Irriterer dag for dag..

DeletedUser

Guest
Harald - other words ain't necessary.
[spoil]
kongharald_1179124441.jpg
[/spoil]

Han gjør jo ikke en dritt
 

Sarsi9

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
2
Dette har irritert meg dag for dag.

Du tenker sikkert at dette er helt feil men hvis du tenker at vestlandet var et land og resten Norge et annet land.

Hvorfor er Oslo hovedstaden i Norge!!!!! ?
Det er vestlandet som tjenner penger til Norge som Oslo bruker på masse bull og viktige ting selvfølgelig.

Hva er hovedtjennesten til Oslo ??
Hvis vestlandet (Bergen, Stavanger og Co) hadde vært et rikt og mektig land. Og da hadde sikkert Bergen fått råd til sjøkabler isteden for å herpe Hardanger.

Hva er så spessielt med Oslo hvis du tenker bare på økonomi? Som sagt er de store tingene der som transport osv.

Blir kanskje litt feil å si dette men østlendingene bruker for mye penger på feil ting og Bergen burde bli hovedstaden.

Blir kjekt å lage en diskusjon av dette :)


mvh
Yanky
Østlendingene bruker for mye penger? Det er ikke bare østlendinger som sitter med makt i landet.
 

DeletedUser

Guest
Problemet Sarsi er at østlendinger bruker for mye penger og får meste parten av pengene til f.eks Bergen Kommune
 

TrAnxZ

Tidligere CM
Reaksjonspoeng
297
HAHAHAHAHAHAH! Nå fliret jeg. HØYT.

Norge er bygd opp demokratisk, altså at folket bestemmer, og det gjennom indirekte demoktrati.
Oslo er hovedstaden fordi at det var der folk bosatte seg, der det var best grunnlag for å økonomisk drive forretninger og leve godt opp gjennom årene. Bergen fikk ikke fart på seg før Hanseatene kom og drev med handel - og det var lenge etter Norge egentlig ble lagd.

Når det er sagt eier ikke på noen måte verken Bergen kommune, Oslo kommune, Hordaland, Rogaland eller hva dere nå tenker på oljefeltene. De eies alle av Statoil, som igjen er eid av staten, som igjen er folket. Og Oljefelt er det jo nesten langs hele norskekysten?

Petroleumsvirksomheten er Norges største næring, målt i verdiskaping, statlige inntekter og eksportverdi. Næringen bidrar i dag med om lag en femtedel av total verdiskaping og en fjerdedel av statens inntekter. Halvparten av Norges totale eksportverdi er olje og gass. Petroleumsnæringen sysselsetter i dag om lag 43 000 personer, men over 200 000 arbeidsplasser kan direkte eller indirekte knyttet til etterspørselen fra aktivitetene på sokkelen. Og det er ikke bare vestlandet.

[SPOIL]
fig2-1.jpg
[/SPOIL]
[SPOIL]
sokkelkart2003.gif
[/SPOIL]

Enkelte ganger bør idiotiske meninger som ikke er basert på noe faktiske faktum, men kun oppfunnet vrøvl holdes inne.


