I og med at Dakapo/teamet kun skriver her at det ikke går og ikke legger ut svaret i fra Innogames, så er faktisk alt rundt dette oppe til tolkning/vill fantasi etc. Når teamet i tillegg er livredde for hele saken og prøver alt de kan å legge lokk på saken, så er det ikke veldig merkelig at fantasien/teoriene løper løpsk blant spillere som hungrer etter ett svar som kan gi dem noe mening i denne saken.

Min oppfordring til teamet er: Spill med litt åpnere kort og gi mer informasjon, gjerne en kopi av svaret sjefen(e) i Inno har gitt i denne saken.


PO


Red som CM (støttes)
 

DeletedUser

Guest
CM kan Dakapo få fortsette med, for det er ikke en 'midlertidig stilling' :p

Men takk for støtten! :D
 

Capitan22

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
247
Det er neimen ikke rart det går over stokk og stein her. Når så mange mener de skal bestemme hvordan og hva vi skal skrive på dette forumet. Dere som er så forbanna seriøse, kan ikke dere lage dere et eget forum? Et forum med inntakskrav osv. Da kan det vel hende dere får det seriøst nok. Slutt å tulle folkens! Noen tar seg nær av det! :p
 

Scarborough

Populær på forumet
Reaksjonspoeng
320
Når teamet i tillegg er livredde for hele saken og prøver alt de kan å legge lokk på saken, så er det ikke veldig merkelig at fantasien/teoriene løper løpsk blant spillere som hungrer etter ett svar som kan gi dem noe mening i denne saken.

Legge lokk på hva da? Useriøse tråder som går ut på copy/paste - metoden? Jatakk! Flott at den ble stengt! Den første etter min mening ikke til noe som helst..

La oss ta en sammenligning her paalodin, så kan du trekke en konklusjon etterpå om du vil.

1. Den første tråden som ble oppretter om tema var en melding veldig like denne "༼ つ ◕_◕ ༽つ Remove PP stuff or we riot! ༼ つ ◕_◕ ༽つ". Dette resulterte i at flere slang seg med, kopierte samme meding å postet den på nytt. Argumentasjon og refleksjoner rundt tema ble ikke brukt, og tråden ble etter en vurdering fra TW-teamet slettet etter regelverket. Fine enough, og jeg støtter den slettingen.

2. Tråden vi skriver i nå ble opprettet som et motsvar på sletting av tråd nr.1, hvor trådstarter ønsker en konstruktiv diskusjon. Legg spesielt merke til hva som står i kursiv å sammenlign med tråd nr.1. Ser du forskjellen? Nøkkelordet/stikkordet for å kunne se forskjell på trådene og som også besvarer påstanden din om at TW-teamet med vilje ønsker å legge lokk på diskusjonen, for jeg har enda ikke sett noen trussel til at denne tråden blir stengt, noe som kan ha noe med at denne faktisk oppfordrer til diskusjon og konstruktive argumenter i sterk kontrast til tråd nr.1.
 

Slumpi

Velkjent medlem
Reaksjonspoeng
181
Hva man skal gjøre med det? Hva med å slutte med useriøse innlegg? Ville gjort tråden litt mer hyggelig for alle og enhver...

Hva om de/vi faktisk mente det seriøst med å gi Robert en sjanse til å bli med i teamet?
 

DeletedUser

Guest
Jeg har da svart tidligere i tråden at gjentakelse av en slik påstand etter klipp og lim-metoden blir sett på som spam og straffet deretter, men selve diskusjonen (og forslag til løsninger (som kanskje er gjennomførbare)) blir ønsket velkommen.

Det jeg ville fram til Remi er at en slik framgangsmåte egentlig tilsier at om dere skal følge dette, blir å straffe alle trådene i forslagsforumet på samme måte. For opprop og forslag lever på et vis det samme livet. Det er at man ønsker en forandring det være seg om det er i positiv eller negativ forstand.

For det var det oppropet var, et ønske om en forandring og at vi som spillere blir hørt. Å kalle det spam, uansett hvilken måte det ble lagt fram på er egentlig litt respektløst overfor spillermassen som ønsker forandringene. Om du hadde låst tråden med en melding om at dette ikke er måten å gå fram på, så hadde det stilt seg annerledes, men å gi infractions pga spam tilsier at dere faktisk må følge opp den samme taktikken på forslagsforumet.
 
Topp