Dakapo
Tidligere CM
- Reaksjonspoeng
- 392
Jeg skal prøve å ta ting litt stegvis, så beklager for evt surr og lengden..
Det er nok flere ting som kan gjøres, men spørsmålet er likevel hvor mye vi til slutt vil kunne tjene på det - altså hvor mange nye spillere vil det kunne skaffet oss.
Reklame har blitt nevnt, og grunnen til at det aldri skjedde noe med reklame er at det enten ble for dyrt for altfor lite eller at vi (jeg) aldri fikk svar på henvendelser. Tror vi alle var veldig gira på et punkt til å få til dette med reklame, men det døde raskt når det aldri var svar å få eller når prislappen ble litt vel drøy for meg. Det er tross alt noe som må komme fra min egen lomme! Innogames har sluttet med reklamering for TribalWars for lenge siden.
Vi prøvde noen runder med Facebook, men det så ikke ut til å gi noen spesielt bra effekt. Det er selvfølgelig noe som kan prøves igjen, men det er også noe som koster - spesielt om en ønsker å nå ut til en god del mennesker og det gjør vi jo. Hovedproblemet her er rett og slett penger.
Når det kommer til verdener og innstillinger er det dessverre veldig lite jeg får gjort der. Det har tidligere vært veldig fritt når det kommer til hvilke innstillinger verdener kunne ha, og vi hadde egentlig ganske mange alternativer å velge mellom - sånn er det ikke lenger. Innogames har bestemt at de såkalte "spesielle" innstillingene som no haul, limited haul, gårdregel, antall startbyer osv kun skal brukes på HP/Classic og speed. Sammen med denne endringen kom selvfølgelig også dette med antall gråbyer. Opprinnelig skulle den være på 5, men fikk endret det til 11. Så sånt sett kunne det vært verre. Dette med antall gråbyer er ikke noe de blir å endre mening på, selv med gode poenger og argumentasjoner på hvorfor det er greit med gråbyer.
Det kan med andre ord være lurt å bruke HP/Classic mer om du ønsker å spille på en verden med flere gråbyer og mindre fokus på premiumfunksjoner f.eks. Der har jeg enda kontroll i alle fall.
Apropos premiumfunksjoner. Som en tidligere spiller som har holdt på med dette i noen år, er jeg ikke spesielt begeistret for de heller. Likevel skjønner jeg at dette faktisk er en butikk sånt sett - de ønsker jo å tjene penger på et produkt de bruker ganske mye tid og energi på å utvikle. Det sitter mange utviklere på de forskjellige områdene som skal sørge for at spillet holder seg stødig, samt finne på nye ting. Får ikke Innogames inn penger, får heller ikke utviklerne lønn og de slutter å jobbe - satt litt på spissen. Premiumfunksjoner vil med andre ord ikke forsvinne.
Når det er sagt så er det selvfølgelig også ting jeg er uenig i. Jeg er f.eks ikke en spesielt stor fan av eventer. Det er greit nå og da, men jeg liker ikke at de kan påvirke spillet i så altfor stor grad som de gjør eller at det alltid er mulig å kjøpe et eller annet. Fokuset bør være på selve spillet og ikke eventer synes jeg.
Leste også noe om at teamet ble nevnt og at det burde være utskiftninger der pga diverse årsaker. Vel, sannheten er at vi ikke har jobb nok til at det er nødvendig. Det hadde ikke vært et problem i den forstand å ta inn masse folk, men det burde fortsatt være arbeid for de som evt kommer inn også. Jeg kan ikke ha masse folk i teamet bare for å ha de der (dessverre). I tillegg er det som oftest kun bruk for forummoderatorer på de mest aktive forumene, og dette er gjerne på verdener aktuelle kandidater allerede spiller på. De kan jo selvfølgelig slutte, men er ikke så mange som ønsker å slutte på en verden de spiller på kun for å bli forummoderator - noe jeg har forståelse for.
Det samme går på dette med svar på tickets. Det er ikke mange av oss som faktisk svarer der, men behovet er opp og ned. Der opplever vi også samme problemet som vi gjør når det kommer til dette med å være forummoderator. I tillegg er det langt strengere å være spilladministrator enn å "bare" være på forumet.
Aktiviteten vår er sånn at vi er innom hver dag for å oppdatere oss; sjekke eventuelle rapporteringer, lese meldinger, nye innlegg på forumet osv. Vi skal i teorien være "usynlig" for å bruke et ord og kun steppe inn når det er behov for oss. Jeg liker f.eks å se hvordan en tråd rundt ting utvikler seg før jeg evt vurderer om jeg trenger å si noe eller ikke. Som regel føler jeg ikke et behov for det da dere er flinke til å komme frem til konklusjoner på egenhånd (så fremst det ikke er et spørsmål/tema som trenger et svar fra meg personlig).
Det som også er et problem, er at det virker til å være få som faktisk ønsker å være i teamet. Det er ingen hemmelighet at det av og til er en utakknemlig jobb, med mye drit og at en ikke blir direkte populær. Det er ikke alle som trives med å være under lupen hele tiden og dermed kvier seg til å melde sin interesse.
Puh, det ble langt. Tror jeg har fått med meg det viktigste.
Det er nok flere ting som kan gjøres, men spørsmålet er likevel hvor mye vi til slutt vil kunne tjene på det - altså hvor mange nye spillere vil det kunne skaffet oss.
Reklame har blitt nevnt, og grunnen til at det aldri skjedde noe med reklame er at det enten ble for dyrt for altfor lite eller at vi (jeg) aldri fikk svar på henvendelser. Tror vi alle var veldig gira på et punkt til å få til dette med reklame, men det døde raskt når det aldri var svar å få eller når prislappen ble litt vel drøy for meg. Det er tross alt noe som må komme fra min egen lomme! Innogames har sluttet med reklamering for TribalWars for lenge siden.
Vi prøvde noen runder med Facebook, men det så ikke ut til å gi noen spesielt bra effekt. Det er selvfølgelig noe som kan prøves igjen, men det er også noe som koster - spesielt om en ønsker å nå ut til en god del mennesker og det gjør vi jo. Hovedproblemet her er rett og slett penger.
Når det kommer til verdener og innstillinger er det dessverre veldig lite jeg får gjort der. Det har tidligere vært veldig fritt når det kommer til hvilke innstillinger verdener kunne ha, og vi hadde egentlig ganske mange alternativer å velge mellom - sånn er det ikke lenger. Innogames har bestemt at de såkalte "spesielle" innstillingene som no haul, limited haul, gårdregel, antall startbyer osv kun skal brukes på HP/Classic og speed. Sammen med denne endringen kom selvfølgelig også dette med antall gråbyer. Opprinnelig skulle den være på 5, men fikk endret det til 11. Så sånt sett kunne det vært verre. Dette med antall gråbyer er ikke noe de blir å endre mening på, selv med gode poenger og argumentasjoner på hvorfor det er greit med gråbyer.
Det kan med andre ord være lurt å bruke HP/Classic mer om du ønsker å spille på en verden med flere gråbyer og mindre fokus på premiumfunksjoner f.eks. Der har jeg enda kontroll i alle fall.
Apropos premiumfunksjoner. Som en tidligere spiller som har holdt på med dette i noen år, er jeg ikke spesielt begeistret for de heller. Likevel skjønner jeg at dette faktisk er en butikk sånt sett - de ønsker jo å tjene penger på et produkt de bruker ganske mye tid og energi på å utvikle. Det sitter mange utviklere på de forskjellige områdene som skal sørge for at spillet holder seg stødig, samt finne på nye ting. Får ikke Innogames inn penger, får heller ikke utviklerne lønn og de slutter å jobbe - satt litt på spissen. Premiumfunksjoner vil med andre ord ikke forsvinne.
Når det er sagt så er det selvfølgelig også ting jeg er uenig i. Jeg er f.eks ikke en spesielt stor fan av eventer. Det er greit nå og da, men jeg liker ikke at de kan påvirke spillet i så altfor stor grad som de gjør eller at det alltid er mulig å kjøpe et eller annet. Fokuset bør være på selve spillet og ikke eventer synes jeg.
Leste også noe om at teamet ble nevnt og at det burde være utskiftninger der pga diverse årsaker. Vel, sannheten er at vi ikke har jobb nok til at det er nødvendig. Det hadde ikke vært et problem i den forstand å ta inn masse folk, men det burde fortsatt være arbeid for de som evt kommer inn også. Jeg kan ikke ha masse folk i teamet bare for å ha de der (dessverre). I tillegg er det som oftest kun bruk for forummoderatorer på de mest aktive forumene, og dette er gjerne på verdener aktuelle kandidater allerede spiller på. De kan jo selvfølgelig slutte, men er ikke så mange som ønsker å slutte på en verden de spiller på kun for å bli forummoderator - noe jeg har forståelse for.
Det samme går på dette med svar på tickets. Det er ikke mange av oss som faktisk svarer der, men behovet er opp og ned. Der opplever vi også samme problemet som vi gjør når det kommer til dette med å være forummoderator. I tillegg er det langt strengere å være spilladministrator enn å "bare" være på forumet.
Aktiviteten vår er sånn at vi er innom hver dag for å oppdatere oss; sjekke eventuelle rapporteringer, lese meldinger, nye innlegg på forumet osv. Vi skal i teorien være "usynlig" for å bruke et ord og kun steppe inn når det er behov for oss. Jeg liker f.eks å se hvordan en tråd rundt ting utvikler seg før jeg evt vurderer om jeg trenger å si noe eller ikke. Som regel føler jeg ikke et behov for det da dere er flinke til å komme frem til konklusjoner på egenhånd (så fremst det ikke er et spørsmål/tema som trenger et svar fra meg personlig).
Det som også er et problem, er at det virker til å være få som faktisk ønsker å være i teamet. Det er ingen hemmelighet at det av og til er en utakknemlig jobb, med mye drit og at en ikke blir direkte populær. Det er ikke alle som trives med å være under lupen hele tiden og dermed kvier seg til å melde sin interesse.
Puh, det ble langt. Tror jeg har fått med meg det viktigste.