Han gjør jo ikke en dritt

Kongens plikter står skrevet i den norske Grunnloven. Her står det for eksempel at Kongen leder Statsråd, åpner Stortinget, tar i mot nye ambassadører og er øverste leder for Kirken og Forsvaret.
I tillegg har Kongen påtatt seg mange oppgaver som følge av sin kongegjerning.
Statsråd
Kongen leder Statsråd fredager klokken 11.00. Da kommer statsministeren og medlemmene av Regjeringen til Slottet for å legge fram viktige saker for Kongen. Ingen lover eller vedtak i Statsråd er gyldige før Kongen og statsministeren har underskrevet dem.
Storting og regjering
Den første hverdagen i oktober hver eneste høst er det Kongen som høytidelig åpner Stortinget. Da leser han den såkalte Trontalen på vegne av den regjeringen som råder da.
Formelt er det Kongen som utpeker den nye statsministeren etter et valg, og ber ham eller henne å danne regjering. Normalt vil statsministeren som går av, gi Kongen råd om hvem som bør bli ny statsminister. Dette er basert på hvilke partier som fikk best resultat i Stortingsvalget. Dersom det er usikkert hvem som har vunnet valget, og situasjonen partiene imellom er uklar, må Kongen utøve skjønn ved valg av statsminister.
Kirken og Forsvaret
Kong Harald er den øverste lederen både i Kirken og i Forsvaret. Derfor er han alltid til stede når nye biskoper innsettes og deltar når en bestemt kirke for eksempel har jubileum. Kongen møter ledelsen i Forsvaret regelmessig og er ofte med på store militærøvelser forskjellige steder i landet.
Møter og audienser
Nesten alle hverdager har Kong Harald audienser eller møter på kontoret sitt på Slottet. Hit kommer både ambassadører, statsministeren, utenriksministeren og representanter fra Forsvaret. Men det kommer også helt vanlige mennesker som skal takke for en orden eller medalje, eller representanter for organisasjoner som Kongen er beskytter for.
I tillegg har Kongen mange faste møter med noen av dem som jobber på Slottet. I løpet av en dag kan det bli mange møter, for det er mange som vil snakke med Kongen.
Reiser og besøk
Kongen reiser mye og besøker mange, både i Norge og i utlandet. Det er mange som inviterer Kongen, og han kan dessverre ikke takke ja til alt, selv om det er en hyggelig invitasjon. Men når det er spesielt viktige ting som skjer, eller det er store jubileer, kommer kanskje Kongen på besøk.
Kongen og Dronningen reiser vanligvis to ganger i året på statsbesøk til et annet land. Da er det tett program fra morgen til kveld, hvor de hilser på mennesker og får se hva dette landet vil vise fram.
Hvert år gjennomfører Kongeparet en fylkesreise. Da besøker de flere av fylkets kommuner i løpet av noen dager. Kongeskipet ”Norge” blir ofte benyttet av Kongeparet ved reiser langs norskekysten.
 
Sist redigert:

DeletedUser

Guest
Det siste kartet du visste av olje plattformer utenfor den norskekyst. Ser du at de fleste plattformene ligger utenfor Rogaland og Hordaland. Så tenk deg et Norge uten Rogaland og Hordaland ?

Hvordan ble Norge rike ? Jo, de ble rike etter de hadde funnet olje!!!
 

Sarsi9

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
2
Oslo er Norges maktsenter, så jeg synes vi burde bryte oss løs fra vestlandet og ta all oljen med makt. Er ikke som vi har bruk for menneskene som bor der, så de kan vi like godt drukne.
 

Depend

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
1
Beliggenhet....
Skal jeg dra frem mine synspunkter på hvorfor Oslo er hovedstaden, så er det beliggenhet.
Bergen ligger rett ut mot.. Wait... ingenting???? Bare sjø så langt øyet kan se?
Oslo ligger nært danmark, tyskland, sverige.. you name it.

Also.. Dette er noe av det mest patetiske jeg har lest på en dag som dette... -.-
 

DeletedUser

Guest
Beliggenhet....
Skal jeg dra frem mine synspunkter på hvorfor Oslo er hovedstaden, så er det beliggenhet.
Bergen ligger rett ut mot.. Wait... ingenting???? Bare sjø så langt øyet kan se?
Oslo ligger nært danmark, tyskland, sverige.. you name it.

Also.. Dette er noe av det mest patetiske jeg har lest på en dag som dette... -.-

Kremt sa du Tyskland ? Danmark og Sverige ?? Bergen er ikke så langt som du tror unna Storbrittania....
 

Depend

Nytt medlem
Reaksjonspoeng
1
Sa aldri at det GRENSET til noe land.. Men jeg sa sverige, danmark, tyskland, polen osv ligger ikke langt ifra. Å komme med UK er like teit som denne posten.
Depend over and out.
 

DeletedUser

Guest
Jeg og min kjære kollega og venn Yoshi har lenge diskutert (ofte på vei til skolen/i midttimen) om ikke Vestlandet (Rogaland og Hordaland) burde løsrevet seg fra resten av Norge. Tatt all oljen selv, lizzom. Men kanskje vi kunne trengt nordnorge også?

Dere trenger sør-norge, siden det er her vi produserer alt utstyret til olje.
Til trådstarter, det er stavanger som er noeges olje hovedstad. Så jeg skjønner ikke hvorfor du drar inn Bergen i det der.
Oslo ble vel norges hovedstad siden de ønsket en by med nærhet til kontinentet, men kan ikke en som vet noe om det forklare det til oss?^^
 

Mr. Game And Watch

Ganske godt likt medlem
Reaksjonspoeng
48
Meh whatever. Hvilke landområder vi har er egentlig ganske knakende likegyldig så lenge vi kutter bort den unødvendige delen. De uten kystlinje. Gi dem til Sverige elns. Griskheten lenge leve.
 
Topp