zippymaster
Blomstevase
- Reaksjonspoeng
- 566
Hei.
Det har de siste årene vært en nedadgående kurve for antall spillende på .no, grunnene for det kan være;
- Dårlig/lite reklame
- Økning i PP-funksjoner
- Teamet
- Feil markedsføring
- Små verdener
- Lite tilpasset nye spillere
- Forumregler
- Hierarkiet på .no
Om det er kun en av disse, en kombinasjon av dette eller ingen av disse er det i hvertfall helt klart at det bør gjøres noe for å minske tapet av medlemmer og snu utviklingen man er i. Jeg mener at for å snu utviklingen må vi se på hvorfor vi har havnet her og hva vi da kan gjøre.
Dårlig/lite reklame:
Reklamering for et sånt type spill som dette er viktig, jeg har sjelden sett noe reklame for dette spillet, og det øker ikke medlemsmassen på TW, man må rekruttere aktivt i et sånt type spill da folk gjerne går lei etter et par år og/eller tar en pause i ny og ne. Å kontinuerlig søke nye spillere er derfor nødvendig for å holde medlemsmassen inntakt. Reklameringen kan også være lagt på feil steder og har derfor liten/ingen effekt.
Økning i PP-funksjoner:
Mange mener at det er her hovedgrunnen for nedgangen ligger, at TW begynner å bli for dyrt og at derfor flere slutter. Jeg må si meg uenig i at dette har en stor betydning for nedgangen i det totale bilde, men at dette er noe som mye mer treffer de mer erfarne spillerne. De nye spillerne er overhodet ikke like opptatt av hva slags PP-funksjoner som det vi mer erfarne/aktive er. Det er også slik at mange uttrykker missnøye med dette, men likevel fortsetter å spillet. Største problemet med disse funksjonene er omdømme til spillet & at det vil være vanskelig å få pensjonister tilbake til spillet da det frister mye mindre enn hva det kanskje kunne gjort.
Teamet:
Alle vet min formening om teamet, og spesielt Dakapo, men jeg skal prøve å uttrykke meg generelt her. Jeg opplever at det er få som liker måten teamet opererer på, dette gjelder både på forum, support, personlighet og måten de prater på. Det kan kanskje være fornuftig å fornye litt i teamet, skape friskt blod og kanskje gjøre noen utskiftninger. Teamet har også kanskje for mye makt, noe jeg skal komme tilbake til.
Feil markedsføring:
Dette henger sammen med reklameringen, men reklameringen er jo bare sluttproduktet i markedsføringen. For å lykkes her bør man analysere markedsmulighetene, deretter utforme markedsstrategier, så utforme markedsføringsprogrammer som da ender opp i ledelse av markedsføringsressursene. Det er altså nødvendig å se hvor mulighetene for å rekruttere nye spillere er, ha en bevisst strategi i hvordan rekruttere og fremme produktet TW er, så å ha et program som man avgjør på alle disse betingelsene av en ledelse som fordeler de ressursene dere har til disposisjon på det området som vil ha størst effekti forhold til innvestering.
Små verdener:
Med små verdener vil fort nye spillere bli adlet ned da det er lite å velge i og risikoen for å bli et target bli stor. Det bør derfor være lenger tid mellom utslipp av ny verden så størrelsen av verdenen kommer opp, da vil også risikoen for å bli adlet fort synke. Dette fører til at man kommer lengre i spillet og at man også kan få større interesse for det.
Lite tilpasset nye spillere:
Dette henger med små verdener, men har også noe med innstillingene på verdenene. Det handler ikke om PP-funksjoner, speed, fakelimit eller farmelimit, selv om alle disse kan være med på å øke sjangsen for å lykkes eller henge med, men det henger med i stammelimit, mulighet for å skaffe kontakter gjennom PA's (med støttemulighet utenfor stammen) & ikke minst, en ordentlig opplæring i spillet. I velkomstmeldingen bør det informeres om at man kan lære mye på det offentlige forumet, hva slags type spill det er og hva som sannsynligvis ligger foran dem. De bør også kanskje bli informert om litt av hvordan de bør starte for å klare seg bra (en startup-guide). Det er også nesten et must at det blir lettere å finne frem til Guide-forumet & at dette blir videreutviklet (av en i teamet). Det er vel ingen som synes det er morsomt å ikke vite hvordan en skal gjøre det bra eller ikke få noe tips i hvordan en kan gjøre det bra.
- Et eksempel på dette er at Classic fortsatt er i spill, må være lite morsomt å starte på nytt og på nytt uten noen mulighet for å komme over 1k før man blir adlet på nytt. Steng verdener når dem er avgjort...
Forumregler:
Etter mitt syn innbyr ikke forumreglene til aktivitet her, mye av TW handler ikke om selve spillet, men det sosiale rundt spillet,og derfor er dette ekstra viktig. Inntriggene mellom spillerne, det psykiske spillet, propaganda, idiotene på forumet en kan le av, endeløse meningsløse tråder osv. Det må prøves å skape aktivitet på forumet, ikke slå ned på alt mulig og få minst mulig aktivitet som overhodet mulig her slik jeg opplever det. Slakk ned på infractions og redigeringer eller advarsler. La folk få utrykke seg mer fritt og la dem nå få diskutere regelbrudd såfremt vedkommende selv er komfortabel med det. Ikke hakk på banneord, folk uttrykker seg gjerne gjennom dem, så kan en diskutere om det er et godt ordforråd eller ikke, men noe brudd på forumreglene bør det ikke være. Det har blitt en del av den norske kulturen, man sier det samtidig som man sier tiss og bæsj i barnehagen. Det er ingen som reagerer negativt på det, foruten at ordforådet kanskje er dårlig. Så ikke gi infraction for det. Så slå ned på personangrep, ikke noe mer. Og tål kritikk, jeg og flere andre opplever at det er ulovlig å gi kritikk.
Hierarkiet på .no:
Dette er nesten som en oppsummering på alle de tidligere punktene, jeg mener at teamet har for mye makt i forhold til spillerne. Dere er med på å bestemme innstillinger sammen med Inno, ta å gjør flere undersøkelser med spillermassen, lag en V2 på nytt som har blitt stort etterspurt, så får dere ta med PP-funksjoner, det kan dere vel ikke gjøre noe med. Men dere bør tilpasse innstillinger etter hva spillerne ønsker, er uvanlig å prøve nye ting hele tiden bare for å gjøre det, da blir lojaliteten til spillerne også synkene. Ikke misbruk makten heller i form av usannsynlige lange baninger, eller slette innlegg eller ta i bruk deres valgmuligheter med den største styrke i negativ forstand. Det begynner å bli en vegg mellom teamet og spillerne, og det er ingen tjent med. Det skader bare interessen for spillerne, og innbyr heller ikke til noen hyggelig samtale med teamet som må være kjedelig for dem.
Skulle gjerne kommentert mer, men slik forumreglene er per dags dato har jeg ikke rett til å uttrykke meg om det andre. Derfor ble det dette denne gang. Gi gjerne kommentarer.
-Zipp
Det har de siste årene vært en nedadgående kurve for antall spillende på .no, grunnene for det kan være;
- Dårlig/lite reklame
- Økning i PP-funksjoner
- Teamet
- Feil markedsføring
- Små verdener
- Lite tilpasset nye spillere
- Forumregler
- Hierarkiet på .no
Om det er kun en av disse, en kombinasjon av dette eller ingen av disse er det i hvertfall helt klart at det bør gjøres noe for å minske tapet av medlemmer og snu utviklingen man er i. Jeg mener at for å snu utviklingen må vi se på hvorfor vi har havnet her og hva vi da kan gjøre.
Dårlig/lite reklame:
Reklamering for et sånt type spill som dette er viktig, jeg har sjelden sett noe reklame for dette spillet, og det øker ikke medlemsmassen på TW, man må rekruttere aktivt i et sånt type spill da folk gjerne går lei etter et par år og/eller tar en pause i ny og ne. Å kontinuerlig søke nye spillere er derfor nødvendig for å holde medlemsmassen inntakt. Reklameringen kan også være lagt på feil steder og har derfor liten/ingen effekt.
Økning i PP-funksjoner:
Mange mener at det er her hovedgrunnen for nedgangen ligger, at TW begynner å bli for dyrt og at derfor flere slutter. Jeg må si meg uenig i at dette har en stor betydning for nedgangen i det totale bilde, men at dette er noe som mye mer treffer de mer erfarne spillerne. De nye spillerne er overhodet ikke like opptatt av hva slags PP-funksjoner som det vi mer erfarne/aktive er. Det er også slik at mange uttrykker missnøye med dette, men likevel fortsetter å spillet. Største problemet med disse funksjonene er omdømme til spillet & at det vil være vanskelig å få pensjonister tilbake til spillet da det frister mye mindre enn hva det kanskje kunne gjort.
Teamet:
Alle vet min formening om teamet, og spesielt Dakapo, men jeg skal prøve å uttrykke meg generelt her. Jeg opplever at det er få som liker måten teamet opererer på, dette gjelder både på forum, support, personlighet og måten de prater på. Det kan kanskje være fornuftig å fornye litt i teamet, skape friskt blod og kanskje gjøre noen utskiftninger. Teamet har også kanskje for mye makt, noe jeg skal komme tilbake til.
Feil markedsføring:
Dette henger sammen med reklameringen, men reklameringen er jo bare sluttproduktet i markedsføringen. For å lykkes her bør man analysere markedsmulighetene, deretter utforme markedsstrategier, så utforme markedsføringsprogrammer som da ender opp i ledelse av markedsføringsressursene. Det er altså nødvendig å se hvor mulighetene for å rekruttere nye spillere er, ha en bevisst strategi i hvordan rekruttere og fremme produktet TW er, så å ha et program som man avgjør på alle disse betingelsene av en ledelse som fordeler de ressursene dere har til disposisjon på det området som vil ha størst effekti forhold til innvestering.
Små verdener:
Med små verdener vil fort nye spillere bli adlet ned da det er lite å velge i og risikoen for å bli et target bli stor. Det bør derfor være lenger tid mellom utslipp av ny verden så størrelsen av verdenen kommer opp, da vil også risikoen for å bli adlet fort synke. Dette fører til at man kommer lengre i spillet og at man også kan få større interesse for det.
Lite tilpasset nye spillere:
Dette henger med små verdener, men har også noe med innstillingene på verdenene. Det handler ikke om PP-funksjoner, speed, fakelimit eller farmelimit, selv om alle disse kan være med på å øke sjangsen for å lykkes eller henge med, men det henger med i stammelimit, mulighet for å skaffe kontakter gjennom PA's (med støttemulighet utenfor stammen) & ikke minst, en ordentlig opplæring i spillet. I velkomstmeldingen bør det informeres om at man kan lære mye på det offentlige forumet, hva slags type spill det er og hva som sannsynligvis ligger foran dem. De bør også kanskje bli informert om litt av hvordan de bør starte for å klare seg bra (en startup-guide). Det er også nesten et must at det blir lettere å finne frem til Guide-forumet & at dette blir videreutviklet (av en i teamet). Det er vel ingen som synes det er morsomt å ikke vite hvordan en skal gjøre det bra eller ikke få noe tips i hvordan en kan gjøre det bra.
- Et eksempel på dette er at Classic fortsatt er i spill, må være lite morsomt å starte på nytt og på nytt uten noen mulighet for å komme over 1k før man blir adlet på nytt. Steng verdener når dem er avgjort...
Forumregler:
Etter mitt syn innbyr ikke forumreglene til aktivitet her, mye av TW handler ikke om selve spillet, men det sosiale rundt spillet,og derfor er dette ekstra viktig. Inntriggene mellom spillerne, det psykiske spillet, propaganda, idiotene på forumet en kan le av, endeløse meningsløse tråder osv. Det må prøves å skape aktivitet på forumet, ikke slå ned på alt mulig og få minst mulig aktivitet som overhodet mulig her slik jeg opplever det. Slakk ned på infractions og redigeringer eller advarsler. La folk få utrykke seg mer fritt og la dem nå få diskutere regelbrudd såfremt vedkommende selv er komfortabel med det. Ikke hakk på banneord, folk uttrykker seg gjerne gjennom dem, så kan en diskutere om det er et godt ordforråd eller ikke, men noe brudd på forumreglene bør det ikke være. Det har blitt en del av den norske kulturen, man sier det samtidig som man sier tiss og bæsj i barnehagen. Det er ingen som reagerer negativt på det, foruten at ordforådet kanskje er dårlig. Så ikke gi infraction for det. Så slå ned på personangrep, ikke noe mer. Og tål kritikk, jeg og flere andre opplever at det er ulovlig å gi kritikk.
Hierarkiet på .no:
Dette er nesten som en oppsummering på alle de tidligere punktene, jeg mener at teamet har for mye makt i forhold til spillerne. Dere er med på å bestemme innstillinger sammen med Inno, ta å gjør flere undersøkelser med spillermassen, lag en V2 på nytt som har blitt stort etterspurt, så får dere ta med PP-funksjoner, det kan dere vel ikke gjøre noe med. Men dere bør tilpasse innstillinger etter hva spillerne ønsker, er uvanlig å prøve nye ting hele tiden bare for å gjøre det, da blir lojaliteten til spillerne også synkene. Ikke misbruk makten heller i form av usannsynlige lange baninger, eller slette innlegg eller ta i bruk deres valgmuligheter med den største styrke i negativ forstand. Det begynner å bli en vegg mellom teamet og spillerne, og det er ingen tjent med. Det skader bare interessen for spillerne, og innbyr heller ikke til noen hyggelig samtale med teamet som må være kjedelig for dem.
Skulle gjerne kommentert mer, men slik forumreglene er per dags dato har jeg ikke rett til å uttrykke meg om det andre. Derfor ble det dette denne gang. Gi gjerne kommentarer.
-Zipp
Sist redigert av en moderator: